Er zijn ook mensen in Afrika die bidden om een beter leven. Om veel waardevollere dingen.
De mensen die bidden om waardevolle dingen (en het veel slechter hebben) worden nooit verhoord (ze blijven immers leven onder die vreselijke omstandigheden.)
Denken de mensen die bidden om kleine dingen, nooit na hoe zinloos al dat bidden wel niet is? Als de mensen die het hardst nodig hebben dat hun gebeden verhoord niet worden verhoord, dan zullen de mensen die het goed hebben of bidden om de kleinste dingen het al helemaal niet krijgen.
Eens of Oneens?
Ik ben zelf overigens niet gelovig.
Volgens mij heeft bidden dan ook meer te maken met vertrouwen in jezelf en 'weten' dat God bij je is en achter je staat. Niet dat hij alles voor je zal opknappen: dat zal je toch echt zelf moeten doen.
Althans, dit is dan het idee van de niet-gelovige Kordotium...
quote:Maar de mensen die zelf bidden, ze horen toch te beseffen dat het bidden als zodanig geen nut heeft. Het zal toch niet worden verhoord.
Op zaterdag 3 mei 2003 01:07 schreef MaartenGrendel het volgende:
Oneens. Ik ken genoeg mensen die hoop halen uit het bidden.
Als het geen fysiek nut heeft kan het nog wel mentale verlichting bieden.Ik ben zelf overigens niet gelovig.
het is toch onzinnig om te denken dat het zou helpen om te bidden voor zulk soort onzinnige dingen als het halen van je rijbewijs. Terwijl een ander sterft van de honger ![]()
Zowiezo geloof ik niet in iets van een god, want dan had de wereld er echt niet zo verrot uit gezien.
En als zij er nou verlichting door behalen, is het nuttig voor hen
en mischien wel voor jou, als ze voor jou bidden!
Maar voor een ongelovige is dat moeilijk voor te stellen.
Om wat dieper op je topicstart in te gaan.
God bedrieg je niet, hij ziet jou emoties en weet wanneer het gebed waardig is.
Zo zie ik het althans en zo geloof ik het!
Of het ook nut heeft is een 2de maar als mensen kracht kunnen krijgen uit bidden wat houd ze tegen. Er zijn mensen in die arme landen die door het bidden blijven hopen en ddardoor ook blijven leven in de hoop op een betere toekomst. Of die toekomst nu komt of niet.
Mensen moeten zelf uitmaken of ze willen bidden of niet. Als hun denken dat ze er goed aan doen. Lekker laten doen
Op zich helpt bidden natuurlijk geen reet. Zoals je al zegt, het zou te belachelijk voor woorden zijn als God wel het gebed verhoort van iemand die z'n examen wil halen of een doelpunt wil scoren, en niet van iemand die doodgaat van de honger.
Maar als mensen die bidden er zelf in geloven, kan het wel een placebo effect hebben.
Dus dan werkt het eigenlijk toch, omdat ze niet doorhebben dat het niet werkt
Persoonlijk dank ik liever. Als ik dus bid dank ik God om wat we gekregen hebben. Ik ben het eens met de topicstarter dat God echt niet mij met materiële zaken en luxe problemen zal helpen als aan de andere kant van de wereld mensen dood gaan van de honger.
Ik geloof wel in de kracht van het gebed. Maar ik geloof niet in het te pas en te onpas aanroepen van God.
Wat betreft de opmerking van windsurfdude. Jij stelt dat de wereld er beter uit zou zien als God bestond. God zou dan dus het kwaad tegenhouden volgens jou. Dan zouden we hier dus in een soort paradijs leven. En dat is nou net waar de hele bijbel om draait.
quote:Fanatieke moslims en fanatieke christenen... Wat is je punt?
