FOK!forum / Televisie / Hannibal
Robinozaterdag 27 januari 2001 @ 19:53
Ben erg benieuwd naar de film. Het boek vond ik een klein beetje tegenvallen. Laten we hopen dat de film beter is.
Ik was wel een beetje teleurgesteld dat mevrouw Foster niet meedoet.

Het einde van het boek schijnt te zijn geschrapt, dat begrijp ik ook eigenlijk wel (degenen die het boek hebben gelezen ook wel denk ik).

the-Ozaterdag 27 januari 2001 @ 20:21
zijn ze weer zover?
is jonathan demme weer de regiseur?
en anthony hopkins doet wel mee?

zou toch leuk zijn, ga er zeker naar toe
maar ik heb toch bij het boek het gezicht van jodie foster in mijn hoofd gehad, wordt lastig kijken

Heraldzaterdag 27 januari 2001 @ 21:07
quote:
Op 27 januari 2001 20:21 schreef the-O het volgende:
zijn ze weer zover?
ja
is jonathan demme weer de regiseur?
nee, Ridley Scott
en anthony hopkins doet wel mee?
ja
zou toch leuk zijn, ga er zeker naar toe
maar ik heb toch bij het boek het gezicht van jodie foster in mijn hoofd gehad, wordt lastig kijken
Julianne Moore is ook niet vervelend om naar te kijken
Martyzaterdag 27 januari 2001 @ 22:57
Ik vond het boek erg mooi!
Ben benieuwd naar de film..
V.zaterdag 27 januari 2001 @ 23:55
Over een week of drie is het zover, geloof ik...

Ik heb een uitnodiging voor de perspremiere op 16 feb... wie biedt

Maarreh, effe serieus... ik heb de trailer gezien, en DIE zag er helemaaaal niet verkeerd uit... ik hoop maar dat íe beter is dan het boek (net zo goed als TSOTL is valse hoop).

V

Robinozondag 28 januari 2001 @ 14:41
Ik heb de trailer ook gezien, zag er wel top uit. Ik heb er ook wel alle vertrouwen in dat Ridley Scott er iets moois van maakt.
En Anthony Hopkins ook. Hij is de laatste jaren eigenlijk alleen maar als good guy te zien geweest. Ben benieuwd of hij het niet verleerd is
Robinozondag 28 januari 2001 @ 14:52

Spooky
zodiakkzondag 28 januari 2001 @ 14:58
quote:
Op 27 januari 2001 22:57 schreef Marty het volgende:
Ik vond het boek erg mooi!
Ben benieuwd naar de film..
Ik vond het boek ook leuk, maar ik vond het einde zo teleurstellend
SunChaserzondag 28 januari 2001 @ 17:06
Het is nu al bekend dat er een vierde deel komt. Manhunter (deel 1, zonder AH) is gebaseerd op Red Dragon, en die gaan ze nu weer verfilmen.
Qarinxvrijdag 2 februari 2001 @ 21:05
Wanneer komt ie uit?
ikkazaterdag 3 februari 2001 @ 20:40
22-02-2001
Scyllazondag 4 februari 2001 @ 17:46
quote:
Ik heb een uitnodiging voor de perspremiere op 16 feb... wie biedt
Hoeveel vraag je?

Ik heb alleen Silence of the Lambs gezien (supa!!!) en er zijn nog meer films met Hannibil Lecter,of niet?Kan iemand mij een overzichtje geven van alle boeken,dan gaan we deez week maar weer eens naar de bieb.

I have to go,my breakfast has just arrived...

Robinozondag 4 februari 2001 @ 18:14
quote:
Op 04 februari 2001 17:46 schreef Scylla het volgende:
I have to go,my breakfast has just arrived...
Neenee , I'm having a friend for dinner
Tokuszondag 4 februari 2001 @ 20:06
de voorloper op Silence of the Lambs is Red Dragon, ook door Thomas Harris geschreven. Dat is verfilmd onder de titel Manhunter, als ik me niet vergis. Niet met Anthony Hopkins.
mysticalzondag 4 februari 2001 @ 20:20
Idd tokus.
Anthony hopkins speelde niet Hannibal Lecter in manhunter, maar er zijn wel onderhandelingen of hij eventueel me zou willen doen aan een nieuwere versie van red dragon (manhunter). Volgens mij heeft hij nog niet ja gezegd (en dus ook geen nee!)

De boeken (red dragon, silence of the lambs en hannibal) zijn stuk voor stuk juweeltjes.
Echt aan te raden!

V.zondag 11 februari 2001 @ 01:14
Movie Reviews: Hannibal

Borrowing some black humor from the movie itself, New York Times critic Elvis Mitchell says that Hannibal is "a movie meant for the whole family -- the Manson family." Stephen Hunter in the Washington Post follows suit, describing the film's much-talked-about final ten minutes this way: "Possibly it is every Washington journalist's most vivid fantasy: not merely a meal with a spokesman, a common if odious Washington ritual, but a meal of a spokesman!" Rick Groen in the Toronto Globe & Mail takes a more serious view of those scenes: "Yes, the climax is memorable all right, but for all the wrong reasons -- this is just gawdy spectacle stripped of any larger purpose. Watching it, you feel less a willing accomplice in a horror flick than a guilty voyeur in a freak show." Philip Wuntch in the Dallas Morning News is one of the few reviewers to give the film high marks (in Wuntch's case, a B+). He writes: "Hannibal, the sequel to The Silence of the Lambs, is not 'as good' as its predecessor. But the general public will find it more entertaining." And Roger Ebert in the Chicago Sun-Times, while bestowing only 2 1/2 stars on the film, does allow: "I'm left with admiration for Scott's craft in pulling this off at all, and making it watchable and (for some, I'm sure) entertaining." There is also this left-handed compliment paid to the film by Mick LaSalle in the San Francisco Chronicle: "The picture is willfully gross, fundamentally stupid and in no way worth the discomfort of watching it. Yet it may be the most well-crafted piece of garbage this year."

(bron: IMDB)

Arceezondag 11 februari 2001 @ 01:17
De film opende gister met $19 miljoen. Dat is errug veel. Zou richting $60 miljoen dit weekend kunnen gaan.
Theeboonzondag 11 februari 2001 @ 02:12
Hij schijnt veeeel ranziger te zijn dan Silence...
SunChaserzondag 11 februari 2001 @ 11:45
Ik las dat hoeheetze, de vervangster van Jodi F. inmiddels therapie heeft aangevraagd nav de film.
mysticalzondag 11 februari 2001 @ 13:48
Ik hoorde net op het nieuws dat Anthony Hopkins zich erg inleeft in z'n karakter (dr. Hannibal Lecter).
Hij is in New York tijdens de film achter in de bioscoop gaan zitten en fluisterde net voordat de climax kwam bij een vrouw in het oor: "do you enjoy this movie?"
Later stond hij in een lift waaruit een vrouw gillend wegrende!

Lijkt me een zeer goede film.
De trailer zag er iig goed uit.
<url>http://www.hannibalmovie.com/</url>

SunChaserzondag 11 februari 2001 @ 21:26
De trailer bevat toch alleen tekst en een shot uit SOTL?
V.maandag 12 februari 2001 @ 00:02
quote:
Op 11 februari 2001 21:26 schreef SunChaser het volgende:
De trailer bevat toch alleen tekst en een shot uit SOTL?
niet degene die IK gezien heb...
Arceemaandag 12 februari 2001 @ 00:09
quote:
Op 11 februari 2001 01:17 schreef Arcee het volgende:
De film opende gister met $19 miljoen. Dat is errug veel. Zou richting $60 miljoen dit weekend kunnen gaan.
$58 miljoen volgens de estimates.
Gellarboymaandag 12 februari 2001 @ 10:13
quote:
Op 11 februari 2001 21:26 schreef SunChaser het volgende:
De trailer bevat toch alleen tekst en een shot uit SOTL?
Hij is ook al op de televisie geweest. Niet de teaser dus, maar de trailer.
Waar ik een beetje bang voor ben, is het volgende:

SOTL was een kalme film. Ontzettend disturbing en spannend, maar wel rustig neergezet. Ik heb het idee dat deze film een soort halve actiefilm wordt. En daar zit ik niet echt op te wachten.

Weet iemand trouwens hoe het komt dat de film eind februari al in Nederland uit is?? Zo snel na de US release??

Tokusmaandag 12 februari 2001 @ 10:21
quote:
Op 12 februari 2001 10:13 schreef Gellarboy het volgende:
Weet iemand trouwens hoe het komt dat de film eind februari al in Nederland uit is?? Zo snel na de US release??
geen idee, maar dat zou met meer films moeten gebeuren.
Robinomaandag 12 februari 2001 @ 12:49
Ik hoor er eigenlijk tot nu toe meer negatieve dan positieve reacties over.... Als dat maar goed gaat
Machielmaandag 12 februari 2001 @ 16:48
Zoals ik in dit topic op de frontpage:www.fokzine.net/news.fok?id=5946 schreef:
quote:
En toch denk ik dat ie zeker niet zo goed is als Silence of the Lambs maar we zullen zien
Toen wist ik eigenlijk niet waarom ik dat vond maar dat verwoord GellarBoy hier precies denk ik, thnx GB
quote:
Op 12 februari 2001 10:13 schreef Gellarboy mijn gedachten:
Silence Of The Lambs was een kalme film. Ontzettend disturbing en spannend, maar wel rustig neergezet. Ik heb het idee dat deze film een soort halve actiefilm wordt. En daar zit ik niet echt op te wachten.
SunChasermaandag 12 februari 2001 @ 18:11
Ikzelf vond het einde van Hannibal wel goed en intrigerend. Het is duidelijk een open eind. Ik vond de (boek)scene waarin de hersens van een levende Paul Krendler (Ray Liotta) worden gebakken erg sterk. Is geen spoiler want dit einde zit niet in de film.
V.maandag 12 februari 2001 @ 20:44
quote:
Op 12 februari 2001 18:11 schreef SunChaser het volgende:
Is geen spoiler want dit einde zit niet in de film.
En dat weet jij zeker?:
"Possibly it is every Washington journalist's most vivid fantasy: not merely a meal with a spokesman, a common if odious Washington ritual, but a meal of a spokesman!"

Okee dan...

Robinomaandag 12 februari 2001 @ 21:44
Ja en het is nog eens een boek-spoiler ook!

Ik twijfel ook of het einde er als nog niet inzit, op screenshots zien we Clarice in een mooie jurk aan een luxe tafel zitten te dineren.... Ben benieuwd

Gellarboydinsdag 13 februari 2001 @ 12:35
Ja zeg, hallo, ook DAT hoef ik nog niet te weten...
Machieldinsdag 13 februari 2001 @ 13:29
Ik hoop dat dat er niet inzit! Als er meer van dat soort ranzige dingen inzitten wil ik m dus duidelijk niet zien
Tokusdinsdag 13 februari 2001 @ 14:43
quote:
Op 13 februari 2001 13:29 schreef Machiel het volgende:
Ik hoop dat dat er niet inzit! Als er meer van dat soort ranzige dingen inzitten wil ik m dus duidelijk niet zien
Ik ben op pakweg een derde van het boek, en daar zitten al een aantal vrij ranzige dingen in, die ze niet zomaar eruit kunnen laten. En over het einde, van wat ik gehoord heb is dat nog vrij ranzig.
Strolie75dinsdag 13 februari 2001 @ 14:47
Hij heeft hier anders een behoorlijke goede review gekregen...ik kan persoonlijk niet wachten om hem te zien

http://www.aint-it-cool-news.com

Amerikaanse reviewers zijn altijd zulke zeikerds. The Way of the Gun werd ook afgekraakt, en die film is echt te gek! (nog niet in bioscoop in Nederland, thuis op dvd gezien).

Gellarboydinsdag 13 februari 2001 @ 15:29
quote:
Op 13 februari 2001 14:43 schreef Tokus het volgende:
En over het einde, van wat ik gehoord heb is dat nog vrij ranzig.
Ik heb ook gehoord dat de laatste 10 minuten van de film ONTZETTEND smerig zijn... Ben benieuwd.
Robinovrijdag 16 februari 2001 @ 19:15
SPOILER-VOOR-DEGENEN-DIE-HET-BOEK-HEBBEN GELEZEN:
*
*
*
*
Ok, hier het verlossende woord: het ultra-ranzige einde van het boek zit gewoon in de film! Dat stond in een krant die ik vandaag heb gelezen.

Verder nog een grappige anekdote uit dat bericht: in Italie is de film de beoordeling Alle leeftijden(!!!!!) toegekend omdat hij volgens de beoordeling zó ranzig is dat het allemaal wel erg ongeloofwaardig en lachwekkend wordt.
Wat een redenering zeg

[Dit bericht is gewijzigd door Robino op 16-02-2001 19:21]

Xhordervrijdag 16 februari 2001 @ 20:13
quote:
Op 16 februari 2001 19:15 schreef Robino het volgende:
Verder nog een grappige anekdote uit dat bericht: in Italie is de film de beoordeling Alle leeftijden(!!!!!) toegekend omdat hij volgens de beoordeling zó ranzig is dat het allemaal wel erg ongeloofwaardig en lachwekkend wordt.
Wat een redenering zeg
Haha.. verklaard misschien waarom ik op m'n tiende na het zien van de Excorsist niet meer die enge beelden van dat bezeten grietje uit m'n hoofd kreeg... FUCK ME SATAN! Goed dat ik nog niet zo snel de ondertitels kon lezen.. hehe
Joepstazaterdag 17 februari 2001 @ 00:03
Me heeft dus net op een amerikaanse site gewoon de samenvatting van het einde gelezen:
Het verloopt bijna hetzelfde als het boek maar net niet helemaal, hetgeen wat mij juist een beetje een katterig gevoel gaf na het lezen van het boek is idd verwijderd aan het einde vd film.
Vorkzaterdag 17 februari 2001 @ 00:48
Ik weet niet wat ik ervan moet gaan vinden. Weet ook nog niet of ik m wil zien. silence of the Lambs was goed jah, ben bang dat Hannibal een beetje tegen gaat vallen dan...
V.maandag 19 februari 2001 @ 10:05
Xamira wist ons te melden:
quote:
HAMBURG (ANP) - De Duitse professor in de psychiatrie Andreas Marneros van de universiteit Halle-Wittenberg vreest dat de Amerikaanse thriller Hannibal tot reële imitaties kan leiden. Marneros heeft als directeur van de kliniek psychiatrie en psychologie geregeld kannibalen onderzocht.
De film geeft ons de boodschap mee: ,,Ja, je kan doden en mensenvlees eten. Bij mensen die werkelijk kannibalistische neigingen hebben, kan dat de drempelvrees wegnemen'', zei de professor in een gesprek met de krant Der Spiegel. Onder zijn patiënten waren er die tongen afbeten of genitaliën opaten. ,,Een van mijn patiënten braadde de hoofden van zijn slachtoffers.''

Vooral de slotscene van de film is zorgwekkend. Anthony Hopkins als dr. Lecter opent daarin de schedel van een gedrogeerde FBI-agent, haalt er de hersenen uit en serveert ze.


Heel tof hoor , een neutraal onderzoek () afgaan op ex-kanibalen om te kijken of men ook eventueel last krijgt van Kanibalisme

Waarom denkt men altijd dat door het zien van films mensen aangezet worden tot misdaden?

Is dit bewezen?

Een film kan bepaalde gevoelens opwekken (vreugde, verdriet, emoties van verschillende aard, verwarring, lust e.d.) maar er is toch wel verschil tussen het mijmeren/fantaseren na het zien van een film dan een drempel overschrijden en iets doen wat je tot op heden nog niet hebt gedaan?

Ettepetmaandag 19 februari 2001 @ 14:48
Alsof je na 'Silence o/t Lambs' snel naar de eerste de beste shoarma-zaak rent om een pita lamsvlees te bestellen..

Misschien moet er maar een registratie-systeem worden ingesteld, zodat iedereen die deze film meer dan 5 keer ziet als potentieel kannibaal kan worden aangemerkt ofzo.

Verplicht DNA afstaan lijkt me dan vanzelfsprekend...

V.maandag 19 februari 2001 @ 15:14
Bron ANP:
quote:
LEGNANO (DPA) - Vier bezoekers van een bioscoop in het Noord-Italiaanse Legnano zijn zo misselijk geworden van de film Hannibal dat ze eerste hulp nodig hadden. Drie van hen moesten zelfs na het ziekenhuis omdat ze flauw waren gevallen, meldt de Corriere della Sera maandag. In de film, opvolger van de thriller Silence of the Lambs, is onder meer te zien hoe seriemoordenaar Hannibal Lecter delen van menselijke hersenen opeet.
Ettepetmaandag 19 februari 2001 @ 15:41
Toevallig is de hoofdrolspeler zelf ook wel eens 'misselijk'..
Meistermaandag 19 februari 2001 @ 17:08
Nou, de film is helaas geen hoogvlieger naar mijn bescheiden mening . Veel onnodige stukken (het hele gedeelte dat in Italië speelt, hoewel fraai om te zien, hangt eigenlijk een beetje in het luchtledige), en het verhaal heeft me gewoon niet erg gegrepen. Ik heb het boek overigens niet gelezen, dus ik kan niet zeggen of het daar aan ligt of aan een zwak script.

Hopkins en Moore spelen allebei sterk en de liefhebbers van een beetje ranzigheid kunnen ook hun hart ophalen, maar het verhaal is gewoon te zwak om de vergelijking met het ijzersterke Silence of the Lambs te kunnen doorstaan. Daar helpen ook de zoals altijd prachtige plaatjes van Scott weinig aan.
SunChaserdinsdag 20 februari 2001 @ 13:09
Het boek is idd ook niet zo sterk als TSOTL. Daarin had je 2 verhaallijnen: Clarice en Hannibal en Clarice en Buffalo Bill.

In Hannibal komt CLarice en Hannibal vs Mason Verger niet echt heel goed uit de verf.

Spoiler?
.
.
.
.
.
.

Het meest schokkende uit het boek vond ik de scene waarin beschreven werd hoe Mason zijn eigen gezicht opat.

V.dinsdag 20 februari 2001 @ 13:42
Ik heb vandaag een band met fragmenten en trailers bekeken. Echt schokkende dingen zag ik daar niet in, maar ik vond de sfeer af en toe wel lekker creepy en heb wel een paar sterke scènes gezien.

Volgens mij leunt de film erg zwaar op de 'legende' rond Lecter. Lecters aanwezigheid is al voldoende om mensen te laten huiveren, lijken ze gedacht te hebben.

Plaatjes van Ridley waren inderdaad wel weer erg mooi.

V

tong80woensdag 21 februari 2001 @ 23:51
Er was een item bij NOVA,
zag er weer lekker uit,
must see movie lijkt me,

"I think I'm gonna eat your wife now"

Aan de telefoon tegen Clarice: "I can't talk to you now, sorry I've got something else to do"

Aaargh!donderdag 22 februari 2001 @ 02:37
Heb ff door de film heengespoeld (is al te downloaden op internet) maar leek me echt niks.
maar snel weer gedelete.
Isabeaudonderdag 22 februari 2001 @ 02:54
quote:
Op 12 februari 2001 18:11 schreef SunChaser het volgende:
Ikzelf vond het einde van Hannibal wel goed en intrigerend. Het is duidelijk een open eind. Ik vond de (boek)scene waarin de hersens van een levende Paul Krendler (Ray Liotta) worden gebakken erg sterk. Is geen spoiler want dit einde zit niet in de film.
Fout, Sunchaser.

Een zeer intrigerende film, allen kijken als je houdt van subtiele horror en humor. Zeer verfijnd, zeer het kijken waard. Briljant gespeeld door Anthony Hopkins, wederom. Natuurlijk is iedereen bang dat het slechter zal zijn dan Silence of the lambs, want zijn we niet allemaal bang dat het hier om een hype gaat, een deel 2 is toch altijd minder...
Ben ik het hier niet mee eens. Ik heb oprecht genoten, gelachen en zelfs af en toe met afgrijzen naar scenes gekeken.
Perfecte vertolking van het kwaad (Hannibal) versus het goede (Clarise).

Ik raad je wel aan Silence of the Lambs nog een keer te kijken voor je naar Hannibal gaat. Subtiele stukjes uit die film komen terug in Hannibal en je mist de hints als je de details van Silence of the Lambs niet meer weet.

Nu lekker naar bed, en maar hopen dat ik geen nare dromen krijg. Morgen cursus prepareren van menselijke lijken. Wat een heerlijke overgang na deze film

Isabeaudonderdag 22 februari 2001 @ 02:59
ps. Was de bioscoop in Hoogeveen nou de enige die deze film vannacht al vertoonde? We hebben eerst naar Silence of the Lambs gekeken (eigenlijk niet mogelijk omdat MGM alle rechten heeft opgekocht en verboden heeft de film te vertonen in bioscopen) en daarna naar Hannibal.
Ettepetdonderdag 22 februari 2001 @ 03:36
Miste zondag de sneak-preview hier in Delft, hij was namelijk al ruim voor tijd uitverkocht. Iedereen er maar vanuit gaan dat Hannibal zou draaien, mooi niet!
(wie het laatst lacht..)

Nou was er wel zoveel stampei dat iedereen die z'n kaartje van de sneak bewaart met redelijke korting alsnog kan kijken naar deze film.

Jojogirldonderdag 22 februari 2001 @ 09:44
Ik heb hem gisteren gezien en vond hem bij lange na niet zo goed als SOTL. De psychologische spanning die er in SOTL heerste tussen Starling en Lecter was in Hannibal ver te zoeken, mede door het opvoeren van een aantal bijfiguren. Door het missen van die spanning zijn de ranzige scenes inderdaad eerder lachwekkend dan bloedstollend.

2 uur kijkvermaak, maar zeker niet 1 van de beste films die ik de laatste tijd heb gezien.

albadonderdag 22 februari 2001 @ 10:55
quote:
Op 12 februari 2001 18:11 schreef SunChaser het volgende:
Is geen spoiler want dit einde zit niet in de film.
Dus wel... en het is eigenlijk 1 van de drie ranzige momenten van de film. Verder is er niets spannends aan. Waarvan dit overigens ook komisch is gefilmd. Dus Horror....?

Toen we gisteravond gingen, hebben we vooraf overlegd wat je moet doen als je niet tegen de spanning kan.. Normaal gesproken helpt het voldoende als je het geluid uitsluit. Maar deze film was
1. niet spannend
2. dat wat spannend was, was eigenlijk meer goor.

In de bioscoop van gister heb ik vooraf silence of the lambs gezien, die is echt leuker (al heb je die al vier keer gezien).

Sjammer, want ik had er veel van verwacht.

Joepstadonderdag 22 februari 2001 @ 12:06
Ik heb hem ook gezien inmiddels (lang leve het internet) maar het was wel een aardige film, niet briljant maar wel een goede film.
Overigens komt dat ook doordat het boek minder sterk is dan silence of the lambs.
SunChaserdonderdag 22 februari 2001 @ 13:04
Ik wil nu eigenlijk ook wel deel 1 zien (Michael Mann's Manhunter)
TomBombadildonderdag 22 februari 2001 @ 13:40
Een van de ongeloofwaardige elementen uit de film dat mij erg stoorde was de vrije handel en wandel van Hannibal zelf. Hij loopt flierefluitend rond in Florence, maakt zonder veel gevaar te duchten deel uit van het openbare leven aldaar, en komt probleemloos de USA binnnen.
Dat terwijl zijn hoofd al tijden prijkt op de Ten Most Wanted lijst van de FBI, en hoewel misschien niet alle italianen TSOTL hebben gezien, zij toch wel wat moeten hebben vernomen van een voortvluchtige amerikaanse psychopatische seriemoordenaar die zijn slachtoffers gedeeltelijk verorbert.
Ik heb het boek niet gelezen, maar ben er nu achter dat hij daarin plastische chirurgie heeft ondergaan. Ridley en consorten wilden blijkbaar niet al teveel onherkenbare acteurs. (Oldman ziet er goed creepy uit overigens) Zij kozen in plaats daarvan een hoed die de herkenbaarheid enigszins moest verkleinen?!

Daarnaast vond ik de link naar Europa vergezocht: De afdeling neus- en papierdeskundigen stelden vast dat Lecter in Europa was ondergedoken?!

Naar verwachting mooie plaatjes van een competente regisseur, gedegen acteerwerk van Hopkins en Moore die aan haar eigen Clarisse-karakter invulling geeft en Foster snel doet vergeten. Thema was al (grondiger en beter)behandeld in SOTL en film vond ik niet spannend of schokkend. Lecter was hier uiteindelijk de beschermheer van het goede, hij ruimt netjes alle badguys op. Niet meer niet minder.

Baldiedonderdag 22 februari 2001 @ 18:54
Ook ik ga 'm zeker zien.

Maar ja, net als in andere films zitten ook in deze film een 'paar' foutjes.

Op deze pagina kun je ze allemaal lezen. Kijk wel uit met wat je leest, want er zitten een paar spoilers in. Helaas heb ik ook al een paar gelezen die ik niet had willen lezen.

Xamiradonderdag 22 februari 2001 @ 21:26
recensies Trouw
quote:
De liefde voor het kwaad
Ikonen, door Remke de Lange
2001-02-22

Vier bioscoopbezoekers uit het Italiaanse Legnalo konden vorige week al halverwege de film Hannibal wegens flauwte naar het ziekenhuis worden vervoerd. Het langverwachte vervolg op The Silence of the Lambs is op het oog een ijzingwekkende thriller waarin geesteszieken de schedels van medemensen leeglepelen. Toch gaat 'Hannibal', die vandaag in première gaat, eigenlijk over een liefde, al blijft het een bizarre.

De nieuwe Hannibal begint met de oude Silence of the Lambs. 'What was it between them?', krijgt de bewaker voorgelegd die in 'Silence of the Lambs' jarenlang Hannibal Lecter in de gaten hield: de voormalige briljante psychiater die in een zwaarbewaakte inrichting vastzat wegens het plegen van kannibalistische moorden. Daar had Lecter meerdere gesprekken met de jonge Clarice Starling, een FBI-agente in opleiding die was betrokken bij de jacht op een onbekende seriemoordenaar. Lecter, psychiater én seriemoordenaar, zou haar bij de jacht kunnen helpen. Wat ontspon zich tussen deze twee mensen, in beginsel tegenover elkaar gezet als personificaties van Goed en Kwaad?

Voorafgaand aan haar eerste bezoek aan Hannibal had Clarice zulke gruwelijke verhalen over hem gehoord dat zij aan het eind van de griezelige tocht naar zijn cel in de kelder een weerzinwekkend monster dacht aan te treffen. Maar Hannibal bleek geen weerzinwekkend monster, maar een bedachtzaam, indringend, bij vlagen charmante man. Tijdens hun eerste gesprek is de verwarring op haar gezicht zichtbaar. Andersom, zo vertelt de bewaker in het heden, wist Clarice Hannibal te 'intrigeren, charmeren en amuseren'.

Ondanks de uitdrukkelijke waarschuwing 'don't let him into your head', beantwoordde Clarice persoonlijke vragen van Hannibal. De antwoorden zijn weliswaar een ruilmiddel voor informatie die Hannibal heeft over de gezochte moordenaar Buffalo Bill, maar Clarice doet iets wat haar ten strengste is verboden. 'The Silence of the Lambs' was een coming of age-verhaal: de leerling glipte onder de vleugels van haar meester vandaan om op eigen houtje een gevaarlijke maar onweerstaanbare weg in te slaan. En zo ontstond een 'verboden' relatie. Niet een expliciet romantische verhouding, eerder een psychologische verstrengeling.

De reden dat Clarice Hannibal enige toegang bood tot haar psyche is dat hij Clarice als een volledig, volwassen mens zag. Werd zij door haar vaderlijke chef vooral gewaardeerd om haar intellectuele kwaliteiten en leken andere mannen in haar werkomgeving voornamelijk geïnteresseerd in haar seksualiteit, Hannibal zag ál haar facetten. Hannibal werd, in filosofische zin, Clarices eerste minnaar, de man die haar inwijdde in het leven, in de mooie en minder mooie kanten er van.

Het feit dat in 'The Silence of the Lambs' zowel Clarice als Hannibal onze sympathie wint is de basis voor het liefdesverhaal dat zich in 'Hannibal' verder ontwikkelt. Het is overigens geen liefdesverhaal vanwege openlijke liefdesbetuigingen tussen Hannibal en Clarice (die zijn er niet) maar vanwege de structuur van het verhaal. De eerste film was een detective-verhaal. De film had één hoofdpersonage met één primair doel, waarin de toeschouwer moeiteloos kon meegaan: de heldin moest de moordenaar vangen.

'Hannibal' zit iets gecompliceerder in elkaar. Dit keer zijn er twee hoofdpersonages, met elk een eigen doel. Clarices carrière ligt, ondanks de glorieuze start, aan diggelen. Haar doel is rehabilitatie. Hannibal, die sinds zijn ontsnapping in de vorige film vrijelijk over de wereld zwerft, heeft als doel zijn vrijheid te bewaren. Maar die doelstellingen zijn tegenstrijdig. Met wiens streven moet de toeschouwer nu meeleven? Willen we dat Clarice/de FBI Hannibal in de kraag vat? Beslist niet. Willen we dat Clarice zich opnieuw kan bewijzen? Ja, maar niet als Hannibal daar onder lijdt.

Voor Hannibal heeft de toeschouwer immers in de eerste film een zwak ontwikkeld. Niet alleen omdat hij Clarice, met wie de kijker volledig sympathiseerde, op waarde schatte, ook omdat hij intelligent, geestig en erudiet is. Die eigenschappen domineerden in Clarices gezelschap. Zijn afschuwwekkende verleden werd beschreven, maar bleef buiten beeld. Pas later in de film werd -in Clarices afwezigheid-zijn duistere zijde zichtbaar, zoals tijdens zijn briljante, bloederige ontsnapping. Maar tegen die tijd was de sympathie voor Hannibal al gewekt. Overigens ook doordat hij uitsluitend slachtoffers maakt onder lomperiken, misogynisten en gratieloze figuren. Zodoende was het amorele einde, waarin hij nog steeds vrij is en de kijker amuseert met I'm having an old friend for dinner, zo goed te rechtvaardigen. In 'Hannibal' smelten Hannibal en Buffalo Bill als het ware samen: hij is de moordenaar die moet worden gevangen en tegelijkertijd de voortvluchtige wiens vrijheid we kunnen goedkeuren.

Bij het streven naar hun doel wordt zowel Clarice als Hannibal tegengewerkt. Zij wordt onderuit gehaald door een achterbakse chef, hij bedreigd door één van zijn slachtoffers die zich wil wreken. De beste hulp die Clarice en Hannibal kunnen krijgen is van elkáár. Maar wie mag er nu zijn doel bereiken? Clarices overwinning zal ten koste gaan van Hannibals vrijheid ('Kom je mijn hand vasthouden in de gevangenis?', vraagt hij haar retorisch). Hannibals vlucht gaat ten koste van Clarices loopbaan. Het enige waar we eigenlijk op kunnen hopen is een simpele ontmoeting tussen hen, op welke manier en met welke intenties dan ook. Dat is de centrale drijfveer van de laatste film. En dat is precies de verhaalstructuur van een (tragisch) liefdesdrama: we willen niets liever dan dat de helden alle barrières het hoofd weten te bieden om uiteindelijk bij elkaar te kunnen zijn. Zelfs al hebben ze samen geen toekomst.

Overigens beschouwt Thomas Harris, op wiens boeken de films werden gebaseerd, een romantische liefde tussen Clarice en Hannibal niet als onmogelijk: in 'Hannibal' laat hij ze doodleuk samen met de noorderzon vertrekken. In de film is het einde wijselijk dubbelzinniger gehouden.

Zoals gezegd moet de liefde tussen Hannibal en Clarice niet al te letterlijk worden opgevat. Beiden zijn namelijk opvallend seksloos. Clarice is seksueel niet geïnteresseerd in mannen, vrouwen, wie dan ook. Flirterig gedrag is haar vreemd, haar seksualiteit inzetten om gunsten van collega's of superieuren te verkrijgen, deed ze in 'The Silence of the Lambs' niet en nu nog steeds niet. Ze is bijna mannelijk in de manier waarop ze zich vereenzelvigt met haar werk (overigens een unicum in Hollywood, waar vrouwelijke personages nog steeds consequent worden geseksualiseerd of op z'n minst een romantisch verleden hebben).

Hannibals seksleven is eveneens een raadsel. Althans, in de gangbare betekenis van het woord. Hannibals seksualiteit lijkt vooral verbonden met zijn psychose. Kannibalisme heeft immers ontegenzeggelijk seksuele connotaties. Denk maar aan confidenties als 'Ik kan je wel opeten' en liefdesbeten of zuigzoenen die minnaars op elkaars lichaam achterlaten. Zijn a-seksualiteit is voor Clarices baas Krendler genoeg reden om Hannibal als 'queer' te bestempelen. Maar Krendler is het soort male chauvinist pig dat zijn conclusies baseert op simplistische observaties als 'hij houdt van kamermuziek en exquise eten'. Net als Clarice beweegt Hannibal zich op beide terreinen van mannelijkheid en vrouwelijkheid. Zijn fijne neus voor exclusieve handcrèmes bijvoorbeeld is opmerkelijk voor een man. Ook zijn manier van doden is on-mannelijk: kannibalisme en de verslindende mens-eter worden historisch geassocieerd met vrouwelijke seksuele driften.

'The Silence of the Lambs' was consequenter in deze genderbending dan 'Hannibal'. In die film was de vervaging van de grenzen tussen mannelijkheid en vrouwelijkheid een factor in de wederzijdse aantrekkingskracht tussen Hannibal en Clarice. Hun groeiende band speelde zich vooral af in het weliswaar meest erotische, maar niet sekse-gebonden orgaan van de mens, het brein. Tijdens hun laatste ontmoeting werd het duidelijkst gezinspeeld op een vernauwing van hun relatie. Clarice zoekt Hannibal onverwacht op wanneer hij tijdelijk in een kooi zit. Hij is aangenaam verrast. 'People will say we're in love' zegt hij laconiek. Even later streelt hij tussen de tralies door heel kort haar vinger, in een even huiveringwekkend als zinderend gebaar. Dit 'gestolen' moment is het hoogtepunt van een relatie die tot dan toe voornamelijk heeft bestaan uit het hoogst erotische systeem van kijken en bekeken worden.

'Hannibal' daarentegen haalt Clarice en Hannibal enigszins uit elkaar: Clarice wordt vervrouwelijkt en Hannibal krijgt meer mannelijke trekken. In 'The Silence of the Lambs' nam Clarice de traditioneel mannelijke rol in van de prins die de hulpeloze prinses (Buffalo Bills laatste slachtoffer) moest redden. In 'Hannibal' is ze zowel prins als prinses. Zij moet Hannibal redden maar is afhankelijk van hem wanneer haar missie alsnog spaak loopt. Hannibal die Clarice in zijn armen neemt, is een wel heel letterlijke verbeelding van de symbolische vrouwelijke overgave aan de man.

Tegelijkertijd verloochent Hannibal opmerkelijk genoeg zijn kannibalisme: in de film zien we hem, behalve in flashbacks, geen enkele keer zijn tanden in mensenvlees zetten. Zijn dierlijke moord- en overmeesteringsmethodes verruilt hij voor chloroform, touw, een zaagje en een heel scala messen en technische -mannelijke- attributen.

Het is Harris' roman die deze trend in gang zet. Vermoedelijk acht de schrijver de polarisering noodzakelijk om een letterlijke romance in zijn verhaal geloofwaardig te maken. Zijn gelijk valt te betwijfelen. Liefhebbers van de vorige film vragen zich af of de 'eerste' Hannibal Clarice werkelijk een paar hooggehakte Gucci-schoenen zou sturen en in een sexy jurk hijsen. Een expliciete interesse voor het vrouwelijk lichaam heeft hij eerder nooit getoond. Neem de misselijkmakende opmerking die hij in 'The Silence of the Lambs' maakt tegenover de senator wier dochter in Buffalo Bills gevangenschap verkeert. Hannibal kwetst de vrouw onnavolgbaar door de herinnering op te roepen dat ze haar dochter borstvoeding gaf, waarmee het huidige gemis van haar kind bijna fysiek voelbaar wordt. Het is duidelijk dat Hannibal hierbij refereert aan borsten als symbolen voor de innige band tussen moeder en zogende baby, niet als erotische objecten. Maar Harris rakelt het incident opnieuw op als gratuite introductie voor de -tamelijk lachwekkende- verleidingsscène tussen Clarice en Hannibal.

De veranderingen maken Clarice Starling en Hannibal Lecter -ikonen in een hedendaagse populaire cultuur die boven 'The Silence of the Lambs' zijn uitgestegen- menselijker en gewoner. In de eerste film was Clarice slimmer en stoerder dan welk vrouwelijk personage in welke film ook. En Hannibal? Zijn duivelse grijns is een symbool geworden van onduidbaar, fascinerend kwaad, de man you hate to love. Hannibal en Clarice komen in 'Hannibal' van hun voetstuk en blijken tamelijk alledaagse mensen met hun zwakheden. Is dat niet precies wat liefde met mensen doet?


quote:
Ook Hannibal heeft een zwakke plek
HANNIBAL, door David Sneek
2001-02-22

Regie: Ridley Scott. Met Anthony Hopkins, Julianne Moore en Gary Oldman. Te zien in 96 bioscopen.

Opgesloten in een glazen cel was dokter Hannibal Lecter al angstaanjagend. En elke keer dat er in 'Silence of the Lambs' (1991) werd gewaarschuwd voor de kannibalistische psychiater, dat zijn armen werden vastgebonden, dat zijn gezicht gemuilkorfd werd, werd het onheil, het kwaad achter zijn metalen masker, groter en ondoorgrondelijker. Welke hel ging losbarsten toen het monster aan het eind van de film op vrije voeten kwam?

Tien jaar later -beetje dikker geworden, een grote hoed die zoveel aandacht trekt dat niemand denkt dat de drager ervan iets te verbergen heeft- banjert Lecter op zijn gemak over de Ponte Vecchio in Florence, waar hij zich tot curator van de universiteitsbibliotheek wist op te werken nadat zijn voorganger in die functie spoorloos verdween. Overdreven welgemanierd, de slurpende geluiden waarmee hij zijn gesprekspartners eerder de rillingen bezorgde gereduceerd tot een enkele nadrukkelijke sisklank in zijn melodieuze conversatie, leidt hij een bijna onschuldig leven; alleen gevaarlijk voor de Italiaanse politieagent die hem heeft herkend of voor de gangsters die hem komen halen.

Zoals de hoogopgeleide mensen eter Lecter in 'Silence of the lambs' zijn tegenhanger vond in de op hol geslagen seriemoordenaar Buffalo Bill, zo vindt hij in het vervolg 'Hannibal' een even monsterlijke tegenstander in de miljardair Mason Verger, een voormalig kinderverkrachter die zich ooit op last van een rechtbank door Lecter liet behandelen. Een therapie die ten einde kwam toen de dokter zijn gedrogeerde patiënt aanspoorde zijn gezicht los te snijden om de huid aan een hond te kunnen voeren. ,,Het leek op dat moment zo'n goed idee'', kreunt acteur Gary Oldman als Verger vanachter een dikke laag make-up, waarmee hij een nieuw gedrocht toevoegt aan de eindeloze serie freaks die hij de laatste jaren mocht spelen.

Geobsedeerd door het verlangen wraak te nemen op Lecter door hem levend aan een kudde driehonderd kilo zware varkens te voeren, gebruikt Verger diens enige zwakke plek als lokaas: Clarice Starling, de FBI-agente die in de eerdere film in bloedstollende visites aan de gevangenis een soort perverse vader-dochter-relatie met Lecter opbouwde. Toen werd Starling gespeeld door Jodie Foster, maar die bedankte voor het vervolg, een begrijpelijke keus gezien de onbeduidende rol die Starling in 'Hannibal' speelt in de strijd van de krankzinnigen. Zo weinig valt er te maken van de brave teksten waarmee Starling moet proberen het sadistische geweld om haar heen te temperen, dat vervangster Julianne Moore oppervlakkig en oninteressant blijft en de naam Clarice Starling zelfs na afloop met Fosters gezicht verbonden blijft.

Ook Jonathan Demme, maker van 'Silence of the Lambs' liet het voor deel 2 afweten, en van de drie sterren die tien jaar geleden de Oscars voor beste acteur, actrice en regie in de wacht sleepten, is dus alleen 'the cannibal' zelf, Anthony Hopkins, nog over. Zichtbaar plezier heeft hij in de gebruikelijke woordspelingen over vrienden die hij te dineren had en de pedante toon waarmee hij Dante declameert is hilarisch; maar hij kan niet voorkomen dat de tussenliggende tien jaar van seriemoordenaar-thrillers alle situaties en personages bijna gezellig vertrouwd hebben gemaakt. En wanneer regisseur Ridley Scott in het laatste kwartier van 'Hannibal' alle remmen losgooit en met een hoop bloederige special effects zijn publiek hoopt te shockeren, blijkt zelfs de kannibalistische cuisine eerder boosaardig grappig dan weerzinwekkend te zijn. Hoe graag je ook verontwaardigd of geshockeerd zou willen zijn.


Robinovrijdag 23 februari 2001 @ 16:39
Ok, ik ga hem vanavond maar eens bekijken.
-Wepeel2-vrijdag 23 februari 2001 @ 23:17
Vanavond ook Hannibal gezien. Inderdaad een heel ander soort film dan de eerste film. Ik vond dat de film net iets te veel onlogische dingen bevatte. Andere scenes maakten wel wat goed. Als ik er een cijfer voor zou moeten geven zou ik op een 6 uitkomen.
Dentistzaterdag 24 februari 2001 @ 10:12
Vannacht naartoe geweest..
Wat een absolute boutfilm zeg.. Een aaneenschakeling van onlogische gebeurtenissen (die bijna niet uitgediept worden) vormen samen een zeer dun verhaal, waarin te vaak slecht grappen worden gemaakt (van die hele obvious grappen die allen te maken hebben met eten). Op het einde maakt de film zichzelf compleet belachelijk door een splatter-horrorachtig einde, wat meer lachwekkend dan ranzig of eng oid is.
Zonde van mijn tijd en geld.

Dentist

texeloniazaterdag 24 februari 2001 @ 16:48
Ik ga er vanavond heen, maar ik verwacht er niet teveel van...
Ik kan Silence of the Lambs me niet zo goed meer herinneren, te lang niet gezien, en ik hoop dat dat helpt. Ik denk dat als ik hem me nog wel heel goed kon herinneren ik dit een slechtere film zou vinden. Maar eerst maar es zien wat ik er straks daadwerkelijk van vind...
Alleen, waarom kun je niet voor de film reserveren?????? Bij ons kon het niet in elk geval. Dus ik hoop dat er nog kaartjes zijn, strax...
Rochézaterdag 24 februari 2001 @ 17:09
ach ja, wel leuk filmpje.
Wel beetje ziek soms, maar niet zo erg als je wat je soms hoort. Heb wel ergere dingen gezien. Vond het wel goor met die agent en z'n ingewanden... maar ja voor de rest.
Te hoge verwachtingen had ik, maar vond hem niet slecht.

(ps, bioscoop bij ons was bijna leeg)

Elegantly Wastedzaterdag 24 februari 2001 @ 17:29
Inderdaad, leuke film. Niet meer dan dat.
Dat gedoe over dat de film zo goor zou zijn, is heel erg overdreven. Er zitten welgeteld 2 scenes in waarvan ik even moest slikken.

Verder is de film wel een reclame voor Florence, prachtige stad lijkt me dat.

Fannetjezaterdag 24 februari 2001 @ 18:43
Ik vond het een goede film.

Hij boeide me van begin tot eind, er werd goed geacteerd en idd mooie beelden.
Ik vind 'm eigenlijk niet te vergelijken met TSOTL. In "Hannibal" gaat het veel minder over de psychologische strijd tussen Hannibal en Clarice. Deze film is veel grootser aangepakt, er zijn meer mensen bij betrokken. Gewoon heel anders.

Echt gruwelijk was 'ie imho niet, en ik ben maar één keer van iets geschrokken.

Tegen anderen zou ik zeggen dat deze film zeer zeker de moeite waard is!

Robinozaterdag 24 februari 2001 @ 19:58
Wat viel ie tegen zeg
Wat een rare sfeer, warrig verhaal (volgt het boek redelijk nauw, maar slaat ook veel goede dingen over, en de spannende scenes uit het boek worden hier zeer slecht uitgewerkt, vooral die zigeunerscene). Ik vond het meer een lachfilm; de eens zo griezelige Lecter vond ik nu meer weg hebben van Andre van Duin, met zijn flauwe grappen.

En zo goor was ie ook niet, de stukjes die smerig waren, waren eerder lachwekkend dan goor. Er zit maar een stuk in waar ik ben geschrokken, en dat was
**KLEINE SPOILER**
die televisie-opname waar Hannibal plotseling een verpleegster aanviel. Als ze de hele film zo'n klank hadden meegegeven was hij veel beter geweest.

Ik vond het nu meer een parodie op SOTL, dan een vervolg.

En toch, mensen, gaat hem zien, want hij is niet bizar slecht of zo. Als je het als een zelfstandige film ziet is hij best wel leuk. Jammer dat de persoon Lecter zo vreselijk teniet wordt gedaan, had ik niet verwacht van Hopkins ('t blijft een topper).

WouterBzaterdag 24 februari 2001 @ 22:38
Ik ga vannacht dus het zal me benieuwen
texeloniazondag 25 februari 2001 @ 13:33
Nou lekker hoor!! Alles was dus uitverkocht, en ik heb dus niet kunnen reserveren
Via internet kon niet, en als ik de reserveerlijn belde, dan werd de verbinding automatisch na zo'n 10 seconden verbroken
kamagurkazondag 25 februari 2001 @ 13:51
quote:
Op 24 februari 2001 19:58 schreef Robino het volgende:
Wat viel ie tegen zeg
Wat een rare sfeer, warrig verhaal (volgt het boek redelijk nauw, maar slaat ook veel goede dingen over, en de spannende scenes uit het boek worden hier zeer slecht uitgewerkt, vooral die zigeunerscene). Ik vond het meer een lachfilm; de eens zo griezelige Lecter vond ik nu meer weg hebben van Andre van Duin, met zijn flauwe grappen.

En zo goor was ie ook niet, de stukjes die smerig waren, waren eerder lachwekkend dan goor. Er zit maar een stuk in waar ik ben geschrokken, en dat was
**KLEINE SPOILER**
die televisie-opname waar Hannibal plotseling een verpleegster aanviel. Als ze de hele film zo'n klank hadden meegegeven was hij veel beter geweest.

Ik vond het nu meer een parodie op SOTL, dan een vervolg.

En toch, mensen, gaat hem zien, want hij is niet bizar slecht of zo. Als je het als een zelfstandige film ziet is hij best wel leuk. Jammer dat de persoon Lecter zo vreselijk teniet wordt gedaan, had ik niet verwacht van Hopkins ('t blijft een topper).


Hopkins is een pure acteur die altijd precies bij zijn scriptrol blijft en verder niet al te veel fanatsie (huh?) gebruikt om dat verder uit te diepen. Daar ligt zijn kracht maar ook zijn zwakte. Als dat script hapert hapert hij nl. ook meestal. Vergl. van Duin daarentegen vind ik wel erg ver gaan. Hij heeft toch geen alpinopetje met regenjas aan hoop ik? Of een paard in de gang?
De hype van die film (een groep italianen is kotsend de film uitgelopen) maakt dat je vantevoren al een beetje kritischer naar de bios vertrekt. SOTL is natuurlijk een meesterwerk en ook behoorlijk AF, eigenlijk jammer dat ze dit thema niet gewoon met rust hebben kunnen laten. Er is trouwens ook nog een echt eerste deel 'manhunter' gemaakt, wat nu missch. ook nog herverfilmd gaat worden, iemand die gezien?
WouterBzondag 25 februari 2001 @ 16:01
Pfff... het is nog een wonder dat ik wakker ben gebleven bij die film. wat een ontzettende flauw gedoe allemaal, zwak verhaal en vooral vaak ongeloofwaardig.

Twee vragen:

1. Jodie Foster wilde toch niet meespelen omdat haar karakter in deze film kannibalistisch zou worden (dat meende ik tenminste ooit gelezen te hebben)?

2. Bij die scène in de keuken waar Hannibal hersens at; klopt het dat daar op de koelkast een boek lag waar iets van "vegetarian" opstond?

SunChaserzondag 25 februari 2001 @ 16:25
Gisteren gezien in Amsterdam. Van te voren maar kaartjes gehaald, was vrijwel uitverkocht. Het was niet eng, eerder grappig. Hannibal die 'okidoki' zegt en Gary Oldman die bijzonder grappig blijkt te zijn. Het gegeven dat hij (zoals in het boek) een pedofiel is, vind je amper terug. Je vindt hem dus eerder zielig dan verachtelijk. Zijn zus is helemaal uit de film weggelaten.

Het laatste kwartier was idd goor, maar wel grappig. De hele zaal moest wel lachen eigenlijk. Er zaten wel behoorlijk wat gaten in het script. Waarom laat Mason Verger met al zijn geld bv zijn gezicht niet verbeteren?

Zowel Jane als ik vonden SOTL beter. Toch is het een film die je gezien moet hebben. En ik denk dat we nog wel een keertje naar Florence afreizen!

Elegantly Wastedzondag 25 februari 2001 @ 16:52
quote:
Op 25 februari 2001 16:01 schreef WouterB het volgende:
Twee vragen:

1. Jodie Foster wilde toch niet meespelen omdat haar karakter in deze film kannibalistisch zou worden (dat meende ik tenminste ooit gelezen te hebben)?


In het boek Hannibal schijnt Clarice een stukje hersenen mee te eten...
quote:
2. Bij die scène in de keuken waar Hannibal hersens at; klopt het dat daar op de koelkast een boek lag waar iets van "vegetarian" opstond?
Ja, humor toch?
Robinomaandag 26 februari 2001 @ 11:58
quote:
Op 25 februari 2001 13:51 schreef kamagurka het volgende:
Vergelijking met van Duin daarentegen vind ik wel erg ver gaan. Hij heeft toch geen alpinopetje met regenjas aan hoop ik? Of een paard in de gang?
Ik bedoelde meer dat de grappen nogal uitgemolken zijn (zoals van Duin al 20 jaar dezelfde grappen maakt). Je herinnert je ongetwijfeld nog de beroemde 'I'm having a friend for dinner' uit SOTL. Dat was zo'n krachtige one-liner dat de makers van Hannibal gedacht moeten hebben dat hoe meer ze van dit soort grappen erin gooien, hoe leuker het wordt. Niet dus , een of twee geintjes over eten zijn wel leuk, maar hij blijft maar bezig.
quote:
SOTL is natuurlijk een meesterwerk en ook behoorlijk AF
Ja, inderdaad, Hannibal is ontsnapt en loopt vrij rond, dat is niet echt stof voor een vervolg inderdaad
Isabeaumaandag 26 februari 2001 @ 20:02
Wat een gezeur "silence of th elambs was beter" Jezus! Die film had VIJF (5) oscars!!! Bijna elke film die er ooit is gemaakt is dan dus slechter. Je moet Hannibal ook als een aparte film zien, geef het de waardering die het los van SOTL verdient. Daarom heet het ook niet SOTL 2.
Robinodinsdag 27 februari 2001 @ 11:35
Nou ook als op zichzelfstaande film vond ik het niet daverend hoor....
Een aan elkaar geknoopt rotzooitje was het, zeker als je het vergelijkt met het boek.
(en JA ok, dat gebeurt wel vaker)
SunChaserdinsdag 27 februari 2001 @ 11:41
De film was 10x beter geweest als ze (zoals in het boek) in de proloog hadden laten zien hoe hannibal als kind zag dat zijn zusje werd opgegeten.
Paddodinsdag 27 februari 2001 @ 12:21
quote:
Op 22 februari 2001 21:26 schreef Xamira het volgende:
Vier bioscoopbezoekers uit het Italiaanse Legnalo konden vorige week al halverwege de film Hannibal wegens flauwte naar het ziekenhuis worden vervoerd.
Dat kan nooit vanwege 'enge scenes' zijn. Die zijn er pas bijna aan het eind.

Heb me gisteravond mateloos zitten ergeren voor 16,50 in Rembrand Theater Arnhem. Na de laatste scene zaten veel mensen te kijken met een blik van "Het zal toch niet nu afgelopen zijn...". Nee, de meningen waren wel verdeeld, maar over het algemeen was 'teleurstelling' het idee na het zien van de film. De slechtste film ooit in een bioscoop gezien was bij mij altijd "Return to the Blue Lagoon", maar is nu met stip overtroffen door "Hannibal". Ik denk eroveer om het boek ook maar eens te gaan lezen, want in de film kon ik geen verhaal ontdekken. 3 licht-gore scenes (ophanging-varkens-hersenen) bijeen kletsen is geen verhaal. Agent Starling is ook al een zware teleurstelling. De bandopnames uit SOTL zijn (natuurlijk) vervangen door haar stem, en verre van origineel.

Wat een k*tfilm zeg!

P.s. Een van de redenen dat de film bij mij op 1 staat in de slechtste film ooit gezien in de bioscoop is dat Minerva Theaters het een "absolute aanrader" noemt, en net als de medio een totaal vals beeld wekt. Daardoor is mijn teleurstelling groter.

WouterBdinsdag 27 februari 2001 @ 14:46
quote:
Op 26 februari 2001 20:02 schreef Isabeau het volgende:
Wat een gezeur "silence of th elambs was beter" Jezus! Die film had VIJF (5) oscars!!! Bijna elke film die er ooit is gemaakt is dan dus slechter. Je moet Hannibal ook als een aparte film zien, geef het de waardering die het los van SOTL verdient. Daarom heet het ook niet SOTL 2.
Nou ja, het is natuurlijk niet volledig los te zien aangezien het toch als vervolg gemaakt is en aangezien de verwijzingen naar SOTL ook talrijk zijn. Met andere woorden: de hele tijd als je naar die film zit te kijken, geeft de film je aanleiding om te vergelijken.

Maar zelfs als ik Hannibal niet vergelijk met SOTL (en da's ook niet echt een van mijn favo films allertijden) dan blijft er nog bedroevend weinig over, m.i.

Tja, en die Italiaanse vrouwen zullen zich wel zo verschrikkelijk hebben ingesteld op een enge film dat ze hun eigen verwachtingspatroon invulden.

Paddodinsdag 27 februari 2001 @ 14:58
quote:
Op 26 februari 2001 20:02 schreef Isabeau het volgende:
Wat een gezeur "silence of th elambs was beter" Jezus! Die film had VIJF (5) oscars!!! Bijna elke film die er ooit is gemaakt is dan dus slechter. Je moet Hannibal ook als een aparte film zien, geef het de waardering die het los van SOTL verdient. Daarom heet het ook niet SOTL 2.
Oh? Gaat niet de hele eerste helft eigenlijk over SOTL? Dit is gewoon meeliften op een meesterwerk! Als je Hanibal ziet als een aparte film blijft er niets over. Sterker nog, als SOTL nooit verfilmd was, was dit script nergens te slijten geweest.
Jozwoensdag 28 februari 2001 @ 12:18
ik heb m gisteren gekeken (ondanks een hoop moeite omdat ie bijna uitverkocht bleek) en ik vind t wel een leuke film
alleen slaat t echt nergens op dat t zo'n hype is, zo goed wassie nou ook weer nie.
kamagurkawoensdag 28 februari 2001 @ 12:33
quote:
Op 28 februari 2001 12:18 schreef Joz het volgende:
ik heb m gisteren gekeken (ondanks een hoop moeite omdat ie bijna uitverkocht bleek) en ik vind t wel een leuke film
alleen slaat t echt nergens op dat t zo'n hype is, zo goed wassie nou ook weer nie.
"don't believe the hype! huauauhh"
quote public enemy nog maar 'ns.. Dat nummer past nog beter bij deze tijd dan pakweg 13 jaar gelee toen het uitkwam (geeft te denken)
mysticalwoensdag 28 februari 2001 @ 18:30
hmmm, hij viel wat tegen, na alles wat ik gehoord&gelezen had. toch was 'ie de
f15,00 wel waard.
cijfer: 8

greetz
anne

Dylan Dogdonderdag 1 maart 2001 @ 18:30
quote:
Op 24 februari 2001 17:29 schreef Elegantly Wasted het volgende:

Verder is de film wel een reclame voor Florence, prachtige stad lijkt me dat.


Florence is de aller, allermooiste stad ter wereld. De film iapart, maar aangezien ik veel van dante heb gelezen en ook Florence aardig ken, was het zeker de moeite waard.

Maar goed, ik ben enigszins 'biased'.

Elroybvrijdag 2 maart 2001 @ 00:00
ik vond hannibal wel een beetje tegenvallen
Breulsvrijdag 2 maart 2001 @ 11:23
Overigens komt The Silence Of The Lambs morgen om 22.00 uur op Net 5...

just FYI

SunChaserzaterdag 3 maart 2001 @ 15:52
quote:
Op 02 maart 2001 11:23 schreef Breuls het volgende:
Overigens komt The Silence Of The Lambs morgen om 22.00 uur op Net 5...

just FYI


omhoog dus
Flexerzaterdag 3 maart 2001 @ 22:36
Toch best nog wel een aardige film om te zien, hoewel ik er meer van verwacht had.

Die scene met die varkentjes was wel grappig.

Apoczondag 4 maart 2001 @ 22:33
hehe.. wij na afloop van de film in de snackbar:

"I'm giving very serious thought... to eating this kaassoufle"

SunChasermaandag 5 maart 2001 @ 09:15
Niet eens bij McDonald de McHannibal besteld?
Cyphaxmaandag 5 maart 2001 @ 12:22
ik heb 'm ook gezien en hij is *NIET* eng, en ik had eigenlijk verwacht dat ie ontzettend eng zou zijn.
1 schrikmomentje in de hele film, geen angstaanjagende momenten (zoals in Silence of the lambs in ieder geval) maar wel humor. de hele zaal lachtte bij die opmerking dat ie in Engeland zo lekker gegeten had.
dat laatste stuk met die hersenen was eigenlijk geen seconde echt smerig vond ik, ik zat echter wel huiverig te wachten tot er iets kwam. er kwam niets, alleen weer humor met die theedoek.
hou je die ophanging over die eigenlijk redelijk smerig was, hoewel het aan de andere kant ook weer niet echt overtuigend was.
Robinomaandag 5 maart 2001 @ 23:46
quote:
Op 05 maart 2001 12:22 schreef Cyphax het volgende:
hou je die ophanging over die eigenlijk redelijk smerig was, hoewel het aan de andere kant ook weer niet echt overtuigend was.
Ja, dat hadden ze echt in 1 shot moeten doen, dán was het goor geweest....
sweekzondag 23 februari 2003 @ 22:09
Ik vond het een erg goede film, niet beter dan SOTL wel, en ik denk ongeveer even goed als Red Dragon.

[spoiler]
.
.
.
.
.
Het hersenen eten etc. viel erg goed mee... ik had erger verwacht.
Eigenlijk zou er met dit einde nog wel een film aan vastgehangen kunnen worden...

[/spoiler]