abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_10047381
De afgelopen heb ik me verdiept in de Olympus OM camera familie.
Maar een ding begrijp ik niet:
Eerst kwam er de OM-1 (1973) daarna de OM-2 (1975).
Vervolgens de OM-3 (1983)), daarna de OM-4 (1984).
Toen de OM-4Ti (1987/1990*) en daarna als laatste de OM-3Ti (1995).

Wie volgt er nu wat op?

Moet ik de OM-1 en de OM-3 zien als de broertjes van de OM-2 en OM-4?
Dus OM-1 word opgevolgd door de OM-3, word opgevolgd door de OM-3Ti,
met daarnįįst de OM-2, word opgevolgd door de OM-4, word vervolgens opgevolgd door de OM-4Ti?
Of is er het echt van de OM-1 word opgevolgd door de OM-2, word opgevolgd door de OM-3, word vervolgens opgevolgd door de OM-4.

Daarnaast: zijn de Ti-versie's opvolgers van de resp. OM-3 en OM-4?

Kortom hoe zit het nu?
Welke bovengenoemde camera zou jij uiteindelijk gebruiken?
Wat is het verschil?

* In 1987 kwam de OM-4Ti Champagne uit, en in 1990 de OM-4Ti Black. Voor het overzicht heb ik de overige modelen buiten beschouwing gelaten. Alhoewel ik me stiekum afvraag op welke camera de OM-10 is gebaseerd die ikzelf heb.

pi_10047668
Allereerst: de OM-10 is de camera voor de amateur. Automatisch, met weinig instellingsmogelijkheden.
De Om-1 is een camera met mechanisch sluiterwerk (klinkt fantastisch als je langere sluitertijden gebruikt). De 2 had een electronische sluiter.
De OM-3 was de opvolger van de 1. Ook mechanisch, maar met een perfecte spotmeting en zeer degelijk.
De OM-4 is de meest geavanceerde van het stel, maar ook weer niet mechanisch.
Er is ook nog de OM-2 spot/program geweest. Heb ik zelf gehad, erg fijne camera, maar niet de uitbreidingsmogelijkheden van de 3 en 4 (zoals matglas en prisma vervangen)

De TI versies waren speciale (en erg kostbare) versies van de bestaande camera's. Een extraatje voor de rijke gebruikers zeg maar.

Als ik mocht kiezen: de OM-3, maar ik vond hem altijd te duur.

[Dit bericht is gewijzigd door the-O op 27-04-2003 17:03]

In veel gevallen is een scheve horizon dan ook de juiste.
  zondag 27 april 2003 @ 17:10:37 #3
16063 MonoSynth
I doubt, therefore I might be
pi_10048045
quote:
Op zondag 27 april 2003 16:40 schreef Snailer het volgende:
De afgelopen heb ik me verdiept in de Olympus OM camera familie.
Maar een ding begrijp ik niet:
Eerst kwam er de OM-1 (1973) daarna de OM-2 (1975).
Vervolgens de OM-3 (1983)), daarna de OM-4 (1984).
Toen de OM-4Ti (1987/1990*) en daarna als laatste de OM-3Ti (1995).

Wie volgt er nu wat op?

Moet ik de OM-1 en de OM-3 zien als de broertjes van de OM-2 en OM-4?
Dus OM-1 word opgevolgd door de OM-3, word opgevolgd door de OM-3Ti,
met daarnįįst de OM-2, word opgevolgd door de OM-4, word vervolgens opgevolgd door de OM-4Ti?
Of is er het echt van de OM-1 word opgevolgd door de OM-2, word opgevolgd door de OM-3, word vervolgens opgevolgd door de OM-4.

Daarnaast: zijn de Ti-versie's opvolgers van de resp. OM-3 en OM-4?

Kortom hoe zit het nu?
Welke bovengenoemde camera zou jij uiteindelijk gebruiken?
Wat is het verschil?

* In 1987 kwam de OM-4Ti Champagne uit, en in 1990 de OM-4Ti Black. Voor het overzicht heb ik de overige modelen buiten beschouwing gelaten. Alhoewel ik me stiekum afvraag op welke camera de OM-10 is gebaseerd die ikzelf heb.

Wat ik er van weet is dat de OM-10 (1978) een paar jaar na de OM-2 (1975) uitgekomen is, als 'kleine broertje van'. De OM-2 was niet zo zeer een 'opvolger' van de OM-1, maar meer een automatisch broertje, met het befaamde lichtmeetsysteem, waarbij het licht *tijdens* de opname gemeten wordt.

Na de OM-10 kwamen in die serie nog de OM-20 (USA : OM-G), OM-30 (USA : OM-F) en de OM-40 Program (USA : OM-PC) uit.

Ten tijde van de AF-hype in 1987 hebben ze de geflopte OM-707 en OM-101 gemaakt, die met een nieuwe lensvatting werkten, en over 'power-focus' beschikten.

Ik heb hier voor me een complete SIF (Sales Information File) van de OM-1 liggen, en een paar Camera Magazines over de OM. Helaas mis ik deel twee van het OM-verhaal, waarin de geschiedenis na de OM-1 uitgelegd wordt (CM 4/95).

Een lijstje met data waarop de verschillende versies uitgekomen zijn:

OM-1 : 1972
OM-2 : 1975
OM-1N : 1979
OM-2N : 1979 (wat er op duidt dat de OM-1 en OM-2 geen opvolgers van elkaar zijn)
OM-3 : 1983
OM-4 : 1983 (wat er op duidt dat ook de OM-3 en OM-4 geenszins opvolgers van elkaar zijn)
OM-2SP : 1985 (Spot/Program)
OM-4Ti : 1986
OM-3Ti : 1995

En in het lagere segment:
OM-10 : 1978
OM-10 Quartz Data : 1980
OM-10 FC : 1982 (Alleen USA)
OM-20 : 1982
OM-30 : 1983
OM-40 Program : 1985

En de 'nieuwe' serie met Power Focus:
OM-707 : 1986
OM-101 Power Focus : 1988

pi_10048964
Aha, Dus de OM-1 en de OM-2 lopen naast elkaar. Mechanisch versus elektronisch.(?) Wat is daar weer het voordeel/nadeel van?

Verder heb ik begrepen dat er met de Ti-versies ook een paar bugs werden opgelost, zoals een hoge batterij drain. Ook zijn er een paar features toegevoegd. Klopt dat en wat zijn dat dan?

Ik vraag dit allemaal omdat ik te zijnertijd graag een tweede Olympus body wil aanschaffen. Daarnaast vind ik het verhaal wat erachter zit intresant. Wil je een goeie koop doen dat moet je het wel natuurlijk alemaal begrijpen. Nu weet ik dus dat ik me moet richten op de OM-3x en de OM-4x.

De hamvraag lijkt me dus gezien het belangrijkste verschil(?) is dat ik dus moet kiezen tussen elektronisch (om-4) en mechanisch (om-3). Zeg ik dat goed?

pi_10052331
quote:
Op zondag 27 april 2003 17:58 schreef Snailer het volgende:
Aha, Dus de OM-1 en de OM-2 lopen naast elkaar. Mechanisch versus elektronisch.(?) Wat is daar weer het voordeel/nadeel van?
Mechanisch betekent dat de sluiter niet batterij afhankelijk is. Werkt met een soort veer-mechanisme, erg prettig.
De 3 en 4 zijn meer systeem camera's, waar voor ieder onderdeel een alternatief is. Als hobby fotograaf zul je er niet veel mee doen.
In veel gevallen is een scheve horizon dan ook de juiste.
  maandag 28 april 2003 @ 10:37:53 #6
16063 MonoSynth
I doubt, therefore I might be
pi_10062567
quote:
Op zondag 27 april 2003 17:58 schreef Snailer het volgende:
OM-1 en OM-3 zijn mechanisch en handmatig. Het voordeel hiervan is dat je niet afhankelijk bent van batterijen, behalve voor de lichtmeting.

OM-2 en OM-4 zijn halfautomaten, wat wil zeggen dat de camera de sluitertijd zelf bepaalt aan de hand van het ingestelde diafragma en het gemeten licht. De sluiter wordt hierbij elektronisch aangestuurd, wat batterij-afhankelijkheid inhoudt

quote:
[..]
Ik vraag dit allemaal omdat ik te zijnertijd graag een tweede Olympus body wil aanschaffen. Daarnaast vind ik het verhaal wat erachter zit intresant. Wil je een goeie koop doen dat moet je het wel natuurlijk alemaal begrijpen. Nu weet ik dus dat ik me moet richten op de OM-3x en de OM-4x.
De OM-3 en OM-4 zijn nogal prijzig in de tweedehands markt. Als ik jou was zou ik beginnen met een OM-1 of OM-2 (of OM-10 met Manual Adapter), die zijn relatief goedkoop en makkelijk te krijgen, en als je echt verder wilt dan kun je altijd nog een OM-3 of OM-4 kopen.
quote:
De hamvraag lijkt me dus gezien het belangrijkste verschil(?) is dat ik dus moet kiezen tussen elektronisch (om-4) en mechanisch (om-3). Zeg ik dat goed?
Ik zou zeggen : Als eerste body een OM-2(N/SP) of OM-4(Ti) omdat een semi-automaat wel zo makkelijk is als het er op aankomt, en als tweede body eventueel een OM-1(N) of OM-3(Ti).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')