abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_10323244
Wie kan mij/ons meer vertellen over de belichtingsmeters in het algemeen?
Wat zijn goede / slecht meters?
Welke types en merken zijn er?
Hoe praktisch zijn ze?
Wat zijn de prijzen 2e hands?
Met andere woorden: heb ik er iets aan en loont het voor mijn om daarvoor meer dan 150 euro uit te geven?

[Dit bericht is gewijzigd door Snailer op 09-05-2003 16:54]

vrijdag 9 mei 2003 @ 16:58:03 #2
47400 De-Boswachter
Spritz mich im mund....
pi_10323513
Misschien kan je eens beginnen met te vertellen wat je ermee moet?

tuurlijk, fotografie, ik had het kunnen weten!
Vergeet mijn post maar ff.

[Dit bericht is gewijzigd door De-Boswachter op 09-05-2003 17:14]

In het bos daar zijn de ..........
  vrijdag 9 mei 2003 @ 16:59:23 #3
17533 KidPaddle
Kunst is overgewaardeerd.
pi_10323548
Wie kan mij/ons meer vertellen over de belichtingsmeters in het algemeen?
>> wat wil je weten? lichtmeters kunnen reflecterend of opvallend licht meten. sommige (duurdere) modellen hebben spotmeet mogelijkheden, of flitsmeet mogelijkheid.

Wat zijn goede / slecht meters?
>> Sekonic, Gossen en Minolta zijn alle 3 top merken.

Welke types en merken zijn er?
>> pfff.. kijk eens onder lichtmeters bij http://www.geengeld.nl

Hoe praktisch zijn ze?
>> heel praktisch, maar afhankelijk van wat je fotografeerd.. voor model/portret/studio werk praktisch onmisbaar (nouja..), voor natuurfotografie, sportfotografie niet echt handig.

Wat zijn de prijzen 2e hands?
>> ook hier weer: geengeld.nl

Met andere woorden: heb ik er iets aan en loont het voor mijn om daarvoor meer dan 150 euro uit te geven?
>> voor 150 euro heb je al een hele goede -basic- lichtmeter..

http://marcof.net
pi_10323728
Hangt ervan af wat je wilt gaan doen. In principe werken deze hetzelfde als de lichtmeter in je camera. Sommigen hebben een flitsmeter, en in veel gevallen kun je het opvallend licht meten. (wat soms wel handig is)

Maar voor hobbyfotografie heb je het niet echt nodig. De goede zijn aan de prijzige kant, ik had zelf een profisix van Gossen die ik bij de 6x6 camera gebruikte. Mooi en nauwkeurig, maar kostbaar en je hebt er weer een ding bij wat je mee moet slepen. Kortom, als je de instellingen op je camera goed kunt aflezen zou ik het daarbij houden.

In veel gevallen is een scheve horizon dan ook de juiste.
pi_10323987
Geen idee, wat betreft lichtmeters ben ik helemaal blanco. Dus ik dacht van laat ik maar's vragen wat je er aan hebt en hoe ze werken enzo.
Ikzelf fotograafeer het meest buiten, algemene dingen. En ik herinner mij gevallen dat de lichtmeter van mij camera als een jojo op-en-neer bewoog. Maar ik zou het zonden vinden als ik mij laat verleiden tot de aanschaf van een lichtmeter vanaf 150 euro, en dan iets heb van wat moet ik er mee of dat ik het gewoonweg niet nodig heb.

Deze zag ik in een winkel liggen:
Capital belichtingsmeter D-1 ¤ 78.00
Gossen Sixtomat Digitale Lichtmeter ¤ 175.00

[Dit bericht is gewijzigd door Snailer op 09-05-2003 17:24]

pi_10324286
quote:
Op vrijdag 9 mei 2003 16:59 schreef KidPaddle het volgende:
wat wil je weten? lichtmeters kunnen reflecterend of opvallend licht meten. sommige (duurdere) modellen hebben spotmeet mogelijkheden, of flitsmeet mogelijkheid.
Ech, wat
wat is dan het verschil (in resultaat) met reflecterend, opvallend en spot lichtlichtmetingen?
  vrijdag 9 mei 2003 @ 17:51:26 #7
30733 horney_dorney
Illiud Latine dici non potest
pi_10324864
spot is een meting (reflecterend) van een heel klein gebied.
Opvallend licht is het 'werkelijke' licht, wat in principe nauwkeuriger is voor de meting: reflecterend licht is het licht wat het object terugkaatst.
metingen obv hiervan zijn ook prima, mits het object niet heel licht of donker is want dan raakt de meter van je camera in de war. Deze meet het reflecterend licht volgens een soort standaardgrijswaarde wat een gemiddelde compositie bevat (een 'gemiddeld' object heeft een zgn. grijswaarde van 18% (hoewel er ook mensen zijn die beweren dat het 13% is ). Als een object hiervan afwijkt is je lichtmeting niet meer goed en krijg je onder- of overbelichting.
Jesus loves you...everyone else thinks you're an asshole
http://www.evertdoorn.nl
http://www.evertdoorn.nl/blog
pi_10326606
Is er een wezelijk verschil met het wel of niet gebruiken van een (losse) lichtmeter? Ik zal het anders vragen: Wie kan zonder (zijn losse) lichtmeter?
pi_10326896
Uhm, ik heb er nog nooit eentje gebruikt. Zowel mijn Canon G1 digitale camera als mijn praktica spiegelreflex hebben een ingebouwde lichtmeter. Met beide werk ik al jaren en ik ken de situaties waarin de lichtmeters zich voor de gek laten houden (tegenlicht, abnormaal lichte of donkere objecten) en dan pas ik de belichting aan zoals ik denk dat het moet zijn. Bij mijn digitale camera is daar natuurlijk het voordeel dat je op het schermpje gelijk ziet of het is gelukt of niet, bij mijn Praktica is daar het voordeel dat moderne kleurenfilm een ontzettend grote tolerantie heeft voor over- dan wel onderbelichten. Als ik met diafilm zou gaan werken dan zou ik misschien wel een losse lichtmeter (moeten) aanschaffen.
  vrijdag 9 mei 2003 @ 20:20:49 #10
15017 Snailer
Asperger
pi_10327501
Misschien een leuke vraag om dit topic mee af te sluiten,
tenzij iemand anders nog het een en ander wil toevoegen:

Wat is een 'aardige' losse lichtmeter voor de 'beginner'?

Dan denk ik aan, lijkt me:
- gebruiksvriendelijk (bijv. aflezing en het instellen)
- flexibel in gebruik (het laat zich niet gek maken)
- instelbare filmsnelheid (zie ook punt 1)
- (2e handse) prijs (/kwaliteit)

Tip: bij geengeld.nl een Mamiya C 220 voor 149.00

pi_10327674
Het is jammer dat we fotoloog nog niet in deze discussie gesignaleerd hebben, volgens mij weet hij hier wel heel veel van...
pi_10327995
Laat fotoloog ook eens een avondje weekend hebben

Veel handige info over lichtmeten: http://www.sekonic.com/IncidentVsReflect.html

Er zijn diverse merken en modellen, met elk hun voor/nadelen en natuurlijk prijskaartje.
Veel pro's gebruiken Minolta, maar ondertussen zijn er talloze andere merken als concurrent (Gossen, Sekonic etc).

Aantal subcategorieen:
** Wel / geen flitsmeter: indien aanwezig, meteen een stuk duurder, maar wel geschikt om met studio(flits)lampen te werken.
** Wel / niet reflecterende spotmeting: hierbij kijk je door de meter heen en kun je een specifiek gebied meten (e.g. Sekonic 608). Kan handig zijn, maar bestaat ook als los opzetstuk voor een lichtmeter die dit niet heeft. Hierbij is er soms wat verschil tussen de merken: Minolta heeft dit opzetstuk voor 5 en 10 graden, Sekonic ook voor 1 graad.
** Mogelijkheden voor draadloos flitsen: optie om radiocel in te bouwen e.d.

Tel daar nog wat mogelijkheden bij op zoals geheugen, contrastmeting over een oppervlak, verlichting in display j/n, iso-shift functie etc, dan is meteen het prijsverschil verklaard binnen 1 merk. Het prijsverschil tussen de merken: arrogantie, naamsbekendheid etc

Een handige kleine meter is de Gossen Sixtomat (event. flash), maar het is maar net wat je wil en nodig hebt. Ik had een flitsmeter nodig en kwam zo uit bij de 358 v Sekonic. Bij vergelijken met Minolta was deze completer en goedkoper... maar dat geldt voor mijn persoontje

Fotografie, lekker eten & reizen (easy combo ;) )
pi_10332058
Hoe werkt dat flitsmeten, wat moet ik me erbij voorstellen?
  zaterdag 10 mei 2003 @ 09:05:32 #14
17533 KidPaddle
Kunst is overgewaardeerd.
pi_10334655
quote:
Op zaterdag 10 mei 2003 00:26 schreef Snailer het volgende:
Hoe werkt dat flitsmeten, wat moet ik me erbij voorstellen?
je sluit je flits(en) erop aan - of draadloos, en je klikt op de meter, flitsen gaan af, meter meet. simpel toch.
http://marcof.net
  zondag 11 mei 2003 @ 00:55:21 #15
15017 Snailer
Asperger
pi_10347616
Wat is het nut daarvan?
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 11 mei 2003 @ 10:20:23 #16
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_10350511
quote:
Op zondag 11 mei 2003 00:55 schreef Snailer het volgende:
Wat is het nut daarvan?
Bij het normale flitswerk.... , goed, bij het meer reportageachtige werk zul je de behoefte niet voelen om met een flitsbelichtingsmeter de boel te gaan checken. Welke vorm van belichting je dan ook kiest (TTL-flitsmeting in camera, flitser met belichtingsautomatiek, of tabelletje achterop de flitser), de kans dat je hem verprutst is niet bijster groot.

In de volgende gevallen is een flitsmeter echter wel handig of zeer gewenst:
- Je gaat gekke dingen doen met een flitser (macro)
- Je gaat met meerdere flitsers werken, die elkaars belichtingsautomaat lopen te verzieken
- Je werkt met studioflitsers, die geen vorm van automatiek kennen en waarvan ook geen eenduidig richtgetal te geven is, dat hangt namelijk in zeer sterke mate af van wat je er allemaal voor zet(softbox, plu, conus, grid of gewoon kaal)

De behoefte aan een flitsmeter voel je in al die gevallen vanzelf opkomen.

Voor lichtmeters geldt in het algemeen dat ze iets meer van de gebruiker vergen dan de automaat van je camera. Je moet wel weten wat je aan het meten bent

Ouwesok heeft een LunasixF en vindt 'm al jaren

Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  dinsdag 29 augustus 2006 @ 22:19:05 #17
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_41308184
zooo tijd voor een topic kick

ik ben opzoek naar een betaalbare belichtingsmeter.
maar heb er nooit mee gewerkt en weet dus echt niet waar op te letten.

er zijn 2 dingen waar ik hem voor nodig heb:
ik wil hem in de studio gebruiken dus hij moet kunnen flitsmeten.

en ik wil hem voor de hasselblad gebruiken. dus ik moet kunnen spotmeten of opvallend licht meten.
de hasselblad werkt zelf met een schaal: van ik geloof ev-waardes. dus als de meter die waardes aan zou kunnen geven is dat makkelijkst denk ik.

iemand een leuk advies? ik hoor het graag
pi_41308848
Als je niet teveel wil uitgeven moet je over een paar maanden in Houten gaan kijken. Daar koop je voor 1 of 2 tientjes een prima lichtmeter. Soms zelfs in de rommelbakken voor minder dan 5 Euro.
  dinsdag 29 augustus 2006 @ 22:36:14 #19
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_41308978
quote:
Op dinsdag 29 augustus 2006 22:33 schreef ultra_ivo het volgende:
Als je niet teveel wil uitgeven moet je over een paar maanden in Houten gaan kijken. Daar koop je voor 1 of 2 tientjes een prima lichtmeter. Soms zelfs in de rommelbakken voor minder dan 5 Euro.
heb daar als nadeel dat ik geen idee heb waar ik op moet letten bij de lichtmeters
pi_41309176
Met het juiste groepje mensen meegaan naar Houten, dan kun je van hun expertise gebruik maken.
De lichtmeter die ik zelf het meeste gebruik is een oude selenium-cel Leningrad lichtmeter. Werkt helemaal zonder batterijen en is beter dan de Capital lichtmeter die ik heb. De Leningrad kreeg ik trouwens voor nop.
  woensdag 6 september 2006 @ 22:49:59 #21
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_41567008
waarschijnlijk gaat het deze meter worden : Sekonic L-308 S Flashmate

redelijk betaalbaar en zo goed als alle functies aanwezig. (alleen niet spotmeten maar das niet echt een pre)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')