abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_9876325
Hallo,

Kan iemand mij iets uitleggen wat een contaminatie is en wat congruentiefouten zijn?

Alvast bedankt ,

Denkie!

[Dit bericht is gewijzigd door Denkie op 19-04-2003 10:51]

zaterdag 19 april 2003 @ 10:48:55 #2
22497 Bioslock
we hope that you choke
pi_9876339
Volgens mij wil je toch juist geen contaminaties gebruiken en al helemaal niet werken met congruentiefouten?
  zaterdag 19 april 2003 @ 10:49:41 #3
31918 Tizmo
Jerruh-Tizmo
pi_9876347
quote:
Op zaterdag 19 april 2003 10:48 schreef Bioslock het volgende:
Volgens mij wil je toch juist geen contaminaties gebruiken en al helemaal niet werken met congruentiefouten?
ik denk dat hij wil weten wat ze zijn
Endless, Forever More....
pi_9876352
quote:
Op zaterdag 19 april 2003 10:48 schreef Bioslock het volgende:
(Sorry, idd, ik heb het bovenstaande bericht aangepast )
  zaterdag 19 april 2003 @ 10:50:32 #5
29344 Spike-man
Merkstift op alcoholbasis
pi_9876354
ik in iig niet.

Ik verwar contaminaties altijd met pleonasmes.

You think you can catch Keyser Soze? You think a guy like that comes this close to getting caught, and sticks his head out? If he comes up for anything it'll be to get rid of me. After that... my guess is you'll never hear from him again.
pi_9876357
quote:
Op zaterdag 19 april 2003 10:49 schreef Tizmo het volgende:

[..]

ik denk dat hij wil weten wat ze zijn

Ja klopt....
pi_9876418
Een contaminatie is het door elkaar halen van twee of meer uitdrukkingen. Bijvoorbeeld iets kost duur. Dan haal je veel kosten en duur zijn door elkaar.

Congruentie is IIRC het van het zelfde geslacht, tijd en naamval zijn van naamwoorden. Bijvoorbeeld, de jongen zijn fiets. De jongen haar fiets zou een congruentiefout zijn. Of het meisje, die daar loopt. Die congrueert daar niet met het meisje.

pi_9876427
Hij liep over het spoor, maar ze zagen de trein niet aankomen.

"Ze" slaat in deze zin op "hij", maar "hij" is enkelvoud, en "ze" meervoud.
Dat is een congruentiefout.

pi_9876447
Ik leg 't ff uit.

Contaminatie = het door elkaar halen van twee 'uitdrukkingen', zoals bijvoorbeeld: het kost duur, terwijl dat het is duur moet zijn. Dat is verward met het kost veel.

Congruentie = overeenkomst tussen het getal van onderwerp en persoonsvorm. Zo zul je niet zeggen: ik hebben, maar ik heb. De auto gebruikt veel benzine. De auto's gebruiken veel benzine.

pi_9876477
quote:
Op zaterdag 19 april 2003 10:57 schreef Maarten_k het volgende:Congruentie is IIRC het van het zelfde geslacht, tijd en naamval zijn van naamwoorden. Bijvoorbeeld, de jongen zijn fiets. De jongen haar fiets zou een congruentiefout zijn. Of het meisje, die daar loopt. Die congrueert daar niet met het meisje.
Inderdaad, wat ik net stelde: het hoeft niet per se het getal te zijn, het kan ook gaan om geslacht.
pi_9876662
quote:
Op zaterdag 19 april 2003 11:00 schreef UncleFunk het volgende:
Contaminatie = het door elkaar halen van twee 'uitdrukkingen', zoals bijvoorbeeld: het kost duur, terwijl dat het is duur moet zijn. Dat is verward met het kost veel.
Daar irriteer ik me altijd zo aan!
Mijn haren gaan dan altijd spontaan door de war
quote:
Congruentie = overeenkomst tussen het getal van onderwerp en persoonsvorm. Zo zul je niet zeggen: ik hebben, maar ik heb. De auto gebruikt veel benzine. De auto's gebruiken veel benzine.
De VS hebben en niet heeft
pi_9876831
quote:
De VS hebben en niet heeft
Tja, hier ging het in een andere thread ook al over... Dat kan allebei volgens de Algemene Nederlandse Spraakkunst. Afkortingen vallen net onder de uitzondering
pi_9877555
quote:
Op zaterdag 19 april 2003 11:17 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Daar irriteer ik me altijd zo aan!

Dat is een mooi voorbeeld van een contaminatie.
Iets irriteert me / ik erger me ergens aan
Signature
  zaterdag 19 april 2003 @ 12:17:20 #14
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_9877574
quote:
Op zaterdag 19 april 2003 12:15 schreef smoetsie het volgende:

[..]

Dat is een mooi voorbeeld van een contaminatie.
Iets irriteert me / ik erger me ergens aan

Ja, inderdaad. Dat is mijn grootste taalergernis. Ik zou het niet erg vinden als mensen die zich ergens aan irriteren lijfstraffen zouden krijgen.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_9881295
Nog een voorbeeld van een contaminatie.. Hij betaalt geen abonnementskosten
pi_9883901
iemand optelefoneren
pi_9884105
contaminatie de (v.)
1901-1925 <Lat. contaminatio
1 (taalkunde) het dooreenhalen van betekenisverwante woorden of uitdrukkingen, waardoor een verkeerd nieuw woord of een verkeerde nieuwe uitdrukking ontstaat; bijvoorbeeld: 'dat kost duur' is ontstaan door contaminatie van: 'dat is duur' en 'dat kost veel'
1a (metonymisch) een zodoende gevormde uitdrukking of een zodoende gevormd woord; bijvoorbeeld: 'opnoteren' is een contaminatie van 'opschrijven' en 'noteren'
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')