FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Auto met automaat wat is de 1,2,en 3 ??
Sigmund_Freudvrijdag 9 mei 2003 @ 16:02
Sinds dat mijn opa niet meer kan autorijden rij ik in zijn auto rond. Het gaat om een oude Opel Omega 2.4i Automaat en ik ben er super tevreden mee. De "pook van de automaat kent de standen: P, D, N, R, 1, 2, 3. Mijn vraag is waar de 1,2, en 3 voor zijn aangezien ik ze nooit gebruik. Ik heb mijn vader wel eens horen zeggen dat dat bergversnellingen zijn maar hoe het precies zit heb ik nooit begrepen.

Wie kan mij hier meer over vertellen:

Alvast Bedankt,

ericericvrijdag 9 mei 2003 @ 16:06
In 1 zal de automaat niet verder schakelen dan 1.
In 2 zal de automaat niet verder schakelen dan 2.
In 3 zal de automaat niet verder schakelen dan 3.

Net als bij een gewone auto geeft dat extra trekkracht in de bergen. Bovendien kan je "bergaf" afremmen op de motor. Dat lukt je niet in D

[Dit bericht is gewijzigd door ericeric op 09-05-2003 16:08]

SurfDudevrijdag 9 mei 2003 @ 16:06
Als je 'm in de 1 zet schakelt die niet verder dan de 1, als je 'm in de 2 zet niet verder dan de 2, en dat geldt ook voor de 3.

Dit is inderdaad bedoeld voor in de bergen: het voorkomt dat de auto te fanatiek wordt en door gaat schakelen, wat je in de bergen niet wilt.

Toch?

Edit: k*t, net te laat.

Alecksvrijdag 9 mei 2003 @ 16:07
Dat is de hoogste versnelling waar de automaat dan in gaat staan: bij 2 schakeld hij maar op naar 2.
Als je ze wilt gebruiken: sta stil, zet het in de stand (1,2 of 3) en rij daarna weg. Niet gebruiken om te 'schakelen' tijdens het rijden!

(Bergversnelling: Het koppel is dan beter, de motor kan hogere touren blijven maken, je trekt dan net wat beter weg.)

Alecks

Lightvrijdag 9 mei 2003 @ 16:07
Dat zijn bergversnellingen. In Nederland heb je er dus weinig aan. Maar als je een keer in de Alpen ofzo gaat rondrijden moet je op de motor kunnen remmen. Dat lukt niet als je 'D' gekozen hebt, dan blijft'ie versnellen en versnellen. (Je kunt wel de gewone rem gebruiken, maar dan moet je uiterlijk onderaan de berg je remmen vervangen, dus da's niet aan te raden.)

Door 1, 2 of 3 te selecteren geef je aan wat de hoogste versnelling is die gebruikt mag worden. De bak zal dan niet verder opschakelen dan die versnelling, en je gaat dus niet als ongeleid projectiel naar beneden.

Sigmund_Freudvrijdag 9 mei 2003 @ 16:07
bedankt !!
Nitroglycerinevrijdag 9 mei 2003 @ 16:08
Daarmee beperk je de keuze van de automaat. Er zit een 4-traps automaat in, als je de pook in D zet heb je de beschikking over alle 4 de "versnellingen". Als je in een situatie komt dat je op de motorrem af wilt remmen (bijvoorbeeld bij het dalen in de bergen) dan wil je de versnelling vastzetten, dat ie niet automatisch een hogere versnelling opzoekt als je versnelt door het dalen (dan is het hele effect dus weg). Vandaar de standen 1,2 en 3, daarmee zet je de hoogst te kiezen trap vast (dus als je em in 3 zet, heeft de automaat nog wel de beschikking over de trappen 1, 2 en 3.
MrTinuxvrijdag 9 mei 2003 @ 16:08
Als je de automaat in zijn 1, 2 of 3 zet is dat de maximale versnelling die hij zal kiezen. In "D" zal de auto tot de hoogste ingebouwde versnelling gaan (ws zijn 4 bij jouw auto), het nadeel bij een automaat is dat de automaat kiest voor een hoge versnelling als je de druk op het gaspedaal laat zakken, waardoor je niet of nauwelijks op de motor remt. En dat is met name in berggebieden niet zo fijn omdat je dan steeds moet bijremmen, waardoor de remmen weer (te) heet worden.

Ook bij het trekken van een zware last (caravan, paardentrailer) kan het beter zijn om de bak in zijn 2 of 3 te zetten, zodat de motor wat meer toeren draait en daardoor de kans op oververhitting afneemt.

edit: sjeezus mensen, ga eens iets zinnigs doen zeg

SurfDudevrijdag 9 mei 2003 @ 16:09
Dan zijn we eruit...
Alecksvrijdag 9 mei 2003 @ 18:56
Ja. Dit was unaniem! Is dat ooit hier op Fok! voorgekomen?

Alecks

RaTzvrijdag 9 mei 2003 @ 19:12
Ik rij ook wel eens een automaat, daar zit ook een hold knop op.
Langs de D staat een kleine 3, langs de S (?) een 2, en langs de L een 1. Als ik hold induw bij gewoon rijden (de D dus), dan houd ie hem vast op de 3e versnelling (volgens mij).

Is die hold dan een soort extra functie, alleen voor de 3e versnelling dan ofzo? Want als je hem in de S/L zet dan blijft hij dus al in de 1e of 2e versnelling staan? Wat is dan precies het nut van die hold knop?

Gaat btw over een Mazda Xedos 6 met 2.5 V6

GizartFRLvrijdag 9 mei 2003 @ 19:52
Topictitel aangepast, spelfoutje.
slashmevrijdag 9 mei 2003 @ 20:07
quote:
Op vrijdag 9 mei 2003 19:52 schreef GizartFRL het volgende:
Topictitel aangepast, spelfoutje.
mierenneukerig: er staan nog een comma-tje te veel
TheOneAndOnlyzaterdag 10 mei 2003 @ 00:14
quote:
Op vrijdag 9 mei 2003 16:06 schreef SurfDude het volgende:
Als je 'm in de 1 zet schakelt die niet verder dan de 1, als je 'm in de 2 zet niet verder dan de 2, en dat geldt ook voor de 3.

Dit is inderdaad bedoeld voor in de bergen: het voorkomt dat de auto te fanatiek wordt en door gaat schakelen, wat je in de bergen niet wilt.

Toch?

Edit: k*t, net te laat.


waarom wil ik dat in de bergen niet?
SurfDudezaterdag 10 mei 2003 @ 02:43
quote:
Op zaterdag 10 mei 2003 00:14 schreef TheOneAndOnly het volgende:

[..]

waarom wil ik dat in de bergen niet?


Hap!

Omdat je dan te hard naar beneden rolt bij berg af. Of omdat je dan niet genoeg trekkracht hebt berg op.

_ReiN_22_zaterdag 10 mei 2003 @ 13:34
Maar je kunt dus alleen in stilstand 'schakelen'? Dus niet als ik op een berg zit en ik me bedenk dat ik teveel rem dus terug wil schakelen dat ik dan dat ding in z'n 2 zet?

Dat heb ik me altijd al afgevraagd, en ben dus nog steeds met m'n automaat de berg in de buurt niet opgeweest omdat ik niet wist wat ik moest doen

Zw0rldzaterdag 10 mei 2003 @ 13:42
quote:
Op zaterdag 10 mei 2003 13:34 schreef _ReiN_22_ het volgende:
Maar je kunt dus alleen in stilstand 'schakelen'? Dus niet als ik op een berg zit en ik me bedenk dat ik teveel rem dus terug wil schakelen dat ik dan dat ding in z'n 2 zet?

Dat heb ik me altijd al afgevraagd, en ben dus nog steeds met m'n automaat de berg in de buurt niet opgeweest omdat ik niet wist wat ik moest doen


Ik heb altijd automaat gereden.
Je kan gewoon schakelen hoor, je kan op deze manier ala tiptronic rijden. Ik deed vaak terugschakelen voor een stoplicht. bij 60 terug naar 2 en bij 30 terug naar 1 ( 3 traps automaat)
En bij optrekken plankgas en dan zelf bepalen wanneer ie opschakelt .
ook_gekzaterdag 10 mei 2003 @ 13:47
quote:
Op zaterdag 10 mei 2003 13:42 schreef Zw0rld het volgende:

[..]

Ik heb altijd automaat gereden.
Je kan gewoon schakelen hoor, je kan op deze manier ala tiptronic rijden. Ik deed vaak terugschakelen voor een stoplicht. bij 60 terug naar 2 en bij 30 terug naar 1 ( 3 traps automaat)
En bij optrekken plankgas en dan zelf bepalen wanneer ie opschakelt .


Dat is leuk he

Doe ik ook met die bak van m,n pa. Kom ik vol gas op een bocht af rijden. Paar tikjes tegen die versnellingspook en die voor kant duikt naar beneden. Ga je half door de bocht en dan het gas er weer dik op en lekker door trekken Die bak van m,n pa remt toch van zelf als je te hard een bocht neemt heheh

Zw0rldzaterdag 10 mei 2003 @ 13:52
Dit is hem dus. (3 traps automaat van opel)

dazzle123zaterdag 10 mei 2003 @ 15:23
Een auomaat heeft ook een kick down. Dus als je vol je gas intrapt schakelt hij zowiezo terug.
ook_gekzaterdag 10 mei 2003 @ 16:05
quote:
Op zaterdag 10 mei 2003 15:23 schreef dazzle123 het volgende:
Een auomaat heeft ook een kick down. Dus als je vol je gas intrapt schakelt hij zowiezo terug.
Wat doet hij dan als je VOL gas optrekt in z,n 1 Dan gaat hij naar z,n achteruit

Kick down is toch gewoon door trekken tot de max toeren. Zo sportief mogelijk rijden. En ja als je rustig rijd schakelt hij terug. Het volle vermogen gebruiken?

lazlowzaterdag 10 mei 2003 @ 16:12
quote:
Op zaterdag 10 mei 2003 16:05 schreef ook_gek het volgende:

[..]

Wat doet hij dan als je VOL gas optrekt in z,n 1 Dan gaat hij naar z,n achteruit

Kick down is toch gewoon door trekken tot de max toeren. Zo sportief mogelijk rijden. En ja als je rustig rijd schakelt hij terug. Het volle vermogen gebruiken?


Nee, hij schakelt dan een versnelling terug.
ook_gekzaterdag 10 mei 2003 @ 16:20
maar waarom trek een automaat helemaal door tot z,n max toeren als je plank gas geeft??? OF je nou in z,n 1 plankgas geeft. Of in z,n 3.
dazzle123zaterdag 10 mei 2003 @ 16:45
quote:
Op zaterdag 10 mei 2003 16:05 schreef ook_gek het volgende:

[..]

Wat doet hij dan als je VOL gas optrekt in z,n 1 Dan gaat hij naar z,n achteruit

Kick down is toch gewoon door trekken tot de max toeren. Zo sportief mogelijk rijden. En ja als je rustig rijd schakelt hij terug. Het volle vermogen gebruiken?


Hangt ervan af. Als je op de snelweg rijdt bijvoorbeeld en hij rijdt in zijn 4 en je trapt vol je gas in schakelt hij terug. Het is inderdaad wel zo dat hij dan pas weer opschakelt als hij het echt niet meer trekt. Als je van stilstand optrekt schakelt hij natuurlijk niet terug.
_VoiD_zaterdag 10 mei 2003 @ 17:15
quote:
Op zaterdag 10 mei 2003 16:20 schreef ook_gek het volgende:
maar waarom trek een automaat helemaal door tot z,n max toeren als je plank gas geeft??? OF je nou in z,n 1 plankgas geeft. Of in z,n 3.
Als je vol plankt dan "merkt" ie dat je sportief rijdt, dus trekt ie ff flink door. Als je lekker 50 rijdt in z'n 3 en je stampt het gas in, dan gaat ie eerst naar z'n 2, en dan dooooooooooooor
Furiouszaterdag 10 mei 2003 @ 17:18
1 = duh
2 = optrekke in 2
3 = optrekke in 3
j22flyingdownwindzaterdag 10 mei 2003 @ 17:26
quote:
Op zaterdag 10 mei 2003 17:18 schreef Furious het volgende:
1 = duh
2 = optrekke in 2
3 = optrekke in 3
DaBuzzzzzzaterdag 10 mei 2003 @ 17:29
even voor de goede orde: Ze zijn er eigenlijk alleen voor bergAF!!!

Op zou de bak automatisch de beste verhouding moeten kiezen...dus het gaat hier om motorremmen....dat je niet in z'nm hoogste versnelling de berg afdenderd dus....

ook_gekzaterdag 10 mei 2003 @ 17:42
wat wel leuk is om te weten. Als je in een porsche boxter de automaat aan zet zal hij altijd optrekken in z,n 2. Als je normaal optrekt. Trek je plankje gas op zal dat gebeuren in z,n 1.

Gaat nergens over maar is leuk om even te zeggen

Maar als een automaat zelf de juiste versnelling pakt voor een berk op. Dan zal hij dat ook moeten doen als het berg af gaat. Of denk ik nu weer helemaal krom?

dazzle123zaterdag 10 mei 2003 @ 17:59
quote:
Op zaterdag 10 mei 2003 17:42 schreef ook_gek het volgende:
wat wel leuk is om te weten. Als je in een porsche boxter de automaat aan zet zal hij altijd optrekken in z,n 2. Als je normaal optrekt. Trek je plankje gas op zal dat gebeuren in z,n 1.

Gaat nergens over maar is leuk om even te zeggen

Maar als een automaat zelf de juiste versnelling pakt voor een berk op. Dan zal hij dat ook moeten doen als het berg af gaat. Of denk ik nu weer helemaal krom?


Ehm volgens mij niet. Want een automaat houdt alleen rekening met het optrekken en niet met het afremmen. Remmen op de motor is iets wat een automaat niet kent. En aangezien het ding automatisch opschakeldt zodra hij op een bepaald toerental komt zal hij dus blijven versnellen.En dat is nou net wat je bij een afdaling niet wilt.
j22flyingdownwindzaterdag 10 mei 2003 @ 18:01
quote:
Op zaterdag 10 mei 2003 17:42 schreef ook_gek het volgende:
wat wel leuk is om te weten. Als je in een porsche boxter de automaat aan zet zal hij altijd optrekken in z,n 2. Als je normaal optrekt. Trek je plankje gas op zal dat gebeuren in z,n 1.

Gaat nergens over maar is leuk om even te zeggen

Maar als een automaat zelf de juiste versnelling pakt voor een berk op. Dan zal hij dat ook moeten doen als het berg af gaat. Of denk ik nu weer helemaal krom?


Dat doet onze E ook als je de automaat in Winterstand zet. Trekt ie in z'n 2 op, zodat hij niet te snel moet ingrijpen met de tractiecontrole op glad wegdek (regen, sneeuw, ijs)
DaBuzzzzzzaterdag 10 mei 2003 @ 18:03
quote:
Op zaterdag 10 mei 2003 17:42 schreef ook_gek het volgende:
wat wel leuk is om te weten. Als je in een porsche boxter de automaat aan zet zal hij altijd optrekken in z,n 2. Als je normaal optrekt. Trek je plankje gas op zal dat gebeuren in z,n 1.

Gaat nergens over maar is leuk om even te zeggen

Maar als een automaat zelf de juiste versnelling pakt voor een berk op. Dan zal hij dat ook moeten doen als het berg af gaat. Of denk ik nu weer helemaal krom?


Kracht komt bij bergop van de motor, hierop is de bak ingesteld....bergaf gaat ie freewheelen en zoekt dan atomatisch de hoogste versnelling , met als resultaat dat je steed sneller de berg afdenderd...vandaar dat je de bak vast kan zetten in een versnelling die voor die afdaling het best werkt.
SurfDudezaterdag 10 mei 2003 @ 19:15
quote:
Op zaterdag 10 mei 2003 17:18 schreef Furious het volgende:
1 = duh
2 = optrekke in 2
3 = optrekke in 3

Eerst maar het topic lezen de volgende keer?

ook_gekzaterdag 10 mei 2003 @ 23:02
quote:
Op zaterdag 10 mei 2003 18:01 schreef j22flyingdownwind het volgende:

[..]

Dat doet onze E ook als je de automaat in Winterstand zet. Trekt ie in z'n 2 op, zodat hij niet te snel moet ingrijpen met de tractiecontrole op glad wegdek (regen, sneeuw, ijs)


He heeft een ML dat ook? M,n vader heeft wel semi automaat. Dus ik kan ook leuk een tikje geven om te versnellen. Max 6 versnellignen. Heb ik ook een winterstand?
daNpyzondag 11 mei 2003 @ 16:48
quote:
Op zaterdag 10 mei 2003 15:23 schreef dazzle123 het volgende:
Een auomaat heeft ook een kick down. Dus als je vol je gas intrapt schakelt hij zowiezo terug.
Maar daar heb je in de bergen weinig aan, en bovendien stijgt het verbruik dan flink.
DrMartenzondag 11 mei 2003 @ 18:03
Vervelend is als je een automaat hebt met maar één bergversnelling. Die hadden mijn ouders (Ford Escort uit '97). Ik heb er zelf mee in de bergen gereden en dat was echt niet prettig, je bent echt constant aan het bijremmen, was blij toen we beneden waren. Mijn ouders vonden het zo vervelend dat ze met die auto en caravan niet meer hoog de bergen indurfden en hebben nu dus maar weer een schakelbak gekocht
j22flyingdownwindzondag 11 mei 2003 @ 18:30
quote:
Op zaterdag 10 mei 2003 23:02 schreef ook_gek het volgende:

[..]

He heeft een ML dat ook? M,n vader heeft wel semi automaat. Dus ik kan ook leuk een tikje geven om te versnellen. Max 6 versnellignen. Heb ik ook een winterstand?


Ooh je pa heeft zo'n sequentronic? Nee die heeft dat niet. Maar een ML heeft sowieso geen winter/zomerstand. I.c.m vierwielaandrijving is dat niet echt nodig....