[Dit bericht is gewijzigd door Snailer op 09-05-2003 16:54]
tuurlijk, fotografie, ik had het kunnen weten!
Vergeet mijn post maar ff.
[Dit bericht is gewijzigd door De-Boswachter op 09-05-2003 17:14]
Wat zijn goede / slecht meters?
>> Sekonic, Gossen en Minolta zijn alle 3 top merken.
Welke types en merken zijn er?
>> pfff.. kijk eens onder lichtmeters bij http://www.geengeld.nl
Hoe praktisch zijn ze?
>> heel praktisch, maar afhankelijk van wat je fotografeerd.. voor model/portret/studio werk praktisch onmisbaar (nouja..), voor natuurfotografie, sportfotografie niet echt handig.
Wat zijn de prijzen 2e hands?
>> ook hier weer: geengeld.nl
Met andere woorden: heb ik er iets aan en loont het voor mijn om daarvoor meer dan 150 euro uit te geven?
>> voor 150 euro heb je al een hele goede -basic- lichtmeter..
Maar voor hobbyfotografie heb je het niet echt nodig. De goede zijn aan de prijzige kant, ik had zelf een profisix van Gossen die ik bij de 6x6 camera gebruikte. Mooi en nauwkeurig, maar kostbaar en je hebt er weer een ding bij wat je mee moet slepen. Kortom, als je de instellingen op je camera goed kunt aflezen zou ik het daarbij houden.
Deze zag ik in een winkel liggen:
Capital belichtingsmeter D-1 ¤ 78.00
Gossen Sixtomat Digitale Lichtmeter ¤ 175.00
[Dit bericht is gewijzigd door Snailer op 09-05-2003 17:24]
quote:Ech, wat
Op vrijdag 9 mei 2003 16:59 schreef KidPaddle het volgende:
wat wil je weten? lichtmeters kunnen reflecterend of opvallend licht meten. sommige (duurdere) modellen hebben spotmeet mogelijkheden, of flitsmeet mogelijkheid.
Wat is een 'aardige' losse lichtmeter voor de 'beginner'?
Dan denk ik aan, lijkt me:
- gebruiksvriendelijk (bijv. aflezing en het instellen)
- flexibel in gebruik (het laat zich niet gek maken)
- instelbare filmsnelheid (zie ook punt 1)
- (2e handse) prijs (/kwaliteit)
Tip: bij geengeld.nl een Mamiya C 220 voor 149.00
Veel handige info over lichtmeten: http://www.sekonic.com/IncidentVsReflect.html
Er zijn diverse merken en modellen, met elk hun voor/nadelen en natuurlijk prijskaartje.
Veel pro's gebruiken Minolta, maar ondertussen zijn er talloze andere merken als concurrent (Gossen, Sekonic etc).
Aantal subcategorieen:
** Wel / geen flitsmeter: indien aanwezig, meteen een stuk duurder, maar wel geschikt om met studio(flits)lampen te werken.
** Wel / niet reflecterende spotmeting: hierbij kijk je door de meter heen en kun je een specifiek gebied meten (e.g. Sekonic 608). Kan handig zijn, maar bestaat ook als los opzetstuk voor een lichtmeter die dit niet heeft. Hierbij is er soms wat verschil tussen de merken: Minolta heeft dit opzetstuk voor 5 en 10 graden, Sekonic ook voor 1 graad.
** Mogelijkheden voor draadloos flitsen: optie om radiocel in te bouwen e.d.
Tel daar nog wat mogelijkheden bij op zoals geheugen, contrastmeting over een oppervlak, verlichting in display j/n, iso-shift functie etc, dan is meteen het prijsverschil verklaard binnen 1 merk. Het prijsverschil tussen de merken: arrogantie, naamsbekendheid etc
Een handige kleine meter is de Gossen Sixtomat (event. flash), maar het is maar net wat je wil en nodig hebt. Ik had een flitsmeter nodig en kwam zo uit bij de 358 v Sekonic. Bij vergelijken met Minolta was deze completer en goedkoper... maar dat geldt voor mijn persoontje
quote:je sluit je flits(en) erop aan - of draadloos, en je klikt op de meter, flitsen gaan af, meter meet. simpel toch.
Op zaterdag 10 mei 2003 00:26 schreef Snailer het volgende:
Hoe werkt dat flitsmeten, wat moet ik me erbij voorstellen?
quote:Bij het normale flitswerk....
Op zondag 11 mei 2003 00:55 schreef Snailer het volgende:
Wat is het nut daarvan?
In de volgende gevallen is een flitsmeter echter wel handig of zeer gewenst:
- Je gaat gekke dingen doen met een flitser (macro)
- Je gaat met meerdere flitsers werken, die elkaars belichtingsautomaat lopen te verzieken
- Je werkt met studioflitsers, die geen vorm van automatiek kennen en waarvan ook geen eenduidig richtgetal te geven is, dat hangt namelijk in zeer sterke mate af van wat je er allemaal voor zet(softbox, plu, conus, grid of gewoon kaal)
De behoefte aan een flitsmeter voel je in al die gevallen vanzelf opkomen.
Voor lichtmeters geldt in het algemeen dat ze iets meer van de gebruiker vergen dan de automaat van je camera. Je moet wel weten wat je aan het meten bent
Ouwesok heeft een LunasixF en vindt 'm al jaren
heb daar als nadeel dat ik geen idee heb waar ik op moet letten bij de lichtmetersquote:Op dinsdag 29 augustus 2006 22:33 schreef ultra_ivo het volgende:
Als je niet teveel wil uitgeven moet je over een paar maanden in Houten gaan kijken. Daar koop je voor 1 of 2 tientjes een prima lichtmeter. Soms zelfs in de rommelbakken voor minder dan 5 Euro.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |