quote:Daar geloof ik ook helemaal in, maar eerlijksheidshalve gebiedt me te zeggen dat ik daar soms enorme moeite mee heb om dat te blijven geloven als ik wéér een zware depressie heb of weer een hypomanie vergezeld met psychotische kenmerken (psychose).
Op maandag 28 april 2003 10:42 schreef Llewella het volgende:
Hmmm wat het ook wordt, het komt wel goed, en met jou ook wel Dark ElfEr zijn nog zoveel mooie dingen in het leven
Ben al 26 jaar af en aan aan het rommelen met mijn stemmingen en de hierboven beschreven periodes en er zijn momenten dat het mij allemaal iets te veel word en ik me serieus afvraag hoe lang ik het nog vol hou, klinkt melodramatisch maar zo voelt het vaak wel.
En juist om deze redenen wil ik het een kindje niet aandoen om buiten de erfelijke factoren, zo'n moeder te krijgen. Wie weet hoe ik een kindje beschadig met mijn gedrag.
Het blijft moeilijk, verdrietig, boos makend, pijnlijk en oneerlijk maar ja; wie heeft ooit gezegd dat het leven eerlijk is?
Ik voelde tijdens het praten voor het eerst echt het verdriet lichamelijk en het was meer dan ik verwacht had.
Maar ik heb een begin gemaakt in erover praten, een begin om te verwerken dat ik geen kindje kan hebben, een begin om uit te leggen wat ik voel en denk.
Ik denk dat het nog heel wat verdriet en tijd zal kosten maar ik heb de goede weg ingeslagen.
Praten erover gaat slecht, ik klap helemaal dicht. Ik kan mijn gevoel gewoon niet onder woorden brengen en dat frustreert wel eens.
ik heb wel gemerkt dat ik met schilderen er wel heel duidelijk mee bezig kan zijn dus misschien is dat een opening. Het grijpt me dan ook enorm aan en ben dan door emoties niet meer in staat te spreken.
Ik merk iig dat ik nu weer even een fase heb van: verdomme, wáárom??? en ik voel heel diep in mezelf het verdriet wat hierbij hoort maar er over praten doe ik niet/kan ik niet. Zelfs niet met mijn partner die wel alle begrip heeft altijd.
Deze fase zal wel weer overgaan en er zal ongetwijfeld een nieuwe komen, als zusjes en vriendinnetjes kindjes gaan krijgen bijvoorbeeld. Maar het kan ook zo ineens de kop op steken
quote:Lieve DarkElf,
Op woensdag 17 september 2003 03:23 schreef DarkElf het volgende:
Nu weer wat later:Praten erover gaat slecht, ik klap helemaal dicht. Ik kan mijn gevoel gewoon niet onder woorden brengen en dat frustreert wel eens.
ik heb wel gemerkt dat ik met schilderen er wel heel duidelijk mee bezig kan zijn dus misschien is dat een opening. Het grijpt me dan ook enorm aan en ben dan door emoties niet meer in staat te spreken.
Ik merk iig dat ik nu weer even een fase heb van: verdomme, wáárom??? en ik voel heel diep in mezelf het verdriet wat hierbij hoort maar er over praten doe ik niet/kan ik niet. Zelfs niet met mijn partner die wel alle begrip heeft altijd.
Deze fase zal wel weer overgaan en er zal ongetwijfeld een nieuwe komen, als zusjes en vriendinnetjes kindjes gaan krijgen bijvoorbeeld. Maar het kan ook zo ineens de kop op steken
Ik vind het heel knap dat je je al zo lang staande houdt! En tuurlijk er zullen moeilijke tijden zijn, maar daar kom je overheen, dat zie je nu.
Ik hoop voor je dat het snel beter met je gaat.
quote:Voor het eerst dat ik dit topic zie...vandaar ook dat ik nu pas reageer.
Op woensdag 17 september 2003 03:23 schreef DarkElf het volgende:
Nu weer wat later:Praten erover gaat slecht, ik klap helemaal dicht. Ik kan mijn gevoel gewoon niet onder woorden brengen en dat frustreert wel eens.
Ik herken ook het gevoel dat je eigenlijk wel verdriet hebt, maar omdat het zogenaamd je eigen keuze was, je er daarom niet echt goed mee overweg kunt. Tenminste, zo voel ik het.
Ik ben vrijwel onvruchtbaar. Ik heb een aantal jaren bij een gyneacoloog gelopen. Ik vond de behandelingen zo ingrijpend, zo pijnlijk, zo emotioneel en voor mij veel te zwaar; ik kon daar niet mee overweg. Ik heb dus besloten om te stoppen met behandelen en te leren accepteren dat er ik geen kinderen zal krijgen. Vandaar dus dat het (in de ogen van anderen en vaak ook in mijn eigen ogen) mijn eigen keuze is om kinderloos te blijven. Verdriet dien je daar dus niet om te hebben; het is toch mijn keuze?
Ik vind het een hele dappere keus die je gemaakt hebt. Ik weet hoe pijnlijk het is. Ik kan me denk ik voorstellen dat het in jouw situatie, vanwege de mds, soms nog moeilijker is om ermee om te gaan, omdat je dan alles natuurlijk nog heviger en intenser voelt.
Ik ben nu een paar jaar verder en heb de rouwperiode mbt mijn kinderloosheid een heel eind afgesloten. Het verdriet blijft, want ongewilde kinderloosheid blijft je hele leven...
Ik vindt het ongelovelijk moedig van je en het tekent ook wel voor je. Er zijn namelijk genoeg stellen die ten koste van alles toch kinderen krijgen en dus vaak ook later tegen de lamp lopen. Goeie eigenschap is dus dat je niet egoistisch bent. Dat is een dikke plus voor jouw.
Eigenlijk kan ik je alleen maar heel veel sterkte wensen.
En goh wat moeilijk moet dit voor je zijn zeg.
Meer mensen in mijn omgeving denken aan gezinsuitbreiding, zijn zich goed financieel aan het voorbereiden, hebben het er meer/vaak/heel veel over....
Natuurlijk zag ik dit aankomen maar toch doet het wel aardig wat merk ik. Voel me onrustig en blij tegelijk. Blij voor hun, onrustig door het verdriet wat aangeraakt wordt in mezelf...
Gelukkig kan ik er wel goed over spreken met mijn zus maar toch ....
Als reactie van mezelf merk ik dat ik erg bezig ben met vroeger juist, heb ik erge behoefte aan de onvoorspelbaarheid en zorgeloosheid van vroeger en betrap ik mezelf erop dat ik vooral herinneringen heb aan " die goeie ouwe" tijd...
Vreemd, hun zijn bezig hun toekomst te plannen en als reactie ren ik juist weg naar het verleden.
Maar...
Tante worden lijkt me ook erg leuk. Heb nu al genoeg leuk speelgoed gezien dat ik anders zelf zou kopen dus dan binnenkort maar voor mijn eventuele neefje of nichtje.
En een slotje op verzoek van de TS.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |