abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 21 april 2003 @ 17:51:41 #26
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_9918128
quote:
Op maandag 21 april 2003 17:04 schreef Ultimora het volgende:

[..]

dit zijn gewoon MIJN ervaringen. Pon verzint dat toch niet zomaar???? ik toch ook niet? die motoren uit een Passat van 1999 en 2002 zijn gewoon precies hetzelfde. allebeide enkele turbo met intercooler. allebei 150pk allebei 210Nm koppel en volgens het boekje ook nog eens precies hetzelfde verbruik. en nu kom jij hier. gaat mij vertellen, terwijl jij denk ik niet maanden bij de VW hebt gestaan. zeggen ervaring te hebben met de chip van VW??? sorry hoor, ik zet hier mijn ervaring neer en die is dat de motor zuiniger is geworden, en ook nog een stuk krachtiger. en dat zijn gewoon feiten PUNT


rustig.... blijf ademen
mijn idee, zonder bewijs:
als je exact even snel accelereert, dus PRECIES hetzelfde rijd, zal die zuiniger zijn. Maar in de praktijk zul je dat extra vermogen ook meer aanspreken neem ik aan, met als gevolg dat hij relatief meer zal verbruiken.
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
pi_9918157
ik denk het ook

ik denk ook dat het nogal een verschil is of de motor geblazen (turbo, compressor) of ongeblazen is...

pi_9918177
iedereen weet het ook zo goed he lijkt me ook leuk als iedereen vertelt waarom ze het zo goed weten (bij sommige kan ik het me wel bedenken......zo'n gekke blauwe audi knul bijvoorbeeld
chiptunen kan idd leiden tot zuiniger verbruik maar tis niet extreem grote verandering...ligt ook aan je rijstijl he
en toen.....
  maandag 21 april 2003 @ 18:12:59 #29
41915 Eul
Greetings Eul
pi_9918457
quote:
Op maandag 21 april 2003 17:04 schreef Ultimora het volgende:

[..]

dit zijn gewoon MIJN ervaringen. Pon verzint dat toch niet zomaar???? ik toch ook niet? die motoren uit een Passat van 1999 en 2002 zijn gewoon precies hetzelfde. allebeide enkele turbo met intercooler. allebei 150pk allebei 210Nm koppel en volgens het boekje ook nog eens precies hetzelfde verbruik. en nu kom jij hier. gaat mij vertellen, terwijl jij denk ik niet maanden bij de VW hebt gestaan. zeggen ervaring te hebben met de chip van VW??? sorry hoor, ik zet hier mijn ervaring neer en die is dat de motor zuiniger is geworden, en ook nog een stuk krachtiger. en dat zijn gewoon feiten PUNT


Wat ik in me laatste post al beschijf, in de praktijk zul je meer aanspraak op de motor maken dus verbruikt hij ook meer. En zo niet... dan heeft PON een hele prestatie geleverd. Dan vraag ik me alleen af... waarom VW dit dan niet bij iedere motor toe past? Meer vermogen en toch zuiniger (dus ook neit meer uitstoot), weet je hoeveel ze daar aan kunnen verdienen en dat zou beteken dat PON in staat is betere motormanegements te maken dan de ontwerpers er van .

Als je goed hebt opgelet en me eerste post ook hebt gelezen slaat mijn kritiek niet alleen op verbruik (integendee), ik wil juist inzicht geven in de slijtage van de motor die dit veroorzaakt. En dat kan niet anders als dat een stuk is verhoogt bij jouw motor. Dus heb ik nog steeds een punt over om te zeiken (laatste is een beetje sarcastisch bedoeld maar... no offence...).

En oja... ik heb geen ervaring met een VW chip, hij zal vast wel geweldig zijn...
Oja... mijn beroep is toevallig de motorvoertuigentechniek, dus ik weet er wel een beetje vanaf en probeer alleen me best te doen om de ergste verkoop praatjes de kop in te drukken met echte argumenten en de waarheid boven tafel te halen.


Het is btw niet zo dat een atmosferische motor neit goed te tunen is zoals velen hier misschien nu denken, alleen moet aan een atmosferische motor wel meer gebeuren om het zelfde te berijken.
Ik ben wel fan van atmosferische motoren, omdat hier alles gewoon perfect moet zijn om een goed resultaat te krijgen. Bij turbo motoren kun je altijd met brute kracht meer pk's er uit pompen, zonder dat de rest van de motor er op is gebouwd. Bij een atmosferische motor moet je gewoon alles perfect hebben. (BMW M3 3.2 V6 @ 350+ pk, dat noem ik pas efficiëntie).

Nogmaals, ik heb niets tegen tunen. Maar mij wijs maken dat je 44 pk er extra uit perst zonder meer te verbruiken (en dit ook gebruikt! Anders had het hele tunen geen zin) gaat er bij mij niet in

  maandag 21 april 2003 @ 18:19:37 #30
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_9918566
quote:
Op maandag 21 april 2003 17:54 schreef VanDread het volgende:
iedereen weet het ook zo goed he lijkt me ook leuk als iedereen vertelt waarom ze het zo goed weten (bij sommige kan ik het me wel bedenken......zo'n gekke blauwe audi knul bijvoorbeeld
chiptunen kan idd leiden tot zuiniger verbruik maar tis niet extreem grote verandering...ligt ook aan je rijstijl he
ik denk het te weten door logisch nadenken.... ik wacht nog op iemand die mijn redenatie technisch bevestigd/ ontkracht
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
  maandag 21 april 2003 @ 18:25:58 #31
35843 j22flyingdownwind
Jay Twentie Fowh!
pi_9918693
Een E220cdi (150pk, 340nm) is ook zuiniger dan een E220 diesel (90pk ofzo en 150nm ofzo, iig iets slooms en slaps )
'99 MB E320 CDI T-model
pi_9918947
quote:
Op maandag 21 april 2003 17:04 schreef Ultimora het volgende:
dit zijn gewoon MIJN ervaringen. Pon verzint dat toch niet zomaar???? ik toch ook niet? die motoren uit een Passat van 1999 en 2002 zijn gewoon precies hetzelfde. allebeide enkele turbo met intercooler. allebei 150pk allebei 210Nm koppel en volgens het boekje ook nog eens precies hetzelfde verbruik. en nu kom jij hier. gaat mij vertellen, terwijl jij denk ik niet maanden bij de VW hebt gestaan. zeggen ervaring te hebben met de chip van VW??? sorry hoor, ik zet hier mijn ervaring neer en die is dat de motor zuiniger is geworden, en ook nog een stuk krachtiger. en dat zijn gewoon feiten PUNT
Ik wil niet flauw doen ofzo, want je hebt gelijk dat chiptunen van positieve invloed kan zijn op het brandstofverbruik (mits je rijstijl daar ook naar is natuurlijk).. Maar die motoren van die passat mogen dan nog wel "precies" hetzelfde zijn (wat ook niet 100% klopt, er zijn een aantal kleine dingetjes veranderd) , er zijn nog wel een aantal andere dingen aan die auto veranderd die zeer zeker van invloed zijn op het brandstofverbruik. Zoals het gewicht (zwaarder geworden meen ik, negatieve invloed), het onderstel (geoptimaliseerd, positieve invloed), en ik meen dat er ook iets veranderd was aan het zwaartepunt (ben ik niet 100% zeker van, zou van positieve invloed zijn). En wat boekjes zeggen over brandstofvebruik zullen we natuurlijk toch maar met 2 korreltjes zout nemen he..
quote:
als je exact even snel accelereert, dus PRECIES hetzelfde rijd, zal die zuiniger zijn. Maar in de praktijk zul je dat extra vermogen ook meer aanspreken neem ik aan, met als gevolg dat hij relatief meer zal verbruiken.
Dat klopt, maar dat werkt mijns inziens ook maar tot op een bepaald omslag punt. Tot op een bepaald aantal pks dus.. In principe betekend extra vermogen bij eenzelfde rijstijl minder verbruik, maar er komt een punt waar je zoveel extra brandstof nodig hebt om het extra vermogen te kunnen aanspreken dat dit niet meer voordelig is. Ik kan t eigenlijk niet echt goed uitleggen.. helaas.

[Dit bericht is gewijzigd door DIJK op 21-04-2003 18:49]

  maandag 21 april 2003 @ 18:47:22 #33
41915 Eul
Greetings Eul
pi_9919034
quote:
Op maandag 21 april 2003 18:25 schreef j22flyingdownwind het volgende:
Een E220cdi (150pk, 340nm) is ook zuiniger dan een E220 diesel (90pk ofzo en 150nm ofzo, iig iets slooms en slaps )
Dit zijn 2 compleet andere motoren.
De een is een moderne commonrail computer gestuurde torbu diesel motor, de ander is een ouderwetse ongeblazen knikkerbak met een brandstof inpuitpomp.

Dat is geen vergelijking.

Kan ik een kever ook wel met een smart vergelijken...

pi_9919381
quote:
Op maandag 21 april 2003 18:12 schreef Eul het volgende:

[..]


Het is btw niet zo dat een atmosferische motor neit goed te tunen is zoals velen hier misschien nu denken, alleen moet aan een atmosferische motor wel meer gebeuren om het zelfde te berijken.
Ik ben wel fan van atmosferische motoren, omdat hier alles gewoon perfect moet zijn om een goed resultaat te krijgen. Bij turbo motoren kun je altijd met brute kracht meer pk's er uit pompen, zonder dat de rest van de motor er op is gebouwd. Bij een atmosferische motor moet je gewoon alles perfect hebben. (BMW M3 3.2 V6 @ 350+ pk, dat noem ik pas efficiëntie).

Nogmaals, ik heb niets tegen tunen. Maar mij wijs maken dat je 44 pk er extra uit perst zonder meer te verbruiken (en dit ook gebruikt! Anders had het hele tunen geen zin) gaat er bij mij niet in


Ik zei ook niet dat atmosferisch niet te tunen valt, alleen dmv van chiptuning valt er niet zoveel te bereiken. Je moet eerder denken aan nokkenassen, luchtiflters, spruitstukken etc etc.

Dat vergt nogal een investering

  maandag 21 april 2003 @ 19:32:23 #35
41915 Eul
Greetings Eul
pi_9919834
quote:
Op maandag 21 april 2003 19:07 schreef Threepio het volgende:Ik zei ook niet dat atmosferisch niet te tunen valt, alleen dmv van chiptuning valt er niet zoveel te bereiken. Je moet eerder denken aan nokkenassen, luchtiflters, spruitstukken etc etc.

Dat vergt nogal een investering


Ehh, sorry. Ik bergeep je wel en wou dat ook in mijn verhaaltje zetten maar ben dat blijkbaar vergeten, sorry.

Een turbo motor s idd veel makkelijker op te schoeven als een atmosferische zonder veel kosten.

Waar ik wel bij blijf is dat opvoeren door de basis (krukas, drijfstangen, zuigers, balans van de motor, nokkenassen, kleppet etc.) van de motor te verbeteren (in de eerste instantie) het beste is. Maar dat heeft niets met/tegen jou posts temaken, maar dat moet je wel automatisch met het opvoeren van een atmosferische motor. Daarom is een getunde atmosferische motor vaak beter geconstrueerd dan een geblazen turbo motor. Ik zeg vaak, niet altijd! Saab heeft bijv. bewust gekozen voor turbo's i.p.v. het vergroten van de cilinderinhoud van de motoren (terwijl de ruimte voor een grote motor er wel is in een saab), zij hebben daarom ook de motoren perfect ontworpen met al op de ontwerptafel in gedachten dat het een turbo motor zou worden.
Zo zijn er nog wel een paar, en zo ook weer een paar die als laatste redmiddel om vermogen te kunnen produceren, voor wijnig geld, naar de turbo grijpen. Ookal was het concept van de motor helemaal geen turbo...

Maar we dwalen af van de vraag....

pi_9920684
quote:
Op maandag 21 april 2003 18:12 schreef Eul het volgende:

[..]

Wat ik in me laatste post al beschijf, in de praktijk zul je meer aanspraak op de motor maken dus verbruikt hij ook meer. En zo niet... dan heeft PON een hele prestatie geleverd. Dan vraag ik me alleen af... waarom VW dit dan niet bij iedere motor toe past? Meer vermogen en toch zuiniger (dus ook neit meer uitstoot), weet je hoeveel ze daar aan kunnen verdienen en dat zou beteken dat PON in staat is betere motormanegements te maken dan de ontwerpers er van .

Als je goed hebt opgelet en me eerste post ook hebt gelezen slaat mijn kritiek niet alleen op verbruik (integendee), ik wil juist inzicht geven in de slijtage van de motor die dit veroorzaakt. En dat kan niet anders als dat een stuk is verhoogt bij jouw motor. Dus heb ik nog steeds een punt over om te zeiken (laatste is een beetje sarcastisch bedoeld maar... no offence...).

En oja... ik heb geen ervaring met een VW chip, hij zal vast wel geweldig zijn...
Oja... mijn beroep is toevallig de motorvoertuigentechniek, dus ik weet er wel een beetje vanaf en probeer alleen me best te doen om de ergste verkoop praatjes de kop in te drukken met echte argumenten en de waarheid boven tafel te halen.


Het is btw niet zo dat een atmosferische motor neit goed te tunen is zoals velen hier misschien nu denken, alleen moet aan een atmosferische motor wel meer gebeuren om het zelfde te berijken.
Ik ben wel fan van atmosferische motoren, omdat hier alles gewoon perfect moet zijn om een goed resultaat te krijgen. Bij turbo motoren kun je altijd met brute kracht meer pk's er uit pompen, zonder dat de rest van de motor er op is gebouwd. Bij een atmosferische motor moet je gewoon alles perfect hebben. (BMW M3 3.2 V6 @ 350+ pk, dat noem ik pas efficiëntie).

Nogmaals, ik heb niets tegen tunen. Maar mij wijs maken dat je 44 pk er extra uit perst zonder meer te verbruiken (en dit ook gebruikt! Anders had het hele tunen geen zin) gaat er bij mij niet in


Ferrari enzo 660 pk
I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
  maandag 21 april 2003 @ 20:35:01 #37
41915 Eul
Greetings Eul
pi_9921272
Mc Laren F1 (powered by BMW)

ENGINE:
-Configuration: V12
-Displacment: 6064 cm³
-Power: 627 HP @ 7400 RPM
-Torque: 650 Nm @ 5600 RPM

En dat bijna 10 jaar geleden

Formule 1 --> 3 liter @ 800+ pk (maar dat is het maximale dat mmgelijk is voor die afstand, niet te vergelijken met straat auto's. Ik weet het...)

pi_9921323
Pics? Mooie kar is dat zo'n A6 Avant. Je hebt toch wel een zwarte he?
Playlist | Studio Brussel (NL 102.1 FM / BE 100.9 FM)
pi_9921703
Informeer anders ook eens op www.gummen.org.

Daar zitten diverse mensen die ervaring hebben met diverse Audi's (A3, A4, A6, A8 alsmede alle S- en RS- uitvoeringen. Getuned en niet getuned.

Nijmegenaar
pi_9922964
quote:
Op maandag 21 april 2003 20:36 schreef Herfst het volgende:
Pics? Mooie kar is dat zo'n A6 Avant. Je hebt toch wel een zwarte he?
ja je zou maar orgineel doen om es geen zwarte te nemen hahaha rofl
en toen.....
pi_9923413
quote:
Op maandag 21 april 2003 20:09 schreef Steve-O het volgende:

[..]

Ferrari enzo 660 pk


maar ook:
Ferrari F360: 400pk uit 3600cc
Honda S2000: 240pk uit 2000cc
pi_9923999
quote:
Op maandag 21 april 2003 21:42 schreef VanDread het volgende:

[..]

ja je zou maar orgineel doen om es geen zwarte te nemen hahaha rofl


Net zo origineel als alle andere kleuren hoor.
Playlist | Studio Brussel (NL 102.1 FM / BE 100.9 FM)
pi_9924487
en met orginaliteit bedoel ik natuurlijk de hoeveelheid die je ervan ziet.......want ze lijken wel allemaal zwart
en toen.....
pi_9927894
Nopes het is (wordt) geen zwarte, maar zeezilvergrijs, ik wilde eerst wel een zwarte maar heb me bedacht ivm zomertemperaturen. De auto die ik nu heb is donkerblauw, en van binnen ook zwart, die wordt zo godnakende heet dat je echt brandblaren op je kont hebt zowat als die een middagje in de zon heb gestaan hehe.
De binnenkant is wel helemaal zwart (afgezien van het houtwerk), foto's zet ik nog wel neer, maar t duurt nog 3 a 4 weken voor ik m krijg.
(Kennen die duitsers niet doorwerke ??!?)
pi_9942707
quote:
Op maandag 21 april 2003 12:29 schreef Whisky het volgende:
Hey, ik zag dat er hier wat autofreaks rondhangen, en dus dacht ik goh laat ik hier s informeren...
Ik heb pas een nieuwe A6 gekocht (A6 avant exclusive met alle opties), helaas maar een 2.4 liter motortje van 170pk want dat was eigenlijk toch al wel duur zat... Alles met elkaar kost ie me zo'n 62000 euro... en de 3 liter motor was toch wel weer vet duurder...
Afijn ik ben niet echt een kenner, maar heb wel s wat gehoord over chippen en dergelijke. Een paar urls heb ik al, maar misschien hebben jullie nog wat tips/truuks over hoe en vooral waar je zoiets kan laten doen ? Haast heb ik niet want het duurt helaas nog een maandje voor ik mn nieuwe speeltje ga krijgen...:)
Bij een auto zonder turbo heeft chiptuning nauwelijks zin. Je wint er, als je verder niets verandert, max 1 of 2 % mee.
pi_9944440
hhmmmm een 2.4 is vanuit de dealer niet te tunen en de karige pk winst komt doordat er geen turbo opzit, die zijn makkelijker te tunen dan atmosferische motoren, dan praat je bij tunen over andere nokkenassen, andere zuigers enz. kijk zoals bovenstaand al aangegeven is eens op dahlback racing...they are the experts
"When did I realize I was God? Well, I was praying and suddenly I realized that I was talking to myself."
pi_9957014
vroegah ! : 1.5 liter V6 - iets van 500 pk voor de formule 1

1.4 motor van Mg, zonder turbo, op een zout vlakte in USA 350km/u behaald !

maar goed... BMW M3 3.2 V6 @ 350+ pk, dat noem ik pas efficiëntie sinds wanneer heeft ie een V6 ?

Zo'n turbo kit kan aardig in de kosten oplopen - mensen vergeten altijd 1 ding: remmen ! als je een turbo of bi-turbo erop gooit, upgrade gelijk je remmen !

pi_9958807
quote:
Op woensdag 23 april 2003 12:15 schreef SileX het volgende:
vroegah ! : 1.5 liter V6 - iets van 500 pk voor de formule 1

1.4 motor van Mg, zonder turbo, op een zout vlakte in USA 350km/u behaald !

maar goed... BMW M3 3.2 V6 @ 350+ pk, dat noem ik pas efficiëntie sinds wanneer heeft ie een V6 ?

Zo'n turbo kit kan aardig in de kosten oplopen - mensen vergeten altijd 1 ding: remmen ! als je een turbo of bi-turbo erop gooit, upgrade gelijk je remmen !


Als je er ook daadwerkelijk hogere snelheden mee gaat rijden wel ja
Maar het gaat om de acceleratie denk ik zo
pi_9962460
jullie hebben eht de hele tijd over zuininger bij lage toeren enzo, maar als je je auto tuned dan trap je het gas toch alleen maar in??? waarom anders tunen?
  woensdag 23 april 2003 @ 17:40:17 #50
41915 Eul
Greetings Eul
pi_9965031
quote:
maar goed... [b]BMW M3 3.2 V6 @ 350+ pk, dat noem ik pas efficiëntie sinds wanneer heeft ie een V6 ?
Heb IK dat neergezet ????
AAAAHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH!!!!!!!!!

Grofe fout van mij, nu verneuk ik met mijn groffe taalgebruik een staalje kunt uit Duitsland terwijl ik er op hamer geen onzin uit te kramen als je er neits van weet...

AAhhhhhh

Fout dus! HEt moet idd een 6 in LIJN zijn.

Bedankt voor de correctie!

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')