quote:Nou ... ik bespeur lezzieneigingen bij je.
Op maandag 19 mei 2003 14:06 schreef knuffeldees het volgende:[..]
![]()
[offtopic]
ik ben geen lesbi hoor
ik vind vrouwen wel aantrekkelijk maar lesbi nee dank je
[/offtopic]
quote:Oh god, nu ga je beweren dat Limburgers geen Nederlands kunnen en willen spreken?
Op maandag 19 mei 2003 14:05 schreef ChrisJX het volgende:[..]
Er zijn weinig ouders die dat doen, maar degenen die dat doen ben ik eeuwig dankbaar. Het is een genot gewoon om in Limburg met iemand te praten die geen dialect praat, maar gewoon fatsoenlijk Nederlands!!
[..]Behalve dan dat je aan Limburgs echt geen ruk hebt. Kies dan een echte taal, Duits of Engels. Frans voor mijn part.
Maar goed, ik ben dus gewoon in het Venloos opgevoed, en nederlands heb ik geleerd op straat/school. En het spreken van limburgs in je geboortestreek is wel handig zolang je in die streek blijft. Iemand uit Venlo die ook gewoon Venloos spreekt heeft toch een streepje voor.
quote:Oh ja?
Op maandag 19 mei 2003 14:07 schreef Arinna het volgende:
Het maakt niet uit wat de tweede taal is: het gaat erom dat je dan in het vervolg iedere volgende taal veel gemakkelijker aanleert.
Soms leren kinderen zelfs op school dialect
quote:Kan ik me wel in vinden.
Op maandag 19 mei 2003 14:03 schreef Arinna het volgende:[..]
Er is geen enig echt Limburgs (helaas), anders zou Limburgs allang tot taal verheven zijn.
Noord-Limburgs kan ook heel mooi zijn trouwens.
Het enige slechte is dat sommige Limburgse ouders hun kinderen Nederlandstalig opvoeden: cultuurbarbaren!!!!! En dat terwijl het alleen maar goed is voor een kind om tweetalig (of dialect+talig) opgevoed te worden!
quote:
Op maandag 19 mei 2003 14:03 schreef weet_ik_veel het volgende:[..]
Als elke Limburger kut was zou jij je muil er niet meer van af houden!
quote:hij heeft het gesnopen
Op maandag 19 mei 2003 14:08 schreef weet_ik_veel het volgende:[..]
Nou ... ik bespeur lezzieneigingen bij je.
quote:Ow,..
Op maandag 19 mei 2003 14:09 schreef ChrisJX het volgende:[..]
Oh ja?
Maar dan nog: Limburgs is gewoon lelijk en dat dient afgeleerd te worden
quote:Ik zie mijn "dialect" als een taal, ik kan er zelfs tot ver over de grens mee uit de voeten (Kölsch is haast identiek)
Op maandag 19 mei 2003 14:03 schreef Arinna het volgende:[..]
Er is geen enig echt Limburgs (helaas), anders zou Limburgs allang tot taal verheven zijn.
quote:
Noord-Limburgs kan ook heel mooi zijn trouwens.
quote:Ik ben door mijn ouders nederlands opgevoed, thuis praten we geen plat. Zodra ik buiten de deur kom slaat dat meteen om en praat ik "mijn taal" omdat ik er trots op ben. En zo zal ik ook mijn kinderen opvoeden
Het enige slechte is dat sommige Limburgse ouders hun kinderen Nederlandstalig opvoeden: cultuurbarbaren!!!!! En dat terwijl het alleen maar goed is voor een kind om tweetalig (of dialect+talig) opgevoed te worden!
quote:Ik kan er toch niets aan doen dat jij niet veel snapt!?
Op maandag 19 mei 2003 14:09 schreef Peewee het volgende:* Peewee snapt je niet
quote:In de les?
Oh ja?
Maar dan nog: Limburgs is gewoon lelijk en dat dient afgeleerd te wordenSoms leren kinderen zelfs op school dialect
quote:Dat dat altijd bij jou is,..
Op maandag 19 mei 2003 14:10 schreef weet_ik_veel het volgende:[..]
Ik kan er toch niets aan doen dat jij niet veel snapt!?
quote:Je hoeft je er niet voor te schamen. Komt zelfs in ons mooie Limburg voor!
Op maandag 19 mei 2003 14:09 schreef knuffeldees het volgende:[..]
hij heeft het gesnopen
quote:We hebben niks tegen buitenlanders .. die doen tenminste nog hun best om NEDERLANDS te leren ... een marokkaan met een limburgs + marokkaans accent ... dat lijkt me pas lachen om te horen
Op maandag 19 mei 2003 14:11 schreef Fliepke het volgende:[..]
In de les?
je vergist je, dat is ook friesland...
Hier gebeurt dat toch echt niet, misschien dat de kinderen onderling wel vaker dialect spreken, maar leren op school is toch iets anders.
En trouwens waar zijn alle voorstanders van een multiculturele samenleving gebleven?
quote:Whallah,.. zijn er genoeg hier.
Op maandag 19 mei 2003 14:13 schreef GWD het volgende:[..]
We hebben niks tegen buitenlanders .. die doen tenminste nog hun best om NEDERLANDS te leren ... een marokkaan met een limburgs + marokkaans accent ... dat lijkt me pas lachen om te horen
quote:Ik heb vroeger vaak genoeg "dialect" in de klas gepraat, ook met leraren. En is ook logisch eigenlijk sommige dingen snap je eerder als ze in je moerstaal worden uitgelegd.
Op maandag 19 mei 2003 14:11 schreef Fliepke het volgende:[..]
In de les?
je vergist je, dat is ook friesland...
Hier gebeurt dat toch echt niet, misschien dat de kinderen onderling wel vaker dialect spreken, maar leren op school is toch iets anders.
En trouwens waar zijn alle voorstanders van een multiculturele samenleving gebleven?
quote:Alleen banen als top managers/politicy/presentator of iets in de richting van een functie waar je veel met mensen om moet gaan valt niet te bereiken voor mensen met een limburgs accent buiten limburg.
Op maandag 19 mei 2003 14:14 schreef Pushit het volgende:[..]
Ik heb vroeger vaak genoeg "dialect" in de klas gepraat, ook met leraren. En is ook logisch eigenlijk sommige dingen snap je eerder als ze in je moerstaal worden uitgelegd.
Daarom is het dus niet alleen voor ons minder irritant, maar ook nog beter voor jullie zelf om normaal nederlands te leren
quote:Snapje? Daarom is er dus een limburg accent.
Op maandag 19 mei 2003 14:05 schreef GWD het volgende:[..]
Ik ben geboren in tilburg tot mijn 5e in amsterdam gewoond, en woon nu in den bosch ... kan volledig accentloos nederlands spreken door het milieu waar ik ben opgegroeid heb ik pas na mijn basisschooltijd mensen met een accent leren kennen...
quote:Ik heb vorig jaar les gegeven, maar daar werd duidelijk voorgeschreven om Nederlands voor de klas te spreken en zeker geen dialect. Voor je het weet ben je in het dialect les aan het geven, en da's niet de bedoeling.
Ik heb vroeger vaak genoeg "dialect" in de klas gepraat, ook met leraren. En is ook logisch eigenlijk sommige dingen snap je eerder als ze in je moerstaal worden uitgelegd.
quote:Snap ik, maar mevrouw zei:
quote:Volgens mij klopt dat niet...
quote:Nogmaals, wij beheersen de nederlandse taal ook gewoon. En trouwens als je zo trots bent op jou nederlands en jou holland, weet je toevallig wie bijna altijd het dictee der nederlandsche taal winnen? Vlamingen of zuidelijke Nederlanders. Stof tot nadenken niet?
Op maandag 19 mei 2003 14:17 schreef GWD het volgende:[..]
Alleen banen als top managers/politicy/presentator of iets in de richting van een functie waar je veel met mensen om moet gaan valt niet te bereiken voor mensen met een limburgs accent buiten limburg.
Daarom is het dus niet alleen voor ons minder irritant, maar ook nog beter voor jullie zelf om normaal nederlands te leren
[Dit bericht is gewijzigd door Pushit op 19-05-2003 14:21]
quote:Waar heb je het toch over man?? Onzin... ga even wat slapen ofzo.
Oh ja?
Maar dan nog: Limburgs is gewoon lelijk en dat dient afgeleerd te wordenSoms leren kinderen zelfs op school dialect
quote:Ik praat natuurlijk wel over 15 jaar geleden, kan best zijn dat het nu niet meer mag, dat weet ik niet en jij blijkbaar wel
Op maandag 19 mei 2003 14:19 schreef Peewee het volgende:[..]
Ik heb vorig jaar les gegeven, maar daar werd duidelijk voorgeschreven om Nederlands voor de klas te spreken en zeker geen dialect. Voor je het weet ben je in het dialect les aan het geven, en da's niet de bedoeling.
Persoonlijke gesprekken gingen over het algemeen ook in het Nederlands, omdat de leerling gewend was dat ik Nederlands sprak. Heel af en toe werd er dialect gesproken,.. héél af en toe.
quote:schrijven en praten is een heel verschil
Op maandag 19 mei 2003 14:19 schreef Pushit het volgende:[..]
Nogmaals, wij beheersen de nederlandse taal ook gewoon. En trouwens als je zo trots bent op jou nederlands en jou holland, weet je toevallig wie bijna altijd het dictee der nederladsche taal winnen? Vlamingen of zuidelijke Nederlanders. Stof tot nadenken niet?
quote:Mijn allergemeendste complimenten!!!(voor jou dan) Dat zijn de echte helden! Mensen die het op latere leeftijd VRIJWILLIG aanleren.
Op maandag 19 mei 2003 14:10 schreef Pushit het volgende:
[..]Ik ben door mijn ouders nederlands opgevoed, thuis praten we geen plat. Zodra ik buiten de deur kom slaat dat meteen om en praat ik "mijn taal" omdat ik er trots op ben. En zo zal ik ook mijn kinderen opvoeden
quote:Getver de getver...
Op maandag 19 mei 2003 14:22 schreef Arinna het volgende:
Mijn allergemeendste complimenten!!!(voor jou dan) Dat zijn de echte helden! Mensen die het op latere leeftijd VRIJWILLIG aanleren.
Al heb ik overigens geen bezwaar tegen Oostenrijkse dialecten
quote:neej inderdaad, je zult maar kinderen hebben die na het eten om appeltaart komen vragen met zo'n dom accent
Op maandag 19 mei 2003 14:23 schreef ChrisJX het volgende:[..]
Getver de getver...
Nou hoop ik binnenkort weg te zijn uit Limburg, maar mocht het nodig zijn dat ik hier later met kinderen ga wonen: Limburgs komt niet in mijn huis.Al heb ik overigens geen bezwaar tegen Oostenrijkse dialecten
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |