Virus | donderdag 1 mei 2003 @ 13:45 |
Hoi hoi Ik zit eraan te denken een motorbootje te kopen voor de aankomende zomer. Ik heb er alleen weinig verstand van. Wie heeft er tips over waar ik wat meer info kan vinden. Bijvoorbeeld wat voor een motor ik moet hebben, wat is beter een hardplastice boot of een metalen enz enz. | |
Virus | donderdag 1 mei 2003 @ 13:52 |
![]() | |
Virus | donderdag 1 mei 2003 @ 13:59 |
of zoiets ![]() | |
The_Masterer | donderdag 1 mei 2003 @ 14:00 |
Goed kijken of ie niet lek is !!! Spiegeltje (achterkant) niet te gammel voor motortje. Denk ook aan eventueel behalen van vaarbewijs. Roeien kan ook erg onstpannend werken, of niet natuurlijk. Lange of korte staart. Alvast wat voorzetjes. | |
eMAeRCe | donderdag 1 mei 2003 @ 14:02 |
Ik zou beginnen met een plastic opblaasboot van de bartsmit om wat ervaring op te doen ![]() | |
dagizmo | donderdag 1 mei 2003 @ 14:03 |
polyester: -simpel te onderhouden -indien dubbele bodem; onzinkbaar en stabiel -geen verf nodig, maar goede laag was elk voorjaar-najaar. -makkelijk te vervoeren en te stallen -lichtter=sneller staal:
De motor: Bovenstaande bootje is een leuk vis-/toerbootje. Gooi er 15 pk (max) achter en je kunt je lol niet op. Voor waterskien oid zou ik toch verder gaan zoeken | |
dagizmo | donderdag 1 mei 2003 @ 14:06 |
Indien de boot sneller vaart dan 20 k/m is een vaarbewijs nodig. + bootregistratie, zwemvesten aanboord, brandblusser aanboord etc. Maar als jij bijv. die gele boot hier boven doet en je gooit er 10-15 pk achter zal geen enkele smeris je aanhouden als je rustig toert. Zodra je aan et echte scheurwerk begint dan zou ik maar eens je vaarbewijs halen. Als jij je netjes gedraagt op et water dan hoef jij nooit je vaarbewijs tehalen met zon bootje. | |
Virus | donderdag 1 mei 2003 @ 14:07 |
of zoiets ![]() | |
Atreidez | donderdag 1 mei 2003 @ 14:07 |
Wat op zich wel relaxed is, zijn die boten met een plastic onderkant en rubberen omheining (Zodiac). Zijn erg licht, gaan erg rap met relatief kleine motortjes en je kan ze denk ik wat makkelijker ergens tegenaan laten varen zonder al teveel schade te hebben ![]() | |
Virus | donderdag 1 mei 2003 @ 14:08 |
quote:Wanneer moet je een vaarbewijs behalen? en wat is het verschil tussen lange of korte staart? | |
dagizmo | donderdag 1 mei 2003 @ 14:08 |
Nou je zet hier zelf al genoeg fotos neer. Ga naar die mensen/dealer toe, maak een proefvaartje en houdt bovenstaande adviezen in je hoofd. Een boot koop je op gevoel.
| |
dagizmo | donderdag 1 mei 2003 @ 14:11 |
quote:Deze bootjes vallen erg ruim boven zijn budget merk ik wel. Je hebt ten tweede je vaarbewijs echt wel nodig+ brandblusser+zwemvesten allemaal verplciht aanboord. En je moet de boot registreren. Rubberbootjes zijn leuk, maar er zijn veel kosten aan verbonden. | |
Virus | donderdag 1 mei 2003 @ 14:12 |
Alvast bedankt voor jullie informatie!! Meer informatie is altijd welkom!! | |
dagizmo | donderdag 1 mei 2003 @ 14:13 |
quote:Lang-kortstaart zegt al; de lengte van de staart van de motor. Dit hangt af van je bootje en dus bekijk je dat later of tegelijk. Algemeen: rubberbootjes kortstaart, maar hangt gewoon af van de diepte van je spiegel. Je vaarbewijs is nodig als je bootje sneller gaat dan 20 km per uur of langer dan 20 m is. Maar dat had ik al eerder gezegd dus ga maar eens rustig lezen. | |
Atreidez | donderdag 1 mei 2003 @ 14:13 |
quote:Die op het plaatje vaart op LPG ![]() ![]() | |
Virus | donderdag 1 mei 2003 @ 14:14 |
Wat is het verschil tussen een langstaart en een kortstaart? | |
dagizmo | donderdag 1 mei 2003 @ 14:15 |
quote:LPG ![]() Mja je blijft nog hoge kosten houden hoor. En tsja de aanschaf prijs is ook niet om trots op te zijn. En je blijft nog steeds dat bootje houden waar je niet in kan zitten of voor regen oid te schuilen. Mja blijft wel leuk race spul, vooral in de avond over et water als alles verlaten is | |
dagizmo | donderdag 1 mei 2003 @ 14:16 |
quote: ga eens lezen wat ik hier allemaal neerzet ipv in et wilde weg maar te vragen. Ik heb et nu al 2 keer verteld. Oke meneer heeft het gelezen [Dit bericht is gewijzigd door dagizmo op 01-05-2003 14:17] | |
Virus | donderdag 1 mei 2003 @ 14:16 |
quote:Sorry en bedankt!!! Ben een beetje ongeduldig zoals je ziet | |
dagizmo | donderdag 1 mei 2003 @ 14:18 |
quote:Ga gewoon naar een dealer toe.Loop rond , maak proefvaarten, ga lezen op forums voor botenliefhebbers. Maar belangrijkste is; overhaast niet en ga veel naar beurzen en markten voor de watersport. maar zeg eens even wat je er precies mee wilt gaan doen | |
Virus | donderdag 1 mei 2003 @ 14:20 |
Moet je een boot trouwens 1 keer in de zoveel tijd uit het water halen? Of is dat alleen voor onderhoud? | |
dagizmo | donderdag 1 mei 2003 @ 14:23 |
Ik zou beginnen met een bootje wat jij hierboven poste. Dus zon type. Doe er een 2e hands motor tussen 10 en max 15 pk achter. Kwa bootje: kwa motor: Dus geen Johnson of evinrude van 10 jaar oud, maar merkspul van max 8 jaar oud en goed onderhouden. | |
Atreidez | donderdag 1 mei 2003 @ 14:23 |
Moet je trouwens een apart vaarbewijs hebben voor zee ![]() | |
Virus | donderdag 1 mei 2003 @ 14:24 |
Wat ik er precies mee wil doen. Beetje rondvaren met mijn vrienden en/ of mijn vriendin. Paar nachten per jaar erin overnachten. Eventueel 1x per jaar ermee een weekje op vakantie gaan. Enz enz. Het is niet voor de snelheid om te racen ore someting. Hij moet natuurlijk wel met een fatsoenlijke vaart kunnen varen. | |
dagizmo | donderdag 1 mei 2003 @ 14:25 |
quote:Ik zou polyester niet in et water laten liggen in de winter. Ik doe met de bootjes hier altijd voorjaar erin, najaar eruit. Beide keren: -schoonmaken -poetsen -in de was zetten -evt bijverfen mocht et een hele oude ragboot zijn die er niet meer uit ziet. En swinters op et droge, kleed erover en et liefst binnen, maar kan ook buiten. Vergeet je motor niet elk voorjaar na te kijken, nieuwe olie erin (als je lief voor em wilt zijn). | |
dagizmo | donderdag 1 mei 2003 @ 14:26 |
quote:Nee geldt niet voor zee (geloof ik) Maar omdat je als je op zee wilt varen toch wel snel harder dan 20 km/u kan en je bootje vaak ook langer dan 20 m is=vaarbewijs. Maar je hoeft niet een vaarbewijs als jij in je tobje met 3,5 pk de zee opgaat. Of het verstandig is, das een 2e | |
Virus | donderdag 1 mei 2003 @ 14:27 |
quote:Wederom goede tips Dank u dank u!! ![]() | |
dagizmo | donderdag 1 mei 2003 @ 14:28 |
quote:Slapen in je bootje?? Met die bootjes die jij poste wordt dat primitief slapen en die zijn daar nie voorbedoeld. Maar oke, het zou kunnen. Maar dan zou ik toch voor dat gele bootje gaan. En neem een tentje mee ![]() | |
Virus | donderdag 1 mei 2003 @ 14:32 |
quote:Het zijn maar voorbeelden, het hoeft ook niet luxe te zijn het is maar voor een paar nachtjes per jaar he!! Dat is nog altijd luxer dan op een 2 persoonsbank met hoge leuningen (lijkt mij) waar ik ook een aantal nachtjes per jaar op doorbreng | |
Virus | donderdag 1 mei 2003 @ 14:39 |
Hoe kun je eigenlijk zien hoe oud een boot is? Zijn daar papieren voor? | |
Virus | donderdag 1 mei 2003 @ 14:46 |
ook een nette lijkt mij ![]() | |
Darknezz | donderdag 1 mei 2003 @ 14:51 |
quote:Bijna goed tis 15 meter... ![]() Ben 2 weken geleden gezakt voor mijn vaarbewijs | |
Virus | donderdag 1 mei 2003 @ 14:55 |
Hoe hard mag je varen met rijbewijs dan? en is zo'n vaarbewijs hard om te halen? | |
Virus | donderdag 1 mei 2003 @ 14:56 |
![]() | |
Atreidez | donderdag 1 mei 2003 @ 14:57 |
quote:En waar doe je die ![]() | |
Virus | donderdag 1 mei 2003 @ 15:00 |
Heel eerlijk gezegt had ik niet verwacht dat je voor zo'n bewijs zou kunnen zakken en hem kreeg bij aankoop van een zak aardappels of iets dergelijks. | |
menmul | donderdag 1 mei 2003 @ 15:02 |
Ik heb nog wel een leuk speedbootje te koop om mee te beginnen het gaat om een speedboot van 4.20 meter met een 90 pk inboord jet aandrijving (net zoals bij een jetski) hij is redelijk zuinig omdat er een 4 takt motor in ligt. En je kan er goed achter waterskieen en degelijke. Het voordeel van een jet is dat je in heel ondiep water kan varen er steekt namelijk niets onder je boot uit. Als je interesse hebt moet je maar effe mailen naar menmulder@hotmail.com dan kan ik je wat meer informatie + foto's geven | |
Virus | donderdag 1 mei 2003 @ 15:08 |
Prijs? | |
Virus | donderdag 1 mei 2003 @ 15:13 |
![]() | |
Millstone | donderdag 1 mei 2003 @ 15:24 |
Je moet eerst weten op watvoor water je wilt varen. Dat is het allerbelangrijkste... -Meer Wat wil je ermee doen: Waar laat je je boot: Pas als je een antwoord weet op deze vragen, dan pas kan je op pad voor een boot. En kan je kijken wat voor boot er bij jou past. Als je het andersom doet, dan is een miskoop zo gebeurt, en een boot kost al snel een pleuro'tje of 5000... duzzz Suc6 | |
Virus | donderdag 1 mei 2003 @ 15:28 |
