abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 15 mei 2003 @ 15:16:17 #26
40780 Darkysdust
step into the dark
pi_10451499
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 15:14 schreef Darkysdust het volgende:

[..]

Hoeft toch juist niet? Je zet 1 keer die Geforce2 in die tabel met een eigen id, en vervolgens koppel je die id in een andere tabel aan de computer.

Edit: zoals Ranja het dus doet...had geen zin om zo'n lange uitleg te maken
Postatem obscuri lateris nescitis
pi_10451548
quote:

[..]

Hoeft toch juist niet? Je zet 1 keer die Geforce2 in die tabel met een eigen id, en vervolgens koppel je die id in een andere tabel aan de computer.

Dus voor iedere videokaart een aparte tabel krijg je aardig wat tabellen? (of per gebruikt merk videokaart een tabel met alle videokaarten van dat merk?)
pi_10451743
quote:

[..]

Dan krijg je in die andere tabel toch iedere keer het zelfde "ID-nummer" wat ook weer redundantie is........
Lambo of Rekt
pi_10451853
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 15:18 schreef domolanglekker het volgende:

[..]

Dus voor iedere videokaart een aparte tabel krijg je aardig wat tabellen? (of per gebruikt merk videokaart een tabel met alle videokaarten van dat merk?)

Lijkt me beter om 1 tabel te hebben voor alle videokaarten. Hoeveel videokaarten zal je hebben? Hooguit enige 10tallen, desnoods 100 stuks. Daar ga je niet weer subtabellen voor maken.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_10451945
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 15:24 schreef EggsTC het volgende:

[..]

Dan krijg je in die andere tabel toch iedere keer het zelfde "ID-nummer" wat ook weer redundantie is........

Ja, maar die redundantie (dezelfde ID nummers in de hoofdtabel) blijf je houden, omdat de gegevens zelf redundant zijn (er zijn machines met dezelfde videokaart). Maar je kan beter redundant zijn in een integer, dan in een lange uitleg met characters. Een typefoutje is snel gemaakt, bovendien neemt het veel extra opslag in.
pi_10452143
Bijbeltje: http://home.student.utwente.nl/s.p.ekkebus/portfolio/files/Paper_DB_normalisation.pdf

(geen idee of het goed is, ga het nu ook lezen).

Overigens is het zelden wenselijk om verder dan de derde normaalvorm te normaliseren. Soms is het zelfs wenselijk om helemaal niet te normaliseren.
-edit- je kunt beter zeggen dat het soms wenselijk is om maar t/m de eerste normaalvorm te normaliseren.

[Dit bericht is gewijzigd door sop op 15-05-2003 15:39]

pi_10452182
Kunnen er meerdere sleutels (die verwijzen naar vreemde sleutels) in een tabel?
Lambo of Rekt
pi_10452222
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 15:38 schreef EggsTC het volgende:
Ja hoor.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_10452228
quote:
Met Primary Keys wel samengestelde keys (dus 1 Primary key die bestaat uit de combinatie van meerdere velden), met Foreign Keys (verwijzgingen naar andere tabellen) zoveel je maar wilt.
pi_10452256
quote:
Je bedoeld:
code:
[table: Computer]
ID
MonitorID => FK
ToetsenbordID =>FK
MuisID => FK
PrinterID =>FK

Waarbij de velden met een =>FK verwijzen naar een andere tabel.
M.a.w.: ja dat kan.
-edit-
Wellicht handig om even bij stil te staan:
Primary Key : Unieke waarden in een tabel. De waarde van dat veld mag maar 1 keer voorkomen in de tabel.
Foreign Key: De waarde van dit veld in de tabel mag wel meerdere malen in deze tabel voorkomen. De waarde van dit veld wijst echter naar een primairy key in een andere tabel.

Een primairy key definieer je in de structuur van de tabel. De foreign key wordt gedefinieerd in de relatie tussen de tabellen.

[Dit bericht is gewijzigd door sop op 15-05-2003 15:47]

pi_10452307
Ik post zometeen ff mijn idee van normaliseren hier, brb
Lambo of Rekt
pi_10452334
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 15:40 schreef Lucille het volgende:

[..]

Met Primary Keys wel samengestelde keys (dus 1 Primary key die bestaat uit de combinatie van meerdere velden), met Foreign Keys (verwijzgingen naar andere tabellen) zoveel je maar wilt.

Alleen wil je dit eigelijk zoveel mogelijk vermijden...
pi_10452394
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 14:50 schreef kareltje_de_grote het volgende:

[..]

en welke normaalvorm heb je dan?

* ik vond normaliseren op school altijd best leuk

Normaliseren is superhandig, het is en blijft redelijk overzichtelijk, je hebt weinig tot geen redundantie, maar je krijgt er verrekte rottige query's van

Maargoed, wij hebben dus ook de 1e t/m 4e normaalvorm behandeld, en dan ging op zich redelijk. Een makkelijk programma hierbij is SDW, die je redelijk helpt met het normaliseren, want goed normaliseren is nog helemaal geen eitje ben ik achter gekomen.

Ik denk dat in 80% van de gevallen ook geeneens genormaliseerd wordt. De meeste mensen denken van: wat heb ik nodig, wat wil ik opslaan, en hoppa, beng, knallen ze 1 a 2 tabellen eruit waar alles ingepropt is

Misschien dat je hier nog wat aan hebt!

Succes!

Mangs moj de koo 's bie de heurns vat'n
pi_10452408
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 15:44 schreef markvleth het volgende:

[..]

Alleen wil je dit eigelijk zoveel mogelijk vermijden...

Je wilt Foreign Keys vermijden?
pi_10452486
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 15:47 schreef Lucille het volgende:

[..]

Samengestelde Primary Keys vermoedelijk.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_10452503
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 15:46 schreef ReSiever het volgende:

[..]

Normaliseren is superhandig, het is en blijft redelijk overzichtelijk, je hebt weinig tot geen redundantie, maar je krijgt er verrekte rottige query's van

Ik denk dat als je niet normaliseert het programmeren/onderhouden van de inhoud van je database nog veel rottiger wordt.
En zo moeilijk zijn joins nou ook weer niet.
pi_10452513
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 15:47 schreef Lucille het volgende:

[..]

Ja, dat snap ik ook niet helemaal... dan is het principe van normaliseren dus al gevlogen....
pi_10452551
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 15:50 schreef sop het volgende:

[..]

Ik denk dat als je niet normaliseert het programmeren/onderhouden van de inhoud van je database nog veel rottiger wordt.
En zo moeilijk zijn joins nou ook weer niet.

Nee, joins zijn niet moeilijk, dat besef ik wel, maar je moet ermee gewerkt hebben. En mensen kiezen nou eenmaal voor de makkelijke manier.. Hup alles in 1 keer met een SELECT *, en daaruit lezen... maar daar is bij normaliseren geen sprake van
pi_10452556
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 15:49 schreef Litpho het volgende:

[..]

Samengestelde Primary Keys vermoedelijk.

Ach, soms ontkom je er niet aan. Gewoonweg omdat er geen andere manier bestaat om op 1 veld een primary key te zetten.
pi_10452591
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 15:52 schreef ReSiever het volgende:

[..]

Nee, joins zijn niet moeilijk, dat besef ik wel, maar je moet ermee gewerkt hebben. En mensen kiezen nou eenmaal voor de makkelijke manier.. Hup alles in 1 keer met een SELECT *, en daaruit lezen... maar daar is bij normaliseren geen sprake van

Als je zo graag een platte database wilt hebben, dan maak je toch gewoon een view aan. Kun je gewoon SELECT * doen.
pi_10452646
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 15:52 schreef Lucille het volgende:

[..]

Ach, soms ontkom je er niet aan. Gewoonweg omdat er geen andere manier bestaat om op 1 veld een primary key te zetten.

ja sorry, ik doelde inderdaad op samengestelde sleutels. Ja de enige keer dat je er niet aan ontkomt is een veel op veel relatie en je dus gebruik maakt van een koppeltabel. Voor alle andere situaties gebruik je slechts een veld voor de pk...
pi_10452660
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 15:53 schreef sop het volgende:

[..]

Als je zo graag een platte database wilt hebben, dan maak je toch gewoon een view aan. Kun je gewoon SELECT * doen.

Ja, maar niet iedereen heeft daar zoveel verstand van he Ik vind normaliseren ok, maar je moet dan ook wat verstand van SQL hebben, dat bedoelde ik ermee te zeggen.
pi_10452676
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 15:53 schreef sop het volgende:

[..]

En hoe maak je zo'n view aan?
code:
CREATE VIEW blah
SELECT hupeldepup, FROM huppeldepup WHERE blahblah = huppeldepup enz.

dus volgens mij schiet je daar nog niet veel mee op, ben je nog bezig met SQLlen.
zoals het potje thuis poept, poept het nergens
_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*
ACWW NWFC id: 2921-2609-9160 nick: tbone Town: Finetown
Fiets
pi_10452727
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 15:56 schreef ReSiever het volgende:

[..]

Ja, maar niet iedereen heeft daar zoveel verstand van he Ik vind normaliseren ok, maar je moet dan ook wat verstand van SQL hebben, dat bedoelde ik ermee te zeggen.

Een database ontwerp maken zonder kennis van SQL lijkt me op zich al helemaal fout. Maar ja, zo heb ik genoeg foute database ontwerpen gezien in de afgelopen jaren.
pi_10452761
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 15:58 schreef Lucille het volgende:

[..]

Een database ontwerp maken zonder kennis van SQL lijkt me op zich al helemaal fout. Maar ja, zo heb ik genoeg foute database ontwerpen gezien in de afgelopen jaren.

Ja, maar die kennis van SQL komt meestal niet verder dan een SELECT * FROM tabel .. en dan zo af en toe nog een WHERE erbij
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')