FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Spit gecrashed :(
BladE-l-----maandag 28 april 2003 @ 21:57
Gisteren na lang sleutelen de Triumph Spitfire uit de garage gehaald voor de eerste mooi-weerrit.
Lekker in het platteland van het noorden van ons land rondgetuft en vrolijk het dak open.

Tot we in een haarspeldbochtje met ons achterwiel in de sloot kwamen.
De auto slipte weg, we trokken hem recht en gleden in de berm.
Voor we tijd hadden om een zucht van verlichting te slaken gleden we verder de sloot in.

Aan de slipsporen te zien heeft het linkerachterwiel in de berm gezeten en raakte de chauffeur (ik dus niet ) de macht over het stuur kwijt.
Toch reden we net 50.

En dit zie je dan door je raampje...

Na het bellen van een bergingsbedrijf (lang leve de All-Risk) werden we er weer uitgetrokken, maar daar werd je helemaal niet vrolijk van.


Waterige oogjes...;(

En een gore troep onder de kap...

Maar goed, na enig schoonmaakwerk bij een nabijgelegen boerderij en in de garage thuis was ze weer redelijk toonbaar.
We konden zelfs naar huis rijden, aangezien ze bij de eerste poging weer startte...
We hebben net een winter lang de remmen, carburateurs, ophanging en electro onder handen genomen, nu kunnen we gelijk weer verder met enig spuitwerk, uitlijnen en nieuwe claxons. (hebben het helaas niet overleeft.)
BladE-l----- en schoonvader leven overigens nog, de spit is nu op medium care en krijgt elke avond een kusje voor het slapengaan.

NiXzmaandag 28 april 2003 @ 22:01
Herfstmaandag 28 april 2003 @ 22:03
Ach zo heb je weer wat te doen he?
Werken aan zo'n wagen lijkt me net zo leuk als er in rijden.

[Dit bericht is gewijzigd door Herfst op 28-04-2003 22:04]

BladE-l-----maandag 28 april 2003 @ 22:04
quote:
Op maandag 28 april 2003 22:01 schreef NiXz het volgende:

Ja he?
Is alleen een zootje in de garage nu...
BladE-l-----maandag 28 april 2003 @ 22:06
quote:
Op maandag 28 april 2003 22:03 schreef Herfst het volgende:
Ach zo heb je weer wat te doen he?
Werken aan zo'n wagen lijkt me net zo leuk als er in rijden.
We hebben alleen zo kort plezier gehad van het werk tot nu toe.
We hebben er al eens de ABC-rally meegereden en ze rijdt elk jaar de Groningen-Oldenburg-Groningen mee, alsmede verschillende toertochten.
Dit jaar zouden we misschien de Beaujolais-rally meerijden, maar dat zit er helaas niet in. De versnellingsbak doet heel moeilijk.
slashyoumaandag 28 april 2003 @ 22:06
Damns, shit happens. Kun je alles nog wel krijgen aan onderdelen?
BladE-l-----maandag 28 april 2003 @ 22:09
quote:
Op maandag 28 april 2003 22:06 schreef slashyou het volgende:
Damns, shit happens. Kun je alles nog wel krijgen aan onderdelen?
No probs. Alleen een nieuwe motorkap en een nieuwe versnellingsbak is nogal prijzig.
Verder hebben we nog een Monza-dak en een leren monocock-overtrek.
Zat er al bij, anders was het ook een duur geintje geworden.
Spaakvelgen en een 2-taksspruitstuk zitten er ook nog aan te komen.
Ik ga nu pitten, overigens. Moet er morgen weer vroeg uit.
dfr0stmaandag 28 april 2003 @ 22:12
je hebt geluk gehad, boompje links was niet goed voor je en de auto geweest.

NiXzmaandag 28 april 2003 @ 22:16
Je bent toch wel goed verzekerd...?
gijsje79maandag 28 april 2003 @ 22:55
Ben je lekker klaar mee.
Ja erg zonde van die scheurtjes bij de lampen.
Verder valt de schade toch wel mee?
Maar veel succes met je wagen.
BloodhoundFromHellmaandag 28 april 2003 @ 23:00
mooie auto, zonde van die crash, maar beter de sloot dan de muur of een paal moet je maar denken, nu is de schade nog te overzien zo lijkt het.. Succes ermee..
Nijmegenaarmaandag 28 april 2003 @ 23:07
quote:
Op maandag 28 april 2003 23:00 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
mooie auto, zonde van die crash, maar beter de sloot dan de muur of een paal moet je maar denken, nu is de schade nog te overzien zo lijkt het.. Succes ermee..
Precies mijn gedachtes!

Ik zie toch altijd "liever" een gecrashte moderne auto als een gecrashde klassieker, dat blijft eeuwig zonde.

Vroeger vond ik die klassieke auto's maar niks, lelijk enzo, maar als je wat ouder wordt ga je die oude auto's toch steeds meer waarderen.

Tjabbomaandag 28 april 2003 @ 23:57
Jammer van de auto zeg. maar nu kun je wel weer ongegeneerd veel tijd aan je hobby besteden. (ik neem aan dat dat een hobby van je is, die oude auto)
BladE-l-----dinsdag 29 april 2003 @ 07:20
quote:
Op maandag 28 april 2003 22:16 schreef NiXz het volgende:
Je bent toch wel goed verzekerd...?
All-Risk, dus dat komt wel goed. Hij is net weer getaxeerd en door de APK.
Het blijft inderdaad een hobby, dus je bent nooit uitgesleuteld. Was het dit niet geweest, dan was er wel een ander project gekomen.
WaSTeiLdinsdag 29 april 2003 @ 08:27
Zonde, zonde, maar daar en tegen houd je het wel bezig...
Zo te lezen was je anders ergens anders mee begonnen, maar het is zonde om zo'n karretje te verwaarlozen....
Miracle_Mandinsdag 29 april 2003 @ 08:29
zonde en pech..maar je leeft nog en de auto rijdt dus het komt wel weer goed
Kreatordinsdag 29 april 2003 @ 08:50
Na 1 dag! . Jeutje, dan heb je er wel erg weinig plezier gehad van die wagen...maar goed, ik lees dattie alweer door de apk is, dus dan kun je snel weer rijden. Gelukkig maar, want het is een mooie wagen die niet sstil moet staan. .
#ANONIEMdinsdag 29 april 2003 @ 09:29
Zeer mooi geschreven stukje...
Zeer mooie auto ook trouwens...

heb je nog een beetje specificaties?

Veel succes met het repareren

Tjabbodinsdag 29 april 2003 @ 09:33
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 09:29 schreef BroesWillems het volgende:
Zeer mooi geschreven stukje...
Zeer mooie auto ook trouwens...

heb je nog een beetje specificaties?

Veel succes met het repareren


Gefeliciteerd met je eerste beschaafde post van deze week
#ANONIEMdinsdag 29 april 2003 @ 09:34
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 09:33 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

Gefeliciteerd met je eerste beschaafde post van deze week


maar goed dat je er een bij hebt gezet...
ik ben volgensmij een van de enigsten die fatsoenlijk reageerd...
Tjabbodinsdag 29 april 2003 @ 09:35
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 09:34 schreef BroesWillems het volgende:

[..]

maar goed dat je er een bij hebt gezet...
ik ben volgensmij een van de enigsten die fatsoenlijk reageerd...


hoho. mijn post niet gelezen
en het was idd een grapje. normaal moet je jezelf beschermen tegen flames e.d. vandaar dit vriendelijk gebaar

Ontopic:

Weet topicstarter al hoelang het duurt voor de onderdelen binnen zijn?
Ik zou zelf helemaal niet kunnen wachten namelijk...

[Dit bericht is gewijzigd door Tjabbo op 29-04-2003 09:38]

Miesjeldinsdag 29 april 2003 @ 09:37
Veel sterkte en plezier met het opknappen.
BladE-l-----dinsdag 29 april 2003 @ 13:20
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 09:35 schreef Tjabbo het volgende:
Weet topicstarter al hoelang het duurt voor de onderdelen binnen zijn?
Ik zou zelf helemaal niet kunnen wachten namelijk...
De versnellingsbak is nog niet besteld. (We zijn er nog niet over uit of het nu een Overdrive moet worden of niet)
De claxons, grille, koplampen e.d. moeten binnenkort maar even worden opgehaald. Ik heb de komende tijd toch zeëen van vrije tijd.

Het is trouwens een Spitfire 1500 uit 1975.
Er ligt een 4 cil. lijnmotor in met 2 carburateurs.
Ze haalt 71 PK bij 5500 toeren, maar weegt "slechts" 795 kg.
Accelleratie 0-100 is ongeveer 13 sec. Origineel, ze haalt het echter ook wel in zo'n 9 sec. Top is zo'n 160, maar dat rij je er gewoonweg niet mee, dat is zonde van de motor.

Al met al een heerlijk hobbyproject. Ze is van mijn schoonvader, maar we sleutelen en rijden meestal met ons tweëen.
Een paar jaar geleden ben ik samen met mijn vrouw nog een weekje naar de Veluwe geweest, en ze rijdt nog wel eens mee in tijdritten en puzzeltochten. Niet slecht voor haar leeftijd, hè?

#ANONIEMdinsdag 29 april 2003 @ 13:38
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 13:20 schreef BladE-l----- het volgende:

[..]

De versnellingsbak is nog niet besteld. (We zijn er nog niet over uit of het nu een Overdrive moet worden of niet)
De claxons, grille, koplampen e.d. moeten binnenkort maar even worden opgehaald. Ik heb de komende tijd toch zeëen van vrije tijd.

Het is trouwens een Spitfire 1500 uit 1975.
Er ligt een 4 cil. lijnmotor in met 2 carburateurs.
Ze haalt 71 PK bij 5500 toeren, maar weegt "slechts" 795 kg.
Accelleratie 0-100 is ongeveer 13 sec. Origineel, ze haalt het echter ook wel in zo'n 9 sec. Top is zo'n 160, maar dat rij je er gewoonweg niet mee, dat is zonde van de motor.

Al met al een heerlijk hobbyproject. Ze is van mijn schoonvader, maar we sleutelen en rijden meestal met ons tweëen.
Een paar jaar geleden ben ik samen met mijn vrouw nog een weekje naar de Veluwe geweest, en ze rijdt nog wel eens mee in tijdritten en puzzeltochten. Niet slecht voor haar leeftijd, hè?


aaah... echte liefde voor een auto...
Jofunu-kundinsdag 29 april 2003 @ 17:42
Ouch, dat was niet al te best, en zoals gezegd, maar goed dat die boom niet verder naar rechts stond. Ikzelf heb voor m'n huidige auto echt niet zoveel over, ik zat erover te denken om de enige grote deuk in de zijkant eruit te halen, maar hij zit er al zo lang in dat ik bang ben er een gat in te slaan vanwege roestvorming, misschien weten jij of je schoonvader daar iets op? (mijne is nog niet ZO oud, 18/19 jaar pas)
Toewandinsdag 29 april 2003 @ 18:49
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 13:20 schreef BladE-l----- het volgende:

[..]

Het is trouwens een Spitfire 1500 uit 1975.
Er ligt een 4 cil. lijnmotor in met 2 carburateurs.
Ze haalt 71 PK bij 5500 toeren, maar weegt "slechts" 795 kg.
Accelleratie 0-100 is ongeveer 13 sec. Origineel, ze haalt het echter ook wel in zo'n 9 sec. Top is zo'n 160, maar dat rij je er gewoonweg niet mee, dat is zonde van de motor.


Mijn ouders hebben de MK3 gehad, een witte uit 1969. Mijn vader reed er alleen wel altijd (te)hard mee, dat ding was vaak kapot. Alleen hebben mijn ouders 'm voor een prikkie weggedaan toen er gezinsuitbreiding kwam . Was jammergenoeg voordat ik geboren was, anders had ik ze wel tegengehouden.. Ze hadden 'm best even op kunnen slaan.

Deze dus, alleen dan in het wit.

De achterkant van dit model vind ik eerlijk gezegd mooier dan die van de nieuwere Spitfire's..

j22flyingdownwinddinsdag 29 april 2003 @ 18:54
Ahhhh zonde man , veel succes met opknappen!
Metro2005dinsdag 29 april 2003 @ 19:43
heb je in elk geval weer wat te doen. je schoonvader dacht zeker, shit nu heb ik niks meer te doen. hoppa in het water
maar wel mazzel dat ie nog redelijk makkelijk te maken valt. succes met opknappen
BladE-l-----woensdag 30 april 2003 @ 21:21
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 18:49 schreef Toewan het volgende:

[..]

Mijn ouders hebben de MK3 gehad, een witte uit 1969. Mijn vader reed er alleen wel altijd (te)hard mee, dat ding was vaak kapot. Alleen hebben mijn ouders 'm voor een prikkie weggedaan toen er gezinsuitbreiding kwam . Was jammergenoeg voordat ik geboren was, anders had ik ze wel tegengehouden.. Ze hadden 'm best even op kunnen slaan.

Deze dus, alleen dan in het wit.
[afbeelding]

De achterkant van dit model vind ik eerlijk gezegd mooier dan die van de nieuwere Spitfire's..


Ik vind persoonlijk ook dat de MK3 een mooier achterwerk heeft.
Ook een iets betere motor. De 1500 en 1300 hebben een afgeknepen motor om te kunnen voldoen aan strengere emissie-eisen in de VS.
De MK3 is een model eerder en had er nog geen last van.
Onze spit is trouwens origineel Nederlands met blauw kenteken.
BladE-l-----woensdag 30 april 2003 @ 21:23
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 17:42 schreef Jofunu-kun het volgende:
Ouch, dat was niet al te best, en zoals gezegd, maar goed dat die boom niet verder naar rechts stond. Ikzelf heb voor m'n huidige auto echt niet zoveel over, ik zat erover te denken om de enige grote deuk in de zijkant eruit te halen, maar hij zit er al zo lang in dat ik bang ben er een gat in te slaan vanwege roestvorming, misschien weten jij of je schoonvader daar iets op? (mijne is nog niet ZO oud, 18/19 jaar pas)
Sorry, ik ben niet echt thuis in uitdeuken. Maar als er echt zoveel roestvorming op zit, lijkt lassen me een betere oplossing.
Moet je alleen iemand zien te vinden die dat mooi genoeg kan.
bliebliewoensdag 30 april 2003 @ 21:34
gaave auto ...
TriumphGT6zaterdag 18 oktober 2003 @ 12:03
vind de coupé met 6 cillender toch mooier :p haha... just kiddin... maar wanneer komt je eigen triumph voor de deur staan?
VanDreadzaterdag 18 oktober 2003 @ 12:29
mogguh.... subtiel kickje
Patrick281zaterdag 18 oktober 2003 @ 12:30
quote:
Op zaterdag 18 oktober 2003 12:03 schreef TriumphGT6 het volgende:
vind de coupé met 6 cillender toch mooier :p haha... just kiddin... maar wanneer komt je eigen triumph voor de deur staan?
Bij zo'n auto hoort wel een 6'cylinder, dan is'tie helemaal

En jullie hebben echt geluk gehad tijdens/met/na dit ongeluk !
(gelijk kraslot gekocht ?)

Patrick281zaterdag 18 oktober 2003 @ 12:32
quote:
Op zaterdag 18 oktober 2003 12:29 schreef VanDread het volgende:
mogguh.... subtiel kickje
Die auto is al meer dan 20 jaar .. dus een kickje van een topic van 4-5 maanden geleden is toch geen probleem.
TriumphGT6zaterdag 18 oktober 2003 @ 13:48
quote:
Op zaterdag 18 oktober 2003 12:30 schreef Patrick281 het volgende:

[..]

Bij zo'n auto hoort wel een 6'cylinder, dan is'tie helemaal


Das dus de GT6... maar dies wel coupé... persoonlijk vind ik hem mooier...maar ben ook niet helemaal onpartijdig.. hehe

maar spitje is wel lekker open rijden... alsie niet in een greppeltje ligt