Blommetje | vrijdag 16 mei 2003 @ 12:13 |
Leute, al heel lang reis ik op en neer van Enschede naar Deventer(en de rest van het land) en wat me opvalt bij iedere trein rit is een geluidje! Steeds als de trein wegrijdt, hoor je een monotoong hoog frequentie geluid, voor zolang als de trein accelereert. Eerst hoor je een onderdeel onder (blijkbaar) behoorlijke spanning staan aangezien het metaal 'kreunt' en dan komt dat geluid er voor in de plaats. Je hoort het met name in deze coupe's: Wat is dit geluid en waardoor wordt het veroorzaakt? | |
Cheiron | vrijdag 16 mei 2003 @ 12:15 |
Ah, dit is al een paar keer langsgekomen.. ben alleen vergeten wat het was... | |
Foxl | vrijdag 16 mei 2003 @ 12:16 |
Euhm, door de electro-motor? ![]() | |
mabit | vrijdag 16 mei 2003 @ 12:17 |
Wat ik ook leuk vindt is dat de nieuwere treinstellen bij het wegrijden en halve fanfare afspelen.. Het lijkt wel muziek als ze wegrijden... | |
Joz | vrijdag 16 mei 2003 @ 12:19 |
quote:in welke trein heb je dat? zeker die 'nieuwe' dubbeldekkers (regiorunners), die makken idd zo'n piep geluidje (veroorzaakt door de electromotor) | |
Reintje | vrijdag 16 mei 2003 @ 12:20 |
Stabiliteitssysteem toch??? | |
Blommetje | vrijdag 16 mei 2003 @ 12:20 |
ja met die dubbeldekkers / DD-IRM (heten ze meen ik). Volgens mij is dat het schakelen van spoelen ofzo? Het is idd geen diesel nee dat snap ik ook Joz: zie titel! [Dit bericht is gewijzigd door Blommetje op 16-05-2003 12:21] | |
Napalmmm | vrijdag 16 mei 2003 @ 12:21 |
quote:Ik hoorde het laatst ook, een ZEER irritant geluid...zal idd wel van de motor afkomen | |
ook_gek | vrijdag 16 mei 2003 @ 12:21 |
ik dacht altijd dat het jim was die aan het zingen was ![]() | |
Foxl | vrijdag 16 mei 2003 @ 12:23 |
quote:Lijkt me wel, zo'n trein weegt nogal wat... En als je ziet hoe gemakkelijk hij optrekt, dan moet zo'n motortje toch flink wat kracht zetten... | |
rkloeg | vrijdag 16 mei 2003 @ 12:23 |
quote:LOL dude ik merkte dat als 2jaar terug ![]() | |
Blommetje | vrijdag 16 mei 2003 @ 12:28 |
ja maar 1 keer rollend gaat het wel. Volgens mij moet een koploper met 1 minuut op de 120 zitten, dat haalt ie makkelijk! Kijk met spanning uit naar nog meer ideeen! | |
MrTorture | vrijdag 16 mei 2003 @ 12:31 |
Heeft te maken met het omzetten van wisselstroom naar gelijkstroom of omgekeerd en met een verschil in frequentie. Niet alle stroom wordt omgezet, dus een gedeelte wordt afgevoerd ofzo... | |
Foxl | vrijdag 16 mei 2003 @ 12:32 |
Zit er niet een apart soort transformator in ofzo... | |
Chup | vrijdag 16 mei 2003 @ 12:35 |
volgens mij heeft het iets met versnellingen te maken..... | |
Nagt | vrijdag 16 mei 2003 @ 12:37 |
quote: [Dit bericht is gewijzigd door Nagt op 16-05-2003 12:38] | |
MrTorture | vrijdag 16 mei 2003 @ 12:37 |
quote:Nee, gewoon effe zoeken in PTA is al een paar keer eerder uitgelegd. Zie mijn uitleg ![]() | |
Blommetje | vrijdag 16 mei 2003 @ 12:56 |
Nagt, bedankt voor je stukje echter gaat dit over een steeds wisselend geluid wat je hebt bij dubbeldekkers (het lijkt wel op schakelen). Ik heb het over Koplopers, zouden die dna ook last hebben van een dergelijk chopper idee. Omdat er daar namelijk niet over gesproken wordt. Daarnaast zijn er treinen van 5 koplopertreinstellen dat zou betekenen dat het ding moet storen als de nete bij seinen en wissels. Echter ik ga opzoek! | |
Nagt | vrijdag 16 mei 2003 @ 12:59 |
Oh, ik ging er gemakshalve vanuit dat je Dubbeldekkers en Koplopers door elkaar haalde. Sorry. Ik heb het geluidje nog nooit gehoord in Koplopers eigenlijk. Als je meer weet over jouw 'fenomeen', laat het dan maar weten ![]() | |
MrTorture | vrijdag 16 mei 2003 @ 13:45 |
quote: ![]() Oeps, ik zag dat niet eens | |
Blommetje | vrijdag 16 mei 2003 @ 14:31 |
hehhe, dat vermoeden had ik al ![]() Echter nog steeds geen antwoord! Ik ben eigelnijk nu wel erg nieuwsgierig... maandag maar NS eens bellen misschien dat zij mee dat kunnen vertellen! Door wie wordt eigenlijk de koploper gemaakt? Misschien dat zij het weten? Talbot? | |
Blommetje | maandag 19 mei 2003 @ 12:20 |
*kick* Weet iemand welke firma de Koplopertreinstellen maakt? | |
michiel1225 | maandag 19 mei 2003 @ 12:35 |
Volgens iemand op deze site: http://www.treinen.demon.nl/htm/4200.htm wordt het electrische deel gemaakt door holec... | |
michiel1225 | maandag 19 mei 2003 @ 12:39 |
en nog meer info over treintjes..... waaronder degene die jij zo mooi vind http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Launchpad/1978/e_stel/e_stel.htm | |
Blommetje | maandag 19 mei 2003 @ 15:21 |
quote:Gracias m8, alleen vind hem niet alleen mooi maar wil ook wel weten waar het geluidje vandaan komt ![]() | |
KGBBeria | maandag 19 mei 2003 @ 15:36 |
Mijn vermoeden is dat het óf uit de thyristors onder de bak komt of de chopperinstallatie...Het geluid ontstaat namelijk in de wat ralle treinstellen pas nadat er een grote klap onder de coupe vandaan komt wat op een relais oid kan duiden. De thyristors zijn toch die grote cylindervormige dingen die in een batterij achter een rooster zitten? Ik bedoel dus de 6e en 8e bak apparatuur van links [Dit bericht is gewijzigd door KGBBeria op 19-05-2003 15:41] | |
Blommetje | dinsdag 20 mei 2003 @ 09:19 |
quote: | |
Duvel | dinsdag 20 mei 2003 @ 21:35 |
quote:De thyristoren zijn een onderdeel van de chopperinstallatie. En het gezoem is volgens mij idd de chopper. Mijn favoriete geluid, ik zit altijd 't liefst in de motorbakken! quote:Wat die dreun + trilling is voor het wegrijden weet ik ook niet, 't zijn schakelaars volgens mij die worden ingeschakeld op het moment dat de machinist de tractie inschakelt: dreun -> zoem. quote:Dat lijkt me eerder iets met lucht te maken hebben? In de 1700 zijn de thyristoren in elk geval niet rond ![]() | |
Blommetje | woensdag 28 mei 2003 @ 09:46 |
Goed het hoge woord is eruit, Holec bevestigt: weliswaar zitten de Holec-plaatjes nog steeds in de treinen en trams, maar deze activiteiten behoren niet meer tot het programma van Eaton Holec. Waarvoor dank, de heren die het bij het juiste eind hebben kunnen hun taart komen ophalen | |
Duvel | woensdag 28 mei 2003 @ 21:26 |
quote:Holec te Hengelo dus (te zien aan Eaton Holec). Oorspronkelijke installatie is van (destijds) Holec Ridderkerk, daarna Traxis, en nu Alstom. quote:Inderdaad ![]() quote:Hoeveel procent moet je goed hebben? ![]() | |
contra | woensdag 28 mei 2003 @ 21:52 |
Koplopers hebben geen choppers!!! Koplopers kunnen alleen op gelijkstroom rijden en hebben dus geen choppers nodig, de dubbeldekkers die deze wel hebben (dat concert bij het optrekken) kunnen naast gelijkstroom ook op 25 kV wisselstroom rijden, toekomst; hanzelijn bijvoorbeeld. Deze treinen kunnen daar dan ook 200 km/h halen. Het geluid komt simpelweg voort uit de electromotoren. Een driewagons koploper jaagt er bij maximaal optrekken ongeveer 1400 kW door (ter vergelijking 1400 stofzuigers van 1000 watt), hiermee kunnen ze ook aardig vlot wegkomen. Als ze eenmaal op snelheid zijn kunnen de motoren zachter worden gezet en valt het geluid zo goed als weg, zeker samen met geruis hoor je het bijna niet meer. Als een trein na een wat langzamere bocht weer wegtrekt kun je het vaak weer even (zacht) horen. Je kunt het geluid alleen horen in wagons waaronder aangedreven assen zitten. Bij driewagons koplopers (serie 4000) zijn dit alle assen onder de wagon met de stroomafnemer (totaal twee assenstelsels van de zes). Bij vierwagons koplopers (serie 4200) zijn dit ook alle assen onder de wagon met afnemer, plus één van de twee stelsels van de aangrenzende wagon en wel het stelsel dat er direct aan grenst (totaal drie van de acht stelsels aangedreven). | |
contra | woensdag 28 mei 2003 @ 21:54 |
ok, ik wordt wakker: er is ook een pagina twee met daarop de uitleg ![]() | |
Duvel | woensdag 28 mei 2003 @ 22:24 |
quote:Je haalt in je vorige post choppers en inverters door elkaar. M.a.w.: een chopper heeft juist niets te zoeken in een aandrijving voor AC-motoren, en deste meer in een DC-omgeving. Als je trouwens 25kV op een DD-IRM zet, gaat ie stuk (nee, niet proberen op de Havenspoorlijn!) | |
contra | woensdag 28 mei 2003 @ 22:42 |
quote:En omdat die treinen op beide systemen kunnen rijden hebben ze een chopper. (Ik had het over de hanzelijn trouwens; niet een havenlijn). Even gegraven en kwam dit topic tegen Het NS dubbeldekker piepjesraadsel quote:zie verder de post van sphere en DerHanzl en bovengenoemd topic | |
Duvel | donderdag 29 mei 2003 @ 09:17 |
quote:Maar de Hanzelijn ligt er voorlopig nog niet, en de Havenspoorlijn wel, en daar is een stuk met 25kV geëlektrificeerd. Dus mocht je destructieve beproevingen willen doen... Maar IRM is momenteel nog niet geschikt voor 25kV. In de verlengde treinstellen is ruimte gereserveerd voor een 25kV installatie, maar die zit er dus nog niet in. quote:Dit verhaal klopt niet helemaal: een chopper maakt geen wisselspanning van een gelijkspanning, maar maakt van een hoge gelijkspanning een lagere gelijkspanning. De locs 1600, 1700 en 1800 hebben gelijkstroommotoren. De chopper hakt in de spanning (het ding heet in België dan ook een "hakker"), maar dan krijg je een pulserende gelijkspanning, die met een filter weer enigszins wordt afgevlakt. In de IRM zitten asynchrone motoren. Deze worden gevoed met een 3-fase wisselspanning. Omdat er alleen gelijkspanning beschikbaar is (1500V-systeem), moet deze worden omgezet naar een geschikte wisselspanning, dat is wat de inverter doet. Volgens mij zit er voor de inverter in de IRM ook nog een up-chopper, die een hogere gelijkspanning maakt die aan de ingang van de inverter wordt aangeboden, maar dat weet ik niet zeker. Ha, fijn lekker technisch doen op de vroege morgen | |
Blommetje | woensdag 4 juni 2003 @ 09:18 |
quote:Goed, tot mijn stomme verbazing werd ik gister opgebeld door een meneer van de Traxis, waarvoor dank! Wat schetst mijn verbazing: Koplopers hebben choppers. Maar (er is natuurlijk een 'maar' in het verhaal - een klein stukje voor de fanatici) de ICM versies 0 en 1, dat zijn de treinstellen 4001-4007 en 4010-4050 hebben idd geen choppers. De overige treinstellen (ICM 3,4 en 5) hebben wel choppers. De choppers worden bij 80 km/h uitgeschakeld. Het geluid is idd zoals hierboven ook al door de Holec meneer verteld Ik dacht toch nog een brokje nuttige informatie! | |
Duvel | vrijdag 20 juni 2003 @ 23:10 |
quote:Gaaf dat Traxis je belt! Ik snap alleen niet helemaal dat de choppers bij 80km/h worden uitgeschakeld. Draaien de motoren dan misschien op de volle (of per twee in serie, dus halve) spanning? Shit, weer een nieuw probleem erbij ![]() | |
KonnieKipke | vrijdag 20 juni 2003 @ 23:19 |
.. | |
Dr_Flash | vrijdag 20 juni 2003 @ 23:41 |
quote: ![]() Ik heb nog nooit in Koplopers een dergelijk geluid gehoord. Wel heel vaak in de nieuwe IRMs, maar dat is toch iets anders? Ik bedoel, dat geluid had toch een andere oorzaak? | |
Duvel | zondag 22 juni 2003 @ 20:08 |
quote:Het geluid in de IRM heeft inderdaad een heel andere oorzaak (zie betreffend topic of ergens hier gequote). Is het anderen hier trouwens ook opgevallen dat in de nieuwe motorbak van de IRM-zessen dit geluid vrijwel tot nul is gereduceerd? | |
Lucske | maandag 23 juni 2003 @ 19:09 |
quote:Klopt, bij VIRM2 en VIRM3 is een andere techniek toegepast. Is dus niet alleen bij de zessen. |