abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 18 mei 2003 @ 02:50:42 #76
35245 bolivian
Gun-toting hip gangster
pi_10505041
quote:
Op zondag 18 mei 2003 02:46 schreef Shirley het volgende:
Tis een wonder hier op Fok! ik weet het...ik wil het goede voorbeeld geven. Een aangename voortzetting van dit topic.
Dit is absoluut het goede voorbeeld! Nu moet ik mezelf er ook nog eens aan gaan houden
Mod in spé als je het mij vraagt... de user notes zullen er iig niet om liegen
And so I throw the windows wide /
And call to you across the sky
Lissabon!
  zondag 18 mei 2003 @ 02:51:52 #77
35245 bolivian
Gun-toting hip gangster
pi_10505049
Maar TS, voorzie je problemen? Of is het alleen omdat je het postgedrag van je zoon zo secuur kunt volgen?
Lissabon!
pi_10505084
quote:
Op zondag 18 mei 2003 02:51 schreef bolivian het volgende:
Maar TS, voorzie je problemen? Of is het alleen omdat je het postgedrag van je zoon zo secuur kunt volgen?
Voorzien is een groot woord, eik voorzie ik geen probs, maar aan de andere kant vraag ik me af hoe andere opvoeders dit aanpakken, gezien de hoeveelheid bagger van minderjarigen die je vanaf het net tegemoet walmt.
  zondag 18 mei 2003 @ 02:59:52 #79
35245 bolivian
Gun-toting hip gangster
pi_10505104
quote:
Op zondag 18 mei 2003 02:57 schreef Grobbenkuiken het volgende:
Voorzien is een groot woord, eik voorzie ik geen probs, maar aan de andere kant vraag ik me af hoe andere opvoeders dit aanpakken, gezien de hoeveelheid bagger van minderjarigen die je vanaf het net tegemoet walmt.
Sja, dat is natuurlijk een goed punt. Maar vergeet niet dat diezelfde minderjarigen ook bij hem in de klas of voetbalvereniging zitten. Denk nou niet dat dat allemaal lieverdjes zijn ...
Lissabon!
  zondag 18 mei 2003 @ 10:08:05 #80
393 phileine
española
pi_10506223
Grobbekuiken, wij hebben een paar jaar terug hetzelfde bij de hand gehad met mijn stiefzoon. Die was toen 12. Mijn man en ik beheerden toen een eigen forum met een nogal serieus karakter, en zoonlief kwam zich registreren en gooide meteen overal het linkje van zijn eigen homepage neer in de meest onmogelijke topics. Pijnlijk, ga je je eigen zoon bannen wegens spam? We hebben toen wel met hem besproken dat hij dat niet zo kon doen en waarom niet, en dat snapte hij wel. Verder hebben we hem gewoon de ruimte gelaten, maar wel gekeken of hij niet erg over de rand ging en dan corrigeerden we het mild. Het was een heel beschaafd forum, dus er werd heel lief op hem gereageerd door de andere gebruikers. Da's wel een voordeel. Internetforums hebben ook wel een erg zelf-corrigerende en opvoedende werking. Maar je zit toch wel een beetje met kromme tenen alles te volgen.
Gelukkig zat hij voornamelijk op andere plekken. Hij heeft heel lang op de schaakserver ICC rondgehangen, werd daar ook regelmatig geband of op zijn vingers getikt, dus heeft hij uiteindelijk daar "internetmanieren" geleerd zonder dat wij ons daar al te veel mee hoefden te bemoeien.

Ik denk niet dat je je kind kunt behoeden tegen het zien van gore plaatjes of iets dergelijks. Dat is voor een deel de enorme aantrekkingskracht van internet, maar het is voor die jochies ook heel abstract. Ze zitten giebelend de bestialiteiten te bekijken om maar wat te noemen, maar betrekken dat helemaal niet op zichzelf of hun eigen seksualiteit. Ik vind dat niet zo zorgelijk, ik bladerde vroeger ook met rooie oortjes in de blaadjes die we dan bij de vader van een vriendinnetje thuis vonden. En slap geouwehoer... ach. Dat doen ze de hele dag door met irl vriendjes ook.

Waar we wel heel kien op zijn is contacten die hij heeft met anderen, het geven van zijn telefoonnummer en persoonlijke gegevens en uiteraard als hij irl wil afspreken. Het enige enorme gevaar van internet vind ik de mensen die persoonlijk contact zoeken met die kinderen. De moderne variant van de kinderlokker zeg maar. Daar praten we vaak over, en maken ook duidelijk dat niet iedereen is wie hij zegt te zijn en dat je daar ook nooit klakkeloos van moet uitgaan. Hij is heel open over zijn contacten, en weet dat als hij ooit iets met iemand zou willen afspreken, dat hij dat met ons overlegt en dat het dan zal plaatsvinden in een openbare gelegenheid waar één van ons ook zit. Maar zover is het tot nu toe nog niet gekomen.

mooi he, alles
pi_10506596
quote:
Op zondag 18 mei 2003 10:08 schreef phileine het volgende:
Ik denk niet dat je je kind kunt behoeden tegen het zien van gore plaatjes of iets dergelijks. Dat is voor een deel de enorme aantrekkingskracht van internet, maar het is voor die jochies ook heel abstract. Ze zitten giebelend de bestialiteiten te bekijken om maar wat te noemen, maar betrekken dat helemaal niet op zichzelf of hun eigen seksualiteit. Ik vind dat niet zo zorgelijk, ik bladerde vroeger ook met rooie oortjes in de blaadjes die we dan bij de vader van een vriendinnetje thuis vonden. En slap geouwehoer... ach. Dat doen ze de hele dag door met irl vriendjes ook.
Daar ben ik niet bang voor, mijn zoon weet prima met die materie om te gaan (hij krijgt van mij altijd uitleg en de materie is thuis absoluut niet taboe.) Ook al is hij pas twaalf, heeft hij toch ontluikende sexuele gevoelens.

Ik vroeg me meer of hoe te reageren als ie echt dingen zegt op een forum, die in mijn ogen niet door de beugel kunnen, Maar zoals je al zei, gewoon duidelijk maken waarom iets niet kan, of tegen de netiquette indruist, lijkt me idd het beste. Wie weet is het een engeltje, maar hier zal ik hem met argusogen volgen.

Prive gegevens sturen over het net naar onbekenden is sowiezo taboe, dus heb ik liever dat ie op een forum rondhangt, dan op de chat.

zondag 18 mei 2003 @ 11:17:56 #82
393 phileine
española
pi_10506733
Ik zou het vooral zoveel mogelijk laten gaan, dat deden wij ook. Als het door anderen gecorrigeerd wordt is dat natuurlijk alleen maar beter, wij legden dan alleen uit waaróm een ander zo reageerde. En als we echt vonden dat het niet kon, dan zeiden we er zelf wat van; omdat we nou eenmaal ook die lastige positie hadden van forumbeheer. We hebben overigens aan de anderen moderatoren gevraagd om extra op te letten en in te grijpen waar zij het nodig achtten, zodat wij in zijn geval wat op de achtergrond konden blijven. Juist omdat je de neiging krijgt veel te snel te corrigeren. Misschien even een mailtje aan de moderators hier met die boodschap? Dat kan ook wat rust geven, dan weet je dat er wordt opgelet en het niet jouw verantwoordelijkheid (alleen) is.
Nogmaals, die communities voeden hun eigen leden vaak erg goed op, het is dan fijn als een ouder het principe al een beetje snapt en dus aan de zijlijn kan bijstaan en uitleggen, maar zit er niet te veel bovenop. Gewoon op je tong bijten en je tenen proberen te ontspannen .
mooi he, alles
pi_10506805
quote:
Op zondag 18 mei 2003 11:17 schreef phileine het volgende:
Ik zou het vooral zoveel mogelijk laten gaan, dat deden wij ook. Als het door anderen gecorrigeerd wordt is dat natuurlijk alleen maar beter, wij legden dan alleen uit waaróm een ander zo reageerde. En als we echt vonden dat het niet kon, dan zeiden we er zelf wat van (omdat we nou eenmaal ook die lastige positie hadden van forumbeheer).
Nogmaals, die communities voeden hun eigen leden vaak erg goed op, het is dan fijn als een ouder het principe al een beetje snapt en dus aan de zijlijn kan bijstaan en uitleggen, maar zit er niet te veel bovenop. Gewoon op je tong bijten en je tenen proberen te ontspannen .
True, ik ben benieuwd wat voor 'virtuele peroonlijkheid' hij zal ontwikkelen. Voorlopig zal ik het zelfregulerende vermogen van de community de voorrang geven.

Maar lezen doe ik het zeker!

pi_10507482
Hm er voor zorgen dat ze er niet komt, anders móet ik het goede voorbeeld gaan geven. . .
pi_10509136
quote:
Op zondag 18 mei 2003 02:22 schreef bolivian het volgende:

[..]

Och, zolang het joch post in dit draadje kom ik 'em toch niet tegen

[edit] breng 'em toch maar even het correcte gebruik van leestekens bij, die komma doet het niet zo best... [/edit]
[edit2] oh, en kaas is 'oud', niet 'ouw' [/edit2]

Dat deed ik expres, anders rijmt het niet!
Koop geen ouwe kaas, maar blauwe kaas
pi_10510479
quote:
Op zondag 18 mei 2003 13:34 schreef blauwe_kaas het volgende:

[..]

Dat deed ik expres, anders rijmt het niet!

ah, daar is ie?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')