abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 9 mei 2003 @ 16:02:44 #1
37777 Sigmund_Freud
Whats On a Mans Mind
pi_10322137
Sinds dat mijn opa niet meer kan autorijden rij ik in zijn auto rond. Het gaat om een oude Opel Omega 2.4i Automaat en ik ben er super tevreden mee. De "pook van de automaat kent de standen: P, D, N, R, 1, 2, 3. Mijn vraag is waar de 1,2, en 3 voor zijn aangezien ik ze nooit gebruik. Ik heb mijn vader wel eens horen zeggen dat dat bergversnellingen zijn maar hoe het precies zit heb ik nooit begrepen.

Wie kan mij hier meer over vertellen:

Alvast Bedankt,

Multiply it by infinity, and take it to the depth of forever, and you will still have barely a glimpse of what I'm talking about.
pi_10322211
In 1 zal de automaat niet verder schakelen dan 1.
In 2 zal de automaat niet verder schakelen dan 2.
In 3 zal de automaat niet verder schakelen dan 3.

Net als bij een gewone auto geeft dat extra trekkracht in de bergen. Bovendien kan je "bergaf" afremmen op de motor. Dat lukt je niet in D

[Dit bericht is gewijzigd door ericeric op 09-05-2003 16:08]

  vrijdag 9 mei 2003 @ 16:06:47 #3
22598 SurfDude
Wat denk je zelf?!
pi_10322232
Als je 'm in de 1 zet schakelt die niet verder dan de 1, als je 'm in de 2 zet niet verder dan de 2, en dat geldt ook voor de 3.

Dit is inderdaad bedoeld voor in de bergen: het voorkomt dat de auto te fanatiek wordt en door gaat schakelen, wat je in de bergen niet wilt.

Toch?

Edit: k*t, net te laat.

  vrijdag 9 mei 2003 @ 16:07:11 #4
10409 Alecks
Pakjespiet
pi_10322246
Dat is de hoogste versnelling waar de automaat dan in gaat staan: bij 2 schakeld hij maar op naar 2.
Als je ze wilt gebruiken: sta stil, zet het in de stand (1,2 of 3) en rij daarna weg. Niet gebruiken om te 'schakelen' tijdens het rijden!

(Bergversnelling: Het koppel is dan beter, de motor kan hogere touren blijven maken, je trekt dan net wat beter weg.)

Alecks

Time's fun when you're having flies - Kermit the Frog
pi_10322252
Dat zijn bergversnellingen. In Nederland heb je er dus weinig aan. Maar als je een keer in de Alpen ofzo gaat rondrijden moet je op de motor kunnen remmen. Dat lukt niet als je 'D' gekozen hebt, dan blijft'ie versnellen en versnellen. (Je kunt wel de gewone rem gebruiken, maar dan moet je uiterlijk onderaan de berg je remmen vervangen, dus da's niet aan te raden.)

Door 1, 2 of 3 te selecteren geef je aan wat de hoogste versnelling is die gebruikt mag worden. De bak zal dan niet verder opschakelen dan die versnelling, en je gaat dus niet als ongeleid projectiel naar beneden.

  vrijdag 9 mei 2003 @ 16:07:40 #6
37777 Sigmund_Freud
Whats On a Mans Mind
pi_10322258
bedankt !!
Multiply it by infinity, and take it to the depth of forever, and you will still have barely a glimpse of what I'm talking about.
  vrijdag 9 mei 2003 @ 16:08:13 #7
23920 Nitroglycerine
I'm kinda...... explosive
pi_10322274
Daarmee beperk je de keuze van de automaat. Er zit een 4-traps automaat in, als je de pook in D zet heb je de beschikking over alle 4 de "versnellingen". Als je in een situatie komt dat je op de motorrem af wilt remmen (bijvoorbeeld bij het dalen in de bergen) dan wil je de versnelling vastzetten, dat ie niet automatisch een hogere versnelling opzoekt als je versnelt door het dalen (dan is het hele effect dus weg). Vandaar de standen 1,2 en 3, daarmee zet je de hoogst te kiezen trap vast (dus als je em in 3 zet, heeft de automaat nog wel de beschikking over de trappen 1, 2 en 3.
Confucius zei ooit eens: Tis maar Fok! weet je. Een simpel forum op het internet. [br] 14-11-2003: De JA-zeg-dag :D
pi_10322283
Als je de automaat in zijn 1, 2 of 3 zet is dat de maximale versnelling die hij zal kiezen. In "D" zal de auto tot de hoogste ingebouwde versnelling gaan (ws zijn 4 bij jouw auto), het nadeel bij een automaat is dat de automaat kiest voor een hoge versnelling als je de druk op het gaspedaal laat zakken, waardoor je niet of nauwelijks op de motor remt. En dat is met name in berggebieden niet zo fijn omdat je dan steeds moet bijremmen, waardoor de remmen weer (te) heet worden.

