smash789 | maandag 5 mei 2003 @ 12:46 |
Ik las op een website iets over het luchtfilter doorboren voor meer vermogen... Kan iemand mij vertellen wat het effect van wat gaatjes in je luchtfilter boren is, en wat de voor- en nadelen zijn? Thanks! | |
Henkuzz | maandag 5 mei 2003 @ 12:47 |
Waarom niet gewoon een open luchtfilter??? | |
_GdR_ | maandag 5 mei 2003 @ 12:51 |
quote: | |
Threepio | maandag 5 mei 2003 @ 12:53 |
waarom niet gewoon geen luchtfilter ![]() ![]() [Dit bericht is gewijzigd door Threepio op 05-05-2003 12:53] | |
smash789 | maandag 5 mei 2003 @ 12:53 |
Kheb er erg weinig verstand van... Hoeveel kost zo'n openluchtfilter dan, en wat is het effect (voor- en nadelen)? | |
vosss | maandag 5 mei 2003 @ 12:54 |
quote:omdat er dan geen filtering plaatvindt ![]() | |
M2theC | maandag 5 mei 2003 @ 12:54 |
koop gewoon een snellere luchtfilter. Maar je merkt het amper...want zoveel meer vermogen is het niet...gaatjes boren lijkt me helemaal nutteloos...het kan zijn dat je mengverhouding veranderd...maare zal nihil zijn en als het goed is word dat automatisch geregeld...je kan iets meer/ ander geluid krijgen...maar met die gaatjes ook amper lijkt me. Kortom: zonde van je tijd | |
_GdR_ | maandag 5 mei 2003 @ 12:56 |
quote:'maar je merkt het amper'???? jij hebt zeker een fiat panda ofzo? | |
Henkuzz | maandag 5 mei 2003 @ 12:57 |
quote:Wat het kost geen idee want het is alweer een tijd geleden dat ik hem in mijn corolla had gemonteerd. Probleem was wel toen met die nieuwe dat die lamba sonde (meet regel dingetje) irri was gemonteerd maar hij maakt een heel klein beetje meer herrie. Je hebt een snellere lucht in verplaatsing maar dan moet je eigenlijk ook het lucht uit gedeelte aanpassen... hoe meer lucht in hoe meer koeling.. tenminste dat was bij mij het geval.... | |
ROLLENDE_BABBA | maandag 5 mei 2003 @ 12:59 |
quote:Een WNF auto? | |
Tjabbo | maandag 5 mei 2003 @ 12:59 |
quote:Ik heb een corolla GTSi, en heb er een vervangingsfilter in van Green, maar dat ik nu kan zeggen dat ik zoveel harder ga... nou nee. je merkt het meer als je een auto hebt met niet-atmosferische motor. | |
smash789 | maandag 5 mei 2003 @ 13:01 |
http://www.fordescort.info/modify_airbox.htm Op deze website had ik erover gelezen, volgens de auteur maakt het wel degelijk een verschil. Heeft het een effect op de prestaties van je auto, of verbruik? | |
_GdR_ | maandag 5 mei 2003 @ 13:01 |
quote:nou bij mij is de top iets naar benenden gegaan. maar hij trekt nu echt vollop beestachtig. honda civic 1.5 vtec. en in combinatie van een andere gekke uitlaat van voor tot achter is de top weer gelijk gekomen met wat het vroeger was. dus het maakt zeker wel uit. | |
Spaceman_Spiff | maandag 5 mei 2003 @ 13:05 |
quote:Een luchtfilter filtert stof en zand uit de lucht die de motor aanzuigt. Dit wordt gedaan omdat zand en stof de motor zeer snel laten slijten. Als je nu gaatjes in je lucht filter maakt, dan krijg je dus wel zand en stof in je motor. Je kan dan beter voor een luchtfilter kiezen met een groter luchtdoorlatend vermogen. Of je hierdoor ook meer vermogen krijgt hangt van je motor besturing af. Mischien dat daarvoor eerst nog wat afstel werk gedaan moet worden. (Mengsel verhouding veranderd.) | |
Poogie | maandag 5 mei 2003 @ 13:07 |
Denk dat als je er gaatjes inmaakt, dat ie misschien meer koude lucht toegevoert krijgt, en dat ie daardoor misschien een heel piepklein beetje meer vermogen krijgt, maar da zal toch niet merkbaar zijn. en misschien dat je de luchtfilter een beetje harder geluid maakt... Maar als je er gaatjes inmaakt trekt ie ook meer vuil aan....en dat kan op het gegeven moment slechte gevolgen hebben... Dus zoals de anderen al zeggen kun je idd beter een openluchtfilter kopen.. [Dit bericht is gewijzigd door Poogie op 05-05-2003 13:09] | |
Henkuzz | maandag 5 mei 2003 @ 13:07 |
quote:Maarja dan moet je dus ook achter doen.... ![]() 2 redenen. vond het leuk geweest dat gescheur en het zoop als een bezetene.. had verbruik van 1 op 8 met een corolla 1.6.... | |
Tjabbo | maandag 5 mei 2003 @ 13:08 |
quote:Jij hebt er dus niet bijverteld dat het luchtfilter niet de enige modificatie is he, zo kan ik het ook wel ![]() | |
smash789 | maandag 5 mei 2003 @ 13:08 |
Spaceman_Spiff, tis ook de bedoeling om de gaatjes nog voor de filter zelf te boren, zie de plaatjes op de website. http://www.fordescort.info/modify_airbox.htm Ik neem aan dat er dan alsnog niet meer zand/stof in de motor komt, omdat de gaatjes voor het filter zitten. | |
Goodfellow | maandag 5 mei 2003 @ 13:10 |
vervang hem dan door een powerfilter ![]() | |
Tjabbo | maandag 5 mei 2003 @ 13:12 |
quote: ![]() Haha, koop dan een goed sportluchtfilter aka openluchtfilter, en ga niet te knoeien. Als je echt voor performance gaat moet je klinkende munt neerleggen. | |
_GdR_ | maandag 5 mei 2003 @ 13:16 |
quote:nee eerst had ik alleen het filter (en zo'n aluminum buis dr aan). en een paar weken later de uitlaat | |
ook_gek | maandag 5 mei 2003 @ 13:18 |
bij m,n scooter werkte het perfect ![]() | |
Tjabbo | maandag 5 mei 2003 @ 13:21 |
quote:jij bent ook gek ![]() | |
dr-snuggles | maandag 5 mei 2003 @ 13:36 |
quote:De lambda-sonde zit in de uitlaat. Dus waarschijnlijk had jij last van de temperatuursensor van de inlaatlucht. | |
Nijmegenaar | maandag 5 mei 2003 @ 13:51 |
Van gaten in je luchtfilterhuis zagen/boren krijg je hooguit een harder geluid, dan kun je idd beter een goed sportluchtfilter kopen. Verwacht van ALLEEN een sportluchtfilter geen wonderen. Als je 0,5 of 1 PK hiermee wint mag je al blij zijn. Dat je met een ander luchtfilter veel PK's zou winnen is simpelweg verjaardags-/borrelpraat. Een "redelijke" PK winst krijg je met een luchtfilter pas als je bijvoorbeeld een complete, open sportuitlaat aanschaft van voor naar achter (en dus niet alleen een simpel einddempertje) van een kwalitatief hoogstaand merk (denk hierbij bijv. aan EPS, kost wat, maar dat scheelt daadwerkelijk). Als je met bovenstaand voorbeeld (open luchtfilter met complete sportuitlaat van voor naar achter dus) een PK winst van 7-8 PK hebt, dan nog mag je handen dichtknijpen! Er zijn echter ook legio verhalen bekend van auto's waarbij een open luchtfilter juist nadelige invloed heeft gehad wat betreft prestaties (valse lucht aanzuigen waardoor ie juist minder trekt). In Subaru Impreza's bijvoorbeeld kan een open luchtfilter zelfs het einde van je mototblok betekenen (iets met de luchtmassameter). Voor verhalen hierover: www.extreme-machines.com. Hier zijn heel veel gevallen bekend van (dure) schades door open luchtfilters. En tot slot een oude vuistregel in de tuningwereld: voor elke PK moet je ongeveer 100 gulden rekenen. | |
Henkuzz | maandag 5 mei 2003 @ 14:38 |
quote: ![]() [Dit bericht is gewijzigd door Henkuzz op 05-05-2003 14:43] | |
M2theC | maandag 5 mei 2003 @ 14:44 |
quote:Jij hebt zeker een communicatiestoornis ofzo???? Wat heeft het voor nut om erbij te vertellen wat ik voor een auto heb...zou niet relevant zijn. Ik zeg alleen dat ie beter een andere luchtfilter kan kopen en dat die gaatjes niet zoveel effect geven...en al HELEMAAL niet als je voor de rest geen snel spul op je auto zet....is zonde van je tijd gewoon. Bij getunde auto`s kan het wel uitmaken en is het nuttig om te kijken wat er nog allemaal voor extra vermogen kan zorgen. En je mengverhouding kan veranderen he....ik denk niet dat iedereen de mogelijkheid heeft om z,n auto echt goed te tunen/ af te stellen. Het kan zijn dat je onzuinig gaat rijden, je veel troep aanzuigt en dat je motor heter gaat worden. Maar zoals ik al zei...een paar gaatjes boren zal weinig effect geven. En ik zeg dus niet dat het GEEN effect geeft. | |
DirtyHarry | maandag 10 november 2003 @ 00:06 |
quote:Ik heb sinds vandaag een Green cotton air filter in m'n Civic hangen, en ik moet zeggen dat ik wel degelijk verschil merk in trekkracht. Vooral in het gebied 0-100 km/u merk ik verschil. Op snelweg is minder verschil. Grappig is wel dat je nu gewoon hoort hoeveel lucht ie aanzuigt. Je hoort zo'n zuigend geluid als je wat meer gas geeft, en een vrij diep geluid als je het gaspedaal helemaal indrukt ![]() Ik denk wel dat het per auto varieert. Als bij je auto de luchtinlaat het vermogen bottleneckt dan heb je er zeker wel wat aan. Als het vermogen wordt gebottleneckt door de benzine-injectie dan kan ik me voorstellen dat je weinig aan zo'n filter hebt. | |
Freecky28 | maandag 10 november 2003 @ 00:51 |
heeft het ook nog zin om die zogenaamde resonatiebox er af te halen of dicht te plakken Het is die loze kast rechts van je luchtfilter Bij een Ford Escort dan type 6 Wie heb daar ervaring mee | |
PNG | maandag 10 november 2003 @ 00:52 |
Probleem is dit: Veel van die open filters leggen ze koud naast hun blok. Ding zuigt alleen maar warme lucht aan. Zeker in zomer, dik vermogensverlies. Top lager, wel gevoel hebben dattie harder gaat, maar is vaak alleen maar het geluid, en gewoon vermogensverlies. Dat is ook waarom ze op snelweg geen verschil meer lijken te voelen en top dan lager blijkt. Geen fatsoenlijke airbox of inlaattraject. Ga maar eens op meeting kijken. Als er 1 staat nou da's al zeldzaam. Die vervangingsfilters werken daarom vaak stuk beter. Mensen verwarren geluid vaak met snelheid. Is een sensatiegevoel. Toen ik mijn auto kocht zat er ook een open luchtfilter op, meteen luchtweger e.d. teruggezet. Je sensatie is minder, maar tliep echt meteen stuk beter. En vooral onderin toerengebied. Ding komt gewoon kompleet in ademnood van die warme lucht. Turbo motoren lopen op lagere compressie, vaak met tunen zie je dat er maar gevlakt en compressie wordt verhoogt. Dan ook nog eens in combinatie met hete lucht van een openfilter lomp onder de kap. BOEM. Je ziet het trouwens ook nog wel eens bij mensen die denken dat ze zomaar een turbo op hun motor kunnen schroeven zonder compressie te verlagen. Het idee op zich werkt wel, alleen tprobleem is dat mensen alleen het open filtertje kopen, en de toepassing zeg maar over het hoofd zien, wat resulteert in minder zuurstof ipv meer. "Maar tklinkt wel vet nu". En al die K&N gasten die spelen er wel op in. Nog een sticker "for competition use only" derop, en het verkoopt als een trein. Maar tging over gaatjes boren in je luchtweger. kZeg maar zo, vooral doen, krijgttie tenminste weer warme lucht van het blok | |
PNG | maandag 10 november 2003 @ 01:06 |
Trouwens nog een mooie. Ook een hele gave. Die EVO en Impreza happers op een Golf, Astra, Civic. Komt dus voor dat mensen hun hele blok naar de klote helpen in de winter. Veels teveel koude lucht recht over de kop. | |
fordrwd4ever | maandag 10 november 2003 @ 14:11 |
het hangt helemaal van de auto af hoveel het scheelt. Op een standarad auto zal het inderdaad meer lawaai maken als pk winst opleveren. In mijn geval echter scheelt het toch behoorlijk. | |
t0n | maandag 10 november 2003 @ 15:13 |
ik heb sinds zondag geen luchtfilter meer Ik ga 'n oude panty voor mijn luchtfilterhuis spannen, en dat is dan genoeg Gaat me puur om 't geluid, ding is na 2 ton bijna op.. weet iemand wat de gevolgen hier van kunnen zijn? | |
t0n | maandag 10 november 2003 @ 15:16 |
quote:als ik nou zo'n happer op mijn luchtfilter huis (dmv 'n slang) zet... is dat ook te koud? Lijkt me niet toch? hoe kouder de lucht hoe beter? (btw ik ga voor foute tuning | |
-mainframe- | maandag 10 november 2003 @ 16:52 |
merk het ja mr uber tuner .. als jij zonder filter gaat rijden, heb je een grote kans dat er een HOOP echt een hooop zooi in je blok komt .. en dan is het snel over vocht enzo, dingen gaan 3x zo snel slijten ..andere optie mischien heeft ie dan meer compressie | |
Metro2005 | maandag 10 november 2003 @ 17:00 |
quote:na 2 ton is een auto nog niet op hoor ![]() ik denk dat je er nog 5000 km plezier van hebt als je dat doet en dan begeeft je motorblok het ![]() Geef nou gewoon een paar centen uit voor OF een snelle wagen OF een openluchtfilter waardoor je denkt dat ie harder gaat ![]() panty is niet echt slim iig | |
DeFlip | maandag 10 november 2003 @ 17:43 |
zomaar gaten boren verandert je auto in een ketelfluit | |
Freecky28 | maandag 10 november 2003 @ 17:48 |
vanmiddag alleen ff die inlaatbuis van mn ford escort gehaald die platte met die bocht er aan die het filter ingaat Nou vette brommmmmmm als je het pendaal indrukt | |
Herr.Flick | maandag 10 november 2003 @ 18:27 |
quote:1 : veel te veel voor wat je krijgt. 2 : Het effect is alleen nadelig,meer herrie,minder vermogen.Een goede sportfilter kan alleen goed werken als je de rest ook aanpast(tunen dus),en niet alleen een filtertje plaatsen. | |
t0n | maandag 10 november 2003 @ 19:09 |
quote:Er is geen open lucht filter voor mijn auto ![]() ik fix wel iets | |
StefanP | maandag 10 november 2003 @ 19:38 |
quote:Whoa, fantastisch stukje, en je bent een vrouw van 17? Zin in een ritje in een supra?
| |
DeFlip | maandag 10 november 2003 @ 20:10 |
quote:inderdaad een mooie stukje en vooral knap dat het van een vrouw komt maarre jij bent pas 17 dan kan je met die auto toch niet veel doen? | |
Kolkie | maandag 10 november 2003 @ 20:35 |
quote: idd, een eerder versleten motor is wel degelijk een verschil ja maar wat al eerder aangegeven werd, een luchtfilter houd stof en prut tegen. stof of prut IN het blok = extra slijtage. vraag me niet hoe een normaal sportfilter werkt, maar gewoon gaten in een filter boren lijkt me niet echt snugger... ik heb wel es voorbeelden gezien van auto's die na 15.000 km het luchtfilter bijna verstop hadden... mag je zelf gaan bedenken wat er met die zooi gebeurt was als dat filter er niet gezeten had, of deels er niet gezeten had... int kort: of niet doen of een sportfilter kopen met daarbij de aantekening dat ik zo nie weet hoe die dingen precies werken. | |
DaMaster | maandag 10 november 2003 @ 20:48 |
Heerlijk hoeveel mensen in de waan leven dat met een kleine uitgave voor een filtertje of het boren van wat gaatjes je auto harder gaat ![]() Het levert schlechts een klein percentage op. Hoe meer vermogen de auto standaard heeft hoe meer het op zal leveren. Maar als het in hele pk's uit te drukken is mag al je blij zijn. Gaten boren in het filterhuis levert 2 dingen op: Meer herrie, en meer warme lucht, er van uitgaande dat je niet zo stom bent die gaten NA het filterelement te boren. In principe is het zo dat een OPEN luchtfilter een mooier geluid levert, een betere luchtstroom, maar deze wordt wel vaak in de WARME motorruimte gehangen, wat ogenblikkelijk weer een nadeel is. In principe is een gesloten systeem die daadwerkelijk koude buitenlucht aanvoert en door een vervangingsfilter jaagt wel beter, maar we willen vaak die extra SOUND. Dus kiezen we vaak voor de sound en hoeveel extra pk dat dingetje levert? Kwestie van cijfers achter de komma. ***geldt niet voor een hele herziening van zowel het in- als uitlaatsysteem*** | |
smash789 | woensdag 12 november 2003 @ 12:20 |
Is er een website waar je het verschil kunt horen tussen een standaard luchtfilter, en een openluchtfilter? | |
zerrocool | woensdag 12 november 2003 @ 13:24 |
koop gewoon een universeel autostyle filter van 27 euro en klaar | |
WickedGame | woensdag 12 november 2003 @ 14:32 |
Een gat boren in een een luchtfilter is nou niet echt wat je zegt een goede oplossing ![]() Ik zou er in jou geval voor kiezen om een inlegfilter te kopen, of een Openluchtfilter. Als je voor de laatste kiest neem er dan 1 die je als je hem aanlegt een aanzuigbuis vanaf het filter naar beneden heeft lopen. Situatie wat je dan krijgt: Hierdoor ben je zeker van koude lucht. Qua herrie zit het met een Open filter wel goed. Qua performance niet, je hebt dan een volledige uitlaat nodig vanaf de kat. Liefst een wat hoogstaand merk EPS bijvoorbeeld, dan en Remus of Sebring. Met die 3 dingen zou je ongeveer een pk of 5 tot 10 extra kunnen behalen. | |
j22flyingdownwind | woensdag 12 november 2003 @ 17:16 |
He ik zou graag van meerdere mensen eens wilen horen wat voor effect zon open filtertje dan heeft op een turbo blok. Scheelt t echt of is het net zoals bij normale motoren dat t geld kost, herrie maakt, meer zuipt en minder vermogen kweekt? ![]() | |
bietelboer | woensdag 12 november 2003 @ 17:24 |
![]() ![]() koop een powerfilter ben je van het gezeik af en doe dan een buis naar benede zodat die max kauwe lucht aan zuigt! max preformence uit je powerfilter...maar doe dat wel net na de winter anders heb je nog een boel troep in je blok en je filter slipt dicht! doe er anders gewoon tijdelijk een vervangent filter van Green of K&N in ofzo... | |
Freecky28 | woensdag 12 november 2003 @ 20:31 |
quote:Als je gaten boord onder je filter is er niks aan de hand Even nadenken aub voortaan | |
bietelboer | woensdag 12 november 2003 @ 23:16 |
quote:Dan krijg je als nog meer troep op je filter en slipt die nog dicht dus schiet je nog niks op en je zuigt meer warme lucht aan dus nog geen betere verbranding.... [Dit bericht is gewijzigd door bietelboer op 12-11-2003 23:26] |