FOK!forum / Wetenschap, Filosofie, Levensbeschouwing / Karl Marx: Geloof is opium voor het volk
ReSpawnwoensdag 7 mei 2003 @ 20:10
Waar komt die uitspraak vandaan en waarom zou het zo zijn dan?

Ik hoor het de laatste tijd nogal veel voorbij komen en vroeg me dat eigenlijk gewoon af...

Heb nou trouwens geen zin om logisch na te denken, dus dat laat ik aan jullie over...

Wile_E_Coyotewoensdag 7 mei 2003 @ 20:10
Doe eens een google en je komt uit bij Karl Marx..
ReSpawnwoensdag 7 mei 2003 @ 20:11
quote:
Op woensdag 7 mei 2003 20:10 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Doe eens een google en je komt uit bij Karl Marx..
Ah
E_Motionwoensdag 7 mei 2003 @ 20:11
Idd Karl Marx. Iemand met een usericon zoals jou zou dat toch moeten weten
kingmobwoensdag 7 mei 2003 @ 20:11
toch een lichtelijke schande met zo'n avatar .
Miwewoensdag 7 mei 2003 @ 20:12
Geloof is drugs omdat het mensen die een kutleven hebben in staat stelt zich toch goed te voelen over zichzelf. Bovendien is het idee dat er een god is die voor ons zorgt en over ons waakt zeer verslavend. Ik ben er mee opgevoed, heb zelf beseft dat het allemaal lulkoek is, maar toch heb ik grote moeite het idee uit mijn hoofd te zetten.
ReSpawnwoensdag 7 mei 2003 @ 20:13
quote:
Op woensdag 7 mei 2003 20:11 schreef E_Motion het volgende:
Idd Karl Marx. Iemand met een usericon zoals jou zou dat toch moeten weten
Ik ken onze grote vriend Marx wel, maar ik wist nog niet dat die uitspraak van hem was... Zo leer je elke dag weer wat nieuws..
Ronaldwoensdag 7 mei 2003 @ 20:15
Opium kan een mens troosten in moeilijke tijden
...en het geloof ook

Niet zo ingewikkeld toch

NightH4wkwoensdag 7 mei 2003 @ 20:26
En men wil drugs legaliseren.
Blueswoensdag 7 mei 2003 @ 20:33
Schopje naar WFT
Schorpioenwoensdag 7 mei 2003 @ 21:11
Deze uitspraak van Karl Marx is een van de meest misbruikte en verkeerd geinterpreteerde uitspraken over religie. Meestal wordt het alleen gebruikt om kritiek te leveren op religie, maar zo is de uitspraak helemaal niet bedoeld.

Eea wordt duidelijk als je de quote in context ziet:

(cursivering is niet van mij, vette delen zijn de fragmenten die normaliter gequoot worden)

quote:
Religious distress is at the same time the expression of real distress and the protest against real distress. Religion is the sigh of the oppressed creature, the heart of a heartless world, just as it is the spirit of a spiritless situation. It is the opium of the people.

The abolition of religion as the illusory happiness of the people is required for their real happiness. The demand to give up the illusion about its condition is the demand to give up a condition which needs illusions.


Het gaat er om dat de economische en kapitalistische wereld ons geen geluk kan verschaffen, en religie stelt de mens gerust, door te zeggen: het is ok, nu ben je niet gelukkig, maar er zal een leven na de dood zijn. Maar Marx staat niet negatief tegenover religie: het biedt verlichting, net als opium verlichting geeft aan mensen met erge pijn. Dat zie je terug in de tekst waar religie, naast het opium voor het volk, ook het hart van een harteloze wereld genoemd wordt. Doordat juist deze woorden bijna altijd weggelaten worden, is de uitspraak maar al te vaak uit z'n verband getrokken.

Het probleem voor Marx zat hem erin dat de drug religie wel verlichting geeft, maar geen genezing. En aan de kern van het probleem, het kapitalistische systeem, wordt niks gedaan. Dus in die zin is religie alleen een doekje tegen het bloeden. Bovendien wordt de drug toegediend door dezelfde mensen die verantwoordelijk zijn voor de pijn van het volk. Religie is in de ogen van Marx een teken van fundamentele ongelukkigheid van het volk. Zijn mening was dat door het aanpakken/veranderen van de oorzaak van de ongelukkigheid, de behoefte naar religie zou verminderen. In die zin is de uitspraak "religie is opium voor het volk" dus veel meer een kritiek op de kapitalistische wereld, dan op religie!

Schorpioenwoensdag 7 mei 2003 @ 21:14
Ik heb de topictitel iets aangepast en wat irrelevante posts verwijderd. Dit topic blijft open, maar laten we het dan ook on topic houden, dus bij de ideeen van Karl Marx. Het is dus niet de bedoeling dat het weer een religiebashtopic wordt.
Beltesassardonderdag 8 mei 2003 @ 08:19
Ik gebruik zelf leiver een aanpassing op Marx zijn zin: religie is het zand waar de massa zijn kop in steekt. Je hoeft kapitalistische problemen niet op te lossen als er een God is. Die zorgt toch voor je? Marx was in ieder geval niet zo'n fan van de georganiseerde kerk.
Mobiousdonderdag 8 mei 2003 @ 08:55
quote:
Op donderdag 8 mei 2003 08:19 schreef Beltesassar het volgende:
Ik gebruik zelf leiver een aanpassing op Marx zijn zin: religie is het zand waar de massa zijn kop in steekt. Je hoeft kapitalistische problemen niet op te lossen als er een God is. Die zorgt toch voor je? Marx was in ieder geval niet zo'n fan van de georganiseerde kerk.
Karl Marx en religie hebben het beiden niet op kapitalisme. Je hoort vanuit geloofshoeken vaak aanklachten tegen de zelfzuchtige kapitalistische maatschappij (en geef ze eens ongelijk). Je post komt op mij over als dat je kapitalisme het hoogste gedachtegoed vindt. Maar bedenk: Geld is ook een afgod. Ik denk dat je aardig quitte speelt als je het aantal slachtoffers door kapitalisme tegen het aantal slachtoffers door religie tegen elkaar afweegt.
SportsIllustrateddinsdag 13 mei 2003 @ 20:18
Hoeveel kapitalisme was er precies toen de grote godsdiensten ontstonden?

Overigens is de uitspraak ''Religie is opium voor het volk'' inderdaad niet van Marx, maar van Lenin.

nikkdinsdag 13 mei 2003 @ 20:50
quote:
Op woensdag 7 mei 2003 21:11 schreef Schorpioen het volgende:
In die zin is de uitspraak "religie is opium voor het volk" dus veel meer een kritiek op de kapitalistische wereld, dan op religie!
Eerder kritiek op de kerk voor het lamleggen van de (komende) revolutie. Marx was bij zowieso tegen het kapitalistisch systeem, dus wat dat betreft.
Marielzondag 18 mei 2003 @ 03:29
quote:
Op woensdag 7 mei 2003 21:11 schreef Schorpioen het volgende:

[..]

Het gaat er om dat de economische en kapitalistische wereld ons geen geluk kan verschaffen, en religie stelt de mens gerust, door te zeggen: het is ok, nu ben je niet gelukkig, maar er zal een leven na de dood zijn. Maar Marx staat niet negatief tegenover religie: het biedt verlichting, net als opium verlichting geeft aan mensen met erge pijn. Dat zie je terug in de tekst waar religie, naast het opium voor het volk, ook het hart van een harteloze wereld genoemd wordt. Doordat juist deze woorden bijna altijd weggelaten worden, is de uitspraak maar al te vaak uit z'n verband getrokken.

Het probleem voor Marx zat hem erin dat de drug religie wel verlichting geeft, maar geen genezing. En aan de kern van het probleem, het kapitalistische systeem, wordt niks gedaan. Dus in die zin is religie alleen een doekje tegen het bloeden. Bovendien wordt de drug toegediend door dezelfde mensen die verantwoordelijk zijn voor de pijn van het volk. Religie is in de ogen van Marx een teken van fundamentele ongelukkigheid van het volk. Zijn mening was dat door het aanpakken/veranderen van de oorzaak van de ongelukkigheid, de behoefte naar religie zou verminderen. In die zin is de uitspraak "religie is opium voor het volk" dus veel meer een kritiek op de kapitalistische wereld, dan op religie!


Weet je zeker dat de "drug" religie geen genezing geeft? Misschien niet voor iedereen, maar wel voor diegenen die het geloven. Begrijp je nu een beetje van mijn zwartgalligheid? ....
Schorpioenzondag 18 mei 2003 @ 13:38
quote:
Op zondag 18 mei 2003 03:29 schreef Mariel het volgende:

[..]

Weet je zeker dat de "drug" religie geen genezing geeft? Misschien niet voor iedereen, maar wel voor diegenen die het geloven. Begrijp je nu een beetje van mijn zwartgalligheid? ....


Ik gaf de visie van Marx weer, niet per se mijn visie.
N-webzondag 18 mei 2003 @ 16:59
In de oude Sovjet Unie werd door de tsaren de bevolking in toom gehoden via de kerk. Via het geloof dus. De tsaren konden door de kerk financiel te steunen, via de priesters enzo de bevolking zeg maar laten doen wat ze wilden.
1 van de 2 pijlers van de macht van de tsaar was is die tijd dan ook de Russisch Orthodoxe kerk..
opazondag 18 mei 2003 @ 18:16
-edit- off topic

[Dit bericht is gewijzigd door Schorpioen op 18-05-2003 18:24]

Nemephisdonderdag 22 mei 2003 @ 22:45
Toch jammer dat de ideeën van Marx nooit precies zijn uitgevoerd, Lenin deed het tenslotte niet geheel volgens het boekje, in 1917. Wat Marx verlangde wat uiteindelijk ook een utopie, want hij verwachte dat de mens na de revolutie van het proletariaat, als de goederen eerlijk verdeeld waren, de mens niet langer slecht zou zijn. Bovendien overdreef Marx in somige gevallen de situatie, zelfs naar 19e eeuwse begrippen en omstandigheden (zie de briefwisseling Marx-Engels).
Internationalistzaterdag 14 februari 2004 @ 22:33
quote:
Op woensdag 7 mei 2003 21:11 schreef Schorpioen het volgende:
Deze uitspraak van Karl Marx is een van de meest misbruikte en verkeerd geinterpreteerde uitspraken over religie. Meestal wordt het alleen gebruikt om kritiek te leveren op religie, maar zo is de uitspraak helemaal niet bedoeld.

Eea wordt duidelijk als je de quote in context ziet:

(cursivering is niet van mij, vette delen zijn de fragmenten die normaliter gequoot worden)
[..]

Het gaat er om dat de economische en kapitalistische wereld ons geen geluk kan verschaffen, en religie stelt de mens gerust, door te zeggen: het is ok, nu ben je niet gelukkig, maar er zal een leven na de dood zijn. Maar Marx staat niet negatief tegenover religie: het biedt verlichting, net als opium verlichting geeft aan mensen met erge pijn. Dat zie je terug in de tekst waar religie, naast het opium voor het volk, ook het hart van een harteloze wereld genoemd wordt. Doordat juist deze woorden bijna altijd weggelaten worden, is de uitspraak maar al te vaak uit z'n verband getrokken.

Het probleem voor Marx zat hem erin dat de drug religie wel verlichting geeft, maar geen genezing. En aan de kern van het probleem, het kapitalistische systeem, wordt niks gedaan. Dus in die zin is religie alleen een doekje tegen het bloeden. Bovendien wordt de drug toegediend door dezelfde mensen die verantwoordelijk zijn voor de pijn van het volk. Religie is in de ogen van Marx een teken van fundamentele ongelukkigheid van het volk. Zijn mening was dat door het aanpakken/veranderen van de oorzaak van de ongelukkigheid, de behoefte naar religie zou verminderen. In die zin is de uitspraak "religie is opium voor het volk" dus veel meer een kritiek op de kapitalistische wereld, dan op religie!


Dank u, toch nog wat geleerd op deze avond
digitaLLzaterdag 14 februari 2004 @ 23:09
Vlgs mij kunnen idealismen evenzeer opium voor het volk zijn.
Internationalistzaterdag 14 februari 2004 @ 23:13
quote:
Op zaterdag 14 februari 2004 23:09 schreef digitaLL het volgende:
Vlgs mij kunnen idealismen evenzeer opium voor van het volk zijn.
Groot verschil.
Pinobotzaterdag 14 februari 2004 @ 23:29
Moet het geen "opiaat" zijn?
Bluesdudezaterdag 14 februari 2004 @ 23:38
quote:
Religious distress is at the same time the expression of real distress and the protest against real distress. Religion is the sigh of the oppressed creature, the heart of a heartless world, just as it is the spirit of a spiritless situation. It is the opium of the people.
The abolition of religion as the illusory happiness of the people is required for their real happiness. The demand to give up the illusion about its condition is the demand to give up a condition which needs illusions.
Wat is de letterlijke vertaling van "it is the opium of the people" ?
Mij lijkt : het is het opium van het het volk.
Let op: van

De citaat in zijn kontekst gezet....bedoelde Marx dat het volk zelf troost zocht in religie.
En niet zozeer dat dit 'opium' van bovenaf werd opgedrongen tbv de heersende klasse

[Dit bericht is gewijzigd door Bluesdude op 14-02-2004 23:48]

Internationalistzaterdag 14 februari 2004 @ 23:56
quote:
Op zaterdag 14 februari 2004 23:38 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Wat is de letterlijke vertaling van "it is the opium of the people" ?
Mij lijkt : het is het opium van het het volk.
Let op: van

De citaat in zijn kontekst gezet....bedoelde Marx dat het volk zelf troost zocht in religie.
En niet zozeer dat dit 'opium' van bovenaf werd opgedrongen tbv de heersende klasse


Megumizondag 15 februari 2004 @ 00:00
Wat Marx bedoelt is dat het geloof het folk dom houdt. En dat geloof de machthebbers helpt het volk onder de duim te houden. Zonder verder met een onderbouwing te komen. Denk ik dat Marx op dit punt en zeker in het Rusland van zijn tijd gelijk had en heeft.
Harry_Sackzondag 15 februari 2004 @ 00:01
quote:
Op zaterdag 14 februari 2004 23:38 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Wat is de letterlijke vertaling van "it is the opium of the people" ?
Mij lijkt : het is het opium van het het volk.
Let op: van

De citaat in zijn kontekst gezet....bedoelde Marx dat het volk zelf troost zocht in religie.
En niet zozeer dat dit 'opium' van bovenaf werd opgedrongen tbv de heersende klasse


hier kan ik me ook wel in vinden. Geloof haalt een stukje kritiek weg, dus het verdooft. M.a.w De 'waarheid' wordt door geloof subjectiever.

In de zin van klassen, heb je denk ik weinig keuze; je doet mee, of je valt buiten de heersende sociale structuur.

Internationalistzondag 15 februari 2004 @ 00:05
quote:
Op zondag 15 februari 2004 00:00 schreef Megumi het volgende:
Wat Marx bedoelt is dat het geloof het folk dom houdt. En dat geloof de machthebbers helpt het volk onder de duim te houden. Zonder verder met een onderbouwing te komen. Denk ik dat Marx op dit punt en zeker in het Rusland van zijn tijd gelijk had en heeft.
Wat hierboven gezegd werd lijkt me toch een stuk plausibeler
quote:
[b]Deze uitspraak van Karl Marx is een van de meest misbruikte en verkeerd geinterpreteerde uitspraken over religie. Meestal wordt het alleen gebruikt om kritiek te leveren op religie, maar zo is de uitspraak helemaal niet bedoeld.
Eea wordt duidelijk als je de quote in context ziet:

Het gaat er om dat de economische en kapitalistische wereld ons geen geluk kan verschaffen, en religie stelt de mens gerust, door te zeggen: het is ok, nu ben je niet gelukkig, maar er zal een leven na de dood zijn. Maar Marx staat niet negatief tegenover religie: het biedt verlichting, net als opium verlichting geeft aan mensen met erge pijn. Dat zie je terug in de tekst waar religie, naast het opium voor het volk, ook het hart van een harteloze wereld genoemd wordt. Doordat juist deze woorden bijna altijd weggelaten worden, is de uitspraak maar al te vaak uit z'n verband getrokken.

Het probleem voor Marx zat hem erin dat de drug religie wel verlichting geeft, maar geen genezing. En aan de kern van het probleem, het kapitalistische systeem, wordt niks gedaan. Dus in die zin is religie alleen een doekje tegen het bloeden. Bovendien wordt de drug toegediend door dezelfde mensen die verantwoordelijk zijn voor de pijn van het volk. Religie is in de ogen van Marx een teken van fundamentele ongelukkigheid van het volk. Zijn mening was dat door het aanpakken/veranderen van de oorzaak van de ongelukkigheid, de behoefte naar religie zou verminderen. In die zin is de uitspraak "religie is opium voor het volk" dus veel meer een kritiek op de kapitalistische wereld, dan op religie!


PeterMzondag 15 februari 2004 @ 01:05
quote:
Op woensdag 7 mei 2003 21:11 schreef Schorpioen het volgende:
Meestal wordt het alleen gebruikt om kritiek te leveren op religie, maar zo is de uitspraak helemaal niet bedoeld.
Religion is the sigh of the oppressed creature,
the heart of a heartless world,
just as it is the spirit of a spiritless situation.
It is the opium of the people.

In 2 van deze 4 metaforische situaties lost de metafoor van het geloof niets op: de zucht lost de onderdrukking niet op, en het opium de problemen van het volk niet: het geeft slechts tijdelijke, valse verlichting.

De andere 2 situaties zijn kloppen niet; immers een harteloze wereld met een echt hart is niet harteloos, en een zielloze met een echte ziel niet zielloos, tenzij de geloofsmetaforen staan voor een valse voorstelling van een hart en een ziel, in dat geval vallen ze samen met de andere twee onder tijdelijke, valse verlichting.

Ik kan daar toch niets anders in zien dan een negatieve houding tegenover het geloof; geloof is een zoethouder, werkt verdovend en verblindend, geeft tijdelijke, valse verlichting en uiteindelijk doet het meer kwaad dan goed. Marx zag dit waarschijnlijk ook in, en wist dus dat met het geloof de problemen niet opgelost konden worden. Dat zou met communisme moeten gebeuren.

Volgens mij is het de treffendheid van deze ene zin die hem zo beroemd gemaakt heeft, en de overige 3 niet.

Pinobotzondag 15 februari 2004 @ 10:27
quote:
Religious distress is at the same time the expression of real distress and the protest against real distress. Religion is the sigh of the oppressed creature, the heart of a heartless world, just as it is the spirit of a spiritless situation. It is the opium of the people.
The abolition of religion as the illusory happiness of the people is required for their real happiness. The demand to give up the illusion about its condition is the demand to give up a condition which needs illusions.
Opium was in die tijd alleen betaalbaar voor de rijken, hij spreekt duidelijk over "the people" als het tegenovergestelde van mensen die opium gebruiken. Hij stelt opiumgebruik gelijk aan religie, het is dus zowel een aanklacht tegen kapitalisme als tegen religie, tegen opium en tegen " the people".

[Dit bericht is gewijzigd door Pinobot op 15-02-2004 10:33]

MokroKeeszondag 15 februari 2004 @ 15:22
als geloof opium is , dan is marxs atheisme de wodka..
Robert_Jensenzondag 15 februari 2004 @ 16:21
quote:
Op zondag 15 februari 2004 15:22 schreef MokroKees het volgende:
als geloof opium is , dan is marxs atheisme de wodka..
Marx communistische atheisme wel ja.

Maar de 3 grote werelreligies zijn zelf net zo verziekt.

Elroybzondag 15 februari 2004 @ 16:22
Het is het opium van het volk en niet voor het volk...

daar ligt het wezenlijke verschil..

Geloof biedt volgens Marx een niet-aardse verlossing van het kapitalistische systeem; Marx is het hier echter niet mee eens, hij vindt een aardse verlossing noodzakelijk.

convincedmaandag 12 april 2004 @ 00:27
Even voor de duidelijkheid: Karl Marx was een Duitser. Hij bracht een groot deel van zijn leven door buiten dat land, met name in Engeland. Met tsaristisch Rusland (een tsaristische Sovjet-Unie heeft nooit bestaan, vergeef me mijn zeiken) heeft hij weinig van doen.
'Zijn' communisme, dat bekendheid genoot vanaf zijn Communistisch Manifest samen met Friedrich Engels, gepubliceerd aan de vooravond van de Europese revoluties van 1848, is bovendien geheel anders dan het Sovjetcommunisme gevestigd na 1917. Marx' communisme was niet meer dan een naam die een groep revolutionairs, vnl. bannelingen in Frankrijk, zich in de jaren 40 van de 19e eeuw gaf, om zich te onderscheiden van de in Marx' opvatting utopische socialisten, zoals Proudhon, Saint-Simon of Fourier. Na de revoluties van 1848 werd deze term niet meer gebruikt tot de Russische revolutie.

Marx is de man van het wetenschappelijk socialisme. Er zijn drie belangrijke uitgangspunten in zijn denken.
1. De geschiedenis wordt gedomineerd door materialistisch denken.
2. In de geschiedenis is altijd (economische) strijd geweest.
3. Die economische strijd is net zo goed een klassenstrijd.

Het wetenschappelijke aan zijn socialisme zit hem in zijn theorie van these-antithese-synthese. In een schema zou duidelijker zijn, maar ik probeer het zo: Een these leidt tot een antithese, waaruit een synthese ontstaat.

these
Standenmaatschappij
geestelijkheid, adel, burgerij, vierde stand

antithese
Verlichting (Franse en Amerikaanse revolutie)
burgerij

(syn)these
Kapitalisme
bourgoisie en proletariaat

antithese
Socialisme
proletariaat

synthese
Communisme
klasseloze maatschappij

Dat is dus het eindpunt, die klasseloze maatschappij. Marx zag de dictatuur van het proletariaat als iets tijdelijks. Ook was revolutie voor hem niet iets noodzakelijks. Hij concludeerde immers dat de komst van de klasseloze maatschappij een wetenschappelijke zekerheid was. Al wordt er ook beweerd dat zijn opvatting de onvermijdelijkheid van de revolutie was.