Is dat alleen maar spreektaal en is het taaltechnisch gezien echt heel erg fout? Of mag het wel?
Het feit dat steeds meer mensen wou i.p.v. wilde gebruiken, maakt het nog geen correct Nederlands. Toch kan het goed zijn, dat na een tijdje deze vorm geaccepteerd wordt als correct. Momenteel is het geen correct Nederlands.
1a. 'Ober, ik wou de rekening.'
1b. 'Ober, ik wil de rekening.'
1a betekent doorgaans niet dat degene die de zin uitspreekt aanvankelijk de rekening wilde maar zich heeft bedacht. Hij of zij gebruikt de verleden tijd omdat dat beleefder is. Iets wat kan klinken als een bevel ('Ik wil de rekening') wordt zo verzacht tot een verzoek.
Vergelijk ook:
2a. 'Ik had graag dat je vanavond je kamer opruimde.'
2b. 'Ik heb graag dat je vanavond je kamer opruimt.'
2a is een voorzichtiger uitspraak dan 2b. De ouder die 2b uitspreekt, is autoritairder (of getergder) dan de ouder die 2a uitspreekt.
---------------
Als spreektaal wordt het wel geaccepteerd maar niet als schrijftaal.
"ik wou niet storen hoor" is perfect nederlands...
quote:Vreemd. "Wou" als verleden tijdsvorm.
Op woensdag 21 mei 2003 15:00 schreef Adfundum het volgende:
Uit www.onzetaal.nl/advies :1a. 'Ober, ik wou de rekening.'
1b. 'Ober, ik wil de rekening.'1a betekent doorgaans niet dat degene die de zin uitspreekt aanvankelijk de rekening wilde maar zich heeft bedacht. Hij of zij gebruikt de verleden tijd omdat dat beleefder is. Iets wat kan klinken als een bevel ('Ik wil de rekening') wordt zo verzacht tot een verzoek.
Vergelijk ook:
2a. 'Ik had graag dat je vanavond je kamer opruimde.'
2b. 'Ik heb graag dat je vanavond je kamer opruimt.'
2a is een voorzichtiger uitspraak dan 2b. De ouder die 2b uitspreekt, is autoritairder (of getergder) dan de ouder die 2a uitspreekt.---------------
Als spreektaal wordt het wel geaccepteerd maar niet als schrijftaal.
quote:hoezo vreemd? In je openingspost geef je het al aan.
Op woensdag 21 mei 2003 15:06 schreef Sjaakman het volgende:[..]
Vreemd. "Wou" als verleden tijdsvorm.
Had ik niet verwacht.
quote:Nee.
Op donderdag 22 mei 2003 01:36 schreef Tokus het volgende:[..]
hoezo vreemd? In je openingspost geef je het al aan.
'Ik wou dat ik groots en meeslepend kon leven.'
Wilde past in zo'n geval toch helemaal niet?
'Wou' of 'wouden' is volgens mij een werkwoord dat 'zou willen' uitdrukt. Je moet het correct gebruiken, dus niet 'wou' schrijven (of zeggen) als 'wilde ' gepast is.
quote:Ik zou willen dat...
Op donderdag 22 mei 2003 15:15 schreef ELPablo het volgende:
In sommige situaties moet je toch gewoon 'wou' gebruiken? Kijk maar naar een zin als deze:'Ik wou dat ik groots en meeslepend kon leven.'
Wilde past in zo'n geval toch helemaal niet?
'Wou' of 'wouden' is volgens mij een werkwoord dat 'zou willen' uitdrukt. Je moet het correct gebruiken, dus niet 'wou' schrijven (of zeggen) als 'wilde ' gepast is.
Volgens mij is wouden een verpakking van wilden en zouden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |