quote:bron: nu.nl
Een betere spreiding van schoolvakanties kan voorkomen dat leerlingen van buitenlandse afkomst elk jaar in de grote zomervakantie weer een taalachterstand oplopen. Dat heeft inspecteur-generaal K. Kervezee van de Onderwijsinspectie zondag gezegd in het televisieprogramma Buitenhof.Scholen zien vaak bij hun leerlingen van buitenlandse afkomst de taalvaardigheid teruglopen na een vakantie van 6 tot 8 weken. Dit komt doordat de kinderen in die periode nauwelijks Nederlands spreken. Het zou om die reden dan ook goed zijn om de zomervakantie wat korter te maken, aldus Kervezee.
De kerstvakantie zou dan bijvoorbeeld wat langer kunnen, omdat dan veel leerlingen klagen dat ze moe zijn.
Dit lijkt me een goed teken aangezien ze niet altijd de Nederlanse taal goed of voldoende leren en door deze achterstand lijdt de autochtone leerlingen erwel onder ivm extra aandacht voor allochtone leerlingen die moeten bijkrabbelen bij de taal wat al eens was aangetoond in een onderzoek.
quote:het zijn gewoon nederlanders hoor.
Op zondag 20 april 2003 15:04 schreef Ultrawuft het volgende:
wat een onzin, we hoevne onze schoolvakanties toch niet aan te passen voor buitenlanders, laat ze maar bijles nemen ofzo.
quote:en jij ook
Op zondag 20 april 2003 15:06 schreef Meneer_Aart het volgende:
Shiit, en alle mensen die tot nu hebben gereageerd hebben een taalachterstand.
Geef ze maar een weekje extra vrij tijdens het suikerfeest
quote:
Op zondag 20 april 2003 15:10 schreef SCH het volgende:
Los van alle redenen vind ik het sowieso wel een goed idee de lengte van de vakanties wat beter te verdelen. De zomervakanties zijn voor veel kinderen en gezinnen te lang, ze zijn blij als ze weer naar school kunnen.
En laat je mening niet kleuren omdat 1 van de redenen je niet bevalt.
Het heeft meerdere voordelen, voor iedereen.
quote:Nou daar denken heel veel kinderen en ouders anders over. Is al jaren een probleem.
Op zondag 20 april 2003 15:13 schreef jurn het volgende:[..]
hahahaah jij bent me grappig, denk je nou echt die vakanties zijn te kort
:
quote:ja die wel, kinderen niet
Op zondag 20 april 2003 15:16 schreef SCH het volgende:[..]
Nou daar denken heel veel kinderen en ouders anders over. Is al jaren een probleem.
Dat neemt niet weg dat een langere kerstvakantie welkom is.
quote:het gaat om het resultaat..een betere spreiding van de vrije dagen.
Op zondag 20 april 2003 15:24 schreef sampoo het volgende:
Belachelijk, alles om er maar voor te zorgen dat de "allochtoontjes" goed Nederlands spreken. Als de ouders zo nodig maanden lang op vakantie gaan zonder Nederlands met hen te spreken dat is dan de zorg van de ouders niet van de onderwijsinspecteur.Dat neemt niet weg dat een langere kerstvakantie welkom is.
wel vraag ik mij af of die allochtone jongeren het er mee eens zijn
omdat ZIJ dan NEDERLANDS kunnen LEREN
laat ze dat gewoon doen als wij vakantie hebben
Hoe gaan ze dit doen zonder al teveel mensen op hun tenen te trappen. O jeetje ik heb een taalachterstand, nu krijg ik maar 4 weken vakantie.
Bekijk het.
het vakantietaalachterstandsprobleem aangepakt en nog andere voordelen als bonus , wat wil je nog meer.
Waarom moeten de goeden zich altijd aan de slechten aanpassen?
Als persoon X problemen heeft en Y niet, dan moet Y maar gewoon vakantieweken inleveren.
[edit]
waar maak ik mij eigenlijk druk over, ik heb al 3 jaar vakantie
[edit2]
Fout weggehaald.
[Dit bericht is gewijzigd door Ultrawuft op 20-04-2003 16:13]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |