FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Barst in glas koplamp: APK?
Hallahandonderdag 24 april 2003 @ 09:44
Ik heb linksvoor een barst in het glas van de koplamp zitten, en nu heb ik gehoord dat je daarmee niet door de APK komt.

Klopt dit of is dit onzin?

En wat kost zo'n unit eigenlijk? Golf III Variant ('97)...

slashyoudonderdag 24 april 2003 @ 09:45
Klopt, daar keuren ze je geheid voor af.

Voor de kosten van een unit? Bel de onderdelenlijn van de sloperijen en speel ze tegen elkaar uit.

Ik heb voor een hyundai excell unit 40 euro betaald

[Dit bericht is gewijzigd door slashyou op 24-04-2003 09:46]

t0ndonderdag 24 april 2003 @ 09:45
afgekeurd!

www.onderdelen.oo.nl ofzo

#ANONIEMdonderdag 24 april 2003 @ 09:47
quote:
Op donderdag 24 april 2003 09:44 schreef Hallahan het volgende:
Ik heb linksvoor een barst in het glas van de koplamp zitten, en nu heb ik gehoord dat je daarmee niet door de APK komt.

Klopt dit of is dit onzin?

En wat kost zo'n unit eigenlijk? Golf III Variant ('97)...


mijn broer was voor 2 nieuwe koplampen (tja, ongelukje) 160 Pleuro kwijt.... (hella)
slashyoudonderdag 24 april 2003 @ 09:48
quote:
Op donderdag 24 april 2003 09:45 schreef t0n het volgende:
afgekeurd!

www.onderdelen.oo.nl ofzo


http://www.onderdelenlijn.nl/
Konijndonderdag 24 april 2003 @ 09:55
Wordt je auto ook afgekeurd als er een barst in de voorruit zit? Dus vanaf het rubber en dan zo'n 20cm omhoog
slashyoudonderdag 24 april 2003 @ 10:12
quote:
Op donderdag 24 april 2003 09:55 schreef Konijn het volgende:
Wordt je auto ook afgekeurd als er een barst in de voorruit zit? Dus vanaf het rubber en dan zo'n 20cm omhoog
20 cm? Jazeker, is te lang.

ik weet niet wat het maximum preoies is maar hij mag zeker niet te lang zijn.

daNpydonderdag 24 april 2003 @ 10:14
quote:
Op donderdag 24 april 2003 09:47 schreef BroesWillems het volgende:

[..]

mijn broer was voor 2 nieuwe koplampen (tja, ongelukje) 160 Pleuro kwijt.... (hella)


Ja nieuw zijn ze veel te duur.
Gewoon ff naar een paar slopertjes in de buurt bellen, heb je ze voor 20 euro per 2 ofzo.
slashyoudonderdag 24 april 2003 @ 10:18
quote:
Op donderdag 24 april 2003 10:14 schreef daNpy het volgende:

[..]

Ja nieuw zijn ze veel te duur.
Gewoon ff naar een paar slopertjes in de buurt bellen, heb je ze voor 20 euro per 2 ofzo.


Hehe, die tijd is voorbij. Sloperijen vragen tegenwoordig schofterig veel geld voor onderdelen. reken maar op 60% van de garageprijs.
Hallahandonderdag 24 april 2003 @ 10:18
Ik zag net bij hella wel van die heldere units, maar volgens mij is een sloper idd een goedkopere oplossing...
#ANONIEMdonderdag 24 april 2003 @ 10:21
quote:
Op donderdag 24 april 2003 10:14 schreef daNpy het volgende:

[..]

Ja nieuw zijn ze veel te duur.
Gewoon ff naar een paar slopertjes in de buurt bellen, heb je ze voor 20 euro per 2 ofzo.


hahaa... was dat maar zo... goedkoper is de sloop wel... maar voor 20 euro heb je misschien net een zetje knipperlichten....(als je het er voor hebt...)
slashyoudonderdag 24 april 2003 @ 10:22
quote:
Op donderdag 24 april 2003 10:21 schreef BroesWillems het volgende:

[..]

hahaa... was dat maar zo... goedkoper is de sloop wel... maar voor 20 euro heb je misschien net een zetje knipperlichten....(als je het er voor hebt...)


Of een setje caddy velgen
#ANONIEMdonderdag 24 april 2003 @ 10:24
quote:
Op donderdag 24 april 2003 10:22 schreef slashyou het volgende:

[..]

Of een setje caddy velgen


of een hele D kadett...
Hallahandonderdag 24 april 2003 @ 10:27
quote:
Op donderdag 24 april 2003 10:24 schreef BroesWillems het volgende:

[..]

of een hele D kadett...


..plus een setje knipperlichten...
slashyoudonderdag 24 april 2003 @ 10:28
quote:
Op donderdag 24 april 2003 10:24 schreef BroesWillems het volgende:

[..]

of een hele D kadett...


Dan heb je wel een degelijke roestbak.
Darknezzdonderdag 24 april 2003 @ 10:46
Onze auto moet over een maandje ook gekeurd worden, en bij ons zit er een klein (lees: 2 of 3 Cm) sterretje in het glas, het zit helemaal aan de kant van de grill, zou ie daar op afgekeurd worden of zal dat wel meevallen??
Nachtapothekerdonderdag 24 april 2003 @ 11:02
* Nachtapotheker heeft ook een barst in de koplamp.. maar daar is ie niet om afgekeurd hoor
Je ziet het ook nauwelijks
Hallahandonderdag 24 april 2003 @ 11:13
quote:
Op donderdag 24 april 2003 11:02 schreef Nachtapotheker het volgende:
* Nachtapotheker heeft ook een barst in de koplamp.. maar daar is ie niet om afgekeurd hoor
Je ziet het ook nauwelijks
Jij heb geluk, die van mij is dus duidelijk zichtbaar (het zegt al voldoende dat IK het zie, heb net zoveel interesse voor auto's als een Eskimo voor kamelen)
slashyoudonderdag 24 april 2003 @ 11:28
quote:
Op donderdag 24 april 2003 11:02 schreef Nachtapotheker het volgende:
* Nachtapotheker heeft ook een barst in de koplamp.. maar daar is ie niet om afgekeurd hoor
Je ziet het ook nauwelijks
Heb je gewoon mazzel gehad. Normaal is een kleine afwijking in de reflector (glas) al voldoende om een verkeerd lichtbeeld te geven (=afkeuren)

Een kleine ster in de voorruit mag vaak nog wel.

Darknezzdonderdag 24 april 2003 @ 12:03
quote:
Op donderdag 24 april 2003 11:28 schreef slashyou het volgende:


Een kleine ster in de voorruit mag vaak nog wel.


Bij ons loopt er een barst van links naar rechts over 3 kwart van de ruit (niet in zicht veld) daar zal ie wel goedgekeurd meer worden...
TheBOSschenaardonderdag 24 april 2003 @ 12:36
quote:
Op donderdag 24 april 2003 09:44 schreef Hallahan het volgende:
Ik heb linksvoor een barst in het glas van de koplamp zitten, en nu heb ik gehoord dat je daarmee niet door de APK komt.

Klopt dit of is dit onzin?

En wat kost zo'n unit eigenlijk? Golf III Variant ('97)...


Pas wanneer er de mogelijkheid bestaat dat er zich condens kan vormen aan de binnenkant van het "glas", wordt ie afgekeurd.
Bij mij zat er een klein, prachtig rond, gaatje in...hebben ze bij de garage gewoon "dichtgekit" en daarmee is ie nu al voor de 2de keer perfect door de keuring heen gekomen...en dat dichtkitten koste me niks.
GizartFRLdonderdag 24 april 2003 @ 12:46
Ben bang dat een barst in je koplampglas je problemen kan bezorgen bij een APK.
En voor een Golf3 zijn die dingen ook nog een keer schofterig duur ja.
Kan vanavond wel even vragen wat zoiets ongeveer kost.
Maar inderdaad zijn ze bij de sloop tegenwoordig ook niet gratis.
Hallahandonderdag 24 april 2003 @ 13:11
quote:
Op donderdag 24 april 2003 12:46 schreef GizartFRL het volgende:
Ben bang dat een barst in je koplampglas je problemen kan bezorgen bij een APK.
En voor een Golf3 zijn die dingen ook nog een keer schofterig duur ja.
Kan vanavond wel even vragen wat zoiets ongeveer kost.
Maar inderdaad zijn ze bij de sloop tegenwoordig ook niet gratis.
ik heb d'r al 1-tje via www.onderdelenlijn.nl, nieuwe voor ¤ 45 (en da's inclusief de rembours kosten).... Volgens mij valt dat dus wel mee (hoewel, 100 piek voor een koplampie )
slashyoudonderdag 24 april 2003 @ 13:37
quote:
Op donderdag 24 april 2003 13:11 schreef Hallahan het volgende:

[..]

ik heb d'r al 1-tje via www.onderdelenlijn.nl, nieuwe voor ¤ 45 (en da's inclusief de rembours kosten).... Volgens mij valt dat dus wel mee (hoewel, 100 piek voor een koplampie )


Tja dat vragen ze tegenwoordig. Door hoeveel sloperijen ben je gebeld dan? Bij de tweede moet je 10 euro onder de prijs van de eerste gaan zitten en dan de eerste afbellen, bij de 3 de weer 10 euro eronder, etc....
Hallahandonderdag 24 april 2003 @ 14:18
quote:
Op donderdag 24 april 2003 13:37 schreef slashyou het volgende:

[..]

Tja dat vragen ze tegenwoordig. Door hoeveel sloperijen ben je gebeld dan? Bij de tweede moet je 10 euro onder de prijs van de eerste gaan zitten en dan de eerste afbellen, bij de 3 de weer 10 euro eronder, etc....


De eerste vroeg ¤ 49 exc rembours, de tweede ¤ 45 (eerst exc, toen inc rembours ) en d'r belde er nog 1-tje die vroeg ¤ 79 inc.
Meer hebben er niet gebeld.

Maar ik vind het wel goed zo, geen gezoek op sloperijen, postbode brengt het pakketje en m'n zwager mag hem d'r mooi in knutselen. Kan de auto iig voor de apk.

Heeft er iemand ervaring met dit soort handel? Moet ik nog eerst het pakketje controleren voordat ik hem betaal of sturen de 'heren' handelaren normaal gesproken wel het goede artikel?

F1908donderdag 24 april 2003 @ 14:20
een kleine barst in je koplamp doen ze echt niet moeilijk over hoor. ik spreek uit ervaring!
Hallahandonderdag 24 april 2003 @ 14:22
quote:
Op donderdag 24 april 2003 14:20 schreef F1908 het volgende:
een kleine barst in je koplamp doen ze echt niet moeilijk over hoor. ik spreek uit ervaring!
't is ook geen kleine barst, hij loopt midden over de koplamp van boven naar beneden (met ook nog een prachtige bocht, een waar kunstwerk).

En als het klopt wat iemand anders hierboven zei over condensvorming: paar weken terug (toen het nog regende, weet je wel ) had ik idd condens in de koplamp... Dus toch maar een nieuwe!

F1908donderdag 24 april 2003 @ 14:26
Ja dan keuren ze het misschien wel af ja
Suc6 iig
Rooligandonderdag 24 april 2003 @ 14:27
quote:
Op donderdag 24 april 2003 14:22 schreef Hallahan het volgende:

't is ook geen kleine barst, hij loopt midden over de koplamp van boven naar beneden (met ook nog een prachtige bocht, een waar kunstwerk).


fotoowz.....
slashyoudonderdag 24 april 2003 @ 15:16
quote:
Op donderdag 24 april 2003 14:20 schreef F1908 het volgende:
een kleine barst in je koplamp doen ze echt niet moeilijk over hoor. ik spreek uit ervaring!
Geheid dat er vocht in komt, = afkeuren.
Pushitdonderdag 24 april 2003 @ 15:21
quote:
Op donderdag 24 april 2003 14:18 schreef Hallahan het volgende:

[..]

De eerste vroeg ¤ 49 exc rembours, de tweede ¤ 45 (eerst exc, toen inc rembours ) en d'r belde er nog 1-tje die vroeg ¤ 79 inc.
Meer hebben er niet gebeld.

Maar ik vind het wel goed zo, geen gezoek op sloperijen, postbode brengt het pakketje en m'n zwager mag hem d'r mooi in knutselen. Kan de auto iig voor de apk.

Heeft er iemand ervaring met dit soort handel? Moet ik nog eerst het pakketje controleren voordat ik hem betaal of sturen de 'heren' handelaren normaal gesproken wel het goede artikel?


Euh sowieso nooit tekenen voor een dichte doos, kan je een hoop problemen schelen. En een koplampunit vervangen is niet echt veel werk, uurtje hooguit als je 2 linkerhanden hebt .
Metro2005donderdag 24 april 2003 @ 15:48
bij mijn ongelukje met mijn vorige auto (mitsubishis colt) ging het bezorgen enzo iig wel goed, een compleet spatbord en een deur
werd netjes gebracht met een kar die eigenlijk niet in de straat paste
en autootje rijd nu me zussie in.
Metalfreakdonderdag 24 april 2003 @ 16:29
quote:
Op donderdag 24 april 2003 15:16 schreef slashyou het volgende:

[..]

Geheid dat er vocht in komt, = afkeuren.


Yep, idd want vocht in de koplamp zorgt voor diffusie van het licht, dus je lichtstraal is niet helemaal goed meer (er zijn lichtstraaltjes die een 'eigen leven' gaan leiden...) en dit wordt ook gecontroleerd bij de APK keuring.
Hallahandonderdag 1 mei 2003 @ 15:37
Het ging perfect, vrijdag kreeg ik een foontje dat de koplamp de volgende dag om 8 uur bezorgt zou worden (ze hadden toch een mannetje in de buurt)...

zaterdag morgen 8.02: ding dong.... doosje openmaken, idd de koplamp die ik zocht. betalen en uurtje later zat ie al op zijn plek...

perfect dus!

Rancordonderdag 1 mei 2003 @ 15:44
Barst in koplamp maakt helemaal niet uit zolang het lichtbeeld niet verranderd is er niks aan de hand.

Barst in vooruit mag ook mits er geen vertakkingen in zitten!!!

cinnamongirldonderdag 1 mei 2003 @ 15:46
Mijn auto kwam niet door de APK omdat ik geen originele tankdop had!
Ik had er gewoon een nooddop opzitten. Snap werkelijk niet waarom dat niet kan.
Rancordonderdag 1 mei 2003 @ 15:46
quote:
Op donderdag 24 april 2003 15:16 schreef slashyou het volgende:

[..]

Geheid dat er vocht in komt, = afkeuren.


wat een onzin de auto word gekeurt in de staat dat die aangeboden word is er op dat moment geen vocht in de koplamp aanwezig en is het lichtbeeld in orde = goed keur
Rancordonderdag 1 mei 2003 @ 15:48
quote:
Op donderdag 1 mei 2003 15:46 schreef cinnamongirl het volgende:
Mijn auto kwam niet door de APK omdat ik geen originele tankdop had!
Ik had er gewoon een nooddop opzitten. Snap werkelijk niet waarom dat niet kan.
er moet een degelijke afsluiting zijn van de tank orgineel dus of imitatie van een orgineele geen nooddop dus
slashyoudonderdag 1 mei 2003 @ 15:48
quote:
Op donderdag 1 mei 2003 15:46 schreef Rancor het volgende:

[..]

wat een onzin de auto word gekeurt in de staat dat die aangeboden word is er op dat moment geen vocht in de koplamp aanwezig en is het lichtbeeld in orde = goed keur


barts in koplamp = lichtbeeld niet in orde
Rancordonderdag 1 mei 2003 @ 15:54
quote:
Op donderdag 1 mei 2003 15:48 schreef slashyou het volgende:

[..]

barts in koplamp = lichtbeeld niet in orde


je hebt er duidelijk geen verstand ik al hondere auto`s gekeurd met barsten in koplampen het licht eraan waar zich die barst bevind.
barst in koplamp is niet altijd afkeur!
Euldonderdag 1 mei 2003 @ 18:15
Wat een onin hier allemaal....

Een barst in een koplamp is niet persé een afkeur, alleen als er vocht in de koplamp zit moet dit er uit, de reflector mag niet geroest zijn (voor bepaald deel) en hij mag ook niet voor een te groot deel dof zijn, een barst of ster is pas een afkeur als hij het lichtbeeld (teveel) negatief beïnvloed.
Ik lijm gaatjes vaak dicht met 2 componenten lijm en als er vocht in zit haal ik ze er uit en leg ze op de verwarming.

Een voorruit mag gebarsten zijn en er mogen sterren in zitten. Alleen voor het directe gezichtsveld mogen bepaalde dingen niet.
Het gezichtsveld bepalen is een hele klus, maar houd ongeveel aan: Het vlak op de voorruit geprojecteerd van de bovenkant van het stuur tot 30 cm daar boven (dus niet 30 cm op de voorruit, maar een recht vlak van 30 cm hoog geprojecteerd op de naar achteren hellende ruit, deze afstand op de ruit kan dus groter zijn naarmate de helling groter is) en dan vanuit het midden van de bovenkant van het stuur naar bijden kanten 30 cm. Dat is simpel....

In dit gezichtsveld mogen geen beschadeginen zijn van meer als 20mm2 (sterren), geen krassen van meer als 5mm breed, geen scheuren met vertakkingen en de kleur mag niet veranderd zijn.

Dit is het ongeveer volgens mij...

Dus vergeet de onzin van een barst is meteen afkeur...

Rancorvrijdag 2 mei 2003 @ 00:25
quote:
Op donderdag 1 mei 2003 18:15 schreef Eul het volgende:
Wat een onin hier allemaal....

Een barst in een koplamp is niet persé een afkeur, alleen als er vocht in de koplamp zit moet dit er uit, de reflector mag niet geroest zijn (voor bepaald deel) en hij mag ook niet voor een te groot deel dof zijn, een barst of ster is pas een afkeur als hij het lichtbeeld (teveel) negatief beïnvloed.
Ik lijm gaatjes vaak dicht met 2 componenten lijm en als er vocht in zit haal ik ze er uit en leg ze op de verwarming.

Een voorruit mag gebarsten zijn en er mogen sterren in zitten. Alleen voor het directe gezichtsveld mogen bepaalde dingen niet.
Het gezichtsveld bepalen is een hele klus, maar houd ongeveel aan: Het vlak op de voorruit geprojecteerd van de bovenkant van het stuur tot 30 cm daar boven (dus niet 30 cm op de voorruit, maar een recht vlak van 30 cm hoog geprojecteerd op de naar achteren hellende ruit, deze afstand op de ruit kan dus groter zijn naarmate de helling groter is) en dan vanuit het midden van de bovenkant van het stuur naar bijden kanten 30 cm. Dat is simpel....

In dit gezichtsveld mogen geen beschadeginen zijn van meer als 20mm2 (sterren), geen krassen van meer als 5mm breed, geen scheuren met vertakkingen en de kleur mag niet veranderd zijn.

Dit is het ongeveer volgens mij...

Dus vergeet de onzin van een barst is meteen afkeur...


Mee eens