abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_10591199
Verzoek aan Schorpioen om wat posts te deleten, want het is op zich een interessant onderwerp.
pi_10591433
quote:
Op woensdag 21 mei 2003 17:33 schreef Striffelbuur het volgende:
Ik denk juist dat vervuld zijn van de heilige geest op #1 staat; God is wat mij betreft een bonus die je erbij krijgt.

Zie het gevoel van vervuld zijn van de heilige geest als met het max. aantal toeren je Chi of je Kia of hoe je dat noemen wilt door je fysieke lichaam te laten gieren.

Aangezien ik niet concreet in een hemel geloof kan ik je niet vertellen in hoeverre dit een vereiste is om daar binnen te komen, helaas.

De heilige geest dient als onderpand voor je ziel. Door de heilige geest behoort je ziel toe aan Christus.
  woensdag 21 mei 2003 @ 19:01:40 #28
8369 speknek
Another day another slay
pi_10591516
quote:
Op woensdag 21 mei 2003 18:58 schreef Mariel het volgende:
De heilige geest dient als onderpand voor je ziel. Door de heilige geest behoort je ziel toe aan Christus.
Net zoiets als Faustus dus?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_10596423
quote:
Op woensdag 21 mei 2003 18:58 schreef Mariel het volgende:

[..]

dus ? wat als je niet het gevoel hebt dat de heilige geest je vervult maar je gelooft wel in de drie-eenheid ?
fokschaap
  † In Memoriam † woensdag 21 mei 2003 @ 22:48:31 #30
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_10597245
quote:
Op woensdag 21 mei 2003 18:48 schreef DennisMoore het volgende:
Verzoek aan Schorpioen om wat posts te deleten, want het is op zich een interessant onderwerp.
Ik heb de ergste bagger verwijderd. Ik hoop dat dit topic nog te redden is.
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  donderdag 22 mei 2003 @ 00:13:35 #31
959 opa
De man met de witte shawl
pi_10599147
quote:
Op woensdag 21 mei 2003 19:01 schreef speknek het volgende:

[..]

Net zoiets als Faustus dus?

Ik kan nog wat leren van speknek
Hee, Grufti ! Ab! in die Urne !!
pi_10610314
quote:
Op woensdag 21 mei 2003 17:26 schreef Viola_Holt het volgende:

[..]

Ze lezen de bijbel al dagelijks. En ze gaan wekelijks naar de kerk en bidden en danken bij de maaltijden enzo en zelfs voor het slapen gaan schijnen ze er ook mee bezig te zijn, maar die heilige geest laat zich niet zien/voelen.
[..]

Dus de heilige geest is geen vereiste volgens jou ?

Zoals je zelf al zegt heilige geest Dat is niet iets tastbaars, fysieks, net zoals verliefdheid. Wat het wel is weet ik niet, iets 'chemisch' ?
pi_10611080
quote:
Op donderdag 22 mei 2003 16:13 schreef veekeend het volgende:

[..]

Zoals je zelf al zegt heilige geest Dat is niet iets tastbaars, fysieks, net zoals verliefdheid. Wat het wel is weet ik niet, iets 'chemisch' ?

volgens gelovigen die vervuld zijn is het een gevoel wat zij aan iets Goddelijks toeschrijven.
fokschaap
  donderdag 22 mei 2003 @ 21:38:03 #34
49296 ds_polleke
Apostel Paulus de boskabouter
pi_10616620
reddingspoging:

Handelingen der Apostelen Hoofdstuk 2.

1 En toen de Pinksterdag aanbrak, waren allen tezamen bijeen. 2 En eensklaps kwam er uit de hemel een geluid als van een geweldige windvlaag en vulde het gehele huis, waar zij gezeten waren; 3 en er vertoonden zich aan hen tongen als van vuur, die zich verdeelden, en het zette zich op ieder van hen; 4 en zij werden allen vervuld met de heilige Geest en begonnen met andere tongen te spreken, zoals de Geest het hun gaf uit te spreken.
5 Nu waren er Joden te Jeruzalem woonachtig, vrome mannen uit alle volken onder de hemel; 6 en toen dit geluid gekomen was, liep de menigte te hoop en verbaasde zich, want een ieder hoorde hen in zijn eigen taal spreken. 7 En buiten zichzelf van verwondering zeiden zij: Zie, zijn niet al dezen, die daar spreken, Galileeërs? 8 En hoe horen wij hen dan een ieder in onze eigen taal, waarin wij geboren zijn? 9 Parten, Meden, Elamieten, inwoners van Mesopotamië, Judea en Kapadocië, Pontus en Asia, 10 Frygië en Pamfylië, Egypte en de streken van Libië bij Cyrene, en hier verblijvende Romeinen, zowel Joden als Jodengenoten, 11 Kretenzen en Arabieren, wij horen hen in onze eigen taal van de grote daden Gods spreken. 12 En zij waren allen buiten zichzelf en geheel met de zaak verlegen, en zij zeiden de een tot de ander: Wat wil dit toch zeggen? 13 Maar anderen zeiden spottend: Zij hebben te veel zoete wijn gehad!

If my answers scare you.. stop asking scary questions.
pi_10616799
quote:
Op donderdag 22 mei 2003 21:38 schreef ds_polleke het volgende:
reddingspoging:
wat is nu de redding ? mijn moeder spreekt redelijk haar talen, maar m'n vader heeft geen talenknobbel...
fokschaap
  donderdag 22 mei 2003 @ 21:50:06 #36
8369 speknek
Another day another slay
pi_10616923
Hoe zit dat nu eigenlijk, god creeerde verschillende talen zodat de Babyloniers niet verder konden bouwen, maar verschillende talen bestonden daarvoor ook al, en het is verwonderlijk dat de apostelen andere talen spreekten, maar ook daarvoor waren er al tolken?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 22 mei 2003 @ 22:01:56 #37
49296 ds_polleke
pi_10617218
quote:
Op woensdag 21 mei 2003 22:48 schreef Cynix ® het volgende:

[..]

Ik heb de ergste bagger verwijderd. Ik hoop dat dit topic nog te redden is.

dit bedoelde ik viool (de leukste thuis?)

- edit - baggerquote en reactie verwijderd

quote:
Op donderdag 22 mei 2003 21:50 schreef speknek het volgende:
Hoe zit dat nu eigenlijk, God creeerde verschillende talen zodat de Babyloniers niet verder konden bouwen, maar verschillende talen bestonden daarvoor ook al, en het is verwonderlijk dat de apostelen andere talen spreekten spraken, maar ook daarvoor waren er al tolken?
hoe ver of topic wil je gaan?

Tegen die tijd waren er IDD al wel tolken (niet zo veel denk ik)

Het is op zich WEL verwonderlijk dat de apostelen VEEL VERSCHILLENDE talen spraken.. het waren (simpele) vissers.. geen geleerden of handelaren of reizigers..

Ze spraken al Hebreeuws.. hun moedertaal. en voertaal van hun religie.. Grieks (dat brachten de grieken mee.. en de romeinen spraken het ook)
en misschien dat ze hier en daar latijn kenden maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen.

het is wel lollig om te zien hoeveel talen het zijn

1Parten,
2Meden,
3Elamieten,
4inwoners van Mesopotamië,
5Judea
6Kapadocië,
7Pontus
8Asia,
9Frygië
10Pamfylië,
11Egypte
12de streken van Libië bij Cyrene,
13 hier verblijvende Romeinen,
14 Joden en Jodengenoten
15Kretenzen
16 Arabieren,

16 verschillende talen dialecten en tongvallen en ze hoorden allen hun eigen taal...

[Dit bericht is gewijzigd door Schorpioen op 22-05-2003 23:17]

donderdag 22 mei 2003 @ 22:09:23 #38
8369 speknek
Another day another slay
pi_10617368
quote:
Op donderdag 22 mei 2003 22:01 schreef ds_polleke het volgende:
spraken
*denk hier stevig gevloek, uit piëteit niet gepost*

Tsja het gaat over de heilige geest toch? En de toehoorders kenden de achtergrond van de apostelen niet. Ik vind het raar dat ze verwonderd waren dat zij hun taal spraken.

Maar goed, de sensatie van vervuld zijn met de Heilige Geest is een door hersenprikkeling door mensen reproduceerbaar gevoel. Dus de discussie is toch al een beetje achterhaald.

pi_10619126
En ik heb nog wat meer off topic shit weggehaald. Want het is idd een interessant topic.
Unox, the worst operating system.
pi_10619223
quote:
Op woensdag 21 mei 2003 17:36 schreef Viola_Holt het volgende:

jawel, maar het is een cyclisch proces...als hij uit is beginnen ze weer voorin of pakken een andere vertaling.

Ee! Dat doen wij thuis ook altijd
  donderdag 22 mei 2003 @ 23:25:29 #41
46906 Brave_Sir_Robin
He bravely ran away
pi_10619274
quote:
Op donderdag 22 mei 2003 23:23 schreef ChrisJX het volgende:
Ee! Dat doen wij thuis ook altijd
Waarom pak je dan niet een keer de Koran ofzo? Wil je niet weten wat daarin staat? Kun je mooi vergelijken.
Galantly he chickened out...
The tale of Sir Robin: http://www.youtube.com/watch?v=BZwuTo7zKM8
pi_10619986
quote:
Op donderdag 22 mei 2003 22:01 schreef ds_polleke het volgende:

[..]

dit bedoelde ik viool (de leukste thuis?)

alweer excuus. dat had ik ff niet begrepen. maar ik ben de leukste thuis ja...ik woon alleen !
quote:
1Parten,
2Meden,
3Elamieten,
4inwoners van Mesopotamië,
5Judea
6Kapadocië,
7Pontus
8Asia,
9Frygië
10Pamfylië,
11Egypte
12de streken van Libië bij Cyrene,
13 hier verblijvende Romeinen,
14 Joden en Jodengenoten
15Kretenzen
16 Arabieren,

16 verschillende talen dialecten en tongvallen en ze hoorden allen hun eigen taal...

En hoe weten we dit ? Zijn alle aanwezigen na afloop geinterviewd en is toen vastgesteld welke moedertaal deze mensen hadden ?
fokschaap
  vrijdag 23 mei 2003 @ 07:52:29 #43
8369 speknek
Another day another slay
pi_10621922
quote:
Op donderdag 22 mei 2003 23:25 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
Waarom pak je dan niet een keer de Koran ofzo? Wil je niet weten wat daarin staat? Kun je mooi vergelijken.
Omdat de Koran een sprookjesboek is en de Bijbel de waarheid .
pi_10622030
quote:
Op donderdag 22 mei 2003 21:50 schreef speknek het volgende:
Hoe zit dat nu eigenlijk, god creeerde verschillende talen zodat de Babyloniers niet verder konden bouwen, maar verschillende talen bestonden daarvoor ook al, en het is verwonderlijk dat de apostelen andere talen spreekten, maar ook daarvoor waren er al tolken?
Even voor de duidelijkheid, eerst kwam de toren van Babel, later pas Jezus en de apostelen. Voor de toren van Babel was er in elk geval in dat gebied een taal.

De apostelen spraken verschillende talen, dat is vrij logisch. Er werd Grieks gesproken door het bewind, ze leerden Hebreeuws thuis, in het dagelijks leven werd Aramees gebruikt. De meeste mensen rond de Middellandse Zee spraken toen wel een van die talen.

Vervulling met de Heilige Geest is niet noodzakelijk. In het NT staat dat geloof in Jezus en God het belangrijkste is voor je redding. Bovendien zal de uitwerking van de Heilige Geest per persoon verschillen. Die overdreven reacties in de Pinksterkerken e.d. is in mijn ogen zelfs onchristelijk, maar dat staat wel ergens in een Gelijkenis in de Bijbel.

De kogel kwam van links, de smurf kwam van rechts, laten we met zijn allen recht door zee gaan! Nu met vernieuwd user-icon.
  vrijdag 23 mei 2003 @ 09:22:31 #45
55630 MokroKees
Chaulerah Gek
pi_10622926
Ik denk dat het magische woord "Egoisme" is.
kèk lekkah naajje ège sig, Fok feez
  vrijdag 23 mei 2003 @ 09:23:57 #46
49296 ds_polleke
pi_10622960
quote:
Op donderdag 22 mei 2003 23:58 schreef Viola_Holt het volgende:

[..]

alweer excuus. dat had ik ff niet begrepen. maar ik ben de leukste thuis ja...ik woon alleen !

nofi
quote:
En hoe weten we dit ? Zijn alle aanwezigen na afloop geinterviewd en is toen vastgesteld welke moedertaal deze mensen hadden ?
Omdat dit opgeschreven is door Lucas...
het onderscheid tussen culturen was rond het begin van onze jaartelling nog wel te onderscheiden op het oog... (kleding haardracht)
en ook zie je hier ongeveer alle streekgenoten....
pi_10624457
quote:
Op vrijdag 23 mei 2003 08:10 schreef Heron_Ymus het volgende:

Vervulling met de Heilige Geest is niet noodzakelijk. In het NT staat dat geloof in Jezus en God het belangrijkste is voor je redding. Bovendien zal de uitwerking van de Heilige Geest per persoon verschillen. Die overdreven reacties in de Pinksterkerken e.d. is in mijn ogen zelfs onchristelijk, maar dat staat wel ergens in een Gelijkenis in de Bijbel.

Wat is daar onchristelijk aan?
  vrijdag 23 mei 2003 @ 12:08:33 #48
49296 ds_polleke
pi_10626136
quote:
Op vrijdag 23 mei 2003 10:44 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Wat is daar onchristelijk aan?

ik ben het met Heron_Ymus eens dat het niet goed is , de overdreven aandacht voor de Heilige Geest in de Pinkstergemeenten. de uitwerking die de Toronto-blessing is daar een moooi voorbeeld van. maar of het on-christelijk of niet bijbels is durf ik nbiet te beweren..

wat ik wel weet is dat het vaak verkeerd gebruikt wordt.

vgl het hardop in tongen bidden.. bijbels gezien mag dat niet zonder vertaling.. anders is het slechts een onder onsje.. en heeft het geen nut voor de rest van de gemeente.

vallen in de geest en dergelijke ken ik niet goed genoeg om er een oordeel over te hebben

pi_10641552
quote:
Op vrijdag 23 mei 2003 12:08 schreef ds_polleke het volgende:

[..]

ik ben het met Heron_Ymus eens dat het niet goed is , de overdreven aandacht voor de Heilige Geest in de Pinkstergemeenten. de uitwerking die de Toronto-blessing is daar een moooi voorbeeld van. maar of het on-christelijk of niet bijbels is durf ik nbiet te beweren..

Ik vraag me af of de heilige geest wel te definieren is. Ik ervaar regelmatig de "aanwezigheid" van een entiteit, bedoeld in de zin dat ik dingen doe waar ik me achteraf over verbaas dat ik(?) die deed.
quote:
vallen in de geest en dergelijke ken ik niet goed genoeg om er een oordeel over te hebben
Wat bedoel je met vallen in de geest?
pi_10641987
quote:
Op vrijdag 23 mei 2003 23:37 schreef Mariel het volgende:
Wat bedoel je met vallen in de geest?
ik ken iemand die tijdens het gebed in een dienst naar voren werd geroepen, zodat er voor hem gebeden zou worden, terwijl een man voor hem aan het bidden was viel hij om. zijn lichaam kon hem niet meer rechtop houden.
ik denk dat polleke dat bedoeld, maar als niet dan moet 'ie het even zeggen,..
look closer. close your eyes. really, it's not about distance
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')