Op zaterdag 3 mei 2003 02:16 schreef zmooc het volgende:
vergelijk Rotterdam maar eens met Staphorst. Hierdoor verdwijnt geloof langzaamaan.
maar...bidden zal voor sommigen toch wel enig nut hebben..en dat zeg ik, de grootste atheist van nederland.. ![]()
als je er zelf baat bij hebt moet je het vooral doen..en dan kun je er jezelf misschien mee helpen o.i.d. (al zie ik niet in hoe)
vind het een soort hersenspoelen.....alleen omdat het je verteld werd/wordt doe ze het....
als ik een jongetje van 5 op EO tv zie vertellen dat hij later zendeling wil worden in africa .................
nee beetje raar om iets te geloven waarvan je niet weet of het echt bestaat..... zelf geloof ik in kabouters....
eens in de zin dat mensen tegenwoordig om de meest nutteloze dingen bidden. Vind daarom zelf het buddhistisch geloof veel mooier wat aangeeft dat een volledig verlicht persoon zijn ego moet los laten
Ik lach iedereen die bidt uit
quote:Dan heeft het dus net zoveel nut voor mensen hier als in Afrika.
Op zondag 4 mei 2003 21:40 schreef SirPeter het volgende:
Hoewel ik zelf niet bid, kan voor somige mensen bidden wel nut hebben.
- Zichzelf ergens hoop voor geven
- Innerlijke communicatie (vragen stellen aan god = jezelf vragen stellen)
- Als biecht functie
- etc
quote:Ja, je krijgt geen extra rijst met bidden. Maar die mensen in Afrika kunnen het wel hopen en daardoor weer 'nut' in het leven zien.
Op zondag 4 mei 2003 21:42 schreef Komondor het volgende:[..]
Dan heeft het dus net zoveel nut voor mensen hier als in Afrika.
Details van het onderzoek heb ik niet, maar frappant is het wel. Als het onderzoek goed is uitgevoerd betekent het toch dat er meer is dat wij 'weten', op wat voor manier dan ook (God, overkoepelende energie, enz).
quote:het is ook ooit gepubliceerd dat mensen die samen bidden niet scheiden en een betere open relatie hebben.
Op maandag 5 mei 2003 09:04 schreef femmeChantal het volgende:
Er is wel eens onderzoek gedaan naar het effect van bidden voor anderen. Daaruit bleek dat het mensen voor wie gebeden werd beter afging dan mensen voor wie niet gebeden werd. De mensen voor wie wel/niet gebeden werd wisten dit overigens niet, zodat placebo-effect uitgesloten werd.Details van het onderzoek heb ik niet, maar frappant is het wel. Als het onderzoek goed is uitgevoerd betekent het toch dat er meer is dat wij 'weten', op wat voor manier dan ook (God, overkoepelende energie, enz).
voorts moet ik koggie be-amen in zijn verhandeling
w8 ik qoute m ff
quote:
Op zaterdag 3 mei 2003 18:20 schreef Kogando het volgende:
Je bidt toch ook om het belijden en vergeving vragen van je zonden. Wij mensen willen altijd antwoord in materiële zin.Persoonlijk dank ik liever. Als ik dus bid dank ik God om wat we gekregen hebben. Ik ben het eens met de topicstarter dat God echt niet mij met materiële zaken en luxe problemen zal helpen als aan de andere kant van de wereld mensen dood gaan van de honger.
Ik geloof wel in de kracht van het gebed. Maar ik geloof niet in het te pas en te onpas aanroepen van God.
Wat betreft de opmerking van windsurfdude. Jij stelt dat de wereld er beter uit zou zien als God bestond. God zou dan dus het kwaad tegenhouden volgens jou. Dan zouden we hier dus in een soort paradijs leven. En dat is nou net waar de hele bijbel om draait.
quote:Door wie is dat onderzoek gedaan ?
Op maandag 5 mei 2003 09:18 schreef ds_polleke het volgende:het is ook ooit gepubliceerd dat mensen die samen bidden niet scheiden en een betere open relatie hebben.
Heb je een bronverwijzing ?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |