Dat is denk ik het voornaamste verschil. En een digitale piano is natuurlijk altijd zuiver.
quote:
Op zaterdag 17 mei 2003 13:18 schreef Cyberjunkie het volgende:
Digitaal = nep
een gewone piano is echt.
Het verschil tussen een cd en een live optreden
beetje foute vergelijking, ga eerst maar eens wat meer achtergrond info halen over sampelen, en het verschil tussen digitaal en analoog
quote:Ik zou altijd gaan voor een gewone piano, nooit een digitale.
Op zaterdag 17 mei 2003 13:42 schreef LenL het volgende:
Kwa geluid zou ik eerder kiezen voor een heel mooie digitale vleugel simulatie dan voor een lelijke yamaha 20 jaar oude "staande piano".
quote:Nou ja, ik vind een 'echte' piano ook mooier, maar een digitale heeft wel zo z'n voordelen: geen geluidsoverlast, draagbaarder, Midi-mogelijkheden en hij ontstemt niet. Als je bijv. in een flat woont is dat toch wel een groot voordeel.
Op zaterdag 17 mei 2003 14:09 schreef Seborik het volgende:
Ik zou altijd gaan voor een gewone piano, nooit een digitale.
quote:Als was het alleen maar omdat je het kreng om de zoveel tijd moet laten stemmen?
Op zaterdag 17 mei 2003 14:09 schreef Seborik het volgende:
Ik zou altijd gaan voor een gewone piano, nooit een digitale.
quote:Ja, daar heb je wel gelijk in. Altijd is ook wel een beetje kort door de bocht. Als ik er de mogelijkheid voor heb, dan wordt het altijd een echte.
Op zaterdag 17 mei 2003 14:12 schreef Zander het volgende:[..]
Nou ja, ik vind een 'echte' piano ook mooier, maar een digitale heeft wel zo z'n voordelen: geen geluidsoverlast, draagbaarder, Midi-mogelijkheden en hij ontstemt niet. Als je bijv. in een flat woont is dat toch wel een groot voordeel.
quote:Ik vind het verschil vooral ook te merken als je er zelf op speelt. Ik denk dat het gros van de luisteraars het verschil tussen een echte akoestische piano en een goede digitale niet eens hoort.
Op zaterdag 17 mei 2003 14:14 schreef MSXUser het volgende:
Dat een digitale piano anders klinkt dan een echte, is iets wat nog maar ten dele waar is. De techniek is tegenwoordig al zover dat de verschillen steeds kleiner worden.
Hijs gewoon acoustisch maar er zit een digitale functie op.
Ik speel liever acoustisch omdat je dan mee dynamiek enzo in de muziek kan leggen. Op een digitale piano krijg je zo'n keyboard effect en dat vind ik niet zo mooi.
quote:Ha-ha.
Op zaterdag 17 mei 2003 14:14 schreef MSXUser het volgende:[..]
Als was het alleen maar omdat je het kreng om de zoveel tijd moet laten stemmen?
quote:Een piano is meer dan alleen geluid, het is de manier van spelen, het gevoel achter zo'n enorme kast te zitten waar zo'n betoverende klank uit komt.
Verder is een digitale piano veel minder gevoelig voor weersinvloeden. Een ouderwetse piano moet eigenlijk in een ruimte staan waar de temperatuur en luchtvochtigheid constant zijn. Dat een digitale piano anders klinkt dan een echte, is iets wat nog maar ten dele waar is. De techniek is tegenwoordig al zover dat de verschillen steeds kleiner worden.
Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom het zo'n gedoe is om een piano constant te laten stemmen, dat gebeurt meestal maar één keer per jaar en dat kost dan ook wel wat, maar het is niet zo dat wanneer je piano een tijdje niet gestemd is, het geluid helemaal brak is ofzo. Ook een niet helemaal zuivere piano heeft qua geluid z'n charmes.
quote:Hm, ik snap het niet... ook een digitale piano heeft een echt klavier met hamers en gewogen toetsen. Het bespelen is exact hetzelfde als op een echte piano, alleen de opwekking van het geluid is anders. Speel eens op een goede digitale piano en in de kast hoor je zelfs de hamers vallen. Sterker nog, ze vallen zelfs op echte snaren (die wel heel erg kort zijn en niet gespannen hoeven worden.
Op zaterdag 17 mei 2003 14:18 schreef Seborik het volgende:
Een piano is meer dan alleen geluid, het is de manier van spelen, het gevoel achter zo'n enorme kast te zitten waar zo'n betoverende klank uit komt.
[Dit bericht is gewijzigd door MSXUser op 17-05-2003 14:30]
quote:huh? is dat zo? in een digitale piano zit toch gewoon een soort computertje zeg maar, dat reageert op de toetsen die je aanslaat?
Op zaterdag 17 mei 2003 14:29 schreef MSXUser het volgende:[..]
Hm, ik snap het niet... ook een digitale piano heeft een echt klavier met hamers en gewogen toetsen. Het bespelen is exact hetzelfde als op een echte piano, alleen de opwekking van het geluid is anders. Speel eens op een goede digitale piano en in de kast hoor je zelfs de hamers vallen. Sterker nog, ze vallen zelfs op echte snaren (die wel heel erg kort zijn en niet gespannen hoeven worden.
quote:Ja, klopt, alleen is de aanslag, dus het deel wat je zelf doet gelijk aan een echte piano. Achter de snaren hangen sensoren en vanaf daar wordt het elektronisch. Een digitale piano met plastic toetsen zonder enig gevoel kom je nog wel tegen, maar die kosten dan ook geen cent.
Op zaterdag 17 mei 2003 14:30 schreef Maaikietje het volgende:
huh? is dat zo? in een digitale piano zit toch gewoon een soort computertje zeg maar, dat reageert op de toetsen die je aanslaat?
quote:ow, op die manier!
Op zaterdag 17 mei 2003 14:32 schreef MSXUser het volgende:[..]
Ja, klopt, alleen is de aanslag, dus het deel wat je zelf doet gelijk aan een echte piano. Achter de snaren hangen sensoren en vanaf daar wordt het elektronisch. Een digitale piano met plastic toetsen zonder enig gevoel kom je nog wel tegen, maar die kosten dan ook geen cent.
Ik speel liever op een acoustische piano omdat je daar meer dynamiek enzo in kan leggen. Dat was je speelt wordt meer van jezelf ze maar. Ik vind dat geluid veel mooier
quote:Yamaha
Op zaterdag 17 mei 2003 14:33 schreef Seborik het volgende:
Noem eens een merk op waarbij dat is dan?
quote:Zo eentje waar MSXuser het over had.
Op zaterdag 17 mei 2003 14:36 schreef Maaikietje het volgende:[..]
Yamaha
quote:ja, daar heb ik het ook over!
Op zaterdag 17 mei 2003 14:36 schreef Seborik het volgende:[..]
Zo eentje waar MSXuser het over had.
quote:(inderdaad Maaikietje) Yamaha en Roland passen in hun duurdere modellen deze technieken toe. Het pingelt in ieder geval heel erg leuk
Op zaterdag 17 mei 2003 14:33 schreef Seborik het volgende:
Noem eens een merk op waarbij dat is dan?
[Dit bericht is gewijzigd door MSXUser op 17-05-2003 14:41]
quote:Seborik en MSXUser, spelen jullie piano?
Op zaterdag 17 mei 2003 14:39 schreef MSXUser het volgende:[..]
(inderdaad Maaikietje) Yamaha en Roland passen in hun duurdere modellen deze technieken toe. Het pingelt in ieder geval heel erg leuk
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |