FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Seat Cupra GT
Svenssondonderdag 24 april 2003 @ 16:16
Normaal gesproken vind ik het wat goedkoop om Autoweek nieuws rechtstreeks hier naar toe te knippen en plakken, maar dit vond ik toch wel zeer fraai...
quote:
Spectaculaire Seat Cupra GT

Op de autotentoonstelling in Barcelona lanceerde Seat een prototype van een spectaculair racemonster, de Cupra GT.

Nog een wereldpremiére die ons bereikt vanuit Barcelona is die van de Seat Cupra GT. Het prototype is exclusief ontwikkeld voor circuitraces en zijn definitieve versie zal dit seizoen debuteren in de Spaanse GT Serie. Er is zelfs de mogelijkheid dat de auto volgend jaar aan de 24 uren van Le Mans gaat deelnemen.
Het prototpe heeft stylingdetails van de Salsa en de Tango concept cars en geeft ook een hint naar de toekomstige nieuwe Seat-ontwerpen. De Cupra GT is ontwikkeld door Seat Sport in het nieuwe ontwerpcentrum van het merk in Sitges en is uitgerust met een achterin geplaatste 3,0-liter V6 biturbo motor van Audi-origine, die na de inbreng van de Seat-ingenieurs een vermogen levert van 500 pk, dat via een sequentiële zesbak dat naar de achterwielen wordt overgebracht. Afhankelijk van de overbrengingsverhoudingen van de versnellingsbak moet een topsnelheid van 295 km/h tot de mogelijkheden behoren. De acceleratie van 0 naar 100 km/h kan in 4,2 seconden afgewerkt worden.
De productie van de Cupra GT start in de tweede helft van dit jaar, waarbij de auto's uitsluiten op bestelling worden geleverd.

bron: Autoweek


Wat een beeldschone vormen! De achterkant deed mij zelf een beetje denken aan de Porsche 911 GT1 of Noble M12 GTO...
BobRooneydonderdag 24 april 2003 @ 16:20
gadverdamme wat lelijk
Svenssondonderdag 24 april 2003 @ 16:22
quote:
Op donderdag 24 april 2003 16:20 schreef BobRooney het volgende:
gadverdamme wat lelijk
Nee, die kerel op je usericon ziet er lekker uit...
Ranodonderdag 24 april 2003 @ 16:23
Ik vind em ook niet mooi...
Herfstdonderdag 24 april 2003 @ 16:23
Het valt me op dat veel merken die kritiek hebben gekregen dat ze teveel met de trends meegaan en niet hun eigen lijnen trouw blijven, nu gewoon de badge groter maken om toch maar duidelijk te maken om welk merk het nou gaat. (zoals hier de grill met de seat badge). Het wordt er niet mooier op
QOnlinedonderdag 24 april 2003 @ 16:24
Lekker voorkantje, maar ik vind de afwerking aan de achterkant wat magertjes.
EdSchoutendonderdag 24 april 2003 @ 16:25
Moowj bakkie
BobRooneydonderdag 24 april 2003 @ 16:25
quote:
Op donderdag 24 april 2003 16:22 schreef Svensson het volgende:

[..]

Nee, die kerel op je usericon ziet er lekker uit...


Wat dat ermee te maken heeft weet ik niet....maar die auto is gewoon niet mooi. Kan je er niet tegen dat iemand die auto niet mooi vind? *lol*
masterdavedonderdag 24 april 2003 @ 16:27
als jij die auto in het echt ziet,sta je echt wel ff
bassetdonderdag 24 april 2003 @ 16:30
Mooi karretje, maar ook die zal ik wel niet kunnen betalen
Svenssondonderdag 24 april 2003 @ 16:31
quote:
Op donderdag 24 april 2003 16:25 schreef BobRooney het volgende:

[..]

Wat dat ermee te maken heeft weet ik niet....maar die auto is gewoon niet mooi. Kan je er niet tegen dat iemand die auto niet mooi vind? *lol*


Nee dat niet, maar er is wel een verschil tussen "Niet bepaald mijn smaak" en "Gadverdamme wat lelijk"
Kogandodonderdag 24 april 2003 @ 16:32
quote:
Op donderdag 24 april 2003 16:22 schreef Svensson het volgende:
Nee, die kerel op je usericon ziet er lekker uit...
Chopper
Kogandodonderdag 24 april 2003 @ 16:32
Mooi ding, vind de achterkant alleen minder.. lijkt wel een grote plastic bumper.
Pushitdonderdag 24 april 2003 @ 16:34
Die voorkant heeft een te hoog VW-concern gehalte als je het mij vraagt, zonder die S zou ik zweren dat het een Audi was maargoed ziet er toch lekker uit .
Greyfoxdonderdag 24 april 2003 @ 16:37
quote:
Op donderdag 24 april 2003 16:31 schreef Svensson het volgende:

[..]

Nee dat niet, maar er is wel een verschil tussen "Niet bepaald mijn smaak" en "Gadverdamme wat lelijk"


Wat is, behalve de woordkeuze, het verschil dan
Pushitdonderdag 24 april 2003 @ 16:37
quote:
Op donderdag 24 april 2003 16:37 schreef Greyfox het volgende:

[..]

Wat is, behalve de woordkeuze, het verschil dan


Nuance e.d.
Greyfoxdonderdag 24 april 2003 @ 16:41
quote:
Op donderdag 24 april 2003 16:37 schreef Pushit het volgende:

[..]

Nuance e.d.


Dat is toch woordkeuze
Pushitdonderdag 24 april 2003 @ 16:42
quote:
Op donderdag 24 april 2003 16:41 schreef Greyfox het volgende:

[..]

Dat is toch woordkeuze


Niet helemaal maargoed .
Greyfoxdonderdag 24 april 2003 @ 16:43
Maar on topic:
Ik kan Seat en dit soort modellen niet echt bij elkaar passen.
Als ik het geld zou hebben voor een sportauto, dan zou ik een ander merk nemen puur en alleen al omdat Seat niet zo'n sportauto-uitstraling heeft.
Renouddonderdag 24 april 2003 @ 16:43
erg mooie wagen om naar te kijken!
Greyfoxdonderdag 24 april 2003 @ 16:44
quote:
Op donderdag 24 april 2003 16:42 schreef Pushit het volgende:

[..]

Niet helemaal maargoed .


Leg uit, misschien kan ik nog iets leren
RaTzdonderdag 24 april 2003 @ 17:04
M'n eerste indruk was eigenlijk dat de voorkant op de Bugatti Veyron lijkt
Opzich niks mis mee, en in zijn geheel is het wel een mooie wagen.
En de specs liegen er ook niet om
Xtreemdonderdag 24 april 2003 @ 17:11
Uiterlijk niet HEEL origineel, maar super mooi
GizartFRLdonderdag 24 april 2003 @ 19:44




Plaatjes van hahaha even overgezet naar dit topic.

-edit- plaatjes dus.

Svenssondonderdag 24 april 2003 @ 19:50
quote:
Op donderdag 24 april 2003 16:37 schreef Greyfox het volgende:

[..]

Wat is, behalve de woordkeuze, het verschil dan


Het eerste is genuanceerd, het tweede is behoorlijk bot. En ik hoor dan ook liever wat je er precies niet mooi aan vindt, dan kunnen we daar tenminste nog over discussiëren...
Het is misschien niet zo'n goeie vergelijking, maar stel dat jij foto's van je vriendin post. Dan kan ik reageren met: "Gadverdamme, wat is dat een lelijk wijf zeg!" maar ik kan ook zeggen: "Ze is niet bepaald mijn smaak, want ik vind dít en dát niet zo mooi aan haar, maar goed, als jij er maar gelukkig mee bent."

Om weer ontopic te gaan, hier een wat hogere kwaliteit foto:
Nou ja foto, het lijkt eerder een CGI...

Jordy-Bdonderdag 24 april 2003 @ 19:51
wat zitten die wielen dicht op de kasten... gaat dat echt rijden, zo?
Svenssondonderdag 24 april 2003 @ 19:51
Haahaha, ik ben weer lekker op tijd zie ik...
Svenssondonderdag 24 april 2003 @ 19:54
quote:
Op donderdag 24 april 2003 19:51 schreef Jordy-B het volgende:
wat zitten die wielen dicht op de kasten... gaat dat echt rijden, zo?
Dat ding op die plaatjes is een computer animatie. Het lijkt me toch wel dat ze op de uiteindelijke versie de rijhoogte kunnen instellen...
22Jarigedonderdag 24 april 2003 @ 19:54
Super Wagen
VanDreaddonderdag 24 april 2003 @ 20:26
eerst op echte foto's / irl zien dan praat ik verder
StefanPdonderdag 24 april 2003 @ 20:57
Spuuglelijk.... en anti-Nederland met die lage carosserie. Zal lekker rijden met om de 100m een drempel/greppel/hobbel/anti-auto obstakel.
_Administr8or_donderdag 24 april 2003 @ 20:59
Helemaal niet mooi!
Massdonderdag 24 april 2003 @ 20:59
Gelukkig istie vooral voor de racerij bedoeld (en dan niet voor een straatrace met drempels)
Nokiaringtone.orgdonderdag 24 april 2003 @ 21:36
quote:
Op donderdag 24 april 2003 20:57 schreef StefanP het volgende:
en anti-Nederland met die lage carosserie. Zal lekker rijden met om de 100m een drempel/greppel/hobbel/anti-auto obstakel.
Geniaal.

Ziet deze auto er misschien uit alsof hij bedoeld is om mee naar de Aldi te rijden ?

Threepiodonderdag 24 april 2003 @ 21:43
wat is dat ding hoog zeg... het lijkt wel een bus
Menyovrijdag 25 april 2003 @ 13:48
quote:
Op donderdag 24 april 2003 16:32 schreef Kogando het volgende:
Mooi ding, vind de achterkant alleen minder.. lijkt wel een grote plastic bumper.
Helemaal mee eens.
Tjabbovrijdag 25 april 2003 @ 15:41
Beetje een kind van de trend zullen we maar zeggen.
ieder merk heeft zo langzamerhand wel een flinke sportauto in het assortiment, en daar wil Seat niet achterblijven.

Het is best een mooie auto, maar alleen omdat de lijnen van de auto zo "namaak" zijn, hij doet me vooral aan andere, al langer bestaande sportauto's denken. (ik weet ff zo niet welke, maar zoals hierboven al gezegd is: ik zou zweren dat het een audi is als die grote lelijke S niet volop in beeld was).

Tuurlijk kijk je zo'n auto na, als je hem tegenkomt. en op zich is hij wel leuk, maar het is nog steeds geen foto die je ziet, maar een geperfectioneerde computerafdruk. De specs liegen er uiteraard niet om, hij gaat hard genoeg. maar ik betwijfel of er mensen zijn die zoveel geld (hij zal wel niet goedkoop worden) gaan uitgeven aan zo'n seat. voor dat geld koop je waarschijnlijk ook een rasechte duitser, italiaan, of jap.

Maar dat is natuurlijk mijn eigen bescheiden mening.

WaSTeiLvrijdag 25 april 2003 @ 15:53
quote:
Op vrijdag 25 april 2003 15:41 schreef Tjabbo het volgende:
Beetje een kind van de trend zullen we maar zeggen.
ieder merk heeft zo langzamerhand wel een flinke sportauto in het assortiment, en daar wil Seat niet achterblijven.
Seat is HET sportieve merk van het VAG concern in het personenwagen segment. Het is niet zo zeer dat ze plotseling een sportieve wagen willen maken, maar ze willen de lijn van sportieve wagens continueren. Kijk naar de Cupra modellen die uitkomen van de modellenseries...
Tjabbovrijdag 25 april 2003 @ 16:11
quote:
Op vrijdag 25 april 2003 15:53 schreef WaSTeiL het volgende:

[..]

Seat is HET sportieve merk van het VAG concern in het personenwagen segment. Het is niet zo zeer dat ze plotseling een sportieve wagen willen maken, maar ze willen de lijn van sportieve wagens continueren. Kijk naar de Cupra modellen die uitkomen van de modellenseries...


Dat WILLEN ze ja, en dat lukt ze redelijk, maar niet geweldig.
zeg nou zelf, als je die auto ziet en je denkt het S logo weg, van de achterkant lijkt het net de DTM uitvoering van de Audi TT. Ik zeg niet dat die auto niet mooi is, maar hij moet nogal wat creativiteit ontberen, wat zovaak het geval is bij VAG. Als ze dan een sportlijn willen opstellen, doe het dan goed en huur een paar echte designers in, en niet een paar van die halfbakken designers die teveel naar andere modellen hebben gekeken.


En over cupra, ja, persoonlijk vindt ik dus alléén de Leon Cupra mooi, die ibiza is zo'n lelijk slap aftreksel van de golf, man, daar wil je toch niet in gezien worden. Nee, voor echte sportiviteit moet je niet bij het VAG concern zijn, die hebben wat dat betreft nogal wat te leren. Maar dat laatste is dus én heel persoonlijk én heel offtopic.

Kreatorzaterdag 26 april 2003 @ 11:31
Geil ding dus... .
GSX-R600zaterdag 26 april 2003 @ 12:13
Hmm, ze hebben wel met een schuin oog gekeken naar het studiemodel/productiemodel (?) van Bugatti.
Qarinxzaterdag 26 april 2003 @ 12:15
WOW
Steve-Ozaterdag 26 april 2003 @ 12:20
quote:
Op zaterdag 26 april 2003 12:13 schreef GSX-R600 het volgende:
Hmm, ze hebben wel met een schuin oog gekeken naar het studiemodel/productiemodel (?) van Bugatti.
Zoiets dacht ik ook al die voorkant lijkt er een beetje op
GSX-R600zaterdag 26 april 2003 @ 12:34
EB 18/4 Veyron


Seat

zoek de verschillen


[Dit bericht is gewijzigd door GSX-R600 op 26-04-2003 12:42]

ddZzaterdag 26 april 2003 @ 15:25
quote:
Op zaterdag 26 april 2003 12:34 schreef GSX-R600 het volgende:
EB 18/4 Veyron

[afbeelding]
[afbeelding]

Seat

[afbeelding]

zoek de verschillen

[afbeelding]


Doe mij die Veron maar, U hoeft hem niet in te pakken; ik neem hem zo wel mee

Maar die Seat mag er ook zijn! Vooral de achterkant (ander kleur gespoten) is erg strak

Steve-Ozaterdag 26 april 2003 @ 15:42
quote:
Op zaterdag 26 april 2003 12:34 schreef GSX-R600 het volgende:
EB 18/4 Veyron

[afbeelding]
[afbeelding]

Seat

[afbeelding]

zoek de verschillen

[afbeelding]


Seat en bugatti vallen allebei onder het zelfde concern vandaar dat ze op elkaar lijken
Tjabbozaterdag 26 april 2003 @ 17:17
quote:
Op zaterdag 26 april 2003 15:42 schreef Steve-O het volgende:

[..]

Seat en bugatti vallen allebei onder het zelfde concern vandaar dat ze op elkaar lijken


dat accentueert nog eens de enorme originaliteit in het beestje
Svenssonzondag 27 april 2003 @ 17:22
Woppa, nog een duidelijker plaatje van de achterkant:

Hij heeft inderdaad veel weg van z'n grote broer, de Bugatti Veyron, maar ik vind de Cupra GT er net een beetje strakker, smoother en compacter uitzien.

Threepiozondag 27 april 2003 @ 17:24
die achterkant is sowieso genept van de Porsche Carrera GT
Svenssonzondag 27 april 2003 @ 17:28
quote:
Op zondag 27 april 2003 17:24 schreef Threepio het volgende:
die achterkant is sowieso genept van de Porsche Carrera GT
Ik herkende er in eerste instantie meer 911 GT1 in, maar goed, de Carrera GT heeft daar natuurlijk ook veel stijlelementen vandaan...
Threepiozondag 27 april 2003 @ 17:29
quote:
Op zaterdag 26 april 2003 12:34 schreef GSX-R600 het volgende:
EB 18/4 Veyron

[afbeelding]
[afbeelding]

Seat

[afbeelding]

zoek de verschillen



Dat is de V12 uit de EB118, niet de W16 uit de 16/4 Veyron...
Svenssonzondag 27 april 2003 @ 17:36
quote:
Op zondag 27 april 2003 17:29 schreef Threepio het volgende:

[..]

Dat is de V12 uit de EB118 Concept, niet de W16 uit de 16/4 Veyron...


Dat is inderdaad de motor van de EB118, alleen is het geen V12, maar een W18-motor. Als je goed kijkt, zie je duidelijk de 3e cilinderbank aan de rechterkant van het blok zitten...
Threepiozondag 27 april 2003 @ 19:57
quote:
Op zondag 27 april 2003 17:36 schreef Svensson het volgende:

[..]

Dat is inderdaad de motor van de EB118, alleen is het geen V12, maar een W18-motor. Als je goed kijkt, zie je duidelijk de 3e cilinderbank aan de rechterkant van het blok zitten...


verrek.. naja het is iig geen W16 want die is heel anders opgebouwd (4 rijen van 4 geloof ik)
Svenssonzondag 27 april 2003 @ 20:20
quote:
Op zondag 27 april 2003 19:57 schreef Threepio het volgende:

[..]

verrek.. naja het is iig geen W16 want die is heel anders opgebouwd (4 rijen van 4 geloof ik)


De W16 motor ("W" staat eigenlijk voor "dubbele V") bestaat volgens mij uit 2 VR8 motoren die in V vorm zijn geplaatst. Zo krijg je dus simpel gezegd inderdaad een blok van 4 cilinderrijen.
De VR8 motoren hebben een hele kleine blokhoek van 15 graden, wat helpt de totale afmetingen van het W16-blok binnen de perken te houden.
StefanPzondag 27 april 2003 @ 21:32
Jammer dat het allemaal V motoren zijn tegenwoordig. I (inline) levert meer kracht, alleen is V makkelijker te plaatsen en goedkoper waardoor er bijna geen I motoren gebruikt worden. De Supra mk4, sportauto-aller-tijden (tm), heeft ook een Inline motor.
Svenssonzondag 27 april 2003 @ 22:08
quote:
Op zondag 27 april 2003 21:32 schreef StefanP het volgende:
Jammer dat het allemaal V motoren zijn tegenwoordig. I (inline) levert meer kracht, alleen is V makkelijker te plaatsen en goedkoper waardoor er bijna geen I motoren gebruikt worden. De Supra mk4, sportauto-aller-tijden (tm), heeft ook een Inline motor.
Vergeet de Straight Six motoren van TVR en de BMW 6-in-lijn niet!
Het probleem is: Hoe wil je 8, 10, 12 of nog meer cilinders-in-lijn in een auto plaatsen en tegelijkertijd de auto compact van formaat houden?
ddZzondag 27 april 2003 @ 22:45
quote:
Op zondag 27 april 2003 17:24 schreef Threepio het volgende:
die achterkant is sowieso genept van de Porsche Carrera GT
Verrek, nu je het zegt

Ach, beter goed gejat dan slecht bedacht

Threepiomaandag 28 april 2003 @ 18:23
quote:
Op zondag 27 april 2003 22:08 schreef Svensson het volgende:

[..]

Vergeet de Straight Six motoren van TVR en de BMW 6-in-lijn niet!
Het probleem is: Hoe wil je 8, 10, 12 of nog meer cilinders-in-lijn in een auto plaatsen en tegelijkertijd de auto compact van formaat houden?


Bentley gebruikt geloof ik nog steeds 8-in-lijn motoren (maarja noem dat maar een compacte auto )
#ANONIEMdinsdag 3 juni 2003 @ 12:47
quote:
Op vrijdag 25 april 2003 16:11 schreef Tjabbo het volgende:
die ibiza is zo'n lelijk slap aftreksel van de golf, man, daar wil je toch niet in gezien worden.
Waar was jou celica ook al weer een afreksel van
quote:
Nee, voor echte sportiviteit moet je niet bij het VAG concern zijn, die hebben wat dat betreft nogal wat te leren. Maar dat laatste is dus én heel persoonlijk én heel offtopic.
juist ja... persoonlijk...
Tjabbodinsdag 3 juni 2003 @ 13:19
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 12:47 schreef BroesWillems het volgende:

[..]

Waar was jou celica ook al weer een afreksel van


Mijn celica is een origineel toyota ontwerp. Het feit dat jij daar een golf inziet geeft al aan in hoeverre jij rijp bent voor het gesticht
quote:
juist ja... persoonlijk...
dat zeg ik. persoonlijk. En velen met mij.