abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 22 mei 2003 @ 13:13:58 #1
8369 speknek
Another day another slay
pi_10606149
quote:
Op donderdag 22 mei 2003 10:50 schreef new_moon het volgende:
op http://users.belgacom.net/gc674645/nl/grave/lastword.htm

de laatste woorden van:
(David Hume, de Atheist):
Hij schreeuwde uit: "Ik ben in vlammen!" Zijn wanhoop was een verschrikkelijke scene.

Geweldig, je had geen beter voorbeeld kunnen geven van Christenen die uit angst voor de voortschrijdende wetenschap verhaaltjes verzinnen.
Nee, dit waren niet de laatste woorden van David Hume. Beter nog, David Hume heeft gelachen op z'n sterfbed en is vredig ingeslapen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 22 mei 2003 @ 13:25:11 #2
29883 TheSperminator
Dit is waar het om gaat.
pi_10606420
God gelooft niet meer in de kerk en de kerk niet meer in god.
pi_10606611
quote:
Op donderdag 22 mei 2003 13:13 schreef speknek het volgende:

Geweldig, je had geen beter voorbeeld kunnen geven van Christenen die uit angst voor de voortschrijdende wetenschap verhaaltjes verzinnen.
Nee, dit waren niet de laatste woorden van David Hume. Beter nog, David Hume heeft gelachen op z'n sterfbed en is vredig ingeslapen.

Het leek mij ook al wat pathetisch en ongeloofwaardig. Maar heb je een bron toevallig? Met google kwam ik alleen maar christelijke sites tegen die elkaar triomfantelijk aan 't quoten zijn.
  donderdag 22 mei 2003 @ 14:10:42 #4
49296 ds_polleke
Apostel Paulus de boskabouter
pi_10607444
quote:
Op donderdag 22 mei 2003 13:32 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Het leek mij ook al wat pathetisch en ongeloofwaardig. Maar heb je een bron toevallig? Met google kwam ik alleen maar christelijke sites tegen die elkaar triomfantelijk aan 't quoten zijn.

de hel als vlammenzee.... wat een ouderwets idee...
ik ken de hel uit de bijbel als de afgrond, daar waar het geween is en het tandengeknars... maar niet als een soort oven...
If my answers scare you.. stop asking scary questions.
pi_10607861
quote:
Op donderdag 22 mei 2003 14:10 schreef ds_polleke het volgende:

de hel als vlammenzee.... wat een ouderwets idee...
ik ken de hel uit de bijbel als de afgrond, daar waar het geween is en het tandengeknars... maar niet als een soort oven...

De poel die brandt van vuur en zwavel. Waarin meen ik het Beest en de Valse Profeet uit Openbaringen worden geworpen.

En dan is er nog het verhaal over Lazarus (?) en de rijke man in de hel, die hem vroeg om zijn broers (?) te waarschuwen voor wat hen te wachten stond, en die hem vroeg om hem wat water te geven, omdat het zo heet/droog (?) was. (Even uit m'n hoofd.)

Dan zijn er ook nog wat (evangelisch/charismatische) boekjes en verhalen van iemand die beweert een visioen te hebben gehad, waarin ze een rondleiding kreeg door de hel. Die beschreef echt middeleeuwse folteringen. M.i. is zo iemand gewoon een beetje getikt, maar er zijn genoeg christenen die dit echt geloven.

Genoeg inspiratie dus voor een vreselijke hel.

pi_10608289
deze zogenaamde welvaart waar wij in leven, wie denkt daar nou wel eens over na? hoe welvarend zijn jij en ik en iedereen nou eigenlijk, "wij gewone mensen" we werken allemaal om geld te verdienen, om te kunnen leven, we doen dat werk bij veelal bij bedrijven die willen dat wij daar werken om voor andere mensen die hoger staan in de bedrijfsstructuur hun dikke salaris te verdienen, en als we dan niet hoeven te werken, als we noemen dat we "vrij" zijn (haha wat een grap) dan begint het allemaal van voren af aan.
maar goed.
dat zijn allemaal de laatste (maar wel de hevigste) stuiptrekkingen van het kwaad dat probeert de mensen te beheersen. te beheersen op die manier dat iedereen zich met VANALLES bezig te houden, behalve met God. en dat is aardig goed gelukt, zoals iedereen kan zien in deze wereld. wat zeggen normen en waarden nou nog? 200 jaar geleden, wat zeg ik,..? 50 jaar geleden,.. was het een anomalie als je niet geloofde, tegenwoordig zetten ze je het liefst met bijbel en al in een kastje in het museum als je gelooft. terwijl de normen en waarden die iedereen stiekem toch wel over het algemeen als juist aanneemt, al eeuwen en eeuwen en millenia geleden in de bijbel staan, en toen was het wel in orde. (ja, tot ongeveer 30 jaar geleden,) toen moest ineens alles anders, en beter, en de mens kon toch alles en etc etc. kijk wat we nu allemaal voorelkaar hebben. nou, een schitterende toekomst heeft de mens voor zichzelf uitgelegd.
look closer. close your eyes. really, it's not about distance
pi_10608542
quote:
Op donderdag 22 mei 2003 14:50 schreef new_moon het volgende:

dat zijn allemaal de laatste (maar wel de hevigste) stuiptrekkingen van het kwaad dat probeert de mensen te beheersen. te beheersen op die manier dat iedereen zich met VANALLES bezig te houden, behalve met God. en dat is aardig goed gelukt, zoals iedereen kan zien in deze wereld.

Ook vroeger, eeuwen en millennia geleden, waren er rijke mensen, vond men welvaart en comfort en macht belangrijk. Dat is echt niet veranderd nu. Hooguit is het nu minder voor de happy few, maar is het algemene welvaarts- en welzijnsniveau gestegen (in de westerse wereld).

Maargoed, wanneer je dag in, dag uit moest zwoegen om je oogst binnen te halen, waarvan je als arm boertje bijna alles moest afstaan aan je landheer, wanneer je moet ploeteren in kolenmijnen, textielfabrieken, of de hele dag op zoek moet naar water, eten, brandhout... ben je dan wél bezig met God en geloof, denk je? Ik denk het niet.

quote:
wat zeggen normen en waarden nou nog? 200 jaar geleden, wat zeg ik,..? 50 jaar geleden,.. was het een anomalie als je niet geloofde, tegenwoordig zetten ze je het liefst met bijbel en al in een kastje in het museum als je gelooft. terwijl de normen en waarden die iedereen stiekem toch wel over het algemeen als juist aanneemt, al eeuwen en eeuwen en millenia geleden in de bijbel staan, en toen was het wel in orde. (ja, tot ongeveer 30 jaar geleden,) toen moest ineens alles anders, en beter, en de mens kon toch alles en etc etc. kijk wat we nu allemaal voorelkaar hebben. nou, een schitterende toekomst heeft de mens voor zichzelf uitgelegd.
Vroeger was men vooral 'christen' omdat er geen alternatief was. Was je ongelovig, dan werd je door iedereen uitgekotst, kon je geen baan krijgen, en werd je evt op een brandstapel gegooid. Geen zuivere motieven dus. De vergelijking met vroeger gaat dus niet op.

Normen & Waarden vroeger beter? In de middeleeuwen was je je leven niet zeker. Oorlogen, verkrachtingen, plunderingen, struikrovers, martelwerktuigen, etc. Slavernij was doodnormaal en werd goedgepraat. Ridders en edelen konden met het 'lagere volk' doen wat ze wilden. Nee, vroeger was het allemaal beter... 'k Dacht het toch niet.

pi_10608713
quote:
Op donderdag 22 mei 2003 14:50 schreef new_moon het volgende:
verhaal
ja, begin maar weer ergens anders over als je eerdere post onderuit gehaald wordt.

en wat betreft deze post. je ziet alles vanuit jouw wereldbeeld. jouw wereldbeeld betreft wat jij op het journaal ziet. dat is allemaal zo erg, zo erg was het voor 30 jaar geleden natuurlijk niet.

- slavenhandel
- napoleon
- 1e wereldoorlog
- 2e wereldoorlog

zo kan je nog wel even doorgaan met zaken die ook vervelend waren voor 30 jaar terug.

fokschaap
  donderdag 22 mei 2003 @ 15:46:35 #9
8369 speknek
Another day another slay
pi_10609560
quote:
Op donderdag 22 mei 2003 13:32 schreef DennisMoore het volgende:
http://www.infidels.org/library/historical/robert_ingersoll/on_diderot.html
quote:
"You desire an account of Mr. Hume's last days, and I give it to you with great pleasure. * * * It was truly an example des grands hommes qui sont morts en plaisantant; and to me, who have been so often shocked with the horrors of superstition, the reflection on such a death is truly agreeable. For many weeks before his death he was very sensible of his gradual decay; and his answer to inquiries after his health was, several times, that he was going as fast as his enemies could wish, and as easily as his friends could desire. He passed most of the time in his drawing-room, admitting the visits of his friends, and with his usual spirit conversed with them upon literature and politics and whatever else was started. In conversation he seemed to be perfectly at ease; and to the last abounded with that pleasantry and those curious and entertaining anecdotes which ever distinguished him. * * * His senses and judgment did not fail him to the last hour of his life. He constantly discovered a strong sensibility of the attention and care of his friends; and midst great uneasiness and languor never betrayed any peevishness or impatience." (Here follows the conversation with Charon.) "These are a few particulars which may, perhaps, appear trivial; but to me, no particulars seem trivial which relate to so great a man. It is perhaps from trifles that we can best distinguish the tranquilness and cheerfulness of the philosopher at a time when the most part of mankind are under disquiet, and sometimes even horror. I consider the sacrifice of the cock as a more certain evidence of the tranquillity of Socrates than his discourse on immortality."

The Christians took it for granted that this serene and placid man died filled with remorse for having given his real opinions, and proceeded to describe, with every incident and detail of horror, the terrors of his last moments. Brainless clergymen, incapable of understanding what Hume had written, knowing only in a general way that he had held their creeds in contempt, answered his arguments by maligning his character.

Christians took it for granted that he died in horror and recounted the terrible scenes.

When the facts of his death became generally known to intelligent men, the ministers redoubled their efforts to maintain the old calumnies, and most of them are in this employment even unto this day. Finding it impossible to tell enough falsehoods to hide the truth, a few of the more intelligent among the priests admitted that Hume not only died without showing any particular fear, but was guilty of unbecoming levity. The first charge was that he died like a coward; the next that he did not care enough, and went through the shadowy doors of the dread unknown with a smile upon his lips. The dying smile of David Hume scandalized the believers in a God of love. They felt shocked to see a man dying without fear who denied the miracles of the Bible; who had spent a life investigating the opinions of men; in endeavoring to prove to the world that the right way is the best way; that happiness is a real and substantial good, and that virtue is not a termagant with sunken cheeks and hollow eyes.

They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_10610220
quote:
Op donderdag 22 mei 2003 15:10 schreef Viola_Holt het volgende:
ja, begin maar weer ergens anders over als je eerdere post onderuit gehaald wordt.
wat zei je?
....snel,... een ander onderwerp verzinnen,......

maar ik vind zelf gewoon dat het met de mensheid deze eeuw een beetje uit de hand gelopen is.

pi_10611045
quote:
Op donderdag 22 mei 2003 16:09 schreef new_moon het volgende:

[..]

wat zei je?
....snel,... een ander onderwerp verzinnen,......

maar ik vind zelf gewoon dat het met de mensheid deze eeuw een beetje uit de hand gelopen is.

deze eeuw zeker ja...9-11, oorlog in Irak.
vorige eeuw was het ook al behoorlijk raak en wat betreft de eeuwen daarvoor kunnen er ook een aantal uit de hand gelopen voorbeelden gegeven worden. enige probleem is dat die zaken niet erg visible zijn en geen onderdeel van je belevingswereld.

jij gaat vast ook zeggen als je wat ouder wordt dat de jeugd van tegenwoordig steeds brutaler wordt en dat het vroeger allemaal beter was.

fokschaap
pi_10611291
Nu ja, absoluut gezien is de barbarij van de twintigste eeuw groter dan die van voorgaande eeuwen, dat kan niet worden ontkend.
Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
pi_10611376
quote:
Op donderdag 22 mei 2003 16:54 schreef SportsIllustrated het volgende:
Nu ja, absoluut gezien is de barbarij van de twintigste eeuw groter dan die van voorgaande eeuwen, dat kan niet worden ontkend.
het gebruik van geavanceerdere wapens zegt niets over de barbaarsheid van de mens.
fokschaap
pi_10611427
Eigenlijk wel.
Maar dat bedoelde ik niet. Ik bedoelde dat de slachtingen getalsmatig groter zijn.
Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
pi_10611465
quote:
Op donderdag 22 mei 2003 16:59 schreef SportsIllustrated het volgende:
Eigenlijk wel.
Welnee, zegt alleen wat over de technologische vooruitgang. Als mensen in de middeleeuwen de beschikking hadden over dergelijke wapens hadden ze deze ook gebruikt.
quote:
Maar dat bedoelde ik niet. Ik bedoelde dat de slachtingen getalsmatig groter zijn.
Dat komt door die technologische vooruitgang.
fokschaap
pi_10611522
Ja, daarin heb je wel gelijk, maar het blijft een ''als-dan'' verhaal.

Ik bedoelde oorspronkelijk ook eigenlijk dat het doden van 120 Katharen in de Middeleeuwen net zulke gevolgen voor de Provence had, als het doden van miljoenen jonge mannen tijdens WO I voor Groot-Brittanie.

pi_10611613
quote:
Op donderdag 22 mei 2003 17:03 schreef SportsIllustrated het volgende:
Ja, daarin heb je wel gelijk, maar het blijft een ''als-dan'' verhaal.

Ik bedoelde oorspronkelijk ook eigenlijk dat het doden van 120 Katharen in de Middeleeuwen net zulke gevolgen voor de Provence had, als het doden van miljoenen jonge mannen tijdens WO I voor Groot-Brittanie.

De bevolking is natuurlijk ook gegroeid. Op een dunbevolkt gebied is een kleine slachting al groots te noemen.
fokschaap
  donderdag 22 mei 2003 @ 21:31:19 #18
49296 ds_polleke
pi_10616481
quote:
Op donderdag 22 mei 2003 15:10 schreef Viola_Holt het volgende:

[..]

niet zo agresief viooltje....

enneh.. New Moon.. wil je ook af en toe enteren. (rereformed ook graag ook al is tie hier nu niet)

pi_10616835
quote:
Op donderdag 22 mei 2003 21:31 schreef ds_polleke het volgende:

[..]

niet zo agresief viooltje....

excuses polliewollie !
fokschaap
  donderdag 22 mei 2003 @ 21:49:40 #20
49296 ds_polleke
pi_10616912
quote:
Op donderdag 22 mei 2003 21:46 schreef Viola_Holt het volgende:

[..]

excuses polliewollie !

je had wel gelijk dit keer :-)
pi_10623391
quote:
Op donderdag 22 mei 2003 21:31 schreef ds_polleke het volgende:
enneh.. New Moon.. wil je ook af en toe enteren. (rereformed ook graag ook al is tie hier nu niet)
enteren? wat bedoel je daar mee, sorry als ik het niet snap.
pi_10623616
quote:
Op donderdag 22 mei 2003 15:01 schreef DennisMoore het volgende:
Ook vroeger, eeuwen en millennia geleden, waren er rijke mensen, vond men welvaart en comfort en macht belangrijk. Dat is echt niet veranderd nu. Hooguit is het nu minder voor de happy few, maar is het algemene welvaarts- en welzijnsniveau gestegen (in de westerse wereld).

Maargoed, wanneer je dag in, dag uit moest zwoegen om je oogst binnen te halen, waarvan je als arm boertje bijna alles moest afstaan aan je landheer, wanneer je moet ploeteren in kolenmijnen, textielfabrieken, of de hele dag op zoek moet naar water, eten, brandhout... ben je dan wél bezig met God en geloof, denk je? Ik denk het niet.

Vroeger was men vooral 'christen' omdat er geen alternatief was. Was je ongelovig, dan werd je door iedereen uitgekotst, kon je geen baan krijgen, en werd je evt op een brandstapel gegooid. Geen zuivere motieven dus. De vergelijking met vroeger gaat dus niet op.

Normen & Waarden vroeger beter? In de middeleeuwen was je je leven niet zeker. Oorlogen, verkrachtingen, plunderingen, struikrovers, martelwerktuigen, etc. Slavernij was doodnormaal en werd goedgepraat. Ridders en edelen konden met het 'lagere volk' doen wat ze wilden. Nee, vroeger was het allemaal beter... 'k Dacht het toch niet.

<heeeel verhaal>
maar vind je het zo moeilijk om een beetje toe te geven dat de beschaving "in de uitverkoop staat" ?
kijk om je heen en zie: hoe de mensen met elkaar omgaan, dat kinderen hun ouders neerknallen bijv. om de inhoud van hun portomonne, dat is toch een triest dieptepunt.
pi_10624028
quote:
Op vrijdag 23 mei 2003 09:59 schreef new_moon het volgende:

maar vind je het zo moeilijk om een beetje toe te geven dat de beschaving "in de uitverkoop staat" ?
kijk om je heen en zie: hoe de mensen met elkaar omgaan, dat kinderen hun ouders neerknallen bijv. om de inhoud van hun portomonne, dat is toch een triest dieptepunt.

Ja, ik vind het grote onzin om te beweren dat de 'beschaving in de uitverkoop staat'. Ik leef liever in de huidige beschaving dan in de laat-Romeinse beschaving, of de Middeleeuwse beschaving, waar mensenlevens nauwelijks waarde hadden. Dacht je dat er vroeger geen idioten waren die hun ouders vermoorden? Wanneer je in een Middeleeuwse stad in een verkeerd steegje liep, had je een mes tussen je ribben.

Mijn stelling: mensen nú zijn in essentie precies hetzelfde als mensen duizenden jaren geleden. Net zo moreel goed/slecht. Dat is trouwens ook een opvatting die heel christelijk is.

pi_10624780
quote:
Op vrijdag 23 mei 2003 09:59 schreef new_moon het volgende:
Ik vind net als Dennis dat je nogal makkelijk de conclusie trekt dat het slecht gaat met onze beschaving. En ik denk serieus dat je je handen dicht mag knijpen dat je er onderdeel vanuit maakt.
"Buckle your seatbelt Dorothy, because Kansas is going bye-bye"
pi_10625639
quote:
Op vrijdag 23 mei 2003 10:19 schreef DennisMoore het volgende:
Ja, ik vind het grote onzin om te beweren dat de 'beschaving in de uitverkoop staat'. Ik leef liever in de huidige beschaving dan in de laat-Romeinse beschaving, of de Middeleeuwse beschaving, waar mensenlevens nauwelijks waarde hadden. Dacht je dat er vroeger geen idioten waren die hun ouders vermoorden? Wanneer je in een Middeleeuwse stad in een verkeerd steegje liep, had je een mes tussen je ribben.
Mijn stelling: mensen nú zijn in essentie precies hetzelfde als mensen duizenden jaren geleden. Net zo moreel goed/slecht. Dat is trouwens ook een opvatting die heel christelijk is.
ja mensen zijn ook precies dezelfde als duizenden jaren geleden, met als enige verschil dat er duizenden jaren van egoisme en zelfverkeerlijking over de mensheid heen zijn gegaan. het draait om de mens, om ik, ik,. om meer, groter, beter, etc. en nou kan je stellen wat je wilt, maar volgens mij is dat (individuele gevallen uit het verleden daargelaten) wel iets van "de laatste tijd".
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')