abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 3 mei 2003 @ 01:01:47 #1
46511 Linz
held der helden
pi_10172245
Soms bidden mensen om de kleinste dingen, om een rijbewijs of diploma te halen of iets anders in die trant. Of dat ze lang en gelukkig zullen leven.

Er zijn ook mensen in Afrika die bidden om een beter leven. Om veel waardevollere dingen.

De mensen die bidden om waardevolle dingen (en het veel slechter hebben) worden nooit verhoord (ze blijven immers leven onder die vreselijke omstandigheden.)

Denken de mensen die bidden om kleine dingen, nooit na hoe zinloos al dat bidden wel niet is? Als de mensen die het hardst nodig hebben dat hun gebeden verhoord niet worden verhoord, dan zullen de mensen die het goed hebben of bidden om de kleinste dingen het al helemaal niet krijgen.

Eens of Oneens?

"Als Davids over het veld scheert, doen de huismoeders in een omtrek van honderd kilometer in doodsangst de ramen dicht."
pi_10172347
Oneens. Ik ken genoeg mensen die hoop halen uit het bidden.
Als het geen fysiek nut heeft kan het nog wel mentale verlichting bieden.

Ik ben zelf overigens niet gelovig.

"History teaches us that humans behave wisely only once they have exhausted all other alternatives."
pi_10172618
Je moet bidden denk ik niet zien als "ik vraag, God geeft". Zo makkelijk is het niet en kan God het ook niet bedoeld hebben.

Volgens mij heeft bidden dan ook meer te maken met vertrouwen in jezelf en 'weten' dat God bij je is en achter je staat. Niet dat hij alles voor je zal opknappen: dat zal je toch echt zelf moeten doen.

Althans, dit is dan het idee van de niet-gelovige Kordotium...

zaterdag 3 mei 2003 @ 01:21:38 #4
46511 Linz
held der helden
pi_10172629
quote:
Op zaterdag 3 mei 2003 01:07 schreef MaartenGrendel het volgende:
Oneens. Ik ken genoeg mensen die hoop halen uit het bidden.
Als het geen fysiek nut heeft kan het nog wel mentale verlichting bieden.

Ik ben zelf overigens niet gelovig.

Maar de mensen die zelf bidden, ze horen toch te beseffen dat het bidden als zodanig geen nut heeft. Het zal toch niet worden verhoord.
"Als Davids over het veld scheert, doen de huismoeders in een omtrek van honderd kilometer in doodsangst de ramen dicht."
pi_10172680
Helmaal mee eens,

het is toch onzinnig om te denken dat het zou helpen om te bidden voor zulk soort onzinnige dingen als het halen van je rijbewijs. Terwijl een ander sterft van de honger

Zowiezo geloof ik niet in iets van een god, want dan had de wereld er echt niet zo verrot uit gezien.

pi_10172712
Als bidden bij mensen alleen al het placebo effect bereikt is dat toch prima.
fokschaap
pi_10172841
Als mensen er verlichting uit halen is dat toch mooi voor hen?!
Ze vallen er niemand mee lastig!

En als zij er nou verlichting door behalen, is het nuttig voor hen
en mischien wel voor jou, als ze voor jou bidden!

Maar voor een ongelovige is dat moeilijk voor te stellen.
Om wat dieper op je topicstart in te gaan.
God bedrieg je niet, hij ziet jou emoties en weet wanneer het gebed waardig is.
Zo zie ik het althans en zo geloof ik het!

zaterdag 3 mei 2003 @ 01:58:43 #8
38354 pinkeltje0912
visit kaspersfunpage.com
pi_10173204
Hoezo is bidden nutteloos.
Er zijn legio mensen die daar hun steun en toeverlaat aan hebben.
Mensen die door het bidden weer kracht en hoop ergens uithalen.

Of het ook nut heeft is een 2de maar als mensen kracht kunnen krijgen uit bidden wat houd ze tegen. Er zijn mensen in die arme landen die door het bidden blijven hopen en ddardoor ook blijven leven in de hoop op een betere toekomst. Of die toekomst nu komt of niet.

Mensen moeten zelf uitmaken of ze willen bidden of niet. Als hun denken dat ze er goed aan doen. Lekker laten doen

Lekker hoor zo een spijker in je neus......moet je ook maar is proberen :)
pi_10173400
Sommige mensen kunnen het geheel "leven" niet geheel rationeel behapstukken en zoeken daarom steun bij geloof in een hoger wezen. Dit biedt structuur en houvast in hun leven - bidden is niet meer dan communicatie met dit hogere wezen dat slechts in je hoofd bestaat. Eigenlijk is bidden niet meer dan gestructureerd piekeren. En dat is misschien zo slecht nog niet. Gemiddeld genomen zijn gelovigen hierdoor waarschijnlijk gelukkiger. De rationele denkwijze van de moderne mens beschouwt bijgeloof echter steeds meer als iets negatiefs waardoor deze houvast verdwijnt - iets wat je ook terugziet in de moderne samenleving - vergelijk Rotterdam maar eens met Staphorst. Hierdoor verdwijnt geloof langzaamaan. En dat heeft ook zo zijn voordelen; de houvast die deze structuur biedt is voor sommigen zo belangrijk dat ze er oorlogen door beginnen. Mensen als GW Bush, Osama Bin Laden en naties als Israel, Bosnie, Noord-Ierland, Palestina en Irak hebben daar last van. Maarja... sommige ongelovigen hebben dan weer last van het gebrek aan structuur en worden gewelddadig, crimineel, lastig of beginnen een oorlog.
  zaterdag 3 mei 2003 @ 02:18:58 #10
53099 Pacstah
Gek op dolfijnen
pi_10173422
Er kan inderdaad een heleboel hoop gehaald worden uit bidden.
Tuurlijk, je moet het niet zien als een soortvan wensput ofzo. Van: als ik bid, dan zal alles wel goed komen. Maar al was het alleen maar om een luisterend oor te hebben. Dat geeft al enorm verlichting.
As 't net kin sa't moat, dan moat it mar sa it kin | www.pacstah.nl
  zaterdag 3 mei 2003 @ 02:21:03 #11
53099 Pacstah
Gek op dolfijnen
pi_10173447
En dan even compleet off-topic:
Waarom komen deze interessante discussies pas zo laat op de avond op gang? Of is het zo dat ik ze overdag mis, omdat het allemaal niet goed bij te houden is?
As 't net kin sa't moat, dan moat it mar sa it kin | www.pacstah.nl
pi_10174406
Eens en Oneens

Op zich helpt bidden natuurlijk geen reet. Zoals je al zegt, het zou te belachelijk voor woorden zijn als God wel het gebed verhoort van iemand die z'n examen wil halen of een doelpunt wil scoren, en niet van iemand die doodgaat van de honger.

Maar als mensen die bidden er zelf in geloven, kan het wel een placebo effect hebben.

Dus dan werkt het eigenlijk toch, omdat ze niet doorhebben dat het niet werkt

Birthdays are good for you: the more you have, the longer you live.
  zaterdag 3 mei 2003 @ 18:20:48 #13
14827 Kogando
Modelprutser
pi_10182476
Je bidt toch ook om het belijden en vergeving vragen van je zonden. Wij mensen willen altijd antwoord in materiële zin.

Persoonlijk dank ik liever. Als ik dus bid dank ik God om wat we gekregen hebben. Ik ben het eens met de topicstarter dat God echt niet mij met materiële zaken en luxe problemen zal helpen als aan de andere kant van de wereld mensen dood gaan van de honger.

Ik geloof wel in de kracht van het gebed. Maar ik geloof niet in het te pas en te onpas aanroepen van God.

Wat betreft de opmerking van windsurfdude. Jij stelt dat de wereld er beter uit zou zien als God bestond. God zou dan dus het kwaad tegenhouden volgens jou. Dan zouden we hier dus in een soort paradijs leven. En dat is nou net waar de hele bijbel om draait.

Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
pi_10183345
Natuurlijk is het zinloos. Over hoop erdoor hebben en dergelijke kan ik beter mijn mond houden, want naar mijn mening ben je gewoon zielig als je hoop haalt uit tegen denkbeeldige vriendjes praten. Gebruik die tijd gewoon om echt na te denken.
pi_10190544
quote:
Op zaterdag 3 mei 2003 02:16 schreef zmooc het volgende:
vergelijk Rotterdam maar eens met Staphorst. Hierdoor verdwijnt geloof langzaamaan.
Fanatieke moslims en fanatieke christenen... Wat is je punt?
  zondag 4 mei 2003 @ 05:52:42 #16
40111 TheWilliedockSaints
The Taxman Cometh
pi_10192494
ben het met stelling eens...

maar...bidden zal voor sommigen toch wel enig nut hebben..en dat zeg ik, de grootste atheist van nederland..

als je er zelf baat bij hebt moet je het vooral doen..en dan kun je er jezelf misschien mee helpen o.i.d. (al zie ik niet in hoe)

Gerrit Zalm: "Ik woon in Scheveningen en mijn chauffeur in Voorburg. Daarom duurde het even."
  zondag 4 mei 2003 @ 08:15:05 #17
47760 Grote_Swets
En groot is tie....
pi_10192550
Ik vind bidden , het hele geloven eigelijk, raar............

vind het een soort hersenspoelen.....alleen omdat het je verteld werd/wordt doe ze het....

als ik een jongetje van 5 op EO tv zie vertellen dat hij later zendeling wil worden in africa .................

nee beetje raar om iets te geloven waarvan je niet weet of het echt bestaat..... zelf geloof ik in kabouters....

zondag 4 mei 2003 @ 21:28:39 #18
44906 merino
World of Sleepers
pi_10203539
Deels eens,

eens in de zin dat mensen tegenwoordig om de meest nutteloze dingen bidden. Vind daarom zelf het buddhistisch geloof veel mooier wat aangeeft dat een volledig verlicht persoon zijn ego moet los laten

I have pondered and sought to find an intrinsically existing self, but have consistently found only a flow of bits and pieces of inorganic, biological, social and intellectual value patterns.
  zondag 4 mei 2003 @ 21:34:59 #19
53910 Komondor
Ondergangs Metaal Ventilator
pi_10203718
Jah duh, bidden is sowieso zinloos, ook voor de mensjes in Afrika.

Ik lach iedereen die bidt uit

If the truth hurts, prepare for pain
  zondag 4 mei 2003 @ 21:40:26 #20
45764 SirPeter
Kitty overdose.
pi_10203887
Hoewel ik zelf niet bid, kan voor somige mensen bidden wel nut hebben.
- Zichzelf ergens hoop voor geven
- Innerlijke communicatie (vragen stellen aan god = jezelf vragen stellen)
- Als biecht functie
- etc
Lief :)
  zondag 4 mei 2003 @ 21:42:43 #21
53910 Komondor
Ondergangs Metaal Ventilator
pi_10203987
quote:
Op zondag 4 mei 2003 21:40 schreef SirPeter het volgende:
Hoewel ik zelf niet bid, kan voor somige mensen bidden wel nut hebben.
- Zichzelf ergens hoop voor geven
- Innerlijke communicatie (vragen stellen aan god = jezelf vragen stellen)
- Als biecht functie
- etc
Dan heeft het dus net zoveel nut voor mensen hier als in Afrika.
If the truth hurts, prepare for pain
  zondag 4 mei 2003 @ 21:46:05 #22
45764 SirPeter
Kitty overdose.
pi_10204099
quote:
Op zondag 4 mei 2003 21:42 schreef Komondor het volgende:

[..]

Dan heeft het dus net zoveel nut voor mensen hier als in Afrika.

Ja, je krijgt geen extra rijst met bidden. Maar die mensen in Afrika kunnen het wel hopen en daardoor weer 'nut' in het leven zien.
Lief :)
pi_10211472
Er is wel eens onderzoek gedaan naar het effect van bidden voor anderen. Daaruit bleek dat het mensen voor wie gebeden werd beter afging dan mensen voor wie niet gebeden werd. De mensen voor wie wel/niet gebeden werd wisten dit overigens niet, zodat placebo-effect uitgesloten werd.

Details van het onderzoek heb ik niet, maar frappant is het wel. Als het onderzoek goed is uitgevoerd betekent het toch dat er meer is dat wij 'weten', op wat voor manier dan ook (God, overkoepelende energie, enz).

maandag 5 mei 2003 @ 09:18:59 #24
49296 ds_polleke
Apostel Paulus de boskabouter
pi_10211603
quote:
Op maandag 5 mei 2003 09:04 schreef femmeChantal het volgende:
Er is wel eens onderzoek gedaan naar het effect van bidden voor anderen. Daaruit bleek dat het mensen voor wie gebeden werd beter afging dan mensen voor wie niet gebeden werd. De mensen voor wie wel/niet gebeden werd wisten dit overigens niet, zodat placebo-effect uitgesloten werd.

Details van het onderzoek heb ik niet, maar frappant is het wel. Als het onderzoek goed is uitgevoerd betekent het toch dat er meer is dat wij 'weten', op wat voor manier dan ook (God, overkoepelende energie, enz).

het is ook ooit gepubliceerd dat mensen die samen bidden niet scheiden en een betere open relatie hebben.

voorts moet ik koggie be-amen in zijn verhandeling

w8 ik qoute m ff

quote:
Op zaterdag 3 mei 2003 18:20 schreef Kogando het volgende:
Je bidt toch ook om het belijden en vergeving vragen van je zonden. Wij mensen willen altijd antwoord in materiële zin.

Persoonlijk dank ik liever. Als ik dus bid dank ik God om wat we gekregen hebben. Ik ben het eens met de topicstarter dat God echt niet mij met materiële zaken en luxe problemen zal helpen als aan de andere kant van de wereld mensen dood gaan van de honger.

Ik geloof wel in de kracht van het gebed. Maar ik geloof niet in het te pas en te onpas aanroepen van God.

Wat betreft de opmerking van windsurfdude. Jij stelt dat de wereld er beter uit zou zien als God bestond. God zou dan dus het kwaad tegenhouden volgens jou. Dan zouden we hier dus in een soort paradijs leven. En dat is nou net waar de hele bijbel om draait.

If my answers scare you.. stop asking scary questions.
  maandag 5 mei 2003 @ 11:17:55 #25
44849 Viola_Holt
Lola rennt
pi_10213768
quote:
Op maandag 5 mei 2003 09:18 schreef ds_polleke het volgende:

het is ook ooit gepubliceerd dat mensen die samen bidden niet scheiden en een betere open relatie hebben.

Door wie is dat onderzoek gedaan ?

Heb je een bronverwijzing ?

fokschaap
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')