Kan iemand mij iets uitleggen wat een contaminatie is en wat congruentiefouten zijn?
Alvast bedankt ,
Denkie!
[Dit bericht is gewijzigd door Denkie op 19-04-2003 10:51]
quote:ik denk dat hij wil weten wat ze zijn
Op zaterdag 19 april 2003 10:48 schreef Bioslock het volgende:
Volgens mij wil je toch juist geen contaminaties gebruiken en al helemaal niet werken met congruentiefouten?
quote:(Sorry, idd, ik heb het bovenstaande bericht aangepast
Op zaterdag 19 april 2003 10:48 schreef Bioslock het volgende:
Volgens mij wil je toch juist geen contaminaties gebruiken en al helemaal niet werken met congruentiefouten?
Ik verwar contaminaties altijd met pleonasmes.
quote:Ja klopt....
Op zaterdag 19 april 2003 10:49 schreef Tizmo het volgende:[..]
ik denk dat hij wil weten wat ze zijn
Congruentie is IIRC het van het zelfde geslacht, tijd en naamval zijn van naamwoorden. Bijvoorbeeld, de jongen zijn fiets. De jongen haar fiets zou een congruentiefout zijn. Of het meisje, die daar loopt. Die congrueert daar niet met het meisje.
"Ze" slaat in deze zin op "hij", maar "hij" is enkelvoud, en "ze" meervoud.
Dat is een congruentiefout.
Contaminatie = het door elkaar halen van twee 'uitdrukkingen', zoals bijvoorbeeld: het kost duur, terwijl dat het is duur moet zijn. Dat is verward met het kost veel.
Congruentie = overeenkomst tussen het getal van onderwerp en persoonsvorm. Zo zul je niet zeggen: ik hebben, maar ik heb. De auto gebruikt veel benzine. De auto's gebruiken veel benzine.
quote:Inderdaad, wat ik net stelde: het hoeft niet per se het getal te zijn, het kan ook gaan om geslacht.
Op zaterdag 19 april 2003 10:57 schreef Maarten_k het volgende:Congruentie is IIRC het van het zelfde geslacht, tijd en naamval zijn van naamwoorden. Bijvoorbeeld, de jongen zijn fiets. De jongen haar fiets zou een congruentiefout zijn. Of het meisje, die daar loopt. Die congrueert daar niet met het meisje.
quote:Daar irriteer ik me altijd zo aan!
Op zaterdag 19 april 2003 11:00 schreef UncleFunk het volgende:
Contaminatie = het door elkaar halen van twee 'uitdrukkingen', zoals bijvoorbeeld: het kost duur, terwijl dat het is duur moet zijn. Dat is verward met het kost veel.
quote:De VS hebben en niet heeft
Congruentie = overeenkomst tussen het getal van onderwerp en persoonsvorm. Zo zul je niet zeggen: ik hebben, maar ik heb. De auto gebruikt veel benzine. De auto's gebruiken veel benzine.
quote:Tja, hier ging het in een andere thread ook al over... Dat kan allebei volgens de Algemene Nederlandse Spraakkunst. Afkortingen vallen net onder de uitzondering
De VS hebben en niet heeft
quote:Dat is een mooi voorbeeld van een contaminatie.
Op zaterdag 19 april 2003 11:17 schreef ChrisJX het volgende:[..]
Daar irriteer ik me altijd zo aan!
quote:Ja, inderdaad. Dat is mijn grootste taalergernis. Ik zou het niet erg vinden als mensen die zich ergens aan irriteren lijfstraffen zouden krijgen.
Op zaterdag 19 april 2003 12:15 schreef smoetsie het volgende:[..]
Dat is een mooi voorbeeld van een contaminatie.
Iets irriteert me / ik erger me ergens aan
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |