abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_11893424
quote:
Op zaterdag 19 juli 2003 22:50 schreef Yokozuna het volgende:

Verschilt enorm per school, zelf moest ik voor mijn A-diploma 3 nummers voorbereiden en voor 2 examinatoren spelen. Ze hebben vooral op dynamiek (volume verschillen) en techniek (slagtechniek, chop en fill variatie) gelet. Daarnaast moest ik enkele simpele rudiments voorspelen, waarbij ook weer op dezelfde 2 onderdelen werd beoordeelt. 2 cijfers dus. Kwa theorie kreeg ik niets. In de lessen krijgen we wel wat noten lezen etc., gewoon afwisselend per les. Anderen moeten weer iets heel anders kennen/kunnen voor hun A-diploma.

ik moest vier snaredrumstukken spelen die ik zelf had uitgekozen, een zelf uitgekozen drumstuk, een vreemd stuk, verder vroegen ze ook nog wat naar paradiddles en dat soort spul, verder moest ik ook nog iets op een vreemd instrument doen, in mijn geval de triangel

ik moest het voor vier examinatoren doen en ik heb een heel uitgebreid apart theorieexamen gedaan

pi_11893520
quote:
Op zondag 20 juli 2003 11:10 schreef Murgen het volgende:
Starterskit:
Met het risico om te worden afgeschoten. Mijn leraar gaf aan dat als je je kit alleen maar uitpakt en neerzet en er op oefent er weinig verschil is tussen goedkope sets en de duurdere sets. Natuurlijk hoor je verschil als je een goedkoop en een duur drumstel naast elkaar zet maar om te starten kan een goedkope set prima voldoen. Hij gaf als voorbeeld een drummer van een band die in een onveilige buurt woont en zijn drumstel altijd in de auto moet laten zitten en het dus al 3 keer kwijt is geraakt. Nu heeft die jongen het goedkoopste van het goedkoopste met een ayotte vel erop. Met een goeie PA en geluidsman is er geen hond die het verschil kan horen tussen Ayotte en Peace (bijvoorbeeld).

Er zijn i.d.d hele aardige sets te koop via marktplaats maar ook veel junk of 2e hands goedkope sets. Het probleem is dat je als starter nog niet of nauwelijks weet waar je op moet letten. Ik ben voor zo'n Peace Basic gegaan van 275 euro (bas, 3 toms, snare, hihat, crash met hardware en kruk) en dat bevalt best. Zeker omdat ik over een jaar of twee precies weet wat ik wil en kan en dan iets leuks ga kopen

Ik heb 4 lessen achter de rug en zit midden in de ritmes en fills ... ik speel met m'n hiel van de grond en dat rechtbeen moet nog flink trainen

ik heb nog nooit van ayotte gehoord, maar peace is ook niet zo`n duur merk

als je je drumstel in je auto laat zitten dan kun je er toch niet op drummen, verder lijkt het een beetje een sterk verhaal van je drumleraar

zondag 20 juli 2003 @ 17:48:51 #178
24292 Yokozuna
drum- & forumnerd
pi_11894249
quote:
ik speel met m'n hiel van de grond
Mooi, dan kun je tenminste flink wat volume uit je bassdrum stampen.

Die diploma's vind ik ook vrij nutteloos, de eisen ervoor zijn overal verschillend en ze zijn niet officieel. Je hebt er dus letterlijk niets aan

zondag 20 juli 2003 @ 18:49:22 #179
26891 killingcupid
are you loathsome tonight?
pi_11895258
Ayotte is een topmerk. Geweldige houten sets, en die snares met houten rims (voor de leek: de 'randen') klinken SUPER. Wel zuinig op zijn.

Naja, ik ben eigenlijk een autodidact, maar na een tijdje werd ik wel nieuwsgierig naar theorie. Niet alleen omdat je zo je 'woordenschat' vergroot, maar ook omdat ik ondertussen wel een eigen stijl heb die niet zo snel meer zal veranderen door een docent.
Dat vind ik namelijk vaak het nadeel van les; je leert allerlei trucjes maar er zijn maar weinig docenten die je stimuleren tot zelfontplooing. Uiteindelijk gaat het er namelijk niet om dat je meer chops hebt dan een ander, maar dat je een eigen stijl hebt. En binnen de range van bv. een extreem technische maar kille Dave Weckl, een enorm groovende Chad Smith en een jazz-virtuoos als Buddy Rich, hebben elk van die drummers iets wat hen supergoed maakt. Smith kan qua techniek echt niet tippen aan Weckl, maar andersom zijn er ook echt wel dingen die Smith beter beheerst. En DAT is wat muziek zo gaaf maakt...voor mij tenminste

we will become silhouettes.
  zondag 20 juli 2003 @ 19:43:25 #180
24292 Yokozuna
drum- & forumnerd
pi_11896339
quote:
maar andersom zijn er ook echt wel dingen die Smith beter beheerst
Offtopic gezeik: En daarom is er geen beste drummer
quote:
Ayotte is een topmerk
2e hands worden ze ook bijna niet aangeboden, zegt genoeg over de tevredenheid maar ook over de prijs Niet echt sets om mee te beginnen denk ik.
quote:
en die snares met houten rims
Op welke manier klinkt een rimshot dan eigenlijk anders? Zachter, harder, feller, doffer?

[Dit bericht is gewijzigd door Yokozuna op 20-07-2003 19:49]

zondag 20 juli 2003 @ 20:42:26 #181
26891 killingcupid
are you loathsome tonight?
pi_11897399
Een houten hoop/rim klinkt warmer dan een metalen
we will become silhouettes.
  zondag 20 juli 2003 @ 21:09:26 #182
58939 Murgen
Drum Apprentice
pi_11897907
quote:
Op zondag 20 juli 2003 17:06 schreef daanharmsen het volgende:

[..]

ik heb nog nooit van ayotte gehoord, maar peace is ook niet zo`n duur merk

als je je drumstel in je auto laat zitten dan kun je er toch niet op drummen, verder lijkt het een beetje een sterk verhaal van je drumleraar

Over Ayotte hoef ik denk ik niets meer te schrijven, voldoende fans
http://www.ayottedrums.com

Ik denk niet dat m'n leraar uit z'n nek zit te lullen. Hij speelt in http://www.slagerijvankampen.nl/ en ik denk dat ik mazzel heb dat ik bij hem op les kon.

Hi! I'm a signature virus! copy me into your signature file to help me spread!
  zondag 20 juli 2003 @ 23:16:18 #183
24292 Yokozuna
drum- & forumnerd
pi_11900628
quote:
Natuurlijk hoor je verschil als je een goedkoop en een duur drumstel naast elkaar zet maar om te starten kan een goedkope set prima voldoen.
Daan bedoelt denk ik dat er natuurlijk wel verschil in geluid zit tussen een starterskitje van 500 euro, en een dure Sonor Designer. Gewoon logisch.
quote:
Met een goeie PA en geluidsman is er geen hond die het verschil kan horen tussen Ayotte en Peace (bijvoorbeeld).
Waarschijnlijk ook geen hond die erop zou letten..... (alleen die paar drummers op de 50-40000 mensen)
pi_11918486
quote:
Op zondag 20 juli 2003 21:09 schreef Murgen het volgende:

[..]
Ik denk niet dat m'n leraar uit z'n nek zit te lullen. Hij speelt in http://www.slagerijvankampen.nl/ en ik denk dat ik mazzel heb dat ik bij hem op les kon.

ik denk niet dat je echt mazzel hebt, want als ie echt zo goed was dan had je er niet bij gekund

margerita lult ook uit haar nek en zit in het koninklijk huis

maar goed ik ken jouw leraar niet, ik hoop dat je veel van hem leert

dinsdag 22 juli 2003 @ 13:50:29 #185
58939 Murgen
Drum Apprentice
pi_11934638
quote:
Op maandag 21 juli 2003 19:28 schreef daanharmsen het volgende:
ik denk niet dat je echt mazzel hebt, want als ie echt zo goed was dan had je er niet bij gekund
Je bent een beetje van 'jumping to conclusions', he? Ten eerste had ik z'n naam al eens genoemd in een ander topic maar hou ik niet van names-dropping. Per slot van rekening moet ik leren drummen, hij kan het al. Ten tweede les ik 's morgens vroeg omdat ie 's middags en 's avonds al vol zit.

Zo, zullen we dan toch maar vriendjes worden? Ik ben net in een drumwinkel geweest en de mooiste Yamaha's, Pearls, Sonor's en zelfs een Ayotte mogen bepotelen.

pi_11934816
Ik heb nog een kort vraagje:

Je hebt dubbelbas pedalen en drumkits met 2 basdrums. Waarin zit het verschil dan?

Ik denk dat een enkele basdrum sneller ontstemt als je veel dubbelbast, omdat dat dan meer klappen moet incasseren, en met 2 ketels halveert dat. Qua sound hoor ik weinig verschil.

dinsdag 22 juli 2003 @ 14:30:07 #187
24292 Yokozuna
drum- & forumnerd
pi_11935771
quote:
Op dinsdag 22 juli 2003 13:56 schreef Maidenfan het volgende:
Ik heb nog een kort vraagje:
Je hebt dubbelbas pedalen en drumkits met 2 basdrums. Waarin zit het verschil dan?

Ik denk dat een enkele basdrum sneller ontstemt als je veel dubbelbast, omdat dat dan meer klappen moet incasseren, en met 2 ketels halveert dat. Qua sound hoor ik weinig verschil.

Het voordeel is dat 2 bassdrums met 2 pedalen wat meer geluid maken, groter/stoerder staan (vind ik), maar moeilijker zijn mee te nemen. Verder ben je met 2 bassdrums en 2 pedalen verzekerd van maximale soepelheid van je linkerpedaal.

Als je niet van plan bent supersnelle black/deathmetal te spelen hoef je eigenlijk geen 2 bassdrums te kopen. Met een normaal goed opgesteld dubbelpedaal is de linker ook behoorlijk soepel en kun je toch redelijk wat snelheid maken. Een aantal powermetal / melodic deathmetal drummers die op gemiddelde snelheid spelen kopen zelfs na 10 jaar spelen geen 2e bassdrum, omdat ze prima uit de voeten kunnen met hun dubbelpedaal, denk ik. Nicko van Iron Maiden speelt zelfs 'dubbel'bass stukken met 1 pedaal Ontstemmen met een dubbelpedaal valt ook reuze mee, ik stem mijn bassdrum eigenlijk bijna nooit bij hoeft niet, en ik heb geen dure kit, ofzo.

Je kunt het beste eerst een hoop basis zaken van drummen leren/beheersen, en daarna een dubbelpedaal kopen. Wat voor muziek wil je voornamelijk gaan spelen? Hardrock enz?

quote:
Ten tweede les ik 's morgens vroeg omdat ie 's middags en 's avonds al vol zit.
Bij onze muziekschool zit de slagwerk afdeling (3 leraren) al jaren het volst gepland van alle onderdelen van de muziekschool, en bij ons geven er geen bekenden les

[Dit bericht is gewijzigd door Yokozuna op 22-07-2003 14:43]

pi_11938270
Ik heb daarin nog geen concrete plannen maar dubbelbassen zal er waarschijnlijk niet bijzijn

Ik speel af en toe samen gitaar met iemand we kennen ook nog een pianist/toetsenist. Als ik zou drummen zouden we een bassist kunnen vragen en een softrock bandje starten voor de fun.

Anyway jullie horen het wel

dinsdag 22 juli 2003 @ 17:53:06 #189
37966 TimoBasso
Vai Vai,we need Bayliss
pi_11941541
ik heb net weer lekker 2 uur zitten te raggen op mijn drumstel,wat is het toch lekker om Megadeth te drummen

Heerlijke snelle breaks

Soms is het nog lekkerder dan sex

SKB | Michel Fabrizio | Noriyuki Haga
MotoGP | World Champion 2006 Nicky Hayden | World Champion 2007 Casey Stoner
Alice Team | Mika Kallio | Niccolò Canepa
  dinsdag 22 juli 2003 @ 18:20:44 #190
24292 Yokozuna
drum- & forumnerd
pi_11942095
quote:
Op dinsdag 22 juli 2003 17:53 schreef TimoBasso het volgende:
ik heb net weer lekker 2 uur zitten te raggen op mijn drumstel,wat is het toch lekker om Megadeth te drummen

Heerlijke snelle breaks

Soms is het nog lekkerder dan sex

Hej, een mede - krantenbezorger Dan hebben we al 2 dingen gemeen!

[Dit bericht is gewijzigd door Yokozuna op 22-07-2003 19:03]

dinsdag 22 juli 2003 @ 18:27:15 #191
37966 TimoBasso
Vai Vai,we need Bayliss
pi_11942206
quote:
Op dinsdag 22 juli 2003 18:20 schreef Yokozuna het volgende:

[..]

Hej, een mede - krantenbezorgen Dan hebben we al 2 dingen gemeen!

lol
SKB | Michel Fabrizio | Noriyuki Haga
MotoGP | World Champion 2006 Nicky Hayden | World Champion 2007 Casey Stoner
Alice Team | Mika Kallio | Niccolò Canepa
pi_11943778
quote:
Op dinsdag 22 juli 2003 13:50 schreef Murgen het volgende:

[..]

Je bent een beetje van 'jumping to conclusions', he? Ten eerste had ik z'n naam al eens genoemd in een ander topic maar hou ik niet van names-dropping. Per slot van rekening moet ik leren drummen, hij kan het al. Ten tweede les ik 's morgens vroeg omdat ie 's middags en 's avonds al vol zit.

Zo, zullen we dan toch maar vriendjes worden? Ik ben net in een drumwinkel geweest en de mooiste Yamaha's, Pearls, Sonor's en zelfs een Ayotte mogen bepotelen.

inderdaad jij moet leren drummen en ik ken jouw leraar niet persoonlijk dus ik kan ook niet over hem oordelen, maar een naam zegt niet alles

niet elke goede drummer kan goed lesgeven in drummen, er zijn zat drummers die de sterren van de hemel spelen maar dat niet kunnen overbrengen

maargoed ik oordeel daar niet over, even goede vrienden

maar wat in hemelsnaam betekent bepotelen?

pi_11943820
quote:
Op dinsdag 22 juli 2003 13:50 schreef Murgen het volgende:

[..]

be·po·te·len (ov.ww.)
1 [inf.] betasten
  dinsdag 22 juli 2003 @ 21:44:57 #194
58939 Murgen
Drum Apprentice
pi_11946775
quote:
Op dinsdag 22 juli 2003 19:42 schreef daanharmsen het volgende:

[..]

be·po·te·len (ov.ww.)
1 [inf.] betasten

pi_11953814
Konden die drums het een beetje apprecieren?
  woensdag 23 juli 2003 @ 08:12:00 #196
58939 Murgen
Drum Apprentice
pi_11953875
Gewetensvraag ... nou, ik had een spijkerbroek aan met een sleutelbos erin, een mobieltje, portemonnee en zat niet lekker, het was warm in de winkel en 2 kids bij me. Dan drum je niet lekker.

Ik ging voor een SoundOff set, m'n Peace of s**t staat op zolder en ik ben nu aan het doorslaan om conditie en routine op te bouwen en ik wil de buurt te vriend houden. Nu hebben ze er geen last van.

pi_11958977
quote:
Op woensdag 23 juli 2003 08:12 schreef Murgen het volgende:

SoundOff set, m'n Peace of s**t staat op zolder en ik ben nu aan het doorslaan om conditie en routine op te bouwen en ik wil de buurt te vriend houden. Nu hebben ze er geen last van.

De man van de winkel waar ik geweest ben zei dat je door kussens in je ketels te stoppen het volume verminderde, en dat je de sustain kon verminderen door vellen met ringen te kopen.

Heeft er iemand ervaring met kussens als dempingsmateriaal?

woensdag 23 juli 2003 @ 16:15:13 #198
58939 Murgen
Drum Apprentice
pi_11964194
quote:
Op woensdag 23 juli 2003 13:00 schreef Maidenfan het volgende:

[..]

De man van de winkel waar ik geweest ben zei dat je door kussens in je ketels te stoppen het volume verminderde, en dat je de sustain kon verminderen door vellen met ringen te kopen.

Dit was onderwerp in een topic dat ik een maandje geleden hier heb gestart en waarop hele goede antwoorden kwamen.

Een kussen o.i.d. dempt. Yokozuna gaf een heel compleet antwoord (en had ik bewaard):
-----------------
Een bassdrum met dik zwaar boom geluid en lange sustain bereik je met:
* 2 los gespannen bassdrum vellen, met dezelfde spanning
* 2 dichte bassdrum vellen
* ingebouwde dempring in je slagvel, de manier om overtones weg te werken terwijl je bijna geen bass response verliest
* dubbel slagvel
Dit is wel het stoerste geluid wat je uit je bassdrum kunt krijgen, ik heb lang zo gespeeld met erg veel plezier, het voegt echt iets toe aan de grove. Toen ik een dubbelbasspedaal kocht wilde ik echter een korter geluid.
Kortere sustain?
* Kussen gebruiken ipv. een dempring en/of
* Gat in je resonantie (achter) vel maken en/of
* Resonantievel compleet anders stemmen dan het slagvel
--------------------
Succes!!

pi_11964695
quote:
Op woensdag 23 juli 2003 13:00 schreef Maidenfan het volgende:

[..]

in de basdrum kun je het wel doen, maar in de andere ketels is het echt lelijk
  woensdag 23 juli 2003 @ 17:14:47 #200
24292 Yokozuna
drum- & forumnerd
pi_11965568
quote:
het was warm in de winkel en 2 kids bij me. Dan drum je niet lekker.
Daar kom je wel overheen Als je een jaar in een bandje speelt en wat optredentjes hebt gedaan heb je al veel minder spanning om voor onbekenden te spelen, en de bewijsdrang wordt ook minder. Daardoor denk je steeds minder "ah dit moet ik goed doen!!!" waardoor je relaxer speelt -> en dus beter speelt.
quote:
Ja, in de bassdrum het slagvel is voor 20% (zoiets) bedekt door een kussen. Let wel, zoveel zachter klinkt het niet, wel korter. Een kussen in je bassdrum, of wat dempringetjes op je toms is LANG niet genoeg om je drums NIET storend te laten zijn voor je buren. Als je net gaat drummen kun je het beste gewoon een afspraakje maken met je buren over vaste drumtijden in de week, dat heb ik gedaan. Nou heb ik ook geen demptroep nodig, ja voor de bassdrum, en toms, maar das voor mijn eigen belang

Achteraf waren die afspraken niet nodig, we wonen in een losstaand huis met kuststofkozijnen met rubber afsluiting. Als ik alle ramen dichtheb horen de buren gewoon niets (zelf getest).

[Dit bericht is gewijzigd door Yokozuna op 23-07-2003 17:28]

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')