abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_10096725
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 16:14 schreef Mariel het volgende:

[..]

kan leiden. Als uit communicatie blijkt dat beiden die invulling als goed zien, dan kan dit. Uit de communicatie komt echter vaker naar voren dat een andere invulling meer heilzaam is.

Jawel, natuurlijk...
quote:
Een relatie komt voort uit liefde, en liefde kent geen barrieres zoals sexuele voorkeur. Ik denk dat het in de praktijk wel zo is, omdat je doorgaans "ruikt" of iemand dezelfde soort voorkeuren er op nahoudt als jijzelf..
Voorkeuren "ruiken"?

Maar mijn stelling gaat erover is een eenduidige autoriteit zoals de D in D/s-relaties bevoorderlijk voor de relatie? En is dat dus bij relaties van zeer gelovige mensen ook zo? 1 persoon is de baas, zoals God ook de baas is en de ander vertrouwt hierop. Een reflectie van het geloof in God dus...

[Dit bericht is gewijzigd door Ryan3 op 29-04-2003 17:49]

I´m back.
pi_10096869
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 16:57 schreef Ryan3 het volgende:

Voorkeuren "ruiken"?

Maar mijn stelling gaat erover is een eenduidige autoriteit zoals de D in D/s-relaties bevoorderlijk voor de relatie? En is dat dus bij relaties van zeer gelovige mensen ook zo? 1 persoon is de baas, zoals God ook de baas is en de ander vertrouwd hierop. Een reflectie van het geloof in God dus...

Daar kan ik geen antwoord op geven.. Er zijn veel dergelijke huwelijken die schitterend lijken te verlopen. Anderzijds zijn er ook christenen die een relatie op basis van gelijke inbreng hebben, die eveneens goed lopen. Anderzijds bestaan er van beide soorten relaties die totaal niet lopen.

"zeer gelovig".. Wat is dat eigenlijk? Als je het cliche bedoelt van fundamentalistisch, dan is denk ik het meerendeel in de praktijk een D/s-relatie. "gelovig" als graadmeter bestaat echter zelf niet. Er is niet te meten in welke mate iemand gelooft. Ik denk dat er algeheel weinig verschil is in voorkomen en kwaliteit van D/s-relaties tussen christenen en niet-christenen.

dinsdag 29 april 2003 @ 17:47:57 #153
24099 Tia_Tijger
Demonisator :)
pi_10097663
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 16:57 schreef Ryan3 het volgende:

Maar mijn stelling gaat erover is een eenduidige autoriteit zoals de D in D/s-relaties bevoorderlijk voor de relatie? En is dat dus bij relaties van zeer gelovige mensen ook zo? 1 persoon is de baas, zoals God ook de baas is en de ander vertrouwd hierop. Een reflectie van het geloof in God dus...

Dat gedeelte kan ik met jou eens zijn, Ryan, en ik vermoed om eerlijk te zijn sterk dat voor gelovigen de psychologische aspecten hetzelfde zijn. Dat kan ik uiteraard niet bewijzen maar de parallelen lijken wel zo'n conclusie te steunen.
You have the right to remain silent. Anything you say will be misquoted, then used against you.
pi_10097709
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 17:47 schreef Tia_Tijger het volgende:

[..]

Dat gedeelte kan ik met jou eens zijn, Ryan, en ik vermoed om eerlijk te zijn sterk dat voor gelovigen de psychologische aspecten hetzelfde zijn. Dat kan ik uiteraard niet bewijzen maar de parallelen lijken wel zo'n conclusie te steunen.

Nog steeds benieuwd of Watchman gaat reageren.
I´m back.
  dinsdag 29 april 2003 @ 17:57:05 #155
24099 Tia_Tijger
Demonisator :)
pi_10097837
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 17:50 schreef Ryan3 het volgende:

Nog steeds benieuwd of Watchman gaat reageren.

Ik eigenlijk ook wel, maar zo niet dan heeft er vandaag iig een interessante discussie plaatsgevonden
You have the right to remain silent. Anything you say will be misquoted, then used against you.
pi_10102186
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 17:57 schreef Tia_Tijger het volgende:

[..]

Ik eigenlijk ook wel, maar zo niet dan heeft er vandaag iig een interessante discussie plaatsgevonden

Ikzelf ben eigenlijk wel geinteresseerd hoe Polleke er tegenover staat..
pi_10102244
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 21:55 schreef Mariel het volgende:

[..]

Zeg dan eens op #wft dat ie moet reageren...
I´m back.
pi_10107952
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 14:56 schreef Mariel het volgende:

[..]

Vaak wordt er een oordeel geveld over BDSM (Op zich al niet netjes om te oordelen als christen), terwijl de meesten totaal niet weten wat het inhoudt.. Zoals dat wel geldt voor meer sexuele vlakken. Homosexualiteit is bijv. ook iets waarvan juist degenen die er fel tegen zijn geen benul hebben wat het inhoudt, en wat niet.

Denk even aan het verschil tussen oordelen en veroordelen. De Bijbel geeft duidelijk aan dat je mag oordelen.
Jezus is Heer
  woensdag 30 april 2003 @ 11:34:45 #159
49296 ds_polleke
Apostel Paulus de boskabouter
pi_10109082
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 21:55 schreef Mariel het volgende:

[..]

Tegenover Bondage en Sadomasochisme...

tja.

ik moet mijn vrouw als broser vaatwerk behandelen. zij moet mij onderdanig zijn.... ikmoet haar "hoofd" zijn zoals Christus het hoofd van de gemeente.

Hieruit blijkt niet dat de gezagsverhouding in mijn huwelijk D/s zijn.
Christus gaf zich over om gekruisigd te worden voor de gemeente...

voorts ben ik het eens met eerdere posters (watchamn?) dat pijn en genot tegenovergestelden zijn. en onderdrukking, het uitoefenen van pijn, vernederen lijkt me niet het plan van GOd voor het huwelijk.

If my answers scare you.. stop asking scary questions.
pi_10110923
quote:
Op woensdag 30 april 2003 06:09 schreef Watchman het volgende:

[..]

Denk even aan het verschil tussen oordelen en veroordelen. De Bijbel geeft duidelijk aan dat je mag oordelen.

Het gebruikelijke "Ik oordeel niet, maar ik vermaan je met liefde" principe
pi_10110954
quote:
Op woensdag 30 april 2003 11:34 schreef ds_polleke het volgende:

voorts ben ik het eens met eerdere posters (watchamn?) dat pijn en genot tegenovergestelden zijn. en onderdrukking, het uitoefenen van pijn, vernederen lijkt me niet het plan van GOd voor het huwelijk.

"Nee, wij weten veel beter dan jijzelf wat jij 'genot' moet vinden. Jij vindt dit niet écht lekker, dat dénk je maar."
pi_10110989
quote:

Pijn an sich kan ook verlichtend werken wanneer geestelijke pijn daarmee verdreven wordt. Ook kan het zijn dat iemand pijn totaal anders ervaart.
pi_10111606
quote:
Op woensdag 30 april 2003 13:41 schreef Mariel het volgende:

[..]

Pijn an sich kan ook verlichtend werken wanneer geestelijke pijn daarmee verdreven wordt. Ook kan het zijn dat iemand pijn totaal anders ervaart.

Kennen jullie "flagellantisme"? En wat vinden jullie van de praktijken, waarbij de kruisiging van God wordt nagespeeld inclusief de spijkers in de handen en voeten, die men op Paasdag wel aantreft op bepaalde plaatsen in de wereld? Er is zeer zeker reden om aan te nemen dat er een verband bestaat tussen Christendom en sado-masochisme.
Ik bekijk de zaken zo.
pi_10111918
quote:
Op woensdag 30 april 2003 14:15 schreef Yipo_Palaffis het volgende:

Kennen jullie "flagellantisme"? En wat vinden jullie van de praktijken, waarbij de kruisiging van God wordt nagespeeld inclusief de spijkers in de handen en voeten, die men op Paasdag wel aantreft op bepaalde plaatsen in de wereld? Er is zeer zeker reden om aan te nemen dat er een verband bestaat tussen Christendom en sado-masochisme.

Dat wordt natuurlijk ook niet goed gekeurd, lijkt me. Fysieke boetedoening.
pi_10112049
quote:
Op woensdag 30 april 2003 14:32 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Dat wordt natuurlijk ook niet goed gekeurd, lijkt me. Fysieke boetedoening.

Toch hebben Christenen bijna een natuurlijke drang tot boetedoening. Dit hangt samen met het schuldige geweten dat ons wordt opgedrongen.
Ik bekijk de zaken zo.
pi_10112088
quote:
Op woensdag 30 april 2003 14:38 schreef Yipo_Palaffis het volgende:

Toch hebben Christenen bijna een natuurlijke drang tot boetedoening. Dit hangt samen met het schuldige geweten dat ons wordt opgedrongen.

Zonder schuldgevoel geen behoefte aan verlossing door een verlosser.
pi_10112201
quote:

Tegenover Bondage en Sadomasochisme...

tja.

ik moet mijn vrouw als broser vaatwerk behandelen. zij moet mij onderdanig zijn.... ikmoet haar "hoofd" zijn zoals Christus het hoofd van de gemeente.

Hieruit blijkt niet dat de gezagsverhouding in mijn huwelijk D/s zijn.
Christus gaf zich over om gekruisigd te worden voor de gemeente...

Dat houdt dus in dat er iig op psychologisch nivo eenzelfde relatie tussen jou en jouw vrouw bestaat als in een D/s relatie. Mischien moet je even niet fixeren op het fysieke gedeelte maar op het emotionele.
quote:
Ah, maar jij gaat er van uit dat een dergelijke relatie die elementen per se bevat, dat is niet zo.

Onderdrukking...ah, dat is een aardige.
Onderdruk jij jouw vrouw, die naar ik aanneem, zelf gekozen heeft om samen met jou te leven volgens christelijke denkbeeld waarbij zij onderdanig aan jou is?
Als iemand dat zelfde doet zonder christelijke grondslag is dat dan fout?

woensdag 30 april 2003 @ 14:50:38 #168
53149 MasterPeace
Venus in Steenbok
pi_10112264
quote:
Op woensdag 30 april 2003 14:38 schreef Yipo_Palaffis het volgende:

[..]

Kan het niet zo zijn dat een heleboel fundamentalistische Christenen door die gezinnen waar ze in opgegroeid zijn gewend zijn aan een leven met straf, pijn, schuld&boete, sadisme en psychoses dat ze die gezins-situatie onbewust in 1 lijn doortrekken naar wat er in de Bijbel staat; Dat ze onbewust gehecht zijn en loyaal zijn aan hun straffende, ietwat gestoorde ouders, dat ze "heil en bevrijding" verwachtten van een externe Godheid die dezelfde soort kenmerken in zich heeft als hun ouders (ouders die bovendien daarnaast zelf die Bijbel-doctrines door die kinderen hun strot douwen!)???
"Veel naoorlogse Nederlandse architecten moeten ervan overtuigd zijn
dat iemands levensgeluk evenredig toeneemt met de omvang van zijn ramen."
Benno Barnard
pi_10112340
quote:
Op woensdag 30 april 2003 14:50 schreef MasterPeace het volgende:

[..]

Kan het niet zo zijn dat een heleboel fundamentalistische Christenen door die gezinnen waar ze in opgegroeid zijn gewend zijn aan een leven met straf, pijn, schuld&boete, sadisme en psychoses dat ze die gezins-situatie onbewust in 1 lijn doortrekken naar wat er in de Bijbel staat; Dat ze onbewust gehecht zijn en loyaal zijn aan hun straffende, ietwat gestoorde ouders, dat ze "heil en bevrijding" verwachtten van een externe Godheid die dezelfde soort kenmerken in zich heeft als hun ouders (ouders die bovendien daarnaast zelf die Bijbel-doctrines door die kinderen hun strot douwen!)???

Het is in elk geval een zichzelf instandhoudend complex zonder aanknopingspunten met de werkelijkheid.
Ik bekijk de zaken zo.
pi_10112454
quote:
Op woensdag 30 april 2003 14:55 schreef Yipo_Palaffis het volgende:

Het is in elk geval een zichzelf instandhoudend complex zonder aanknopingspunten met de werkelijkheid.

Nou nou, da's wel érg kort door de bocht.
pi_10112581
quote:
Op woensdag 30 april 2003 15:01 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Nou nou, da's wel érg kort door de bocht.

Tenzij je vind dat God en zijn voor onze zonden gestorven Zoon wel aanknopingspunten heeft met een daadwerkelijk gebeurde realiteit.
Ik bekijk de zaken zo.
pi_10112627
quote:
Op woensdag 30 april 2003 15:08 schreef Yipo_Palaffis het volgende:

Tenzij je vind dat God en zijn voor onze zonden gestorven Zoon wel aanknopingspunten heeft met een daadwerkelijk gebeurde realiteit.

Jahoor. In de ervaring van miljoenen mensen zéker!

Maar dit topic gaat over seks .

pi_10112753
quote:
Op woensdag 30 april 2003 15:10 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Ik sprak dan ook vanuit eigen perspectief.
quote:
O, sorry. (Het verklaart wel het succes van dit onderwerp.)

Over seks: ik las dat de verhouding God-gelovige goed zou passen bij die van domination-submissiveness. Daar zit wel wat in.

Ik bekijk de zaken zo.
pi_10112899
quote:
Op woensdag 30 april 2003 15:10 schreef DennisMoore het volgende:

En religie natuurlijk
pi_10113426
quote:
Op woensdag 30 april 2003 14:15 schreef Yipo_Palaffis het volgende:

[..]

Heb je misschien wat bronnen voor me, zodat ik er meer over kan leren?
  woensdag 30 april 2003 @ 17:11:10 #176
49296 ds_polleke
Apostel Paulus de boskabouter
pi_10114834
quote:
Op woensdag 30 april 2003 15:15 schreef Yipo_Palaffis het volgende:
Over seks: ik las dat de verhouding God-gelovige goed zou passen bij die van domination-submissiveness. Daar zit wel wat in.
dat geeft mij mooi de reden om het weer de grond in te rampetampen....
Dan plaatst de D zich op de steol van God enb dat mag nie....
If my answers scare you.. stop asking scary questions.
pi_10114881
quote:
Op woensdag 30 april 2003 17:11 schreef ds_polleke het volgende:

[..]

Volgens Paulus moet de man juist heersen, en de vrouw onderdanig zijn aan haar man, net zoals Christus het hoofd is van de gemeente.

Deze uitspraak van Paulus neem ik met een korreltje zout, omdat het in het evangelie verder niet echt voorkomt.. Maar denk op zich niet dat het slecht is.

† In Memoriam † woensdag 30 april 2003 @ 17:15:01 #178
47213 ArmaniMania
pi_10114896
quote:
Op woensdag 30 april 2003 17:13 schreef Mariel het volgende:

[..]

Volgens Paulus moet de man juist heersen, en de vrouw onderdanig zijn aan haar man, net zoals Christus het hoofd is van de gemeente.

Deze uitspraak van Paulus neem ik met een korreltje zout, omdat het in het evangelie verder niet echt voorkomt.. Maar denk op zich niet dat het slecht is.

Dus jij gelooft niet zo in emancipatie dan ?
pi_10114925
quote:
Op woensdag 30 april 2003 17:15 schreef ArmaniMania het volgende:

[..]

Dus jij gelooft niet zo in emancipatie dan ?

Zeker wel. Maar ik zeg ook dat wanneer er geen sprake is van emancipatie, en man en vrouw zich daar beiden prettig bij voelen, het me iets goeds lijkt.
pi_10114969
quote:
Op woensdag 30 april 2003 17:17 schreef Mariel het volgende:
Zeker wel. Maar ik zeg ook dat wanneer er geen sprake is van emancipatie, en man en vrouw zich daar beiden prettig bij voelen, het me iets goeds lijkt.
Ja, maar die vrouw zal wel gek zijn om er tegen in te gaan wanneer ze zich er niet prettig bij voelt, omdat ze anders daarvoor gestraft zal worden door god. .
pi_10115001
quote:

[..]

Nee hoor, de D kan zelf uitstekend ook onderworpen zijn aan een hogere macht, dat is precies dezelfde situatie als die jij beschreef over jouw huwelijk.
Jouw vrouw is onderworpen aan jou, jij bent onderworpen aan God.

Leg mij het verschil eens uit?

[Dit bericht is gewijzigd door Tijger_m op 30-04-2003 17:22]

pi_10115012
quote:
Op woensdag 30 april 2003 17:19 schreef matthijn99 het volgende:

[..]

Ja, maar die vrouw zal wel gek zijn om er tegen in te gaan wanneer ze zich er niet prettig bij voelt, omdat ze anders daarvoor gestraft zal worden door god. .

Welke leer is dat matthijn99?
pi_10115065
quote:

Onzin. De analogie betekent niet dat iemand zich wérkelijk als een God zou zien. Slechte redenatie.

Zie idd de analogie Jezus/Man aan het hoofd van de gemeente/het gezin. Daarbij ziet de man zich toch ook niet als Jezus zelf?

pi_10115077
quote:
Op woensdag 30 april 2003 17:22 schreef Mariel het volgende:
Welke leer is dat matthijn99?
Nou, de leer die hierboven aangehaald werd. Er staat toch dat Paulus zegt dat de vrouw onderdanig moet zijn? Of mag je je als vrouw voor deze ene keer aan gods woord/wet onttrekken?
pi_10115103
quote:
Op woensdag 30 april 2003 17:25 schreef matthijn99 het volgende:

Nou, de leer die hierboven aangehaald werd. Er staat toch dat Paulus zegt dat de vrouw onderdanig moet zijn? Of mag je je als vrouw voor deze ene keer aan gods woord/wet onttrekken?

Paulus was niet wijs. En wist als vrijgezel niet waarover ie 't had.
pi_10115116
quote:
Op woensdag 30 april 2003 17:25 schreef matthijn99 het volgende:

[..]

Dit is Paulus' idee als levensinrichting. Wanneer je kijkt naar de evangelien, geschreven door degenen die Jezus hebben meegemaakt, is daarvan niets meer terug te vinden. De liefde is overigens het grootst, dus dat zou eigenlijk leidende kracht moeten zijn.. En denk niet dat er generiek te zeggen is hoe een relatie moet zijn om liefde tot haar recht te laten komen, verschilt per persoon.
pi_10115171
quote:
Op woensdag 30 april 2003 17:28 schreef Mariel het volgende:
Dit is Paulus' idee als levensinrichting. Wanneer je kijkt naar de evangelien, geschreven door degenen die Jezus hebben meegemaakt, is daarvan niets meer terug te vinden.
Ah okee, dat wist ik niet.
quote:
De liefde is overigens het grootst, dus dat zou eigenlijk leidende kracht moeten zijn.. En denk niet dat er generiek te zeggen is hoe een relatie moet zijn om liefde tot haar recht te laten komen, verschilt per persoon.
Dat is je persoonlijke mening maar die komt dus in conflict met hoe het in de bijbel 'voorgeschreven' wordt?
pi_10115213
quote:
Op woensdag 30 april 2003 17:32 schreef matthijn99 het volgende:

[..]

Dat is je persoonlijke mening maar die komt dus in conflict met hoe het in de bijbel 'voorgeschreven' wordt?

Ik hanteer de evangelien als basis. Daarin wordt weinig gesproken over hoe relaties zouden (moeten) zijn. Enige wat wel min of meer veroordeeld wordt is sex voortkomend uit lust (Dit tegenover sex uit liefde). Ook wordt er gesproken dat liefde een belangrijk concept is. Gezien een relatie voortkomt uit liefde, denk ik dat een relatie zichzelf wel wijst uit de liefde, en dat de relatie voortkomt uit de liefde en niet andersom..
pi_10115283
quote:
Op woensdag 30 april 2003 17:35 schreef Mariel het volgende:
Ik hanteer de evangelien als basis. Daarin wordt weinig gesproken over hoe relaties zouden (moeten) zijn. Enige wat wel min of meer veroordeeld wordt is sex voortkomend uit lust (Dit tegenover sex uit liefde). Ook wordt er gesproken dat liefde een belangrijk concept is. Gezien een relatie voortkomt uit liefde, denk ik dat een relatie zichzelf wel wijst uit de liefde, en dat de relatie voortkomt uit de liefde en niet andersom..
Maar dat jij die liefde dan met hetzelfde geslacht wilt delen, dat maakt niet uit?
pi_10115295
quote:
Op woensdag 30 april 2003 17:39 schreef matthijn99 het volgende:

[..]

Maar dat jij die liefde dan met hetzelfde geslacht wilt delen, dat maakt niet uit?

Op relationeel gebied maakt dat niet uit. Op sexueel gebied ben ik er nog niet helemaal uit, en onderzoek ik nog.
pi_10115352
quote:
Op woensdag 30 april 2003 17:40 schreef Mariel het volgende:
Op relationeel gebied maakt dat niet uit. Op sexueel gebied ben ik er nog niet helemaal uit, en onderzoek ik nog.
Hoe was je van plan dat te toetsen dan? .
pi_10115355
quote:
Op woensdag 30 april 2003 17:40 schreef Mariel het volgende:

Waarom zou het god kunnen schelen of je partner een piemeltje heeft of niet? Het is maar een stukje vlees...
pi_10115361
quote:
Op woensdag 30 april 2003 17:43 schreef matthijn99 het volgende:

[..]

Hoe was je van plan dat te toetsen dan? .

Schriften bestuderen, en in verband brengen met elkaar..
pi_10115427
quote:
Op woensdag 30 april 2003 17:43 schreef Mariel het volgende:
Schriften bestuderen, en in verband brengen met elkaar..
En de conclusie wordt dan een soort gulden middenweg?
pi_10115457
quote:
Op woensdag 30 april 2003 17:47 schreef matthijn99 het volgende:

[..]

En de conclusie wordt dan een soort gulden middenweg?

Nee, de conclusie wordt iets absoluuts. Er staat veel geschreven, en de vraag is op wie die schriften van toepassing zijn. Uiteindelijk zal ik duidelijk kunnen vinden welke schriften wel op mij van toepassing zijn, en welke niet..
pi_10115473
quote:
Op woensdag 30 april 2003 17:49 schreef Mariel het volgende:

Nee, de conclusie wordt iets absoluuts. Er staat veel geschreven, en de vraag is op wie die schriften van toepassing zijn. Uiteindelijk zal ik duidelijk kunnen vinden welke schriften wel op mij van toepassing zijn, en welke niet..

Ah. Je wil schriftgeleerde worden! En je aan wettekstjes houden. .
pi_10115519
quote:
Op woensdag 30 april 2003 17:49 schreef Mariel het volgende:
Er zijn vast nu wel mensen te vinden die je dat kunnen zeggen. Alleen ben ik bang dat als je 10 van die mensen zou raadplegen, je ook 10 verschillende 'adviezen' zult horen.
pi_10115826
quote:
Op woensdag 30 april 2003 17:50 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Ah. Je wil schriftgeleerde worden! En je aan wettekstjes houden. .

Ik wil de oorsprong leren begrijpen.
pi_10115832
quote:
Op woensdag 30 april 2003 17:53 schreef matthijn99 het volgende:

[..]

Er zijn vast nu wel mensen te vinden die je dat kunnen zeggen. Alleen ben ik bang dat als je 10 van die mensen zou raadplegen, je ook 10 verschillende 'adviezen' zult horen.

Dat is ook zeker zo. Iedereen heeft een bepaalde kennis, en vaak ook een bepaald beeld, en richt een uitleg daarop in. Dat heb ik ook, ik leg alles uit in het licht voor zover het mij nu bekend is, maar ook dat kan veranderen.. Daarom pleit ik er ook voor dat beste iedereen voor zichzelf kan uitvinden wat er nou eigenlijk staat.
pi_10115870
quote:
Op woensdag 30 april 2003 18:15 schreef Mariel het volgende:
Dat is ook zeker zo. Iedereen heeft een bepaalde kennis, en vaak ook een bepaald beeld, en richt een uitleg daarop in. Dat heb ik ook, ik leg alles uit in het licht voor zover het mij nu bekend is, maar ook dat kan veranderen.. Daarom pleit ik er ook voor dat beste iedereen voor zichzelf kan uitvinden wat er nou eigenlijk staat.
...en wordt het daarmee niet je eigen 'waarheid' i.p.v. de waarheid (voor zover die te achterhalen valt)?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')