quote:Dat is dus dikke onzin. Je B rijbewijs volstaat bij de meeste caravans en auto's. tenzij hij in een dikke auto met bijbehorende dikke caravan gaat rijden, dan heeft hij E achter B nodig.
Op zaterdag 24 mei 2003 17:14 schreef Ballebek het volgende:
[..]Heb je wel E achter B rijbewijs dan?
Als je dat NIET hebt zou ik maar niet met een caravan rijden ivm dat die meestal wel boven het aantal kilo's uitkomt waarmee je normaal wel met een B mag rijden!!!Vooral in het buitenland kan dat niet zo goed aflopen (justitieel dan).
Bij je B rijbewijs mag het treingewicht niet hoger zijn dan 3500 kg .Let er ook op wat de auto kan (en dus mag) habben. Daar wordt ook op gecontroleerd. Net zoals caravans die te zwaar zijn beladen. Daar worden de meeste boetes op uit geschreven.
quote:Kan me toch best wel zoiets herrineren van E heb je nodig if aanhanger meer dan X kilo ongeacht de auto die ervoor hangt...
Op zondag 25 mei 2003 17:35 schreef Two_Tribes het volgende:[..]
Dat is dus dikke onzin. Je B rijbewijs volstaat bij de meeste caravans en auto's. tenzij hij in een dikke auto met bijbehorende dikke caravan gaat rijden, dan heeft hij E achter B nodig.
Bij je B rijbewijs mag het treingewicht niet hoger zijn dan 3500 kg .Let er ook op wat de auto kan (en dus mag) habben. Daar wordt ook op gecontroleerd. Net zoals caravans die te zwaar zijn beladen. Daar worden de meeste boetes op uit geschreven.
quote:Zwaarder mag ook, maar wel onder strikte voorwaarden.
Op zondag 25 mei 2003 21:46 schreef Oosthoek het volgende:
Moest je niet E achter B hebben bij een aanhanger zwaarder dan 750 kg?
1. Ledig gewicht + laadvermogen van de aanhanger <= ledig gewicht van trekkend motorvoertuig.
en
2. Ledig gewicht + laadvermogen van samenstelsel van trekkend voertuig en aanhanger <= 3500 kg.
quote:Mja dat is idd zo, maar daar is als extra regel bijgekomen dat je een aanhanger met alleen b mag trekken zolang als de aanhanger niet meer als 1/3 van het gewicht van het trekkende voertuig betreft, en hij mag niet dubbelassig zijn. Maar euh voor je met een aanhanger gaat rijden of iig een caravan, pak voor de zekerheid gewoon een paar rijlessen voor een e rijbewijs, je hoeft m niet te halen maar dan kom je der iig achter wat zo'n kreng doet en hoe je moet rijden
Op zondag 25 mei 2003 21:46 schreef Oosthoek het volgende:
Moest je niet E achter B hebben bij een aanhanger zwaarder dan 750 kg?
quote:En dat is helemaal correct voor iedereen die nog twijfelde
Op zondag 25 mei 2003 22:24 schreef Light het volgende:[..]
Zwaarder mag ook, maar wel onder strikte voorwaarden.
1. Ledig gewicht + laadvermogen van de aanhanger <= ledig gewicht van trekkend motorvoertuig.
en
2. Ledig gewicht + laadvermogen van samenstelsel van trekkend voertuig en aanhanger <= 3500 kg.
quote:Ik heb nog zo'n oud rijbewijs waar dat gewoon in de tekst staat
Op maandag 26 mei 2003 09:24 schreef Metro2005 het volgende:[..]
En dat is helemaal correct voor iedereen die nog twijfelde
Het beste zou zijn om eerst korte stukjes te gaan rijden en dat steeds verder uitbreiden. Ik weet wel dat ik na enkele weken rijbewijs (en al te hebben geoefend) het ontzettend moeilijk vond om van Rotterdam naar Maastricht te rijden. Gelukkig had ik m'n pa meegevraagd, zodat hij kon overnemen wanneer dat nodig was. Anders had ik het echt niet gered.
Nee, ik zou die vriend echt afraden om nu al zo'n tocht te ondernemen, hij heeft simpelweg nog geen ervaring.
quote:Met 200 km doe je niet bepaald wegervaring op. Echt kunnen rijden zou ik inzetten op >100.000 km. En na 15.000 km kun je je best goed redden in het verkeer.
Op maandag 26 mei 2003 17:55 schreef vreemd_meisje het volgende:
Mijn vriend wil wel eerst stukjes naar mij toe komen rijden voordat we op vakantie gaan!!Ik woon +/- 200 km van hem vandaan dus als hij mij op komt halen of thuis brengt is dat ook een aardige rit!!Maar is dat voldoende om dan na 3 weken naar tsjechie te rijden? We stoppen wel om de 2 uur!
Om de 2 uur stoppen lijkt me wel een minimum vereiste. Maar dat is niet echt waar het hier om gaat. De meeste hier wijzen duidelijk op het anticipatievermogen en de beheersing van de auto in vreemde omstandigheden.
Het zou best goed kunnen gaan zo'n rit. Het gaat juist om een moment waarin iets onverwachts gebeurd. Ik noem een carvan die zich 'ontvouwt' op de autobaan. Een noodstop door een file die over het hoofd is gezien, foute inhaalactie. Daar zit het gevaar in.
Maar nu nog eerst dat papiertje behalen..
quote:In Frankrijk wel een daarop lijkende
Op zaterdag 24 mei 2003 16:14 schreef Lucille het volgende:[..]
Nuhh, die regel bestaat niet.
Ik heb al 4,5 jaar mijn rijbewijs (en auto) en na 4 maanden al met caravan naar Spanje afwisselend met me pa gereden. En al paar keer Frankrijk (waarvan 1x 1000 KM met 1x tanken tussendoor) en afgelopen zondag van Euro Disney naar huis, 500 KM in 1 ruk. Best te doen
Maar als je pas 3 weken je rijbewijs hebt, tjah.. IK zou het niet doen en alleen instappen omdat ik zelf ook een rijbewijs heb. Lijkt me niet verstandig dus maar jah, ut is jouw leven
ik ken mensen die 17 uur achter mekaar hebben gereden.. en dan tussen stop van 3 a 4 uurtjes.
quote:Met hun rijbewijs 3 weken? Dat geloof ik nooit, dan ben je helemaal maar dan helemaal gesloopt. Zeker in het buitenland met allemaal rare regels en automobilisten (bv. Belgen die op het eind van de invoegstrook met 60 opeens naar links komen).
Op maandag 26 mei 2003 22:31 schreef Signum het volgende:
neej joh , is maar 12 uur rijden ?![]()
ik ken mensen die 17 uur achter mekaar hebben gereden.. en dan tussen stop van 3 a 4 uurtjes.
quote:hahahaha, ja kut bestuurders in belgie.
Op maandag 26 mei 2003 22:36 schreef thaduck het volgende:[..]
Met hun rijbewijs 3 weken? Dat geloof ik nooit, dan ben je helemaal maar dan helemaal gesloopt. Zeker in het buitenland met allemaal rare regels en automobilisten (bv. Belgen die op het eind van de invoegstrook met 60 opeens naar links komen).
quote:en daardoor kan hij geen inzicht/stuur fout maken en een ongeval veroorzaken ?
Op maandag 26 mei 2003 09:28 schreef Damusic2me het volgende:
redelijk safe: zijn ouders rijden er achter
En veel oefenen tot die tijd ga ik ook doen!
quote:Dat is nou juist het probleem het is niet alleen zijn leven zijn vriendin zit er ook nog bij in. En wat denkje hoe zn familie zich voelt als hij zich dood rijdt? Daar al eens over nagedacht?
Op maandag 26 mei 2003 22:30 schreef thaduck het volgende:[..]
Verhaal
Maar als je pas 3 weken je rijbewijs hebt, tjah.. IK zou het niet doen en alleen instappen omdat ik zelf ook een rijbewijs heb. Lijkt me niet verstandig dus maar jah, ut is jouw leven
quote:Volgens mij is dat de discussie niet. Zijn leven is minder belangrijk, daar is hij zelf verantwoordelijk voor! Echter, ook voor HAAR veiligheid en aangezien ZIJ het vraagt lijkt het me logisch dat je DAAROP reageert. Wat hij doet moet hij zelf weten, maar door een eigen inzichtfout/hooghartigheid/stoerheid/groothoud-gedoe iemand anders de mallemoer inhelpen is volgens mij veel erger.
Op maandag 26 mei 2003 22:51 schreef PeuRac het volgende:[..]
Dat is nou juist het probleem het is niet alleen zijn leven zijn vriendin zit er ook nog bij in. En wat denkje hoe zn familie zich voelt als hij zich dood rijdt? Daar al eens over nagedacht?
Ik geloof dat er laatst een onderzoekje was, vanaf ongeveer 100.000 KM kan je pas echt een beetje rijden en zeggen dat je een fatsoenlijke chauffeur bent.. En een ton aan KM's, dat lukt je niet in 3 weekjes ....
quote:Ik had het juist andersom. Met instructeur werd ik juist heel onzeker en reed ik klote. Zonder instucteur ging het veel beter.
Op zondag 25 mei 2003 02:02 schreef Ballebek het volgende:
Volgens mij kan hier een slotje op; er wordt toch niet geluisterd naar ONZE MENING; Ik geef het op, ik heb me 0.02 Euricent gegeven...Ikzelf heb in elk geval toen ik net me pleepapiertje had niet meteen me girl meegenomen; pas een paar weken later toen ik 2000 erop had zitten
Oh ja... Ik wil je ook nog wel horen NAdat je de eerste x ZONDER instructeur hebt gereden; gaat een compleet nieuwe wereld voor je open (kijk uit met parkeergarages)
DIE eerste x dat ik sleutels van een collega kreeg 3 dagen na mijn rijbewijs zal ik niet vergeten... Nu moet je het ECHT zelf doen (panicgevoel)
quote:Waarom zou 750km gevaarlijker zijn dan 200km? Je leert juist goed rijden van dit soort lange ritten. Je moet het toch een keer leren en dat doe je alleen door te rijden.
Op maandag 26 mei 2003 22:36 schreef thaduck het volgende:[..]
Met hun rijbewijs 3 weken? Dat geloof ik nooit, dan ben je helemaal maar dan helemaal gesloopt. Zeker in het buitenland met allemaal rare regels en automobilisten (bv. Belgen die op het eind van de invoegstrook met 60 opeens naar links komen).
Ik ben toen ik 4 maanden m'n rijbewijs had naar Frankrijk gegaan met wat vrienden.. toen waren we in onze auto met drie chauffeurs. Op de heenweg heb ik 2 keer 2 uur achter elkaar gereden en dat vond ik eigenlijk ook wel genoeg. Je moet zoiezo niet langer dan 2 uur achter elkaar rijden en het is dan ook wel lekker als je ff kan chillen terwijl iemand anders rijdt (en dat is anders dan een kwartiertje op de parkeerplaats hangen en dan weer verder rijden).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |