Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling van dit topic,
te gaan discussieren over het al dan niet gebruiken van AD.
Op www.psychologie.nu is een apart medicatie-forum.
Op de volgende sites kun je informatie lezen over diverse medicijnen:
www.apotheek.nl
www.mentalhealth.com (doorklikken naar medications).
ben begonnen met 10mg per dag. dat 4 weken lang, omdat mn huisarts vond dat ik rustig aan moest doen ivm met mn leeftijd. niet echt iets gemerkt, beetje hoofdpijn, beetje suf, niets extreems. t werkte ook nog niet, maar wat verwacht je met een niet-werkzame dosering? niets aan de hand dus.
na 4 weken 10 mg geslikt te hebben is besloten dat ik over mocht gaan op 20 mg. zodat het wel zou gaan werken, want ik kwam hoe langer hoe dieper in de put. dit was gisteren een week terug (vrijdag 25 april).
zaterdag niets aan de hand. zondag begon ik misselijk wakker te worden, maar dacht dat het misschien kwam door de zenuwen (zou naar six flags gaan, en heb hoogtevrees).
misselijkheid bleef echter ook de dagen erna, en er kwam ook migraine-achtige hoofdpijn bij. ook was ik vreselijk moe.
de afgelopen dagen zijn deze klachten nog veel erger geworden. gisteren is er in overleg met mn psych besloten 5 mg terug te gaan in dosering, omdat de bijwerkingen TE extreem werden.
dinsdag naar mn huisarts om te bespreken hoe ik verder moet gaan, ze is nu op vakantie, dus kan helaas nu nog niet
je KAN je dus flink beroerd voelen eerste dagen
40 mg was bij mij pas de werkzame dosering. Toen ik merkte dat het beter ging ben ik direct naar 20 mg gegaan. Omdat ik door 40 mg erg vroeg wakker werd en ik werd er wat drukker van.
Nu zit ik op 20 mg en voorlopig hou ik het zo. Uit vorige ervaringen is gebleken dat ik erg langzaam moet afbouwen.
Het afbouwen van 40 mg naar 20 mg heb ik rustig gedaan. Eerst een hele tijd 30 mg en toen pas naar 20 mg.
Nu voel ik me dus goed gewoon. Zonder erge bijwerkingen en gewoon lekker okey gaat het.
Echt helemaal afbouwen naar 0 mg durf ik voorlopig nog niet. Omdat ik dan bang ben dat ik een terug val krijg.
http://www.observer.co.uk/magazine/story/0,11913,706297,00.html
Mijn persoonlijke ervaringen met mijn toenmalige vriendin hebben mij een vrij sterke afkeer gegeven van dit soort medicatie na een aantal psychotische episodes te hebben meegemaakt veroorzaakt door Wellbutrin.
quote:Inderdaad je kan je echt beroerd voelen in het begin
Op zaterdag 3 mei 2003 11:58 schreef Yuki het volgende:
je KAN je dus flink beroerd voelen eerste dagen
Zo ging dat bij mij in ieder geval. Steeds werd het minder. En nu merk ik er helemaal niets van meer.
quote:Vandaar dat ik voorlopig op 20 mg blijf zitten
Op zaterdag 3 mei 2003 12:04 schreef Tijger_m het volgende:
Nou, het kan nog wel erger zijn dan dat, het kan tot verslaving aan SSSI's leiden:
Toen ik daarna op advies van de dokter stopte ermee, kwam ik direct weer terug in het gat.
Denk dat 40 mg veels te veel is geweest voor mij. 20 mg is denk ik veel beter.
Maar ooit wil ik helemaal stoppen ermee.
En dan maar hopen dat het goed BLIJFT gaan.
quote:Mischien een hele persoonlijke vraag maar waarom twijfel jij of het goed zal blijven gaan?
Op zaterdag 3 mei 2003 12:09 schreef Levensgenieter het volgende:En dan maar hopen dat het goed BLIJFT gaan.
Laat ik die vraag motiveren, medicatie is (meestal) symptoom bestrijding wat inhoudt dat als het originele probleem geadresseerd en behandeld wordt er ook geen of weinig risico op 'terugval' is.
Althans, dat is hoe ik het zie, als ik het mis heb dan mijn excuses in deze.
quote:Nou vorige keren toen ik stopte kreeg ik dus ontwenningsverschijnselen. 2 maanden lang heb ik er last van gehad. Als ik opstond vanuit een zittende positie of mijn hoofd bewoon toen leek het alsof ik ff van de wereld was en alsof ik van mijn stokje ging.
Op zaterdag 3 mei 2003 12:15 schreef Tijger_m het volgende:[..]
Mischien een hele persoonlijke vraag maar waarom twijfel jij of het goed zal blijven gaan?
Laat ik die vraag motiveren, medicatie is (meestal) symptoom bestrijding wat inhoudt dat als het originele probleem geadresseerd en behandeld wordt er ook geen of weinig risico op 'terugval' is.
Althans, dat is hoe ik het zie, als ik het mis heb dan mijn excuses in deze.
Daarna kreeg ik vanzelf een kleine terug val. Maar ik was toen wel niet zo sterk als ik nu ben. Dus misschien dat ik die kleine terugval nu kan overbruggen.
Mijn dokter had nog nooit van die ontwenningsverschijnselen gehoord en wilde me doorsturen naar de huisarts. Maar het is toch logisch als je 2 keer eerder ontwenningsverschijnselen krijgt, direct als je gaat afbouwen Dan heeft het dus zeker te maken met verslaving of iets anders.
4 maanden geleden ben ik dus van 40 mg naar 30 mg gegaan en direct begon het weer. Kon bijna niet mijn hoofd bewegen of ik had er last van.
Nu dus geen last meer van gelukkig.
Merk ook dat wanneer ik per ongeluk een dosis vergeet in te nemen dat ik dan meteen last heb van dat gevoel.
Hier op fokforum hadden er ook mensen last van en op een ander forum ook. Ben dus niet de enige
quote:Nou ik weet het niet. Ik weet ook niet goed of ik me nu goed voel door de seroxat of gewoon door mezelf. Dat ik zelf de depressie overwonnen heb.
Op zaterdag 3 mei 2003 12:32 schreef Tijger_m het volgende:
Krijg jij soms dan niet het gevoel dat het middel erger is als de kwaal?
Dat is nog de vraag bij mij en daar zit ik ook wel vaker mee.
Seroxat is dus geen mild medicijn nee. Vooral de bijwerkingen in het begin en het afbouwen aan het einde is zwaar.
Ik ken ook mensen die al 7 jaar seroxat gebruiken en die zich goed voelen daardoor. Dus het verschilt ook per persoon.
Of het middel erger is dan de kwaal??? Zo erg is het ook alweer niet. Het is best te doen. Het is ff erdoor heen bijten.
Was ff aan het denken. En ik denk dat ik hoofdzakelijk zelf de rommel in mijn hoofd heb opgeruimd. Het gaat erom dat je je gedachtes zelf aanstuurt en de onderliggende problemen aanpakt. Een andere kijk krijgen op van alles en nog wat.
Weet dus niet goed wat nu precies de invloed van seroxat is geweest in dat proces.
[Dit bericht is gewijzigd door Levensgenieter op 03-05-2003 12:54]
Ik merk dat ik nog steeds last heb van stemmingswisselingen en dat het soms lastig is om een normaal dag/nacht ritme op te bouwen.
Echt veel last van bijwerkingen heb ik niet gehad en ik ben nu een stuk stabieler dan 5 maanden geleden. En of dat dan aan de ad's ligt of mezelf vind ik van ondergeschikt belang. Ik voel me beter en heb steun van de ad's
maar geen koorts ofzo... alleen die verrekte koppijn en misselijkheid. duizelig als ik opsta of onder de douche sta. trillerig. vreselijk transpireren. tis echt een ramp op dit moment... en ook nog fijne keelontsteking dr bij omdat mn weerstand achteruit gaat door de medicijnen
iemand ervaring met zulke heftige bijwerkingen?
quote:Heb ik ook gehad. Ben 3 weken ziek geweest in het begin
Op zaterdag 3 mei 2003 16:38 schreef Yuki het volgende:
wat ik me nu afvraag is hoe het toch kan dat die bijwerkingen bij mij zo extreem zijn.
als je mn klachten hoort zou je zeggen: die heeft hele flinke griep te pakken.maar geen koorts ofzo... alleen die verrekte koppijn en misselijkheid. duizelig als ik opsta of onder de douche sta. trillerig. vreselijk transpireren. tis echt een ramp op dit moment... en ook nog fijne keelontsteking dr bij omdat mn weerstand achteruit gaat door de medicijnen
Er heerst een fabeltje dat zegt dat het middel beter zal aanslaan als je erge bijwerkingen hebt. Maar ik geloof er niets van.
Heb Effexor en Prozac geslikt maar dat paste niet bij mij, kreeg hier door veel last van bijwerkingen.
quote:Van bijwerkingen wel,maar ik moet dan wel er bij vertellen dat het de zwaarste AD was. En dat begon met een droge mond, hele zachte nagel kreeg ik er van, hele droge huid zo erg dat het ging vervellen en jeuken, dat ik mijn hele lichaam tot bloedens toe kapot krabte.
Op zaterdag 3 mei 2003 16:38 schreef Yuki het volgende:
wat ik me nu afvraag is hoe het toch kan dat die bijwerkingen bij mij zo extreem zijn.
als je mn klachten hoort zou je zeggen: die heeft hele flinke griep te pakken.maar geen koorts ofzo... alleen die verrekte koppijn en misselijkheid. duizelig als ik opsta of onder de douche sta. trillerig. vreselijk transpireren. tis echt een ramp op dit moment... en ook nog fijne keelontsteking dr bij omdat mn weerstand achteruit gaat door de medicijnen
Maar daar bleef het niet bij.... Transpireren, onrustig gevoel , trillerig gevoel, en als klap op de vuurpijl... oncrontoleerbare spierstuipen. Dus ik bewoog krampachtig met mijn handen, nek benen, maar dat ging vanzelf alsof ik bezeten was ofzo...
En de naam van die heerlijke AD was Hadol... Prachtig middel, als je door een hel wilt gaan.
Bij Hadol (moeten) geven ze je dus ook pillen voor bijwerkingen.... Niet meer normaal dat spul, en als je de grootte van zoon Hadol pilletje ziet....
Kreeg je dat ivm depressieve verschijnselen?
Zelf niets van gemerkt, omgeving wel als ik mn moeder moet geloven.
Geen idee hoeveel, gewoon geslikt.
Zoloft lang gebruikt, nauwelijks bijwerkingen behalve aankomen (helaas) maar na een tijdje mee gestopt omdat ik het zelf verder wilde doen
Nortilen lang gebruikt, ook aankomen maar verder werkte naar behoren, helaas na een tijdje leek het niets meer te doen.
Remeron gebruikt, kreeg ik hele nare dromen door en hielp nauwelijks.
Trazolan gebruikt, verschrikkelijk nare bijwerkingen dus snel mee gestopt.
Zyprexa, te kort gebruikt om iets te merken
Nu probeer ik zelf.
In de beginperiode een beetje misselijk geweest.
Toen het eenmaal begon te werken, had ik de hele dag het gevoel dat je hebt als je net uit je bed komt, maar niet genoeg hebt geslapen. Over slapen gesproken, nog nooit zo lekker geslapen als toen.
Het vervelende was dat ik geen gevoel meer had. Geen verdriet, maar ook geen geluk......en toch ook geen sex gevoelens. Gewoon niks.
Na de medicatie, die overigens langzaam afgebouwd moet worden, ging het na twee weken even een stuk minder. Alles kwam weer boven. Die geestelijke rust had me wel de kracht gegeven om het een plekje te geven.
Het is 9 maanden geleden dat ik op eigen verzoek ben gestopt.
Ben er nog niet, maar ja wanneer ben je er....nee, zit stukken beter in mijn vel als daarvoor.
Kozzie heeft er weer zin in! In het leven dan he!!
quote:Dan doet het niet waar het voor bedoeld is...
Op donderdag 8 mei 2003 18:10 schreef Lotjeb het volgende:
Verhaal
En ik heb geen zin in de bijwerkingen. Ik weet niet of ik er erge last van zal hebben, maar ik hoor hier van mensen dat er zoveel bijwerkingen bij AD zitten, en daar heb ik dus echt geen zin in. En het liefste overwin ik mijn depressie en paniekaanvallen zelf, zonder medicatie.
Ik weet het dus nog niet... helemaal nog niet..
quote:Ja, alleen heb ik de slaapmiddelen bewust geweigerd, omdat ik niet volledig afhankelijk wilde zijn van allerlei chemische middeltjes om te kunnen functioneren. Die dromen zijn gewoon nodig om dingen te verwerken. Na verloop van tijd is het gelukkig steeds minder geworden, maar ze komen zo af en toe nog terug.
Op donderdag 8 mei 2003 18:10 schreef Lotjeb het volgende:
2 weken geleden ben ik van 20 mg seroxat naar 30 mg gegaan. Sindsdien heb ik practisch geen hoofdpijn, duizeligheid of misselijkheid meer
Alleen een nadeel, ik ben nog duffer en trager en ik droom verschrikkelijk naar...Nu heb ik slaappillen gekregen om me in een diepere slaap te houden maar aan het einde van de nacht blijven die nare dromen toch steeds weer komen. Meer mensen die hier last van hebben?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |