Hij had dat met die Hill Giant getest op een Half-orc Barbarian (ikzelf) Human fighter (Speelt al een tijdje niet meer mee) en zijn eigen karakter (Half-elf Paladin) Hij was dus alleen even vergeten dit ik met een party daar binnen kwam die bestond uit een Halfling (roque), een elf (Sorceres), een dwerg (Cleric) en een Half-Orc (ikzelf)
Dus hij had het met die 3 karakters geprobeerd die eigenlijk niet meer samenspeelden. Maar ja aldoende leert men. Zo leer ik dingen van hem en hij weer van mij. En als dungeon master heb je in zo een situatie dus het recht om wat dingetjes aan te passen.
Dus het is net hoe je dit soort dingen bekijkt als dungeon master. Ikzelf heb zoiets dat doodgaan er wel bij hoort, maar als ik het op een nette manier iets kan manipuleren ik dat ook zal doen. Voor de speler is het ook een teleurstelling als zijn karakter na middagen spelen doodgaat. En ook wel demotiverend vind ik zelf.
Als DM ben ik gewend alles (maar dan ook echt alles) te manipuleren...alle damage rolls, en alle DC's, of het nou van saves of van skill checks is...op die manier hou je de volle controle...de truuk is natuurlijk om het zo te doen dat de spelers niet doorhebben dat je aan het manipuleren bent...op een gegeven moment kun je dan bijna zonder voorbereiding een hele sessie improviseren...hooguit een paar plotwendingen en 1 of 2 encounters voorbereiden en voorderest alles aan de spelers over laten...
zo heb ik bijvoorbeeld een keer de hele party een uur of drie door een gebouw laten lopen dat geen enkele functie in het avontuur had....ze wilden het per se onderzoeken dus vooruit dan maar...hele plattegrond geimproviseerd.monsters erbij....dichte deuren, kistjes met sleutels etc.
pas na 3 uur zei 1 v/d spelers:"Je bent dit volledig uit je duim aan het zuigen, he!"....dat zijn leuke dingen als DM vind ik....
[Dit bericht is gewijzigd door Abbadon op 02-05-2003 16:53]
quote:dat klopt morgenvroeg zie je mijn vervolg post
Op vrijdag 2 mei 2003 12:10 schreef Lord Dreamer het volgende:[..]
lol
![]()
![]()
![]()
Ik heb je in iedergeval niet in je onderbroek gezet
quote:En zover zijn wij dus nog niet. Ik kom zelf al wel een heel eind al zeg ik het zelf. Het uiteindelijke doel is natuurlijk om de party gewoon ergens in een stad neer te planten en te zeggen zoek het maar uit. Wat ik ook min of meer van plan de volgende keer dat ik DM ben.
Op vrijdag 2 mei 2003 16:15 schreef Abbadon het volgende: Als DM ben ik gewend alles (maar dan ook echt alles) te manipuleren...alle damage rolls, en alle DC's, of het nou van saves of van skill checks is...op die manier hou je de volle controle...de truuk is natuurlijk om het zo te doen dat de spelers niet doorhebben dat je aan het manipuleren bent...op een gegeven moment kun je dan bijna zonder voorbereiding een hele sessie improviseren...hooguit een paar plotwendingen en 1 of 2 encounters voorbereiden en voorderest alles aan de spelers over laten...
Heb jij overigens van te voren bepaald wat voor monsters er ongeveer voor kunnen komen in een bepaalde campagne?
quote:Wel een beetje late reactie, maar je bent nog niet eens thuis geweest. Hoe weet je dan dat er een kadootje ligt?
Op vrijdag 2 mei 2003 13:08 schreef nyphai het volgende:
Sooow... wat een drukte bij m'n huis, dank voor kadootje werikIk heb gister de film Mists of Avalon gekeken en de film is dus net zo zwaar te verteren als het boek...
Vond het wel een mooie film, ondanks dat het natuurlijk niet helemaal klopte met het boek
quote:Ik geef toe, ik heb waarschijnlijk wat meer ervaring en dat scheelt een hoop..wat ik vooral merk is dat je, naarmate je langer speelt, de regels minder gebruikt....regels zijn in het begin een prettig houvast, maar worden op een gegeven moment ook een beperking...
Op vrijdag 2 mei 2003 17:48 schreef Werik het volgende:[..]
En zover zijn wij dus nog niet. Ik kom zelf al wel een heel eind al zeg ik het zelf. Het uiteindelijke doel is natuurlijk om de party gewoon ergens in een stad neer te planten en te zeggen zoek het maar uit. Wat ik ook min of meer van plan de volgende keer dat ik DM ben.
Heb jij overigens van te voren bepaald wat voor monsters er ongeveer voor kunnen komen in een bepaalde campagne?
wat betreft je vraag: welke monsters ik gebruik komt meestal voort uit de campagne/het avontuur dat gespeeld wordt. een beetje samenhang qua monsters vind ik vaak wel prettig...een aanval op een Orc-fort vraagt om andere monsters dan een aanval op een cultus van demon-aanbidders...van de andere kant is het ook wel leuk om er af en toe iets onverwachts tussen te gooien om de spelers scherp te houden...
voordat ik echt 'aparte' monsters (draken, demonen etc.) inzet bouw ik meestal wel een goede reden, of een speciale plek in het avontuur in....zeker als die monsters intelligent zijn....
quote:
Op vrijdag 2 mei 2003 23:49 schreef Werik het volgende:
Leuk verhaal Loth (of is het sitethief)
quote:Ik ben zelf DM en speler in 2 verschillende groepen. De groep waar ik speler ben daar heeft het DM schap gecirkuleerd onder diverse spelers alleen was het dan wel zo dat we een queste speelden die meer dan een jaar duurde. De groep is al met al ruim 12 jaar bij elkaar. In de loop der tijden zijn een paar spelers erbij gekomen en anderen hebben de groep verlaten, maar we zijn met 3 spelers over van de originele groep. Als DM heb ik een groepje onder mijn hoede waar de huidige DM van de andere groep bij zit als speler. Een oud speler van een van mijn vorige speelgroepen samen met zijn vriendin en mijn neef die me ooit geintroduceerd heeft met D&D. Een erg leuke speelgroep. Als DM werk ik een groot geheel uit wat speelt in het avontuur. Zeg maar de hoofdlijnen, daaronder vallen zogenaamde hulplijnen. Maar de spelers bepalen het verhaal. soms is dat balen, als ze bij wijze van spreken besluiten om niet de grot in te gaan, maar het bospad te vervolgen. Maar die onberekenbaarheid is ook hetgene wat DM scap leuk maakt en de spelvreugde die je de spelers geeft. Een goede Dm zo zeg ik dan ook altijd, haalt voldoening uit de spelvreugde van zijn spelers. er voor zorgend dat de adrenaline ook werkelijk aanwezig is als de spelers dan eindelijk na een aantal speelavonden de locatie hebben gevonden waar de vampier schuilt die het gebied onveilig maak. Het binnengaan van de grot waar de vampier zijn nest heeft, doet de harten sneller kloppen als het ware. Het spelen van midlevel characters vind ik persoonlijk het leukst omdat je dan niet alles zomaar kunt doen en niet het gevoel hebt onsterfelijk te zijn. Een level 20 wizard heeft toch helemaal geen groep meer nodig om te gaan avonturieren? Die gaat allang rentenieren.
Op vrijdag 2 mei 2003 17:48 schreef Werik het volgende:[..]
En zover zijn wij dus nog niet. Ik kom zelf al wel een heel eind al zeg ik het zelf. Het uiteindelijke doel is natuurlijk om de party gewoon ergens in een stad neer te planten en te zeggen zoek het maar uit. Wat ik ook min of meer van plan de volgende keer dat ik DM ben.
Heb jij overigens van te voren bepaald wat voor monsters er ongeveer voor kunnen komen in een bepaalde campagne?
Wat ook leuk is als ik terugkijk naar die 13 jaar dat ik speel en master, hoeveel spelers er met het spel in contact zijn geraakt en bv eerst als speler en later zelf als DM een eigen groep zijn begonnen. dan spreek ik over meer dan 25 personen.
vreemd dat op mijn vorige post hiero 0 reacties volgden
p.s. Het was gisteren zo en zo rustig in de taveerne
Toch een van de meest briljante series die ik heb gelezen
quote:Met z'n allen bij mij thuis verzamelen, ik woon centraal
Op zaterdag 3 mei 2003 14:07 schreef Werik het volgende:
Heb ik ook willen doen Bar. Ik wilde eigenlijk vragen hoe je dat logistiek wilt oplossen? Maar ik wilde dus eerst eens de reacties van de anderen bekijken, vandaar dat ik (nog) niet reageerde.
Want ik kom bv uit zaanstad, Nyphai uit Flevoland, LD uit Rotterdam, Abbadon uit Alkmaar en jijzelf uit Den bosch (Toch?) En hoewel het me een heel leuk plan lijkt en een groot D&D fan ben. Heb ik het er toch niet voor over om een groot gedeelte van een dag in de auto door te brengen.
Als het een eind van te voren gepland wordt, zouden we bijvoorbeeld wel een huisje in de buurt kunnen huren ofzo, dat zou ik geen probleem vinden.
Verder de reacties van de anderen maar afwachten denk ik?p.s. Het was gisteren zo en zo rustig in de taveerne
Ik wil dan ook het reisgenootschap in de bossen vriendelijk bedanken voor het veilig opbergen van mijn krachten
quote:niks te danken
Op zaterdag 3 mei 2003 18:56 schreef Arutha het volgende:
Zo .. het is tijd om die valheru eens aan te gaan pakken. Hij heeft nu lang genoeg op zijn luie reet gezeten.Ik wil dan ook het reisgenootschap in de bossen vriendelijk bedanken voor het veilig opbergen van mijn krachten
we krijgen je nog wel
quote:
Op zaterdag 3 mei 2003 19:35 schreef Arutha het volgende:
Dat is niet aan te raden Jan-Jaap.
Ik denk dat je dit beter aan Asschen over kan laten, al heeft die natuurlijk ook geen kans
waarom ben ik totaal niet onder de indruk?
quote:Sommige mensen hebben gewoon te weinig hersen inhoud om te zien in welk gevaar ze verkeren.
Op zaterdag 3 mei 2003 19:41 schreef Abbadon het volgende:waarom ben ik totaal niet onder de indruk?
En ld . het is inderdaad wel makkelijk dat jullie er even niet zijn. Scheelt mij weer energie
quote:ik zei ook WE
Op zaterdag 3 mei 2003 19:35 schreef Arutha het volgende:
Dat is niet aan te raden Jan-Jaap.
Ik denk dat je dit beter aan Asschen over kan laten, al heeft die natuurlijk ook geen kans
samen ben je sterke
en dan eerst bijkomen van het gevecht
quote:Dan moet je The Sandman maar gaan lezen... dat is de gedachte achter deze samenvatting
Op zaterdag 3 mei 2003 23:24 schreef Werik het volgende:
Ik snap het einde van je verhaal niet Nyphai?Waar komen die 2 vrouwen inene vandaan?
Voor de rest wel leuk geschreven.
Maar 1 hint, de eerste man in de processie is de broer van de overledene en de 2 vrouwen zijn ook familie... klik hier voor meer sandman info
[Dit bericht is gewijzigd door nyphai op 04-05-2003 00:01]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |