abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 7 mei 2003 @ 20:10:09 #1
47859 ReSpawn
Spawned again
pi_10280227
Waar komt die uitspraak vandaan en waarom zou het zo zijn dan?

Ik hoor het de laatste tijd nogal veel voorbij komen en vroeg me dat eigenlijk gewoon af...

Heb nou trouwens geen zin om logisch na te denken, dus dat laat ik aan jullie over...

Ach...
Your uppance will come!
  woensdag 7 mei 2003 @ 20:10:47 #2
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_10280243
Doe eens een google en je komt uit bij Karl Marx..
Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
  woensdag 7 mei 2003 @ 20:11:18 #3
47859 ReSpawn
Spawned again
pi_10280255
quote:
Op woensdag 7 mei 2003 20:10 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Doe eens een google en je komt uit bij Karl Marx..
Ah
Ach...
Your uppance will come!
pi_10280261
Idd Karl Marx. Iemand met een usericon zoals jou zou dat toch moeten weten
  woensdag 7 mei 2003 @ 20:11:57 #5
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_10280278
toch een lichtelijke schande met zo'n avatar .
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
  woensdag 7 mei 2003 @ 20:12:21 #6
37252 Miwe
Wat mot je?
pi_10280284
Geloof is drugs omdat het mensen die een kutleven hebben in staat stelt zich toch goed te voelen over zichzelf. Bovendien is het idee dat er een god is die voor ons zorgt en over ons waakt zeer verslavend. Ik ben er mee opgevoed, heb zelf beseft dat het allemaal lulkoek is, maar toch heb ik grote moeite het idee uit mijn hoofd te zetten.
  woensdag 7 mei 2003 @ 20:13:22 #7
47859 ReSpawn
Spawned again
pi_10280317
quote:
Op woensdag 7 mei 2003 20:11 schreef E_Motion het volgende:
Idd Karl Marx. Iemand met een usericon zoals jou zou dat toch moeten weten
Ik ken onze grote vriend Marx wel, maar ik wist nog niet dat die uitspraak van hem was... Zo leer je elke dag weer wat nieuws..
Ach...
Your uppance will come!
pi_10280400
Opium kan een mens troosten in moeilijke tijden
...en het geloof ook

Niet zo ingewikkeld toch

٩๏̯͡๏)۶
pi_10280737
En men wil drugs legaliseren.
pi_10280974
Schopje naar WFT
pi_10282044
Deze uitspraak van Karl Marx is een van de meest misbruikte en verkeerd geinterpreteerde uitspraken over religie. Meestal wordt het alleen gebruikt om kritiek te leveren op religie, maar zo is de uitspraak helemaal niet bedoeld.

Eea wordt duidelijk als je de quote in context ziet:

(cursivering is niet van mij, vette delen zijn de fragmenten die normaliter gequoot worden)

quote:
Religious distress is at the same time the expression of real distress and the protest against real distress. Religion is the sigh of the oppressed creature, the heart of a heartless world, just as it is the spirit of a spiritless situation. It is the opium of the people.

The abolition of religion as the illusory happiness of the people is required for their real happiness. The demand to give up the illusion about its condition is the demand to give up a condition which needs illusions.

Het gaat er om dat de economische en kapitalistische wereld ons geen geluk kan verschaffen, en religie stelt de mens gerust, door te zeggen: het is ok, nu ben je niet gelukkig, maar er zal een leven na de dood zijn. Maar Marx staat niet negatief tegenover religie: het biedt verlichting, net als opium verlichting geeft aan mensen met erge pijn. Dat zie je terug in de tekst waar religie, naast het opium voor het volk, ook het hart van een harteloze wereld genoemd wordt. Doordat juist deze woorden bijna altijd weggelaten worden, is de uitspraak maar al te vaak uit z'n verband getrokken.

Het probleem voor Marx zat hem erin dat de drug religie wel verlichting geeft, maar geen genezing. En aan de kern van het probleem, het kapitalistische systeem, wordt niks gedaan. Dus in die zin is religie alleen een doekje tegen het bloeden. Bovendien wordt de drug toegediend door dezelfde mensen die verantwoordelijk zijn voor de pijn van het volk. Religie is in de ogen van Marx een teken van fundamentele ongelukkigheid van het volk. Zijn mening was dat door het aanpakken/veranderen van de oorzaak van de ongelukkigheid, de behoefte naar religie zou verminderen. In die zin is de uitspraak "religie is opium voor het volk" dus veel meer een kritiek op de kapitalistische wereld, dan op religie!

Unox, the worst operating system.
pi_10282148
Ik heb de topictitel iets aangepast en wat irrelevante posts verwijderd. Dit topic blijft open, maar laten we het dan ook on topic houden, dus bij de ideeen van Karl Marx. Het is dus niet de bedoeling dat het weer een religiebashtopic wordt.
pi_10289297
Ik gebruik zelf leiver een aanpassing op Marx zijn zin: religie is het zand waar de massa zijn kop in steekt. Je hoeft kapitalistische problemen niet op te lossen als er een God is. Die zorgt toch voor je? Marx was in ieder geval niet zo'n fan van de georganiseerde kerk.
pi_10289524
quote:
Op donderdag 8 mei 2003 08:19 schreef Beltesassar het volgende:
Ik gebruik zelf leiver een aanpassing op Marx zijn zin: religie is het zand waar de massa zijn kop in steekt. Je hoeft kapitalistische problemen niet op te lossen als er een God is. Die zorgt toch voor je? Marx was in ieder geval niet zo'n fan van de georganiseerde kerk.
Karl Marx en religie hebben het beiden niet op kapitalisme. Je hoort vanuit geloofshoeken vaak aanklachten tegen de zelfzuchtige kapitalistische maatschappij (en geef ze eens ongelijk). Je post komt op mij over als dat je kapitalisme het hoogste gedachtegoed vindt. Maar bedenk: Geld is ook een afgod. Ik denk dat je aardig quitte speelt als je het aantal slachtoffers door kapitalisme tegen het aantal slachtoffers door religie tegen elkaar afweegt.
En weer een stukje onzinnige proza.
  dinsdag 13 mei 2003 @ 20:18:33 #15
17865 SportsIllustrated
The fightingest.
pi_10407923
Hoeveel kapitalisme was er precies toen de grote godsdiensten ontstonden?

Overigens is de uitspraak ''Religie is opium voor het volk'' inderdaad niet van Marx, maar van Lenin.

Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
pi_10408736
quote:
Op woensdag 7 mei 2003 21:11 schreef Schorpioen het volgende:
In die zin is de uitspraak "religie is opium voor het volk" dus veel meer een kritiek op de kapitalistische wereld, dan op religie!
Eerder kritiek op de kerk voor het lamleggen van de (komende) revolutie. Marx was bij zowieso tegen het kapitalistisch systeem, dus wat dat betreft.
pi_10505347
quote:

[..]

Het gaat er om dat de economische en kapitalistische wereld ons geen geluk kan verschaffen, en religie stelt de mens gerust, door te zeggen: het is ok, nu ben je niet gelukkig, maar er zal een leven na de dood zijn. Maar Marx staat niet negatief tegenover religie: het biedt verlichting, net als opium verlichting geeft aan mensen met erge pijn. Dat zie je terug in de tekst waar religie, naast het opium voor het volk, ook het hart van een harteloze wereld genoemd wordt. Doordat juist deze woorden bijna altijd weggelaten worden, is de uitspraak maar al te vaak uit z'n verband getrokken.

Het probleem voor Marx zat hem erin dat de drug religie wel verlichting geeft, maar geen genezing. En aan de kern van het probleem, het kapitalistische systeem, wordt niks gedaan. Dus in die zin is religie alleen een doekje tegen het bloeden. Bovendien wordt de drug toegediend door dezelfde mensen die verantwoordelijk zijn voor de pijn van het volk. Religie is in de ogen van Marx een teken van fundamentele ongelukkigheid van het volk. Zijn mening was dat door het aanpakken/veranderen van de oorzaak van de ongelukkigheid, de behoefte naar religie zou verminderen. In die zin is de uitspraak "religie is opium voor het volk" dus veel meer een kritiek op de kapitalistische wereld, dan op religie!

Weet je zeker dat de "drug" religie geen genezing geeft? Misschien niet voor iedereen, maar wel voor diegenen die het geloven. Begrijp je nu een beetje van mijn zwartgalligheid? ....
pi_10509223
quote:
Op zondag 18 mei 2003 03:29 schreef Mariel het volgende:

[..]

Weet je zeker dat de "drug" religie geen genezing geeft? Misschien niet voor iedereen, maar wel voor diegenen die het geloven. Begrijp je nu een beetje van mijn zwartgalligheid? ....

Ik gaf de visie van Marx weer, niet per se mijn visie.
  zondag 18 mei 2003 @ 16:59:04 #19
39311 N-web
Phane.nl
pi_10514064
In de oude Sovjet Unie werd door de tsaren de bevolking in toom gehoden via de kerk. Via het geloof dus. De tsaren konden door de kerk financiel te steunen, via de priesters enzo de bevolking zeg maar laten doen wat ze wilden.
1 van de 2 pijlers van de macht van de tsaar was is die tijd dan ook de Russisch Orthodoxe kerk..
Hatseflats
  zondag 18 mei 2003 @ 18:16:03 #20
959 opa
De man met de witte shawl
pi_10515579
-edit- off topic

[Dit bericht is gewijzigd door Schorpioen op 18-05-2003 18:24]

Hee, Grufti ! Ab! in die Urne !!
pi_10618169
Toch jammer dat de ideeën van Marx nooit precies zijn uitgevoerd, Lenin deed het tenslotte niet geheel volgens het boekje, in 1917. Wat Marx verlangde wat uiteindelijk ook een utopie, want hij verwachte dat de mens na de revolutie van het proletariaat, als de goederen eerlijk verdeeld waren, de mens niet langer slecht zou zijn. Bovendien overdreef Marx in somige gevallen de situatie, zelfs naar 19e eeuwse begrippen en omstandigheden (zie de briefwisseling Marx-Engels).
pi_17183723
quote:
Deze uitspraak van Karl Marx is een van de meest misbruikte en verkeerd geinterpreteerde uitspraken over religie. Meestal wordt het alleen gebruikt om kritiek te leveren op religie, maar zo is de uitspraak helemaal niet bedoeld.

(cursivering is niet van mij, vette delen zijn de fragmenten die normaliter gequoot worden)
[..]

Dank u, toch nog wat geleerd op deze avond
  zaterdag 14 februari 2004 @ 23:09:27 #23
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_17184656
Vlgs mij kunnen idealismen evenzeer opium voor het volk zijn.
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
pi_17184775
quote:
Op zaterdag 14 februari 2004 23:09 schreef digitaLL het volgende:
Vlgs mij kunnen idealismen evenzeer opium voor van het volk zijn.
Groot verschil.
  zaterdag 14 februari 2004 @ 23:29:05 #25
36311 Pinobot
Te lui voor een echte religie.
pi_17185243
Moet het geen "opiaat" zijn?
Het leven is als een pisvlek in de zwarte pantalon van de eeuwigheid.
pi_17185524
quote:
Religious distress is at the same time the expression of real distress and the protest against real distress. Religion is the sigh of the oppressed creature, the heart of a heartless world, just as it is the spirit of a spiritless situation. It is the opium of the people.
The abolition of religion as the illusory happiness of the people is required for their real happiness. The demand to give up the illusion about its condition is the demand to give up a condition which needs illusions.
Wat is de letterlijke vertaling van "it is the opium of the people" ?
Mij lijkt : het is het opium van het het volk.
Let op: van

De citaat in zijn kontekst gezet....bedoelde Marx dat het volk zelf troost zocht in religie.
En niet zozeer dat dit 'opium' van bovenaf werd opgedrongen tbv de heersende klasse

[Dit bericht is gewijzigd door Bluesdude op 14-02-2004 23:48]

pi_17186066
quote:
Op zaterdag 14 februari 2004 23:38 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

De citaat in zijn kontekst gezet....bedoelde Marx dat het volk zelf troost zocht in religie.
En niet zozeer dat dit 'opium' van bovenaf werd opgedrongen tbv de heersende klasse

zondag 15 februari 2004 @ 00:00:08 #28
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_17186140
Wat Marx bedoelt is dat het geloof het folk dom houdt. En dat geloof de machthebbers helpt het volk onder de duim te houden. Zonder verder met een onderbouwing te komen. Denk ik dat Marx op dit punt en zeker in het Rusland van zijn tijd gelijk had en heeft.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  zondag 15 februari 2004 @ 00:01:39 #29
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_17186182
quote:
Op zaterdag 14 februari 2004 23:38 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

hier kan ik me ook wel in vinden. Geloof haalt een stukje kritiek weg, dus het verdooft. M.a.w De 'waarheid' wordt door geloof subjectiever.

In de zin van klassen, heb je denk ik weinig keuze; je doet mee, of je valt buiten de heersende sociale structuur.

Ingenieur in de ornithologische huisvesting <- Urbanus :P
Good ol' Buck : http://youtube.com/watch?v=VmxXIS2ot8w <- Fun
N.W.O : http://www.youtube.com/watch?v=WOeCpMwZo6o <- Pol
pi_17186257
quote:
Op zondag 15 februari 2004 00:00 schreef Megumi het volgende:
Wat Marx bedoelt is dat het geloof het folk dom houdt. En dat geloof de machthebbers helpt het volk onder de duim te houden. Zonder verder met een onderbouwing te komen. Denk ik dat Marx op dit punt en zeker in het Rusland van zijn tijd gelijk had en heeft.
Wat hierboven gezegd werd lijkt me toch een stuk plausibeler
quote:
[b]Deze uitspraak van Karl Marx is een van de meest misbruikte en verkeerd geinterpreteerde uitspraken over religie. Meestal wordt het alleen gebruikt om kritiek te leveren op religie, maar zo is de uitspraak helemaal niet bedoeld.

Meestal wordt het alleen gebruikt om kritiek te leveren op religie, maar zo is de uitspraak helemaal niet bedoeld.
Religion is the sigh of the oppressed creature,
the heart of a heartless world,
just as it is the spirit of a spiritless situation.
It is the opium of the people.

In 2 van deze 4 metaforische situaties lost de metafoor van het geloof niets op: de zucht lost de onderdrukking niet op, en het opium de problemen van het volk niet: het geeft slechts tijdelijke, valse verlichting.

De andere 2 situaties zijn kloppen niet; immers een harteloze wereld met een echt hart is niet harteloos, en een zielloze met een echte ziel niet zielloos, tenzij de geloofsmetaforen staan voor een valse voorstelling van een hart en een ziel, in dat geval vallen ze samen met de andere twee onder tijdelijke, valse verlichting.

Ik kan daar toch niets anders in zien dan een negatieve houding tegenover het geloof; geloof is een zoethouder, werkt verdovend en verblindend, geeft tijdelijke, valse verlichting en uiteindelijk doet het meer kwaad dan goed. Marx zag dit waarschijnlijk ook in, en wist dus dat met het geloof de problemen niet opgelost konden worden. Dat zou met communisme moeten gebeuren.

Volgens mij is het de treffendheid van deze ene zin die hem zo beroemd gemaakt heeft, en de overige 3 niet.

zondag 15 februari 2004 @ 10:27:23 #32
36311 Pinobot
Te lui voor een echte religie.
pi_17190442
quote:
Opium was in die tijd alleen betaalbaar voor de rijken, hij spreekt duidelijk over "the people" als het tegenovergestelde van mensen die opium gebruiken. Hij stelt opiumgebruik gelijk aan religie, het is dus zowel een aanklacht tegen kapitalisme als tegen religie, tegen opium en tegen " the people".

[Dit bericht is gewijzigd door Pinobot op 15-02-2004 10:33]

Het leven is als een pisvlek in de zwarte pantalon van de eeuwigheid.
  zondag 15 februari 2004 @ 15:22:37 #33
55630 MokroKees
Chaulerah Gek
pi_17196092
als geloof opium is , dan is marxs atheisme de wodka..
kèk lekkah naajje ège sig, Fok feez
  zondag 15 februari 2004 @ 16:21:47 #34
51985 Robert_Jensen
Tiger anti-jihadpanzer
pi_17197514
quote:
Op zondag 15 februari 2004 15:22 schreef MokroKees het volgende:
als geloof opium is , dan is marxs atheisme de wodka..
Marx communistische atheisme wel ja.

Maar de 3 grote werelreligies zijn zelf net zo verziekt.

Onder bepaalde moslims heeft de droom van een triomf van de islam zorgelijke vormen aangenomen. De droom is verworden tot een hysterisch verlangen naar bloedige strijd, een Armageddon, waarin Amerika en Europa het onderspit moeten gaan delven.
pi_17197539
Het is het opium van het volk en niet voor het volk...

daar ligt het wezenlijke verschil..

Geloof biedt volgens Marx een niet-aardse verlossing van het kapitalistische systeem; Marx is het hier echter niet mee eens, hij vindt een aardse verlossing noodzakelijk.

pi_18358797
Even voor de duidelijkheid: Karl Marx was een Duitser. Hij bracht een groot deel van zijn leven door buiten dat land, met name in Engeland. Met tsaristisch Rusland (een tsaristische Sovjet-Unie heeft nooit bestaan, vergeef me mijn zeiken) heeft hij weinig van doen.
'Zijn' communisme, dat bekendheid genoot vanaf zijn Communistisch Manifest samen met Friedrich Engels, gepubliceerd aan de vooravond van de Europese revoluties van 1848, is bovendien geheel anders dan het Sovjetcommunisme gevestigd na 1917. Marx' communisme was niet meer dan een naam die een groep revolutionairs, vnl. bannelingen in Frankrijk, zich in de jaren 40 van de 19e eeuw gaf, om zich te onderscheiden van de in Marx' opvatting utopische socialisten, zoals Proudhon, Saint-Simon of Fourier. Na de revoluties van 1848 werd deze term niet meer gebruikt tot de Russische revolutie.

Marx is de man van het wetenschappelijk socialisme. Er zijn drie belangrijke uitgangspunten in zijn denken.
1. De geschiedenis wordt gedomineerd door materialistisch denken.
2. In de geschiedenis is altijd (economische) strijd geweest.
3. Die economische strijd is net zo goed een klassenstrijd.

Het wetenschappelijke aan zijn socialisme zit hem in zijn theorie van these-antithese-synthese. In een schema zou duidelijker zijn, maar ik probeer het zo: Een these leidt tot een antithese, waaruit een synthese ontstaat.

these
Standenmaatschappij
geestelijkheid, adel, burgerij, vierde stand

antithese
Verlichting (Franse en Amerikaanse revolutie)
burgerij

(syn)these
Kapitalisme
bourgoisie en proletariaat

antithese
Socialisme
proletariaat

synthese
Communisme
klasseloze maatschappij

Dat is dus het eindpunt, die klasseloze maatschappij. Marx zag de dictatuur van het proletariaat als iets tijdelijks. Ook was revolutie voor hem niet iets noodzakelijks. Hij concludeerde immers dat de komst van de klasseloze maatschappij een wetenschappelijke zekerheid was. Al wordt er ook beweerd dat zijn opvatting de onvermijdelijkheid van de revolutie was.
PE#1
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')