Ook bij het trekken van een zware last (caravan, paardentrailer) kan het beter zijn om de bak in zijn 2 of 3 te zetten, zodat de motor wat meer toeren draait en daardoor de kans op oververhitting afneemt.

edit: sjeezus mensen, ga eens iets zinnigs doen zeg

Eens een Tinus, altijd een Tinus.(Frollo, 5-2-04)
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid.
  vrijdag 9 mei 2003 @ 16:09:32 #9
22598 SurfDude
Wat denk je zelf?!
pi_10322303
Dan zijn we eruit...
  vrijdag 9 mei 2003 @ 18:56:12 #10
10409 Alecks
Pakjespiet
pi_10326115
Ja. Dit was unaniem! Is dat ooit hier op Fok! voorgekomen?

Alecks

Time's fun when you're having flies - Kermit the Frog
pi_10326395
Ik rij ook wel eens een automaat, daar zit ook een hold knop op.
Langs de D staat een kleine 3, langs de S (?) een 2, en langs de L een 1. Als ik hold induw bij gewoon rijden (de D dus), dan houd ie hem vast op de 3e versnelling (volgens mij).

Is die hold dan een soort extra functie, alleen voor de 3e versnelling dan ofzo? Want als je hem in de S/L zet dan blijft hij dus al in de 1e of 2e versnelling staan? Wat is dan precies het nut van die hold knop?

Gaat btw over een Mazda Xedos 6 met 2.5 V6

  vrijdag 9 mei 2003 @ 19:52:29 #12
17568 GizartFRL
Ik ben jarig!
pi_10326957
Topictitel aangepast, spelfoutje.
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
pi_10327236
quote:
Op vrijdag 9 mei 2003 19:52 schreef GizartFRL het volgende:
Topictitel aangepast, spelfoutje.
mierenneukerig: er staan nog een comma-tje te veel
[ Bericht 99% gewijzigd door Tjabbo op 1-1-2005 0:01 ]
pi_10331878
quote:
Op vrijdag 9 mei 2003 16:06 schreef SurfDude het volgende:
Als je 'm in de 1 zet schakelt die niet verder dan de 1, als je 'm in de 2 zet niet verder dan de 2, en dat geldt ook voor de 3.

Dit is inderdaad bedoeld voor in de bergen: het voorkomt dat de auto te fanatiek wordt en door gaat schakelen, wat je in de bergen niet wilt.

Toch?

Edit: k*t, net te laat.


waarom wil ik dat in de bergen niet?
  zaterdag 10 mei 2003 @ 02:43:05 #15
22598 SurfDude
Wat denk je zelf?!
pi_10333887
quote:
Op zaterdag 10 mei 2003 00:14 schreef TheOneAndOnly het volgende:

[..]

waarom wil ik dat in de bergen niet?


Hap!

Omdat je dan te hard naar beneden rolt bij berg af. Of omdat je dan niet genoeg trekkracht hebt berg op.

  zaterdag 10 mei 2003 @ 13:34:05 #16
26205 _ReiN_22_
Österreichischer Bube
pi_10337473
Maar je kunt dus alleen in stilstand 'schakelen'? Dus niet als ik op een berg zit en ik me bedenk dat ik teveel rem dus terug wil schakelen dat ik dan dat ding in z'n 2 zet?

Dat heb ik me altijd al afgevraagd, en ben dus nog steeds met m'n automaat de berg in de buurt niet opgeweest omdat ik niet wist wat ik moest doen

Und tschüss und weg.
  zaterdag 10 mei 2003 @ 13:42:09 #17
44359 Zw0rld
F0k!F00d Master
pi_10337550
quote:
Op zaterdag 10 mei 2003 13:34 schreef _ReiN_22_ het volgende:
Maar je kunt dus alleen in stilstand 'schakelen'? Dus niet als ik op een berg zit en ik me bedenk dat ik teveel rem dus terug wil schakelen dat ik dan dat ding in z'n 2 zet?

Dat heb ik me altijd al afgevraagd, en ben dus nog steeds met m'n automaat de berg in de buurt niet opgeweest omdat ik niet wist wat ik moest doen


Ik heb altijd automaat gereden.
Je kan gewoon schakelen hoor, je kan op deze manier ala tiptronic rijden. Ik deed vaak terugschakelen voor een stoplicht. bij 60 terug naar 2 en bij 30 terug naar 1 ( 3 traps automaat)
En bij optrekken plankgas en dan zelf bepalen wanneer ie opschakelt .
Dikke en Zw0rld zijn de F0k!F00dMasters
© 1982 Sinclair Research Ltd
  zaterdag 10 mei 2003 @ 13:47:28 #18
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_10337604
quote:
Op zaterdag 10 mei 2003 13:42 schreef Zw0rld het volgende:

[..]

Ik heb altijd automaat gereden.
Je kan gewoon schakelen hoor, je kan op deze manier ala tiptronic rijden. Ik deed vaak terugschakelen voor een stoplicht. bij 60 terug naar 2 en bij 30 terug naar 1 ( 3 traps automaat)
En bij optrekken plankgas en dan zelf bepalen wanneer ie opschakelt .


Dat is leuk he

Doe ik ook met die bak van m,n pa. Kom ik vol gas op een bocht af rijden. Paar tikjes tegen die versnellingspook en die voor kant duikt naar beneden. Ga je half door de bocht en dan het gas er weer dik op en lekker door trekken Die bak van m,n pa remt toch van zelf als je te hard een bocht neemt heheh

Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
  zaterdag 10 mei 2003 @ 13:52:11 #19
44359 Zw0rld
F0k!F00d Master
pi_10337667
Dit is hem dus. (3 traps automaat van opel)

Dikke en Zw0rld zijn de F0k!F00dMasters
© 1982 Sinclair Research Ltd
pi_10339111
Een auomaat heeft ook een kick down. Dus als je vol je gas intrapt schakelt hij zowiezo terug.
  zaterdag 10 mei 2003 @ 16:05:46 #21
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_10339665
quote:
Op zaterdag 10 mei 2003 15:23 schreef dazzle123 het volgende:
Een auomaat heeft ook een kick down. Dus als je vol je gas intrapt schakelt hij zowiezo terug.
Wat doet hij dan als je VOL gas optrekt in z,n 1 Dan gaat hij naar z,n achteruit

Kick down is toch gewoon door trekken tot de max toeren. Zo sportief mogelijk rijden. En ja als je rustig rijd schakelt hij terug. Het volle vermogen gebruiken?

Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
pi_10339742
quote:
Op zaterdag 10 mei 2003 16:05 schreef ook_gek het volgende:

[..]

Wat doet hij dan als je VOL gas optrekt in z,n 1 Dan gaat hij naar z,n achteruit

Kick down is toch gewoon door trekken tot de max toeren. Zo sportief mogelijk rijden. En ja als je rustig rijd schakelt hij terug. Het volle vermogen gebruiken?


Nee, hij schakelt dan een versnelling terug.
  zaterdag 10 mei 2003 @ 16:20:52 #23
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_10339841
maar waarom trek een automaat helemaal door tot z,n max toeren als je plank gas geeft??? OF je nou in z,n 1 plankgas geeft. Of in z,n 3.
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
pi_10340090
quote:
Op zaterdag 10 mei 2003 16:05 schreef ook_gek het volgende:

[..]

Wat doet hij dan als je VOL gas optrekt in z,n 1 Dan gaat hij naar z,n achteruit

Kick down is toch gewoon door trekken tot de max toeren. Zo sportief mogelijk rijden. En ja als je rustig rijd schakelt hij terug. Het volle vermogen gebruiken?


Hangt ervan af. Als je op de snelweg rijdt bijvoorbeeld en hij rijdt in zijn 4 en je trapt vol je gas in schakelt hij terug. Het is inderdaad wel zo dat hij dan pas weer opschakelt als hij het echt niet meer trekt. Als je van stilstand optrekt schakelt hij natuurlijk niet terug.
pi_10340414
quote:
Op zaterdag 10 mei 2003 16:20 schreef ook_gek het volgende:
maar waarom trek een automaat helemaal door tot z,n max toeren als je plank gas geeft??? OF je nou in z,n 1 plankgas geeft. Of in z,n 3.
Als je vol plankt dan "merkt" ie dat je sportief rijdt, dus trekt ie ff flink door. Als je lekker 50 rijdt in z'n 3 en je stampt het gas in, dan gaat ie eerst naar z'n 2, en dan dooooooooooooor
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')