FOK!forum / Digital Corner / Welk programma voor modelleren?
Marksterdonderdag 15 mei 2003 @ 00:13
Weet niet of modelleren het goei woord is, maar wat ik wil is dat ik korte en simpelere filmpjes als dat in Final Fantasy (de film) kan maken. En dan bedoel ik niet geheel met achtergronden ed, maar meer het maken van een persoon en de bewegingen daarvan.

Als dit anders heet dan modelleren, dan mag de titel aangepast worden

KaAzKoP_donderdag 15 mei 2003 @ 00:13
3DSMAX.
KaAzKoP_donderdag 15 mei 2003 @ 00:19
3DSMAX .
ChOasdonderdag 15 mei 2003 @ 00:20
Poser natuurlijk!!!
TechXPdonderdag 15 mei 2003 @ 00:21
- lightwave
- milkshape
- 3dsmax
- blender
- maya
- ....

een hele hoop! Met het programma Poser, heb in een klap een hoop standaardfiguren erbij, die zelf kan laten bewegen of aankleden, etc.

Marksterdonderdag 15 mei 2003 @ 00:21
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 00:20 schreef ChOas het volgende:
Poser natuurlijk!!!
poser! die hoorde ik een keer van iemand, is daar een demoversie van om hem ff te checken?
ChOasdonderdag 15 mei 2003 @ 00:21
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 00:20 schreef ChOas het volgende:
Poser natuurlijk!!!
Oh: http://www.curiouslabs.com/
ChOasdonderdag 15 mei 2003 @ 00:22
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 00:21 schreef Markster het volgende:

[..]

poser! die hoorde ik een keer van iemand, is daar een demoversie van om hem ff te checken?


Demo weet ik niet, kijk even op die site die ik net gaf...

Anders het `alternatieve` circuit...

TechXPdonderdag 15 mei 2003 @ 00:24
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 00:21 schreef Markster het volgende:

[..]

poser! die hoorde ik een keer van iemand, is daar een demoversie van om hem ff te checken?


Weet niet of er een demo van is. Maar dit kan je er van maken:
http://home.hccnet.nl/a.romijn/girl_movem.avi
Marksterdonderdag 15 mei 2003 @ 00:25
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 00:24 schreef TechXP het volgende:

[..]

Weet niet of er een demo van is. Maar dit kan je er van maken:
http://home.hccnet.nl/a.romijn/girl_movem.avi


kijk, dat is wat ik zoek, ff downloaden
ChOasdonderdag 15 mei 2003 @ 00:26
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 00:25 schreef Markster het volgende:

[..]

kijk, dat is wat ik zoek, ff downloaden


Programma is echt waanzinnig, en heel makkelijk te gebruiken... succes ermee!
E_Motiondonderdag 15 mei 2003 @ 00:26
Poser is leuk om mee te kloten

Maar wil je er echt wat mee doen, moet je Poser combineren met 3D Studio MAX of Lightwave

Marksterdonderdag 15 mei 2003 @ 00:28
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 00:26 schreef ChOas het volgende:

[..]

Programma is echt waanzinnig, en heel makkelijk te gebruiken... succes ermee!


thx!

en wil er op zich wel in verdiepen, zit ook al een zo een opleiding te denken: www.cmm.nl

Wispdonderdag 15 mei 2003 @ 00:28
Maya..

daar worden alle animatiefilms mee gemaakt

TechXPdonderdag 15 mei 2003 @ 00:30
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 00:28 schreef Wisp het volgende:
Maya..

daar worden alle animatiefilms mee gemaakt


Ik zou wel klein beginnen. Ik heb maya nog niet gebruikt, maar het schijnt dat er wel een hoop geleer moet zijn! Maar ja dat is met 3dsmax ook wel.

The Matrix is er o.a. meegemaakt (tenminste grote delen).

E_Motiondonderdag 15 mei 2003 @ 00:31
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 00:30 schreef TechXP het volgende:

[..]

Ik zou wel klein beginnen. Ik heb maya nog niet gebruikt, maar het schijnt dat er wel een hoop geleer moet zijn! Maar ja dat is met 3dsmax ook wel.

The Matrix is er o.a. meegemaakt.


3dsmax is echt niet moeilijk om te leren, en er zijn genoeg tutorials beschikbaar op het internet.... Als het hetzelfde is met Maya (geen ervaring zelf mee), moet dat geen probleem worden
Wispdonderdag 15 mei 2003 @ 00:33
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 00:30 schreef TechXP het volgende:
Ik zou wel klein beginnen. Ik heb maya nog niet gebruikt, maar het schijnt dat er wel een hoop geleer moet zijn! Maar ja dat is met 3dsmax ook wel.

The Matrix is er o.a. meegemaakt (tenminste grote delen).


Ja Maya is het programma voor de professionals, ik kan het zelf ook amper

Maar het is voor modelleren absoluut het beste, films als Toy Story en Ice Age zijn er ook mee gemaakt, 3Dmax wordt over het algemeen meer gebruikt voor industrieel ontwerpen, dus prototypes voor producten e.d

handige_harrydonderdag 15 mei 2003 @ 00:34
cinema 4d
Marksterdonderdag 15 mei 2003 @ 00:34
dus om te beginnen is poser de beste optie? en als ik dat een beetje of goed onder de knie heb, kan ik aan maya beginnen?
E_Motiondonderdag 15 mei 2003 @ 00:35
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 00:33 schreef Wisp het volgende:

[..]

Ja Maya is het programma voor de professionals, ik kan het zelf ook amper

Maar het is voor modelleren absoluut het beste, films als Toy Story en Ice Age zijn er ook mee gemaakt, 3Dmax wordt over het algemeen meer gebruikt voor industrieel ontwerpen, dus prototypes voor producten e.d


Ben je niet in de war met AutoCAD? (ok zelfde makers, maar toch)

Volgens mij is het zo:

3dsmax/Lightwave : modelleren voor games
Maya : modelleren voor animaties
AutoCAD: industrieel ontwerp

ChOasdonderdag 15 mei 2003 @ 00:36
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 00:34 schreef Markster het volgende:
dus om te beginnen is poser de beste optie? en als ik dat een beetje of goed onder de knie heb, kan ik aan maya beginnen?
Als het je echt om te beginnen om menselijke modellen gaat:

Poser -> 3dsmax -> Maya

Maar zo zou ik het doen...

Marksterdonderdag 15 mei 2003 @ 00:36
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 00:35 schreef E_Motion het volgende:

[..]

Ben je niet in de war met AutoCAD? (ok zelfde makers, maar toch)

Volgens mij is het zo:

3dsmax/Lightwave : modelleren voor games
Maya : modelleren voor animaties
AutoCAD: industrieel ontwerp


ik denk dat hij bedoeld dat je met 3dmax previewpictures kan maken van prducten.
Wispdonderdag 15 mei 2003 @ 00:36
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 00:35 schreef E_Motion het volgende:

[..]

Ben je niet in de war met AutoCAD? (ok zelfde makers, maar toch)

Volgens mij is het zo:

3dsmax/Lightwave : modelleren voor games
Maya : modelleren voor animaties
AutoCAD: industrieel ontwerp


Ja autocad ook, maar das weer een heel ander soort programma, veel technischer

3dmax wordt idd voorral voor games gebruikt

Marksterdonderdag 15 mei 2003 @ 00:36
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 00:36 schreef ChOas het volgende:

[..]

Als het je echt om te beginnen om menselijke modellen gaat:

Poser -> 3dsmax -> Maya

Maar zo zou ik het doen...


iig met poser beginnen dus ok.
Wispdonderdag 15 mei 2003 @ 00:37
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 00:36 schreef Markster het volgende:
ik denk dat hij bedoeld dat je met 3dmax previewpictures kan maken van prducten.

autocad zijn meer de tekeningen die de fabriek/apparatuur gebruikt om de producten te maken

E_Motiondonderdag 15 mei 2003 @ 00:37
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 00:36 schreef Markster het volgende:

[..]

ik denk dat hij bedoeld dat je met 3dmax previewpictures kan maken van prducten.


Dit kan ook met AutoCAD Ok, met 3d Studio MAX is het misschien idd wat mooier, maar om daarvoor alleen nou een heel pakket te kopen?
TechXPdonderdag 15 mei 2003 @ 00:38
sommige mensen bouwen iets technisch met autocad, maar die kan je importeren in 3dsmax en er wat filmpjes, 3d modellen van maken etc.
Of je doet het helemaal in 3dsmax
Marksterdonderdag 15 mei 2003 @ 00:38
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 00:37 schreef Wisp het volgende:

[..]

autocad zijn meer de tekeningen die de fabriek/apparatuur gebruikt om de producten te maken


precies, en bouwtekeningen. Heb ook nog autocad gedaan, maar dat vind ik helemaal nix.
Wispdonderdag 15 mei 2003 @ 00:38
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 00:36 schreef ChOas het volgende:

[..]

Als het je echt om te beginnen om menselijke modellen gaat:

Poser -> 3dsmax -> Maya

Maar zo zou ik het doen...


eerst 3dmax?

das net zoiets als eerst windows leren en dan linux, maya en 3dmax zijn ongeveer even moeilijk, je moet gewoon aanleren wat je fijner vind, alhoewel maya wel beter geschikt is voor animaties

ChOasdonderdag 15 mei 2003 @ 00:39
Autocad is specifiek gemaakt voor ontwerp, en CAD/CAM, niet voor het uiteindelijke product, waar 3dMax, en Maya wel voor bedoeld zijn...
Wispdonderdag 15 mei 2003 @ 00:40
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 00:37 schreef E_Motion het volgende:

[..]

Dit kan ook met AutoCAD Ok, met 3d Studio MAX is het misschien idd wat mooier, maar om daarvoor alleen nou een heel pakket te kopen?


preview is wel erg belangrijk, een bedrijf moet op een gegeven moment laten zien aan de klant hoe het product eruit komt te zien zodat hij akkoord kan gaan, dan kan je niet aankomen met een autocad tekening
E_Motiondonderdag 15 mei 2003 @ 00:40
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 00:38 schreef Wisp het volgende:

[..]

eerst 3dmax?

das net zoiets als eerst windows leren en dan linux, maya en 3dmax zijn ongeveer even moeilijk, je moet gewoon aanleren wat je fijner vind, alhoewel maya wel beter geschikt is voor animaties


ff een vraagje:

Verschillen 3dsmax en maya net zoveel qua gebruik als poser en 3dsmax?

Wispdonderdag 15 mei 2003 @ 00:43
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 00:40 schreef E_Motion het volgende:
ff een vraagje:

Verschillen 3dsmax en maya net zoveel qua gebruik als poser en 3dsmax?


poser ken ik niet, maar 3dmax en maya zien er op het eerste gezicht hetzelfde uit..

maya:

3dmax:

Wispdonderdag 15 mei 2003 @ 00:44
Ik heb met beide gewerkt en vind persoonlijk Maya fijner, maar de basis is hetzelfde, net zoiets als Windows en MacOS
ChOasdonderdag 15 mei 2003 @ 00:44
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 00:38 schreef Wisp het volgende:

[..]

eerst 3dmax?

das net zoiets als eerst windows leren en dan linux, maya en 3dmax zijn ongeveer even moeilijk, je moet gewoon aanleren wat je fijner vind, alhoewel maya wel beter geschikt is voor animaties


Hmmm ik zie het meer als duplo -> lego -> meccano...

Eerst leren bouwen, en dan pas met iets anders omgaan...

Je hebt wel gelijk hoor, ik sla ook meestal stappen over, maar voor
leertraject zou ik het toch zo doen...

E_Motiondonderdag 15 mei 2003 @ 00:45
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 00:43 schreef Wisp het volgende:

[..]

poser ken ik niet, maar 3dmax en maya zien er op het eerste gezicht hetzelfde uit..

maya:
[afbeelding]

3dmax:
[afbeelding]


Hmm lijkt me idd niet zoveel verschil in zitten...

Wat is dan de meerwaarde van Maya tov 3D Studio MAX als het gaat om animaties?

ChOasdonderdag 15 mei 2003 @ 00:49
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 00:45 schreef E_Motion het volgende:

[..]

Hmm lijkt me idd niet zoveel verschil in zitten...

Wat is dan de meerwaarde van Maya tov 3D Studio MAX als het gaat om animaties?


Vergelijk het met een kleurplaat maken:

1: Je bent 10, en hebt een se van 10 viltstiften
2: Je bent Bob Ross, en hebt alle verf in de wereld...

Maya is NOG proffesioneler,en heeft NOG meer opties dan 3DsMax...

*en nu ga ik slapen *

Wispdonderdag 15 mei 2003 @ 00:49
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 00:45 schreef E_Motion het volgende:
Hmm lijkt me idd niet zoveel verschil in zitten...

Wat is dan de meerwaarde van Maya tov 3D Studio MAX als het gaat om animaties?


Ik geloof dat het gedeelte om beweging te genereren wat beter is
Maar ik ben zelf nog niet zover met Maya.. ik moet op school nog theekopjes enzo maken

Je kan er wel leuke dingen mee maken

Marksterdonderdag 15 mei 2003 @ 00:52
Wisp, mag ik vragen op welke school je zit, dat je dit soort dingen leert?
Wispdonderdag 15 mei 2003 @ 00:53
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 00:52 schreef Markster het volgende:
Wisp, mag ik vragen op welke school je zit, dat je dit soort dingen leert?
hogeschool enschede

maar daar krijg je alleen de basis

die screenies waren ook niet van mij

Marksterdonderdag 15 mei 2003 @ 00:54
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 00:53 schreef Wisp het volgende:

[..]

hogeschool enschede

maar daar krijg je alleen de basis

die screenies waren ook niet van mij


aha, naja enschede is toch te ver weg
Marksterdonderdag 15 mei 2003 @ 16:27
hmm kan iemand me ff een poser5 serial mailen

markster@chello.nl

Marksterdonderdag 15 mei 2003 @ 16:52
schiet eens op
SolidArtdonderdag 15 mei 2003 @ 17:07
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 16:52 schreef Markster het volgende:
schiet eens op
warez request.
Marksterdonderdag 15 mei 2003 @ 17:27
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 17:07 schreef SolidArt het volgende:

[..]

warez request.


jup.
Marksterdonderdag 15 mei 2003 @ 19:13
duurt wel lang met jullie zeg

ondertussen kan ik nog steeds niet poseren