Wat een ontzettend lelijk beest. En wat heb ik een hekel aan die krengen. Net onder de oppervlakte knagen ze aan de bast van jonge plantjes, die omvallen en doodgaan. Natuurlijke vijanden hebben ze bijna niet, de meeste tijd brengen ze door onder de grond. Mochten ze toch boven de grond komen, dan wil een kraai er nog wel eens eentje opeten. Net als andere krekels maakt de veenmol op warme zomeravonden een tjirpend geluid.
Het gangenstelsel van de veenmol.
http://www.milieuvriendelijktuinieren.nl/nb/1996%20-%202/ziekten%20en%20plagen.htm
De goed aan het leven onder de grond aangepaste veenmol of aardkrekel, kan als volwassen dier een grote van 60 mm bereiken. Het dier is de in de maanden april t/m oktober actief opzoek naar voedsel. Als alleseter doet zij zich te goed aan jonge plantenwortels, kiemende zaden, insectenlarven, wormen en weekdieren. De paring vindt plaats in de plaats in de periode mei/juni. Onder de grond op een diepte van ongeveer 10 cm, kan het vrouwtje wel tot 400 eieren leggen. De begroeiing boven het nest wordt door het vrouwtje voortdurend afgegeten om de eieren beter op te warmen. Het vrouwtje bewaakt het legsel en tot een maand na uitkomt de larven. Deze larven brengen de winter diep onder de grond door om vervolgens in het voorjaar van imago te veranderen. De veenmol is een nachtacties dier. Bij warme avonden vliegen ze terwijl het mannetje zodra de schemering in valt een sjirpend geluid produceert. De veenmol komt vooral voor in het natte veenweidegebied en langs de rivieren.
Bij overlast van de veenmol kunt u biologisch vangmethoden met potjes benutten en de nesten lokaliseren en vernietigen. De pootje worden ingegraven in het gangenstelsel van de veenmol. Afhankelijk van het gegeven of u al dan niet de dieren wilt sparen, worden de potjes met een laagje water voorzien.
___
Dat kan dus ook. Je pakt een leeg conservenblikje, of een jampotje, en graaft deze in, totdat hij net onder de grond zit. Plaats dan een klein plaatje glas op het blikje. De veenmol zal op zoek gaan naar de warmte, onder het glasplaatje kruipen en in het blikje vallen.
De oogst van de afgelopen 24 uur. Vermoord door korreltjes gif in de gangen te strooien. De dieren raken de weg kwijt, en komen boven de grond. Gelukkig zitten er in de kas geen vogels die de creperende veenmollen eten. In de kas zitten wel kwikstaartjes, maar die pakken alleen kleine insecten en rupsjes.
Heeft één van jullie al eens zo'n beestje gezien?
Dat verklaard een boel.
[Dit bericht is gewijzigd door QyRoZ op 20-04-2003 20:25]
quote:nu wel
Op zondag 20 april 2003 20:23 schreef dwerg het volgende:
Vorig jaar liep er namelijk zo'n gedrocht, en ik had echt geen idee wat het was.
Ranzige beesten zijn het.
[EDIT]
quote:misschien ook niet
De veenmol komt vooral voor in het natte veenweidegebied en langs de rivieren.
[/EDIT]
quote:Nouja, het zou kunnen, ze komen ook in het zuiden van België voor. Daar staan ze zelfs op de lijst van beschermde dieren. Als de grondsoort hetzelfde is, zie ik geen reden waarom ze niet in Spanje zouden kunnen leven.
Op zondag 20 april 2003 20:31 schreef _Administr8or_ het volgende:
DIE heb ik dus gezien in Spanje op de camping!
quote:Hnm nee, terwijl ik toch een tijdje op een kwekerij en bij een hovenier heb gewerkt.
Op zondag 20 april 2003 20:23 schreef dwerg het volgende:
quote:jazeker, ze bijten complete wortels van planten door, en aangezien ze ook niet graag gepakt worden...
Op dinsdag 13 mei 2003 18:34 schreef Diverse_Reality het volgende:[..]
Hnm nee, terwijl ik toch een tijdje op een kwekerij en bij een hovenier heb gewerkt.
Lelijk zijn ze zeker. Kunnen ze bijten?.
Wanneer u de veenmol een plekje in uw moestuin gunt of probeert om op diervriendelijke wijze de veenmol op afstand te houden zijn hieronder een paar tips:
* Gebruik nooit verlopen olie, slakkenkorrels of insecticiden tegen de veenmol; bedenk dat de veenmol ook schadelijke insecten opruimt. Bovendien doodt gif ook nuttige insecten;
* Planten van peen lokt veenmollen, omdat zij hieronder graag een nest bouwen. Daar waar de nesten zich bevinden kleurt het loof geel. De veenmol houdt net als de meeste tuinders van 'zwarte grond'; de plek wordt door de veenmol kaal gewied doordat het de stengel of wortels doorknaagt;
* Breng tegen de winter hoopjes broeimest of compost aan; hieronder overwinteren de veenmollen in de grond;
* Breng een tijdelijke beschoeiing van planken aan rond plantbedden: minimaal 20 cm. diep;
* Of plant het plantgoed in afzonderlijke plastic potjes zonder bodem;
* Plaats valpotjes in de loop van de veenmolgangen ± 5 cm. onder het bodemoppervlak ingraven; gevangen dieren naar elders verplaatsen.
Het is inmiddels voorjaar, dus die krengen zijn uit hun winterslaap ontwaakt. Aangezien alle chemische bestrijdingsmiddelen inmiddels verboden zijn, en er geen effectieve biologische bestrijders zijn, ben ik gedwongen om ze te vangen. Alleen heb ik geen zin om ze 'naar elders te verplaatsen'. Ik weet niet of er hier op Fok nog mensen zijn die behoefte hebben aan veenmollen, maar anders worden ze morgenochtend bij het eerste daglicht geëxecuteerd.quote:Op donderdag 28 augustus 2003 20:06 schreef romarbia het volgende:
* Plaats valpotjes in de loop van de veenmolgangen ± 5 cm. onder het bodemoppervlak ingraven; gevangen dieren naar elders verplaatsen
Nee, nogal wiedes omdat de mens ongetwijfeld alle natuurlijke vijanden al heeft uitgeroeid. Maar gelukkig bewijzen wij al die lieve jonge plantjes een dienst door het grondwaterpeil lekker omlaag te brengen zodat deze akelige kever wel zal uitsterven. Tja want alle plantjes zijn natuurlijk wel van ons mensen hè en niet van de dieren. Wie denken ze wel dat ze zijn dat ze daar aan durven te komen! Net als die aalscholvers die onze paling opeten en die akelige zeehonden die onze vissen opknabbelen. Laten we gewoon alle dieren uitroeien dan hebben we fijn alles voor ons zelfquote:Op zondag 20 april 2003 20:23 schreef dwerg het volgende:
Wat een ontzettend lelijk beest. En wat heb ik een hekel aan die krengen. Net onder de oppervlakte knagen ze aan de bast van jonge plantjes, die omvallen en doodgaan. Natuurlijke vijanden hebben ze bijna niet
Nee hoor. Dit dier heeft gewoon maar weinig natuurlijke vijanden. Zoals ik in mijn openingspost ook zei. Er zijn nu eenmaal slechts weinig dieren die zo'n groot insect aantrekkelijk vinden.quote:Op maandag 15 maart 2004 19:48 schreef Pitbulleke het volgende:
Nee, nogal wiedes omdat de mens ongetwijfeld alle natuurlijke vijanden al heeft uitgeroeid.
't Is inderdaad een engerd. Misschien kun je ze kwijt aan liefhebbers van "enge" dieren? ZIjn er genoeg op het forum.quote:Op maandag 15 maart 2004 20:21 schreef dwerg het volgende:
Nee hoor. Dit dier heeft gewoon maar weinig natuurlijke vijanden. Zoals ik in mijn openingspost ook zei. Er zijn nu eenmaal slechts weinig dieren die zo'n groot insect aantrekkelijk vinden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |