abonnement Unibet Coolblue
pi_10420549
misschien generaliseer ik nu , maar het lijkt vaak zo te zijn dat paranormaal begaafden ( o.a. op dit forum) ook depressies gekend hebben of nog steeds hebben en hierbij prozac of andersoortige pillen geslikt hebben. in ieder geval hebben zij vaak geen "onbezorgd" leven gekend

mijn stelling als amateur-scepticus is dan ook dat de paranormale gaven onderdeel zijn van de geestesziekte al lijken deze mensen verder volkomen normaal hebben zij toch last van waanvoorstellingen die als echt ervaren worden of bepaalde, op dat moment onverklaarbare, gebeurtenissen worden als bovennatuurlijk bestempeld.

mogelijk dat de paranormale wereld voor hen een houvast is.

hoe denken anderen hierover ?

[url=http://www.psci.net/~sharong/bad_introduction.wav]Listen carefully ![/url]
pi_10420703
Niet zoals jij.
  woensdag 14 mei 2003 @ 12:37:42 #3
39240 jagermaster
stof en water, dat ben ik
pi_10420707
ben er mee eens dat sommige mensen die dat hebben wel geestenlijk ziek zijn ja. (ikke dus ook) maar je kan niet alles wat die mensen zeggen over een lijn heen scheren en zeggen dat het maar gelul is. Neem ze is serieus er zijn meer mensen dan jomanda hoor!! en bij die mensen die dna echt "paranormaal begraafd" zijn kan het wel degelijk voorkomen dat ze van te voren dingen weten die gebeuren en dat dat geen gelul is..
Where's my fear???
  woensdag 14 mei 2003 @ 12:38:37 #4
50807 the_predator
the man with a plan!
pi_10420724
Bedenk je eens,...
Je kunt dingen en weet dingen die anderen niet kunnen of weten.
Je bent een jaartje of 12 a 13, begin pubertijd ig.
Hoe denk je dat je behandelt wordt als je daar mee naar buiten treed!?
Niet te leuk in ieder geval!

Vandaar ook dat daar ook vaak de problemen ontstaan, en er zijn natuurlijk ook fakers! maar dat zei ik al in een andere toppic!
in ieder geval wanneer je het zlef kunt oplossen wordt je een nog beter en sterkere persoon dan je al bent.
Geldt overigens voor alle grootte depressies in je leven, voor iedereen.
Maar goed onderschat niet de kracht van onze geest, wij kunnen meer dan wij tot nog toe weten. Of dat het uberhaupt door de wetenschap bewezen is. Maar ook weten wij voor het grootste deel van onze hersenen niet waartoe zij dienen!

kijk, dan ben je sapdrinkerdewijs goed bezig!!
pi_10420753
quote:
mijn stelling als amateur-scepticus is dan ook dat de paranormale gaven onderdeel zijn van de geestesziekte al lijken deze mensen verder volkomen normaal.
ik heb ooit eens een site van een waarzegger bezocht die claimde het heden, de toekomst en - opmerkelijk - het verleden te kunnen 'voorspellen'; dan ben je onderdaad toch aardig verknipt als je het mij vraagt!
pi_10420805
Mijn mening hierover is dat je stelling totale bullshit is.

De sceptici geloven alleen in wat ze zien, en kunnen aanraken of voelen, meer niet. "Realiteit" noemen ze dat. Maar wind kan je ook niet zien. Is dat paranormaal?? Nee, want jij voelt het, dus bestaat het voor jouw. Maar stel je nou eens voor dat jij ook dingen voelt of ziet die andere mensen niet voelen of zien? Is dat dan realiteit of "paranormaal"?

Infrarood, is dat paranormaal? Nee, want het is bewezen dat het bestaat. Alleen feiten gelden voor sceptici. Misschien is de technologie nog niet ver genoeg gevorderd om "paranormale" dingen aan te tonen?

Als je alleen geloofd in wat je ziet... is dat jouw realiteit, maar dat wil niet zeggen dat dat voor andere mensen ook geldt.

Ja, hun fantasie is gewoon op hol geslagen

Kan zijn... of hun zintuigen zijn velen malen beter ontwikkeld als de jouwe. Ik denk ook dat het de "paranormale" mensen weinig zal interesseren wat anderen denken, hun weten dat het zo is... en daar gaat het hun om.

Lambo of Rekt
pi_10420828
quote:
Op woensdag 14 mei 2003 12:38 schreef the_predator het volgende:Je kunt dingen en weet dingen die anderen niet kunnen of weten.
wat voor dingen bedoel je ?
quote:
Je bent een jaartje of 12 a 13, begin pubertijd ig.
Hoe denk je dat je behandelt wordt als je daar mee naar buiten treed!?
Niet te leuk in ieder geval!
als het bewijsbaar is ben je de koning lijkt mij !
quote:
Vandaar ook dat daar ook vaak de problemen ontstaan, en er zijn natuurlijk ook fakers! maar dat zei ik al in een andere toppic!
niet iedereen weet dat hij/zij een faker is misschien
quote:
Maar goed onderschat niet de kracht van onze geest, wij kunnen meer dan wij tot nog toe weten. Of dat het uberhaupt door de wetenschap bewezen is. Maar ook weten wij voor het grootste deel van onze hersenen niet waartoe zij dienen!
maar het moet toch op 1 of andere manier te bewijzen zijn dat er meer is als iemand pretendeert die gaven te hebben.
[url=http://www.psci.net/~sharong/bad_introduction.wav]Listen carefully ![/url]
pi_10420890
Nouja, er zijn veel vormen van paranormaal:

Heb je wel eens het gevoel dat er iemand naar je staat te kijken, je draait je om en kijkt die persoon recht in zijn gezicht aan? Of andersom: je staat in de disco, kijkt tegen iemands achterhoofd aan en hoopt dattie zich omdraaid en jou ziet staan tussen honderden anderen. en jawel, hij draait zich om en kijkt je recht in je ogen. Nooit meegemaakt zoiets? Ooit een Déja vu gehad? Of wat dacht je van een hond die zenuwachtig tegen de voordeur aanspringt een kwartier voordat zijn baasje thuiskomt? Onze hond had dit altijd. En niet met vaste tijden, ook op de meest uiteenlopend. Het schijnt ook dat honden " merken" als hun baasje iets is overkomen. Ik kan zo natuurlijk nog wel ff doorgaan, maar ik denk dat ik al genoeg gezegd heb.

ships are safe in the harbor, but that is not what ships are meant for
pi_10420919
quote:
Op woensdag 14 mei 2003 12:43 schreef Mr.Mackey het volgende:

maar het moet toch op 1 of andere manier te bewijzen zijn dat er meer is als iemand pretendeert die gaven te hebben.


Klopt, er zijn mensen die dit geprobeert hebben. Neem nou die chinese gast. Hij liet een lepeltje buigen met zn gedachte voor publiek, maar dat werd afgedaan als "goocheltruuk". Een blinde die ging uittreden bij een bijna dood ervaring en daardoor heel precieze details kon geven over de operatie kamer. Maar dat werd afgedaan als bullshit.

Gek joh, dat mensen daar geen zin mer in hebben

Lambo of Rekt
pi_10420958
quote:
Op woensdag 14 mei 2003 12:42 schreef EggsTC het volgende:
Mijn mening hierover is dat je stelling totale bullshit is.
ok, dat kan ! daar is dit een discussie forum voor !
quote:
De sceptici geloven alleen in wat ze zien, en kunnen aanraken of voelen, meer niet. "Realiteit" noemen ze dat. Maar wind kan je ook niet zien. Is dat paranormaal?? Nee, want jij voelt het, dus bestaat het voor jouw.
Wind is iig te meten. Kijk maar naar het windhaantje op een kerk bv.
Slecht voorbeeld.
quote:
Maar stel je nou eens voor dat jij ook dingen voelt of ziet die andere mensen niet voelen of zien? Is dat dan realiteit of "paranormaal"?
Geen idee, dat kan ik niet beoordelen. Mijn hersenen kunnen me in de maling nemen. Dat gebeurt wel vaker volgens mij.
quote:
Infrarood, is dat paranormaal? Nee, want het is bewezen dat het bestaat. Alleen feiten gelden voor sceptici. Misschien is de technologie nog niet ver genoeg gevorderd om "paranormale" dingen aan te tonen?
Nog een slecht voorbeeld. Infrarood licht is te zien met bepaalde apparatuur. Dat het niet door mijn ogen te zien is zegt niks.
quote:
Als je alleen geloofd in wat je ziet... is dat jouw realiteit, maar dat wil niet zeggen dat dat voor andere mensen ook geldt.
Iedereen mag geloven wat hij wil. Of het ook waar is, is een tweede.
quote:
of hun zintuigen zijn velen malen beter ontwikkeld als de jouwe.
Zou kunnen natuurlijk. Is dat te bewijzen.
quote:
Ik denk ook dat het de "paranormale" mensen weinig zal interesseren wat anderen denken, hun weten dat het zo is... en daar gaat het hun om.
Prima toch.
[url=http://www.psci.net/~sharong/bad_introduction.wav]Listen carefully ![/url]
pi_10421006
quote:
Op woensdag 14 mei 2003 12:47 schreef EggsTC het volgende:

Klopt, er zijn mensen die dit geprobeert hebben. Neem nou die chinese gast. Hij liet een lepeltje buigen met zn gedachte voor publiek, maar dat werd afgedaan als "goocheltruuk". Een blinde die ging uittreden bij een bijna dood ervaring en daardoor heel precieze details kon geven over de operatie kamer. Maar dat werd afgedaan als bullshit.

Gek joh, dat mensen daar geen zin mer in hebben


waarom gaat die chinese gast niet naar James Randi om z'n miljoen dollar op te halen. in allerlei ongecontroleerde omstandigheden kan iedereen je iets wijs maken.
[url=http://www.psci.net/~sharong/bad_introduction.wav]Listen carefully ![/url]
  woensdag 14 mei 2003 @ 12:55:33 #12
39240 jagermaster
stof en water, dat ben ik
pi_10421107
als mensen is niet iedereen voor gek zouden verklaren en ze meteen weg zouden stoppen in een gesticht, zou het voor heel wat mensen wat makelijker zijn om er over te praten, waardoor ze niet zo snel last zouden krijgen van depressies.

Voor me zelf weet ik wel dat er mee kan dan alleen maar wat je ziet. en dan sommige mensen ook inderdaad weten wat er soms gaat gebeuren en dan heb ik het niet over een dag van te voren maar een jaar van te voren en meteen ook mensen kunnen omschrijven die ze dan tegenkomen die ze niet kennen.

Where's my fear???
pi_10421125
quote:
Op woensdag 14 mei 2003 12:45 schreef Mr.Spock het volgende:

Heb je wel eens het gevoel dat er iemand naar je staat te kijken, je draait je om en kijkt die persoon recht in zijn gezicht aan?Of andersom: je staat in de disco, kijkt tegen iemands achterhoofd aan en hoopt dattie zich omdraaid en jou ziet staan tussen honderden anderen. en jawel, hij draait zich om en kijkt je recht in je ogen.


Wel eens meegemaakt, maar het tegengestelde ook vaak genoeg. Je kijkt en er kijkt niemand terug. Of je denkt dat er iemand kijkt en er kijkt helemaal niemand. Nooit meegemaakt zoiets?
quote:
Ooit een Déja vu gehad?
Ja, en ook dit artikel gelezen: http://skepdic.com/dejavu.html
quote:
Of wat dacht je van een hond die zenuwachtig tegen de voordeur aanspringt een kwartier voordat zijn baasje thuiskomt? Onze hond had dit altijd. En niet met vaste tijden, ook op de meest uiteenlopend.
Misschien iets om wetenschappelijk te testen om toevalstreffers uit te sluiten.
quote:
Het schijnt ook dat honden " merken" als hun baasje iets is overkomen. Ik kan zo natuurlijk nog wel ff doorgaan, maar ik denk dat ik al genoeg gezegd heb.
Schijnt inderdaad. Misschien is dat wel een verhaal dat een eigen leven is gaan leiden. Als jij het kunt bewijzen ben ik de eerste die je gelooft.
[url=http://www.psci.net/~sharong/bad_introduction.wav]Listen carefully ![/url]
pi_10421128
quote:
Op woensdag 14 mei 2003 12:51 schreef Mr.Mackey het volgende:

[..]

waarom gaat die chinese gast niet naar James Randi om z'n miljoen dollar op te halen. in allerlei ongecontroleerde omstandigheden kan iedereen je iets wijs maken.


Toch kreeg hij het voor elkaar..... maar het werd afgedaan als goocheltruuk dus krijg je er nog geen miljoen voor

Of Viola_Hold gaat even der miljoen ophalen, zoals in dit topic :
Magie


Maar door het allemaal (paranormale dingen) af te doen als bullshit, beweer je dus eigenlijk indirect dat miljoenen mensen in de wereld(Paranormale mensen) allemaal liegen?? En allemaal dezelfde bullshit verzinnen? Sorrie hoor, maar ik vind je een beetje kortzichtig.

Lambo of Rekt
pi_10421223
quote:
Op woensdag 14 mei 2003 12:56 schreef EggsTC het volgende:

[..]

Toch kreeg hij het voor elkaar..... maar het werd afgedaan als goocheltruuk dus krijg je er nog geen miljoen voor


Als hij het laat onderzoeken misschien wel.
quote:
Of Viola_Hold gaat even der miljoen ophalen, zoals in dit topic :
Magie
Hee, een medestander en dan nog wel Viola Holt !
quote:
Maar door het allemaal (paranormale dingen) af te doen als bullshit, beweer je dus eigenlijk indirect dat miljoenen mensen in de wereld(Paranormale mensen) allemaal liegen?? En allemaal dezelfde bullshit verzinnen? Sorrie hoor, maar ik vind je een beetje kortzichtig.
Of ze liegen weet ik niet, misschien is het voor hun erg echt. Maar of het ook daadwerkelijk echt is vraag ik me af.
[url=http://www.psci.net/~sharong/bad_introduction.wav]Listen carefully ![/url]
  woensdag 14 mei 2003 @ 13:00:29 #16
17928 averty
Retroactief ziener
pi_10421225
quote:
Op woensdag 14 mei 2003 12:56 schreef EggsTC het volgende:

[..]

Toch kreeg hij het voor elkaar..... maar het werd afgedaan als goocheltruuk dus krijg je er nog geen miljoen voor

Of Viola_Hold gaat even der miljoen ophalen, zoals in dit topic :
Magie


Maar door het allemaal (paranormale dingen) af te doen als bullshit, beweer je dus eigenlijk indirect dat miljoenen mensen in de wereld(Paranormale mensen) allemaal liegen?? En allemaal dezelfde bullshit verzinnen? Sorrie hoor, maar ik vind je een beetje kortzichtig.


Ze liegen niet, thja, misschien sommige charlatans. Ze nemen zichzelf in de maling. Ze zijn niet bereid bepaalde stoorfactoren te elimineren waardoor eigenlijk blijkt dat wat 'paranormaal' is gewoon nomaal is.
"Belief in that which reason denies is associated with steadfastness and courage, while skepticism is often identified with cynicism and weak character".
  woensdag 14 mei 2003 @ 13:06:51 #17
17928 averty
Retroactief ziener
pi_10421419
quote:
Op woensdag 14 mei 2003 12:42 schreef EggsTC het volgende:
Mijn mening hierover is dat je stelling totale bullshit is.

De sceptici geloven alleen in wat ze zien, en kunnen aanraken of voelen, meer niet. "Realiteit" noemen ze dat. Maar wind kan je ook niet zien. Is dat paranormaal?? Nee, want jij voelt het, dus bestaat het voor jouw. Maar stel je nou eens voor dat jij ook dingen voelt of ziet die andere mensen niet voelen of zien? Is dat dan realiteit of "paranormaal"?

Infrarood, is dat paranormaal? Nee, want het is bewezen dat het bestaat. Alleen feiten gelden voor sceptici. Misschien is de technologie nog niet ver genoeg gevorderd om "paranormale" dingen aan te tonen?


Een effect is altijd aan te tonen. Ook al is niet iedereen een kanaal om dit effect te ontvangen/waar te nemen. Dan nog is er een test te bedenken om dat effect aantoonbaar te maken.

Paranormalen denken dat er verschillende waarheden zijn, er zijn alleen verschillende interpretaties van de waarheid.

quote:
Als je alleen geloofd in wat je ziet... is dat jouw realiteit, maar dat wil niet zeggen dat dat voor andere mensen ook geldt.

Ja, hun fantasie is gewoon op hol geslagen

Kan zijn... of hun zintuigen zijn velen malen beter ontwikkeld als de jouwe. Ik denk ook dat het de "paranormale" mensen weinig zal interesseren wat anderen denken, hun weten dat het zo is... en daar gaat het hun om.


Dat weten ze niet, dat denken ze te weten. Je kunt paranormalen honderden keren confronteren met regelrecht bewijs dat menselijke zintuigen slecht zijn, voor hunzelf is dat nooit het geval.

Die betere zintuigen testen levert nooit wat op. De zintuigen zijn helemaal niet beter. Dat weten van paranormalen zit vol met stoorfactoren en het is jammer dat paranormalen niet bereid zijn om die stoorfactoren uit te schakelen.

"Belief in that which reason denies is associated with steadfastness and courage, while skepticism is often identified with cynicism and weak character".
pi_10421469
quote:
Op woensdag 14 mei 2003 12:48 schreef Mr.Mackey het volgende:

[..]

Wind is iig te meten. Kijk maar naar het windhaantje op een kerk bv.
Slecht voorbeeld.
[..]


[..]

Nog een slecht voorbeeld. Infrarood licht is te zien met bepaalde apparatuur. Dat het niet door mijn ogen te zien is zegt niks.


Tuurlijk... heel goed geredeneerde antwoorden..... maar er bestaat ook een meter om entiteiten/geesten/energy te meten. Totdat er keer aparatuur beschikbaar komt waarmee ze te zien zijn.
quote:
Geen idee, dat kan ik niet beoordelen. Mijn hersenen kunnen me in de maling nemen. Dat gebeurt wel vaker volgens mij.
Ja, maar nemen die hersenen hun iedere dag in de maling?
Wat ik bij jou en averty zie is dat jullie het niet willen geloven, en zulke mensen zullen ook niet overtuigd zijn als ze het zien ... dan krijg je :

TRUCAGE!!!! GOOCHELAARS!!!!

Tsja, je moet het wel willen geloven en er open voor staan.

Lambo of Rekt
pi_10421600
quote:
Die betere zintuigen testen levert nooit wat op. De zintuigen zijn helemaal niet beter. Dat weten van paranormalen zit vol met stoorfactoren en het is jammer dat paranormalen niet bereid zijn om die stoorfactoren uit te schakelen.
Geen betere zintuigen..... beter ontwikkelde zintuigen.. dat zijn 2 heel verschillende dingen.

Jullie geloven dus ook niet in Aura´s zien? Moet je dat testje maar is doen, en dan zie je dat het lukt... Maarja, je moet het wel willen geloven. Dit is zo een voorbeeld van aantoonbaar bewijs... maar dan krijg je, zoals eerder gezegd... >> foutje van de hersenen

Probeer het zelf eerst is een paar maanden iedere dag 10 minuten uit, en kom daarna terug met Foutje van de hersenen. Dan zijn jullie ook gelijk een stuk geloofwaardiger

Lambo of Rekt
pi_10421839
quote:
Op woensdag 14 mei 2003 12:30 schreef Mr.Mackey het volgende:
misschien generaliseer ik nu , maar het lijkt vaak zo te zijn dat paranormaal begaafden ( o.a. op dit forum) ook depressies gekend hebben of nog steeds hebben en hierbij prozac of andersoortige pillen geslikt hebben. in ieder geval hebben zij vaak geen "onbezorgd" leven gekend
Het is een kip-ei kwestie. Als je paranormale gaven hebt in een wereld waar paranormaliteit vaak als bullshit gezien wordt, dan kan dat een mooie bron van depressie zijn. Bovendien is een paranormale gave vaak absoluut geen garantie voor een makkelijk leven, integendeel zelfs. Je zal er mee moeten leren leven, en dat is in veel gevallen niet makkelijk. Los van het feit dat het wel erg generaliserend is om te zeggen dat paranormaliteit en depressiviteit gelinkt is (toon dat maar eens aan) is het dus maar zeer de vraag wat wat nou veroorzaakt: ben je depressief door je gaven, of, dit 2e lijkt me veel onwaarschijnlijker, heb je de gaven omdat je depressief bent en een rotleven hebt?
quote:
mijn stelling als amateur-scepticus is dan ook dat de paranormale gaven onderdeel zijn van de geestesziekte al lijken deze mensen verder volkomen normaal hebben zij toch last van waanvoorstellingen die als echt ervaren worden of bepaalde, op dat moment onverklaarbare, gebeurtenissen worden als bovennatuurlijk bestempeld.
Definieer "geestesziekte" eens. Het is vaak een "afwijking van het normale" die dus als een ziekte gezien wordt. Als je bijv dingen ziet die anderen niet zien, zie je dus onzin, en moet je daar aan behandeld worden. Het is zo ontzettend cultuurbepaald: iemand die in de ene cultuur platgespoten met een dwangbuis aan in een isoleercel wordt geflikkerd, is in de andere cultuur een zeer gerespecteerde sjamaan die aan de top van een samenleving staat. Het is maar met welke bril ernaar gekeken wordt, en de verleiding is groot (maar het is eigenlijk fout) om vanuit onze cultuurvisie er meteen een stempel "normaal" of "gek" op te plakken. Want wat is normaal? Dat is ook zoiets vaags. Alles wat van die supersubjectieve norm afwijkt, is "gek" en dient dus "bestreden" te worden. Dat is een toch wel rare gedachtengang, als je het in een groter kader gaat bekijken. En dat zie je dus ook veel te vaak terug in "paranormale" dingen, de naam zegt al genoeg. Ik moet ook zeggen dat ik dat een zeer slechte rotbenaming vind, die de lading absoluut niet dekt... Paranormaal lijkt mij teveel op abnormaal, terwijl het iets heel menselijks en normaals is.
Unox, the worst operating system.
pi_10422477
quote:
Op woensdag 14 mei 2003 13:08 schreef EggsTC het volgende:

Tuurlijk... heel goed geredeneerde antwoorden..... maar er bestaat ook een meter om entiteiten/geesten/energy te meten.


Wat voor meter is dat ? Dat die meter energieën kan meten wil ik wel geloven. Maar dat hoeft niets paranormaals te zijn.
quote:
Totdat er keer aparatuur beschikbaar komt waarmee ze te zien zijn.
Ik ben vol verwachting.
quote:
Ja, maar nemen die hersenen hun iedere dag in de maling?
Ik heb geen informatie aangaande de frequentie.
quote:
Wat ik bij jou en averty zie is dat jullie het niet willen geloven, en zulke mensen zullen ook niet overtuigd zijn als ze het zien ... dan krijg je :

TRUCAGE!!!! GOOCHELAARS!!!!

Tsja, je moet het wel willen geloven en er open voor staan.


Ik wil het wel geloven. Ik kan het vooralsnog alleen niet geloven.
[url=http://www.psci.net/~sharong/bad_introduction.wav]Listen carefully ![/url]
pi_10422754
quote:
Op woensdag 14 mei 2003 13:21 schreef Schorpioen het volgende:

Het is een kip-ei kwestie. Als je paranormale gaven hebt in een wereld waar paranormaliteit vaak als bullshit gezien wordt, dan kan dat een mooie bron van depressie zijn.


True.
quote:
Los van het feit dat het wel erg generaliserend is om te zeggen dat paranormaliteit en depressiviteit gelinkt is (toon dat maar eens aan) is het dus maar zeer de vraag wat wat nou veroorzaakt: ben je depressief door je gaven, of, dit 2e lijkt me veel onwaarschijnlijker, heb je de gaven omdat je depressief bent en een rotleven hebt?
Misschien trek je je terug in een fantasiewereld die voor jou werkelijkheid lijkt en begin je werkelijkheid en "fantasie" te combineren tot een voor jou acceptabel wereldbeeld.
quote:
Definieer "geestesziekte" eens.
Misschien een zwaar woord. Steekje los klinkt in deze ook niet fijn, maar gewoon een kleine kortsluiting misschien bij enkele chemische reacties of de wil om dergelijke dingen te geloven. Ik weet het niet precies. Het was een stelling, misschien dat mensen met betere inzichten komen.
quote:
Het is vaak een "afwijking van het normale" die dus als een ziekte gezien wordt. Als je bijv dingen ziet die anderen niet zien, zie je dus onzin, en moet je daar aan behandeld worden.
Of je moet kunnen bewijzen dat die dingen echt aanwezig zijn. Als je de samenleving niet "lastig valt" zal je ook niet behandeld hoeven worden. Slechts als jijzelf of de samenleving "last" ondervindt van de "gave" lijkt behandeling mij zinvol. Of het helpt is een tweede. (nog) Niet alles kan behandeld worden.
quote:
Het is zo ontzettend cultuurbepaald: iemand die in de ene cultuur platgespoten met een dwangbuis aan in een isoleercel wordt geflikkerd, is in de andere cultuur een zeer gerespecteerde sjamaan die aan de top van een samenleving staat.
Dat die sjamaan gerespecteerd wordt zegt niets over zijn/haar "gave". Jomanda zal ook gerespecteerd worden door sommige mensen.
quote:
Het is maar met welke bril ernaar gekeken wordt, en de verleiding is groot (maar het is eigenlijk fout) om vanuit onze cultuurvisie er meteen een stempel "normaal" of "gek" op te plakken. Want wat is normaal? Dat is ook zoiets vaags. Alles wat van die supersubjectieve norm afwijkt, is "gek" en dient dus "bestreden" te worden. Dat is een toch wel rare gedachtengang, als je het in een groter kader gaat bekijken. En dat zie je dus ook veel te vaak terug in "paranormale" dingen, de naam zegt al genoeg. Ik moet ook zeggen dat ik dat een zeer slechte rotbenaming vind, die de lading absoluut niet dekt... Paranormaal lijkt mij teveel op abnormaal, terwijl het iets heel menselijks en normaals is.
Voor mij is paranormaal het op dat moment voor die persoon overklaarbare normale.
[url=http://www.psci.net/~sharong/bad_introduction.wav]Listen carefully ![/url]
pi_10423047
quote:
Op woensdag 14 mei 2003 13:44 schreef Mr.Mackey het volgende:

[..]

Wat voor meter is dat ? Dat die meter energieën kan meten wil ik wel geloven. Maar dat hoeft niets paranormaals te zijn.


Even ter verduidelijking : Een geest is puur energie.

Als je er echt achter wil komen of het zo is, ga maar een keer glaasje draaien op de goede manier. Er zijn zat topics en sites te vinden over hoe het moet. Het is gevaarlijk.

Dus zeg niet achteraf dat ik je niet gewaarschuwt heb, dit is vaak de enigste manier waarop non-believers het kunnen gaan geloven.

Als je het gaat doen, ga er niet bij voorbaat uit dat er niets gebeurd.

Lambo of Rekt
pi_10423325
quote:
Op woensdag 14 mei 2003 14:02 schreef EggsTC het volgende:

Even ter verduidelijking : Een geest is puur energie.


Hoe weet jij dat ?
quote:
Als je er echt achter wil komen of het zo is, ga maar een keer glaasje draaien op de goede manier. Er zijn zat topics en sites te vinden over hoe het moet. Het is gevaarlijk.
Dus je raadt me aan dat te gaan doen terwijl het gevaarlijk is. En als er niets gebeurt heb ik het natuurlijk niet op de juiste manier gedaan !
quote:
Dus zeg niet achteraf dat ik je niet gewaarschuwt heb, dit is vaak de enigste manier waarop non-believers het kunnen gaan geloven.
Ik heb dat vroeger als kind wel eens gedaan samen met een vriend en er gebeurde niets, maar het was waarschijnlijk dan niet de juiste manier.
quote:
Als je het gaat doen, ga er niet bij voorbaat uit dat er niets gebeurd.
Maar ook niet er bij voorbaat vanuitgaan dat er wel iets gaat gebeuren !
[url=http://www.psci.net/~sharong/bad_introduction.wav]Listen carefully ![/url]
pi_10423499
quote:
Op woensdag 14 mei 2003 14:11 schreef Mr.Mackey het volgende:

[..]

Hoe weet jij dat ?


Sommige dingen moet je aannemen zonder dat er bewijs voor is. Ga maar is naar zo een para-beurs. En zoek iemand die geesten kan zien. Men neme de energie meter, en ga erbij staan.
quote:
Dus je raadt me aan dat te gaan doen terwijl het gevaarlijk is. En als er niets gebeurt heb ik het natuurlijk niet op de juiste manier gedaan !
[..]
Ik raad het je niet aan, jij vraagt waar bewijzen zijn...Try it out Zoek maar is op internet rond erover en over de gevaren... maarja die mensen schrijven pagina´s lange bullshit verhalen, dus waarom zou je het geloven en het niet zelf proberen
quote:
Ik heb dat vroeger als kind wel eens gedaan samen met een vriend en er gebeurde niets, maar het was waarschijnlijk dan niet de juiste manier.
[..]
Hoe deed je het dan?
quote:
Maar ook niet er bij voorbaat vanuitgaan dat er wel iets gaat gebeuren !
Nee, maar iig geen van beide uitsluiten.
Lambo of Rekt
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')