Dat is simpel te beantwoorden maar ik weet dus niet wat voor boot erbij hoort. Meestal zal ik gaan varen in een meer, en soms in de Maas. De boot zal gestald worden aan een steiger. De bootjes die ik heb geplaatst zijn allen tussen de 1500 en de 2000 euro waar gaan die andere 3000 a 3500 euro dan heen??????? En wat voor bootje adviseer je mij met deze gegevens? | |
Virus | donderdag 1 mei 2003 @ 15:30 |
![]() | |
Virus | donderdag 1 mei 2003 @ 15:49 |
Wie kan mij een link geven naar een forum over boten? motorboten? Alvast bedankt!! | |
dagizmo | donderdag 1 mei 2003 @ 15:54 |
Je post heel erg veel bootjes. En ze zijn allemaal wat verschillend. Ik merk dat je ineens meer speedbootje gaat zoeken, maar houd je dan wel rekening met je vaarbewijs?? en ja dat is niet erg gemakkelijk, erg veel mensen zakken daarvoor. Dus bepaal eerst wat je wilt en ga dan kijken. En met een euro of 2000 kun je best aardige bootjes vinden. Maar kijk nogmaals goed naar je motor, want roeien heb je zeker geen zin in Dus ga eerst rustig kijken WAT voor type boot ( vis-toer-speed bootje). Met kajuit, zonder kajuit etc etc. enne: Koop een boot en werk je dood Heb je daar wel van gehoord? bekend gezegde op de scheepvaart | |
Virus | donderdag 1 mei 2003 @ 16:04 |
Onderhoud was toch maar 2 keer per jaar? Ik moet er idd nog goed over nadenken of ik wel de tijd en het geld ervoor heb. Zeker als er continu iets aan is!! | |
dagizmo | donderdag 1 mei 2003 @ 16:12 |
quote:Met 2ehands blijf je bezig soms. Het onderhoud is 2 keer per jaar volgens het boekje ja. Maar och soms motorproblemen en je blijft er in investeren en globaal omschreven is 40% van de tijd afstellen, onderhoud,reparatie en 60% van de tijd is vaartijd. Boten vergen veel onderhoud en 2ehands motoren willen soms ook nogal eens niet lief zijn, helaas. | |
menmul | donderdag 1 mei 2003 @ 18:45 |
Ik zat te denken aan zo'n 3000 euro maar dan heb je wel een boot die geheel opgeknapt is en waar een inboord motor in zit. Hij is helemaal geverft, de bekleding van de stoelen is vervangen, er zitten nieuwe meters in en er is een lager in de aandrijving vervangen. als je intresse hebt kan ik je wel een foto mailen weet niet hoe je die hier moet plaatsen quote: | |
Darknezz | donderdag 1 mei 2003 @ 20:56 |
quote:Je mag zo hard als je kan... (Op de DAAR aangewezen plaatsen (doormiddel van een bord) Mijn broer heeft 2 weken geleden een speedboat gekocht en dat ding lopp 90km/u.. (is echt een aanrader om een keer mee te maken moet ik zeggen ![]() Echt moeilijk is het niet, ik had het erg onderschat quote:http://www.vaarbewijs.info/klein_vaarbewijs/Default.asp Hier staat wat info... | |
Furby | donderdag 1 mei 2003 @ 21:13 |
quote:Bij een houten boot kan je de jaarringen tellen. quote:ligt eraan of je met aanhanger vaart of niet. je mag iig niet op de carpoolstrook varen. quote:Voor jou wel schat ik in. | |
Furby | donderdag 1 mei 2003 @ 21:16 |
quote:Vanaf www.vaarbewijs.info : quote: | |
Atreidez | donderdag 1 mei 2003 @ 21:21 |
quote:Thnx, dus als ik me speedboat via het strand het water in breng hoef ik geen papieren te hebben ![]() | |
ramses | donderdag 1 mei 2003 @ 21:22 |
We hebben zelf ook een boot Fairline Phantom 50 en het is niet alleen de aanschaf van je boot maar ook het onderhoud kost je veel geld. Zeker als je een 2ehands boot koopt, moet je heel goed uitkijken. Let goed op de motor, want als die kapot gaat ben je de pineut. Zonder motor is je boot waardeloos (en je kunt hem dus niet verkopen) en een nieuwe motor is erg duur. Zelfs als alles op het eerste gezicht goed lijkt, kan er iets mis zijn. Bijvoorbeeld een klein gaatje ergens (in een filter ofzo) en de problemen beginnen. Ook je havengeld en stalling (in de winter) brengen kosten met zich mee. Een boot (hoe klein of groot 'ie ook is) kan je alleen kopen als je hem twee keer kan betalen, zeg maar. O ja, een vaarbewijs is niet altijd nodig. Als je vroeger op 'de grote vaart' hebt gezeten, heb je er nu geen nodig. Moet je je vaarbewijs wel halen, nou ja dan moet je maar op eerder genoemde site kijken. In ieder geval veel plezier met je boot, maar dat zal wel lukken denk ik O ja, als je niet veel tijd hebt voor het onderhoud, dan zou ik voor een polyester boot gaan. | |
Darknezz | donderdag 1 mei 2003 @ 21:31 |
quote: ![]() Zo een?? Als dat zo is, dan varen jullie toch wel een lekker bootje | |
Atreidez | donderdag 1 mei 2003 @ 21:32 |
quote: ![]() | |
Furby | donderdag 1 mei 2003 @ 21:33 |
quote:Mooie kutboot, zoals ge ziet zijn ze bij een beetje vaart allemaal het dak op gevlucht. ![]() | |
ramses | donderdag 1 mei 2003 @ 22:18 |
quote:Ehm... ja. Het is inderdaad een mooie boot. We gaan ook wel eens met de boot op vakantie, dus dan is het wel handig als je een beetje luxe hebt. Maar ik vind deze persoonlijk nog mooier: De Fairline Squadron 74: Maar dat is een beetje veel boot voor 4 mensen. | |
Virus | vrijdag 2 mei 2003 @ 14:27 |
Deze boten (jachten) zijn zeker aardig. Maar om te beginnen lijkt me dit toch ook leuk en dat voor E1850,- ![]() | |
beware_reageerd | maandag 5 mei 2003 @ 23:45 |
Kijk eens een tijdje op marktplaats. Ken er een paar die voor weinig, erg leuke bootjes hebben gekocht. Heb trouwens zelf een Teal Clipper. Een winnaar uit 1967. Een opknapper, maar is dat meer dan waard. Het is een ruim ding. 6mtr lang bij 2,50 breed. Dat is het betere werk, en voor naar weinig. Als je 2500 duur noemt. Oh ja, vaarbewijs klopt. Langer dan 15 meter en niet 20. 20 is alleen de snelheid. | |
Virus | dinsdag 6 mei 2003 @ 09:16 |
Waar denk je dat ik deze foto's vandaan heb gehaald? | |
Virus | dinsdag 6 mei 2003 @ 17:00 |
Kan iemand mij hier iets vertellen over de kwaliteit van de motor JOHNSON??? zijn deze een beetje goed en betrouwbaar? | |
Virus | woensdag 7 mei 2003 @ 15:08 |
Wat voor een motor hoort erbij een Shetland 535?? En hoe kom je aan een trailer? | |
Virus | woensdag 7 mei 2003 @ 15:48 |
Wie kan mij adviseren wat een goed merk motor is? voor een motorbootje? | |
beware_reageerd | woensdag 7 mei 2003 @ 16:53 |
Johnson is an sich niet slecht. Zijn, geloof ik, wel aardige slokops qua brandstof. Als het model shetland is wat ik denk, kun je er een 15, 20 of 25 pk makkelijk achterhangen. Op zich vindt ik Yamaha een heel goede motor. Vooral de A20 of A25. (tevens AE serie alleen is deze dan electrisch startende) Heeft nog een breekpen ter beveiliging van je motor. De nieuwere modellen hebben een tandrubber in de schroef. Als je dan eens aan de grond loopt ben je gelijk 300 tot 600 euro verder. En dat terwijl een splitpen 5 euro kost. |