abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 22 januari 2001 @ 01:03:30 #1
2397 MacBeth
dum-dum-BOOM-dum-*crash*
pi_676169
* MacBeth heeft nog zin om te gaan slapen, dus hij kraamt weer eens wat op Fok! uit

Ongetwijfeld kennen jullie (het fok!publiek, dat bij het aanblik van deze tergend saaie post moeite moet doen om de ogen open te houden) de legionella-bacterie en de daaruit voortvloeiende veteranenziekte uit de media. Maar hoe dicht staat 't nou bij je? Dichter dan je denkt. Daarom straks een aantal hints (* MacBeth kent een insider in de legionella-business).

Maar eerst hoe je 't krijgt. Je kunt het niet krijgen door water te drinken; enkel door waterdamp (niet te verwarren met water in gasvorm, 't gaat om kleine waterdruppels in de lucht) in te ademen kun je de veteranenziekte krijgen. De bacterie nestelt zich dan in de longen, waar 't uitgroeit tot een soms dodelijke ziekte. Hoe erg 't is hangt van de patient af: 'zwakken' zoals kinderen en ouderen (en vrouwen ) zijn kwetsbaarder dan anderen.

Om een hardnekkige fout weg te werken: de legionella bacterie komt in al het water voor, maar het gaat zich pas bij een watertemperatuur tussen de 40 en 60 graden snel vermenigvuldigen; het water moet wel 'in rust' zijn. Er is geen legionella-vrij water (buiten natuurlijk het water waarin het bewust bestreden is). Iets anders: legionella en de veteranenziekte zijn er altijd al geweest, is geen recente ziekte. Echter, het lijkt sterk op meer gangbare longaandoeningen (de veteranenziekte wordt vaak pas na overlijden geconstateerd) en werd pas ontdekt na 't overlijden van vele Amerikaanse oorlogsveteranen die in 't zelfde hotel overnacht hadden.

Waar komt legionella nou voor?

Case 1: plantenkassen, tropische in het bijzonder. De hoge temperatuur in combinatie met de hoge luchtvochtigheid geeft op sommige plekken legionella-vorming. Zo was er een tropische kas met een sproeisysteem dat 's avonds gebruikt werd; overdag stond het stil, bovenin de kas verwarmd te worden door de zon tot een lekker legionella-temperatuurtje. Inmiddels is in dit specifieke geval het probleem verholpen, maar er zijn ongetwijfeld veel kassen waar dit soort problemen nog vookomen.

Case 2: in gebouwen waar stevig verbouwd is. Wanneer waterleidingen verlegd moeten worden zijn bouwvakkers vaak lui en zetten gewoon een eindstuk op een overbodig geworden leiding. Gevolg: een 'dode ruimte', waar water stil staat. Bij een warmwaterleiding (of door een andere verwarmingsbron, kom ik later op terug) kan de legionella zich dan lekker ontwikkelen. Bekend voorbeeld voor de kenners zijn hotels.

Case 3: verwarming van een waterbuis. Zo ligt er soms een verwarmingsbuis direct tegen een normale waterbuis; oeps.

Case 4: gehandicaptendouches. Zijn vooral in sportcomplexen massaal aangelegd in de jaren 80, maar worden nooit gebruikt, gehandicapten bleken niet te sporten. Handig als opslagruimte dus bedacht de concierge. Ondertussen is dit ook een 'dode' ruimte, jarenlang. Wanneer hij toch gebruikt wordt is 't dus legionella-rijk. Vooral in sportcomplexen is dit vaak (omdat ze daar nauwelijks gebruikt worden en vaak aangelegd zijn), denk aan sporthallen, sportscholen en zwembaden.

Case 5: thuis. In het kader van energiebesparing heeft de overheid iedereen aangemoedigd een hoge rendementsketel te nemen. Om nog meer energie te besparen moest 't water maar minder warm: 60 ipv 80 graden Celcius. De legionella is dankbaar en vermenigvuldigt zich lekker.

Oftewel, je merkt 't, er is meer legionella dan je denkt. Wat hints:

*Zet de boiler hoger dan 60
*Wanneer je thuiskomt na een vakantie, laat dan eerste 't warme water doorspoelen; gooi wat kranen/douches open voor een minuutje.
*Let bij verbouwingen erop dat er geen 'dode eindes' gemaakt worden
*Gebruik liever niet gehandicaptendouches, als 't echt moet laat ze dan eerst even door spoelen. Zoiezo alle warme douches die een tijd niet aan hebben gestaan zijn potentieel gevaarlijk.
*Betreedt bij voorkeur geen kassen, tropische in 't bijzonder

Slaap lekker iedereen

DISCLAIMER: ik predik NIET de volledige waarheid te spreken, neem mij (zoals altijd) met een korrel zout en reken me er niet op af; ik ben geen deskundige en accepteer geen aansprakelijkheid.

Down[br]Under
pi_676320
Legionella: de folder.
  dinsdag 23 januari 2001 @ 22:19:26 #3
2397 MacBeth
dum-dum-BOOM-dum-*crash*
pi_683525
Denk je mensen maar eens te helpen... Krijg je een respons van wel 1 onzinberichtje

En ik weet meer sappige details over deze business dan je in welke folder dan ook kan vinden

Wisten jullie dat er aan legionella veel geld te verdienen valt? Heel eenvoudig: je biedt een bedrijf/instelling een test aan; kunnen ze bijna niet weigeren. Wanneer je wat vindt kun je gelijk een oplossing aanbieden, voor een hoop geld wel te verstaan. D'r zijn nu 3 bedrijven in Nederland die aangewezen zijn als legionella-bestrijders; big business.

Down[br]Under
pi_683670
Hmmz.. sorry, kon het niet laten

De hotels-in-badplaats affaire? Dat er een tijd lang obscure bedrijfjes vage testen uitvoerden, en daarbij een oplossing aanboden die geen concreet resultaat opleverde?
Geloof dat het daarom idd zo is dat er nu vergunningen worden verstrekt aan die bedrijven, maar dit is wel al na een aantal incidenten..

maar weet niet zeker, zou ik es moeten nazoeken.. in ieder geval wordt er nu wel strikt(er) toezicht op gehouden.

Ah nee, weet al wat het was... reisbureaus stuurden argeloze (bejaarde) toeristen naar legionella-nestjes (toch hotels dus) in het buitenland, van waar ze terugkeerden met de veteranenziekte.. en daar opereerden obscure 'schoonmaakbedrijfjes' die volgens voorgenoemde procedure te werk gingen.. (maar goed, dat was dus in landen waar een warm klimaat heerst, vandaar ook in hotels enz)..op die manier is dat onder de aandacht gekomen. Maar geloof wel dat er nu strikter toezicht gehanteerd wordt...

Dus als ik met m'n legionella-netje bij Herberg Zeezicht aanbel maak ik weinig kans.

dinsdag 23 januari 2001 @ 23:59:33 #5
2397 MacBeth
dum-dum-BOOM-dum-*crash*
pi_683755
quote:
Op 23 januari 2001 23:21 schreef FuTilE het volgende:
Dus als ik met m'n legionella-netje bij Herberg Zeezicht aanbel maak ik weinig kans.
Ach, de boiler kan te laag staan, er kunnen dode punten in het leidingstelsel zijn, er kan te weinig doorstroming zijn, er kan een buis op de ene of andere manier per ongeluk verwarmd worden.

't werd pas op m'n school ontdekt

Down[br]Under
pi_683799
Jippie!

Tsja.. gelukkig ben ik een hoogbejaarde vrouw die al 55 jaar lang met sigaretten aan de afbouw van haar weerstand gewerkt heeft..

Ach fuck nee, ik ben 'n jongen van 22..

Maar goed, vertel het, is het te vroeg om m'n legionella-netje definitief terzijde te leggen? Ik zat me hier al zwaar gedesillusioneerd te voelen omdat de vooruitzichten op mijn glansrijke legionella-carriere met 1 nietsontziende druk op de knop als sneeuw voor de zon verdwenen waren...

pi_683800
[edit]utzelfde[/edit]

[Dit bericht is gewijzigd door FuTilE op 24-01-2001 00:23]

woensdag 24 januari 2001 @ 01:01:51 #8
2397 MacBeth
dum-dum-BOOM-dum-*crash*
pi_683924
quote:
Op 24 januari 2001 00:20 schreef FuTilE het volgende:
Maar goed, vertel het, is het te vroeg om m'n legionella-netje definitief terzijde te leggen? Ik zat me hier al zwaar gedesillusioneerd te voelen omdat de vooruitzichten op mijn glansrijke legionella-carriere met 1 nietsontziende druk op de knop als sneeuw voor de zon verdwenen waren...
Ach gut.. Maarja, voor de komende jaren is er klandizie zat.. Moet je wel eerst een je scheikunde een beetje oppoetsen
Down[br]Under
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')