abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 12 juni 2003 @ 15:21:49 #126
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_11060607
quote:
Op donderdag 12 juni 2003 10:58 schreef Karrel_Laaglawaai het volgende:

Wel cool btw dat Citizen Kane het waarschijnlijk niet gaat winnen FOK! mensen hebben een eigen(zinnige) smaak

Citizen Kane mag puur technisch/rationeel een van de beste films aller tijden zijn, ik denk niet dat ie veel mensen aan het huilen/lachen/beven doet maken, mij in ieder geval niet....

Toch denk ik dat Nosferatu (die van "Kane" won) toch ook een beetje overschat wordt. Vooral het acteerwerk (op Max Schrek na natuurlijk) is niet echt denderend.
Een probleem is natuurlijk ook nog dat door de verschillende versies, tinten en muziekscores, weinig mensen echt de film gezien zullen hebben die Murnau ongeveer voor ogen had.

...volgens mij geldt de R2 BFI dvd trouwens als de beste dvd-versie tot nu toe, al heb ik begrepen dat er volgend jaar weer een volledig gerestaureerde versie wordt uitgebracht in Amerika...

"Patriotism is the last refuge of a scoundrel"
pi_11062708
quote:
Op donderdag 12 juni 2003 10:58 schreef Karrel_Laaglawaai het volgende:
Wel cool btw dat Citizen Kane het waarschijnlijk niet gaat winnen FOK! mensen hebben een eigen(zinnige) smaak

CK is een vervoeilijke saaie klotefilm, door geheel filmcriticusland van boven de 50 opgeklopte en over het paard getilde overschatte hollywoodkitsch
Geen goed woord voor die film over. Evenals andere orson welles "meesterwerken".

Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
  donderdag 12 juni 2003 @ 16:32:19 #128
22457 Patch
FTR HUNK 2009-2007-2005-2004
pi_11062863
1. M (1931) - Treasure of the Sierra Madre, The (1948)
2. Casablanca (1942) - Notorious (1946)
3. Third Man, The (1949) - Nosferatu, eine Symphonie des Grauens (1922)
4. Invisible Man, The (1933) - Metropolis (1927)
* Gewonnen FOK-Awards: Hunk (4x) * McDreamy * Brad Pitt * Wentworth Miller * Ewan McGregor * Walt Disney (3x) * Criterion (2x) * Nemo * Hitchcock * David Hasselhof * Academy *
  donderdag 12 juni 2003 @ 17:29:11 #129
42899 dj-ango
Omgekeerde wereld
pi_11064659
* Kwartfinale

1. M (1931)
2. Casablanca (1942)
3. Third Man, The (1949)(1922)
4. Metropolis (1927)

Komt een bakker bij de man
  donderdag 12 juni 2003 @ 20:22:24 #130
35405 Prekip
da Banana
pi_11068618
Wat een ongelofelijke schande dat Citizen Kane eruit is. Nosferatu is best een aardige film, maar hij haalt nooit het ongeevenaarde niveau van Citizen Kane. Ik heb het geloof ik al eens in een eerdere post gezegd; ik ben niet te spreken over het niveau van de gemiddelde FOK'er (die overigens Pulp Fiction als best film ooit kiest ). Laten we nu iig maar hopen op Casablanca!

Omdat Een Banaan
  donderdag 12 juni 2003 @ 21:42:16 #131
46375 Sai
vindt je een kutwijf.
pi_11070722
O+ Audrey O+ (en, in iets mindere mate, O+ Gene Tierney O+)
pi_11072491
quote:
Op donderdag 12 juni 2003 20:22 schreef Prekip het volgende:
Wat een ongelofelijke schande dat Citizen Kane eruit is.
misschien vinden we hem te saai?

bovendien (en dit heb ik al eerder opgemerkt) is nosferatu van '22 en kane van '41, wat in die tijd een groot verschil maakte

"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
Das Kapital, Karl Marx Wealth of Nations, Adam Smith
  donderdag 12 juni 2003 @ 22:44:44 #133
35405 Prekip
da Banana
pi_11072629
quote:
Op donderdag 12 juni 2003 22:39 schreef MadScientist het volgende:

[..]

[..]

Gorro, een suggestie... Iemand die zo'n opmerking maakt heeft absoluut geen verstand. Kun je zijn votes alsjeblieft negeren? Bij voorbaat dank.
Omdat Een Banaan
  donderdag 12 juni 2003 @ 23:55:01 #134
46375 Sai
vindt je een kutwijf.
pi_11074416
quote:
Op donderdag 12 juni 2003 22:44 schreef Prekip het volgende:

[..]

Gorro, een suggestie... Iemand die zo'n opmerking maakt heeft absoluut geen verstand. Kun je zijn votes alsjeblieft negeren? Bij voorbaat dank.

Doe eens argumenten gebruiken doen
O+ Audrey O+ (en, in iets mindere mate, O+ Gene Tierney O+)
  vrijdag 13 juni 2003 @ 00:29:50 #135
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_11075290
quote:
Op donderdag 12 juni 2003 22:39 schreef MadScientist het volgende:

[..]

bovendien (en dit heb ik al eerder opgemerkt) is nosferatu van '22 en kane van '41, wat in die tijd een groot verschil maakte

Oh...in '22 wisten ze nog niet zo goed wat goed acteren was...

Je "relatieve argument" gaat volgens mij niet helemaal op: als er één film (ok, naast Potemkin) door kenners genoemd wordt die zijn tijd ver vooruit was, dan is het Citizen Kane wel.

En als we dan toch "releatief" bezig zijn: Je weet toch ook wel dat Welles slechts 25 was en nog nooit een film had gemaakt toen hij Kane (mede-)schreef, regisseerde en in de film de hoofdrol speelde?

Zoals ik al zei is het ook niet mijn favoriete film, maar over de kwaliteiten van de film en Welles valt moeilijk te twisten, lijkt me...

"Patriotism is the last refuge of a scoundrel"
  vrijdag 13 juni 2003 @ 01:25:58 #136
16049 BJB
cluods in the haed
pi_11076256
* Kwartfinale

pi_11076512
quote:
Op donderdag 12 juni 2003 22:44 schreef Prekip het volgende:

[..]

Prekip, een suggestie. dit tournament is er niet om de ultieme film aller tijden naar boven te krijgen, maar om te kijken wat onze favoriete film uit die decennia is. daarbij kun je kijken naar welke films je leuk vond en welke je goed vond. mr elitair hier zat blijkbaar keer op keer op het puntje op zijn stoel bij elk deep focus shot in CK, maar ik vond nosferatu gewoon amusanter, en bovendien ook artistiek interessant: vanwege het expressionisme wat een voorbode van een getroubleerd volk en zijn dictator lijkt te zijn, en technische hoogstandjes (voor '22) als stop motion of fading.

en sowieso is een vampier leuker dan een krantenmagnaat

"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
  vrijdag 13 juni 2003 @ 14:28:36 #138
35405 Prekip
da Banana
pi_11086217
quote:
Op vrijdag 13 juni 2003 01:49 schreef MadScientist het volgende:
[..]

Prekip, een suggestie. dit tournament is er niet om de ultieme film aller tijden naar boven te krijgen, maar om te kijken wat onze favoriete film uit die decennia is.

Ok dus, jij zegt dat je de meest ultieme film aller tijden saai vindt. Getuigt niet echt van veel intelligentie toch?
quote:
[... blah ...]
technische hoogstandjes (voor '22) als stop motion of fading.
Prachtig gemaakt hoor, spinnen en vleermuizen aan touwtjes! Geweldig, dat ze al touwtjes hadden toen zeg
quote:
en sowieso is een vampier leuker dan een krantenmagnaat
Ga dan Dracula 2000 kijken ofzo, dan krijg je er nog betere effecten bij ook.

PS. bedankt voor de vermelding mr. elitair! ik moet zeggen dat ik dat helemaal met je eens ben.

Omdat Een Banaan
  vrijdag 13 juni 2003 @ 14:34:50 #139
39559 Karrel_Laaglawaai
vnav on van vond
pi_11086418
quote:
Op vrijdag 13 juni 2003 14:28 schreef Prekip het volgende:
Ok dus, jij zegt dat je de meest ultieme film aller tijden saai vindt. Getuigt niet echt van veel intelligentie toch?
Dus om dat de heren critici en onze eigenste Prekip CK geweldig vinden, Moet iedereen dat vinden? Nee dus. CK is gewoon niet de beste film aller tijden in mijn ogen en dan moet je niet zo irritant betweterig en uit de hoogte gaan doen. It is just a matter of taste!

[quote]
Prachtig gemaakt hoor, spinnen en vleermuizen aan touwtjes! Geweldig, dat ze al touwtjes hadden toen zeg
[/qoute]

Dit moet je natuurlijk wel in die tijd zien he?

[Dit bericht is gewijzigd door Karrel_Laaglawaai op 13-06-2003 14:54]

Bij elke gelegenheid schreef fathank het volgende:
Ik ben toen op Lowlands halverwege 't optreden van Typhoon knock out gegaan.
  vrijdag 13 juni 2003 @ 14:49:44 #140
23107 dolle_hond
topicverkoper
pi_11086861
gaat het hier om Citizen Kane of om de grootste gemene deler in de mening van de Fok!filmliefhebbers?

ik vind CK geen super film, heb m allang niet meer gezien en wil dat eigenlijk zo houden.

De laatste keer dat ik aan m ben begonnen heb ik fikse gaten in mijn kiezen opgelopen.....

Maar Prekip moet begrijpen dat het een mening betreft en die kunnen verschillen. CK heeft hele goede waarderingen, maar ik houd er niet van (en met mij meer Fok!kers)

vrijdag 13 juni 2003 @ 14:57:01 #141
35352 Bananenboom
PSV Kampioen!!
pi_11087078
quote:

[..]

[..]

[..]

Ga dan Dracula 2000 kijken ofzo, dan krijg je er nog betere effecten bij ook.

PS. bedankt voor de vermelding mr. elitair! ik moet zeggen dat ik dat helemaal met je eens ben.

1. Ik moet zeggen dat deze post ook niet echt intelligentie uitstraalt....
2. Vervolgens heb je zon avatar
3. En je gaat in discussie met FOKKERS

dit zegt genoeg lijkt me....

Tara Reid!!
pi_11091628
quote:
dude, de ultieme film aller tijden bestaat niet!
dat citizen kane vernieuwend was op narratief en cinematografisch vlak zegt alleen iets daarover. er zijn nog zoveel criteria waarop je een film kunt waarderen (dit is dus soms ook persoonlijk), zoals ik al aangaf is Nosferatu spannender, bevat het ook vernieuwende technieken en symboliek in de beeldtaal en zit er een interessante culturele reflectie in van het vermurwde Duitsland uit die tijd. moet ik met nog meer enge woorden gaan smijten?
quote:
je moet eens leren niet krampachtig één film te verafgoden en bovendien films wat meer in hun periode leren plaatsen (vleermuizen aan touwtjes? heb je nosferatu wel eens gezien???? in nosferatu is de vleermuis mythe namelijk vervangen door ratten o.a. vanwege copyrights. bovendien zijn de effecten zeker wel spectaculairder dan hoe jij ze beschrijft.)

ga nu maar lekker je zelf op je schouder kloppen dat jij wel weet hoe het allemaal in elkaar steekt qua ultieme film, niemand zal je erom waarderen met je houding (kijk maar hierboven)

vrijdag 13 juni 2003 @ 18:22:49 #143
35405 Prekip
da Banana
pi_11092244
edit, komt later
Omdat Een Banaan
  vrijdag 13 juni 2003 @ 18:34:59 #144
35352 Bananenboom
PSV Kampioen!!
pi_11092415
quote:
Op vrijdag 13 juni 2003 17:51 schreef MadScientist het volgende:

[..]

dat citizen kane vernieuwend was op narratief en cinematografisch vlak zegt alleen iets daarover. er zijn nog zoveel criteria waarop je een film kunt waarderen (dit is dus soms ook persoonlijk), zoals ik al aangaf is Nosferatu spannender, bevat het ook vernieuwende technieken en symboliek in de beeldtaal en zit er een interessante culturele reflectie in van het vermurwde Duitsland uit die tijd. moet ik met nog meer enge woorden gaan smijten?
[..]

je moet eens leren niet krampachtig één film te verafgoden en bovendien films wat meer in hun periode leren plaatsen (vleermuizen aan touwtjes? heb je nosferatu wel eens gezien???? in nosferatu is de vleermuis mythe namelijk vervangen door ratten o.a. vanwege copyrights. bovendien zijn de effecten zeker wel spectaculairder dan hoe jij ze beschrijft.)

ga nu maar lekker je zelf op je schouder kloppen dat jij wel weet hoe het allemaal in elkaar steekt qua ultieme film, niemand zal je erom waarderen met je houding (kijk maar hierboven)

Ik ben het nooit eens met prekip, maar dit verhaaltje irriteert me mateloos moet ik zeggen.... Nou weet ik dat jij vaak rondhangt op Fok!, en dat ik niet veel meer kan verwachten. Maar probeer het dan ook niet!
Met al je geblaat toon je alleen maar aan dat Citizen Kane een betere film is dan Nosferatu (Op bijna alle fronten), hoe je het ook went of keert. Het is dus gewoon een schande op dit tournament dat Citizen Kane verliest van Nosferatu....
Maar ja, ik zit nu tenslotte op het Fok! Forum
Tara Reid!!
  vrijdag 13 juni 2003 @ 18:57:09 #145
35405 Prekip
da Banana
pi_11092785
quote:
Op vrijdag 13 juni 2003 17:51 schreef MadScientist het volgende:

[..]

Dat waren jouw woorden...
quote:
Zoals ik al aangaf is Nosferatu spannender, bevat het ook vernieuwende technieken en symboliek in de beeldtaal en zit er een interessante culturele reflectie in van het vermurwde Duitsland uit die tijd. moet ik met nog meer enge woorden gaan smijten?
Spannender is heel erg subjectief, ik moet zeggen dat ik dat punt PERSOONLIJK niet met je eens ben. De technieken en symboliek waren in Citizen Kane (zelfs als je het in die tijd plaatst) veel doordachter en vernieuwender. En Nosferatu mag dan een culturele reflectie bevatten, Citizen Kane IS cultuur.
quote:
je moet eens leren niet krampachtig één film te verafgoden en bovendien films wat meer in hun periode leren plaatsen
Dit is echt compleet uit de lucht gegrepen! Ik heb nooit gezegd dat ik Nosferatu niet waardeer. Persoonlijk vind ik Casablanca ook beter dan Citizen Kane. Voor het plaatsen in hun periode verwijs ik naar de post van Dr_Strangelove. Verder wilde ik ook nog even opmerken dat Nosferatu nu verouderd is, terwijl Citizen Kane dat nooit zal zijn.
quote:
vleermuizen aan touwtjes? heb je nosferatu wel eens gezien???? in nosferatu is de vleermuis mythe namelijk vervangen door ratten o.a. vanwege copyrights. bovendien zijn de effecten zeker wel spectaculairder dan hoe jij ze beschrijft.
Ga jij nog maar eens opnieuw kijken dan, ik weet 100% zeker dat ik vleermuizen aan touwtjes gezien heb. Verder zitten er wel een aantal voor die tijd mooie effecten in, maar als dat zo belangrijk was dan had King Kong (1933) ook een stuk verder moeten komen.
quote:
Tsja het niveau op Fok is en blijft nou eenmaal laag. Nogmaals wijs ik erop dat "ultieme film" jouw onzinnige, totaal ongepaste opmerking was. Gelukkig kiest vrijwel iedereen die verstand heeft van film in deze vergelijking voor Citizen Kane. (Ga nou niet verwijzen naar dit topic, anders moet ik naar de post van Bananenboom () gaan verwijzen)
Omdat Een Banaan
  vrijdag 13 juni 2003 @ 19:39:11 #146
23107 dolle_hond
topicverkoper
pi_11093505
quote:
Op vrijdag 13 juni 2003 18:57 schreef Prekip het volgende:
Tsja het niveau op Fok is en blijft nou eenmaal laag. Nogmaals wijs ik erop dat "ultieme film" jouw onzinnige, totaal ongepaste opmerking was. Gelukkig kiest vrijwel iedereen die verstand heeft van film in deze vergelijking voor Citizen Kane. (Ga nou niet verwijzen naar dit topic, anders moet ik naar de post van Bananenboom () gaan verwijzen)
Wat doe jij dan hier, als je je zo verheven voelt
pi_11095891
dammit.

ik probeer toch ook niet eens te bewijzen dat Nosferatu 'beter' is... dan kun je toch net zo goed vantevoren al Citizen Kane als winnaar uitroepen? (al wordt bijvoorbeeld van Birth of a Nation beweerd dat deze de visuele filmtaal zoals die nu normaal is geintroduceerd heeft, helaas nogal racistisch die film). de lol van het tournament is om te zien wat de favorieten zijn van de fokkers hier.
ik zei dan ook dat het tournament er niet was om de ultieme film te vinden, en wel omdat dat altijd subjectieve criteria zijn, en het nogal saai is om het op technische vernieuwing te leggen of zo.

ikzelf vond Nosferatu veel interessanter om te zien...

quote:
Op vrijdag 13 juni 2003 18:34 schreef Bananenboom het volgende:
Ik ben het nooit eens met prekip, maar dit verhaaltje irriteert me mateloos moet ik zeggen.... Nou weet ik dat jij vaak rondhangt op Fok!, en dat ik niet veel meer kan verwachten. Maar probeer het dan ook niet!
alsof er op fok! geen mensen rondlopen die iets van films weten als je je verheven voelt wat doe je hier dan inderdaad? redden wat er te redden valt? stel je voor mensen die liever nosferatu kijken dan citizen kane! de barbaren!

en over relativiteit: zoals ik al zei wordt bijvoorbeeld van Birth Of A Nation (1915!) ook gezegd dat deze van ultiem belang was voor de ontwikkeling van beeldtaal, en iemand als Méliès was zijn tijd ook ver vooruit (al eind 19e eeuw). en figure this: in de tijd van nosferatu was er nog niet eens geluid bij film! (ook al zoiets belangrijks). dit alles dus niet om aan te tonen dat nosferatu superieur is aan CK of zo, maar dat je zoiets echt wel in zijn perspectief moet plaatsen.

vrijdag 13 juni 2003 @ 23:59:29 #148
35352 Bananenboom
PSV Kampioen!!
pi_11098607
quote:
Op vrijdag 13 juni 2003 21:38 schreef MadScientist het volgende:
dammit.

ik probeer toch ook niet eens te bewijzen dat Nosferatu 'beter' is... dan kun je toch net zo goed vantevoren al Citizen Kane als winnaar uitroepen? (al wordt bijvoorbeeld van Birth of a Nation beweerd dat deze de visuele filmtaal zoals die nu normaal is geintroduceerd heeft, helaas nogal racistisch die film). de lol van het tournament is om te zien wat de favorieten zijn van de fokkers hier.
ik zei dan ook dat het tournament er niet was om de ultieme film te vinden, en wel omdat dat altijd subjectieve criteria zijn, en het nogal saai is om het op technische vernieuwing te leggen of zo.

ikzelf vond Nosferatu veel interessanter om te zien...
[..]

alsof er op fok! geen mensen rondlopen die iets van films weten als je je verheven voelt wat doe je hier dan inderdaad? redden wat er te redden valt? stel je voor mensen die liever nosferatu kijken dan citizen kane! de barbaren!

en over relativiteit: zoals ik al zei wordt bijvoorbeeld van Birth Of A Nation (1915!) ook gezegd dat deze van ultiem belang was voor de ontwikkeling van beeldtaal, en iemand als Méliès was zijn tijd ook ver vooruit (al eind 19e eeuw). en figure this: in de tijd van nosferatu was er nog niet eens geluid bij film! (ook al zoiets belangrijks). dit alles dus niet om aan te tonen dat nosferatu superieur is aan CK of zo, maar dat je zoiets echt wel in zijn perspectief moet plaatsen.

Laat ik dan eerst mijn bezoek duidelijk maken, Gorro wilde graag normale stemmers voor zijn tournament, en heeft mij (en prekip) gesmeekt om ook mee te komen stemmen. Wij zijn natuurlijk zo vriendelijk om dit te doen.

Ik besluit vervolgens om mij niet te gaan mengen in discussies, want al eerder is gebleken dat dat nergens toe gaat leiden op Fok!. Laat ik een voorbeeld geven waarom je je al heel snel verheven gaat voelen boven de gemiddelde fokker, ik quote:

'CK is een vervoeilijke saaie klotefilm, door geheel filmcriticusland van boven de 50 opgeklopte en over het paard getilde overschatte hollywoodkitsch
Geen goed woord voor die film over. Evenals andere orson welles "meesterwerken".'

ik neem aan dat ik hier niet verder op in hoef te gaan.

Waarom ik dan onverhoopt toch gemengt raak in een 'discussie' op erg laag niveau, het is gewoon moeilijk te weerstaan om niet te reageren als je zulke domme dingen leest.... om deze post maar niet al te groot te gaan maken door MadScientist te gaan quoten.

BB

p.s. (kan het niet weerstaan toch 1x te quoten: 'sowieso is een vampier leuker dan een krantenmagnaat')

Tara Reid!!
pi_11099385
ja maar je blijft nog steeds praten in absolute termen van goed en slecht. kijk de ongenuanceerde mening over CK die je quotte vind ik ook wat kort door de bocht. maar je kunt je op zijn minst (af)vragen waarom iemand dat vindt, en of je er zelf geen punt in ziet en kom altijd met argumenten

jezelf goed vinden is geen argument

oh en ik zeg geen domme dingen over films. soms probeer ik wat sarcastische of provocerende dingen te zeggen om mijn persoonlijke (en die van sommige fokkers wellicht) mening te onderstrepen. maar ik vind citizen kane echt langdradig. en ja, ik weet echt wel wat van films (hier moet ik echt op mijn strepen gaan staan). maar persoonlijke belevenissen mag je meenemen in een fok tournament. techniek is ook niet alles. wat dacht je van suspense?

zaterdag 14 juni 2003 @ 03:51:42 #150
41286 Price
The Abominable Dr. Phibes
pi_11101197
Ik heb CK op dvd en ik vind het een goede film. Er zijn echter films uit die tijd die ik veel beter vind. Helaas zullen die nooit op een fok-tournament naar voren komen. Ik heb gestemd op Nosferatu, omdat deze film een grotere impact op mij had. Zeer zeker gezien de productiedatum. We hebben hier te maken met een select groepje fokkers en diegenen die meedoen zijn filmliefhebbers. Wees blij dat het gros wat hier op het forum ronddwaalt niet meedoet. Dan had je opmerkingen gehad van: "XXX, dat is een vette film". Ik draai liever mijn dvd van "Great Expectations" uit 1946 of "The Seventh Cross"uit '44 op vhs dan CK, maar dat is persoonlijk. Hetzelfde is het geval met de andere stemmers. Zelfs de Imdb top 250 is gekleurd. Het geeft wel een aardig gemiddelde weer, maar de voters blijven internetgebruikers en geïnteresseerden.
You Should Have Seen Them Kicking Edgar Allan Poe
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')