abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 19 april 2003 @ 10:14:28 #1
19242 yavanna
Results may vary.
pi_9876048
quote:
De president van de rechtbank in Maastricht, mr. P.P. Lampe, wil drugs uit het strafrecht halen. Dat zegt hij zaterdag in een interview in de Volkskrant. "De drugsbestrijding brengt ons hele strafproces in gedrang. Voor een heleboel andere strafzaken hebben we geen tijd meer. Daar zitten zware misdrijven bij. Dus houd ermee op, legaliseer het nou maar", aldus Lampe.

De rechtbankpresident heeft in ieder geval softdrugs in gedachten. "Legalisering van harddrugs, daar worstel ik nog mee. Het is gevaarlijk spul. Maar ik denk dat we uiteindelijk moeten erkennen dat drugs, net als alcohol, niet met het strafrecht te bestrijden zijn."

De berechting van bolletjesslikkers stuit Lampe tegen de borst. Volgens hem gaat het om 'arme sloebers', de echte 'losers', die in Nederland worden berecht volgens 'heel grove categorieën en straftarieven'. Ze zitten hier met meer mensen in een cel in een land waarvan ze de taal niet kennen en krijgen geen bezoek, aldus de rechter. "We treffen bovendien niet de grote jongens die er achter zitten, laat staan de gebruikers in Nederland."

Lampe is de eerste zittende rechtbankpresident die zich uitspreekt voor legalisering. Vorig jaar liet ook de president van de rechtbank in Amsterdam, mr. R. Gisolf, een dergelijk geluid horen. Dat deed hij ter gelegenheid van zijn pensionering.

Telegraaf.nl

Wat de soft drugs betreft kan ik mij er wel in vinden, net zo goed als dat de grote koppen aangepakt moeten worden, maar als je bolletjes slikkers geen straf meer geeft, krijg je daar helemaal een stortvloed van, denk ik.
~Cheer up, the worst is yet to come.~
  zaterdag 19 april 2003 @ 10:15:13 #2
24339 amnesiac
mooi was die tijd
pi_9876056
Ik denk dat het beter is dat de gerechtelijke macht zich niet met politieke zaken bezig houdt.
er is een tijd van komen en gaan, en de tijd van gaan is nu gekomen :+
  zaterdag 19 april 2003 @ 10:23:00 #3
10616 werkeend
is een lief konijntje
pi_9876111
alhoewel hij als rechtelijke macht niet zulke uitspraken publiekelijk moet doen, heeft hij wel een punt.. Zowiezo moet softdrugs niet meer gedoogt worden, maar gelegaliseerd worden.

en dat van die bolletjesslikkers klopt ook, je pakt er 10 op, en er staan er 20 in de rij bij de brugsbaas op curacao om naar nederland te transporteren.

#things i do to people i love shouldn't be allowed#
pi_9876123
quote:
Op zaterdag 19 april 2003 10:15 schreef amnesiac het volgende:
Ik denk dat het beter is dat de gerechtelijke macht zich niet met politieke zaken bezig houdt.
ben ik het slechts deels mee eens. Ze moeten zeker geen dingen gaan roepen als "legaliseer het nou maar", maar feedback geven is zeker niet onbelangrijk.
Als de natuur perfect was...
... zouden alle anorexialijders automatisch in vluchtelingenkampen worden geboren
pi_9876126
quote:
Tja onafhankelijke en onbevooroordeelde uitspraken zijn natuurlijk niet geoorloofd in de politieke jungle, ff wennen dus .
  zaterdag 19 april 2003 @ 10:25:12 #6
24339 amnesiac
mooi was die tijd
pi_9876128
quote:
Op zaterdag 19 april 2003 10:23 schreef werkeend het volgende:
en dat van die bolletjesslikkers klopt ook, je pakt er 10 op, en er staan er 20 in de rij bij de brugsbaas op curacao om naar nederland te transporteren.
Tuurlijk moeten die bolletjesslikkers keihard aangepakt worden. Ze plegen gewoon een strafbaar feit, klaar. Dan moet je niet gaan zeuren dat ze zielig zijn
  zaterdag 19 april 2003 @ 10:25:43 #7
24339 amnesiac
mooi was die tijd
pi_9876134
quote:
Op zaterdag 19 april 2003 10:24 schreef Vision het volgende:

[..]

ben ik het slechts deels mee eens. Ze moeten zeker geen dingen gaan roepen als "legaliseer het nou maar", maar feedback geven is zeker niet onbelangrijk.

Feedback geven kunnen je ook buiten de media om
pi_9876137
quote:
DAt is prima.....
Wanneer de politiek zich dan ook niet met de rechterlijke zaken bemoeid! En dat doen ze de laaatste tijd veelvuldig!
Wel goed blijven nadenken he! geen domme uitspraken doen.

Daarbij. Het zou denk ik goed zijn wanneer de politiek eens luisterde naar de mensen die vanuit het werkveld een goed inzicht hebben op de invloed van politieke grillen!
Het is de gek voor woorden dat bolletjes slikkers wel berecht worden, en ooooh wat zijn die gevaarlijk voor onze samenleving. Terwijl door de overlast die door de poltitieke hetze rondom bolletjes slikkers is ontstaan, veel belangrijker zaken niet meer behandelt kunnen worden. Neem bijvoorbeeld de gigantische overlast van de z.g.n. draaideur criminelen. Iedere keer weer overvallen plegen, en inbreken en in de illegale handel zitten ed.
Dergelijke mensen zijn echt de pest voor de samenleving, maar daar is geen tijd voor...
Jee Nederland!

sub/
pi_9876153
quote:
Op zaterdag 19 april 2003 10:25 schreef amnesiac het volgende:

[..]

Tuurlijk moeten die bolletjesslikkers keihard aangepakt worden. Ze plegen gewoon een strafbaar feit, klaar. Dan moet je niet gaan zeuren dat ze zielig zijn

Zodra dat niet meer strafbaar is, hoeven ze ook niet meer aangepakt te worden.Daarnaast blijft er capaciteit over voor belangrijkere misdaden. Zeker softdrugs geeft geen extra problemen, juist minder, zodra het uit het criminele circuit wordt gehaald. Harddrugs heb ik een dubbel gevoel over, maar met goede coordinatie moet ook dat een hoop overlast kunnen voorkomen in de toekomst. Het criminele circuit zorgt voor meer misdaad en overlast dan het legaliseren met zich mee zal brengen.
  zaterdag 19 april 2003 @ 10:29:59 #10
24339 amnesiac
mooi was die tijd
pi_9876170
quote:
Op zaterdag 19 april 2003 10:27 schreef SlaadjeBla het volgende:

[..]

Zodra dat niet meer strafbaar is, hoeven ze ook niet meer aangepakt te worden.Daarnaast blijft er capaciteit over voor belangrijkere misdaden. Zeker softdrugs geeft geen extra problemen, juist minder, zodra het uit het criminele circuit wordt gehaald. Harddrugs heb ik een dubbel gevoel over, maar met goede coordinatie moet ook dat een hoop overlast kunnen voorkomen in de toekomst. Het criminele circuit zorgt voor meer misdaad en overlast dan het legaliseren met zich mee zal brengen.

Coke legaliseren

zaterdag 19 april 2003 @ 10:30:52 #11
10616 werkeend
is een lief konijntje
pi_9876173
quote:

[..]

daar heb je gelijk in, maar je moet toegeven dat het vechten tegen de bierkaai is... je bestrijd het symptoom niet de oorzaak...
  zaterdag 19 april 2003 @ 10:32:06 #12
24339 amnesiac
mooi was die tijd
pi_9876182
quote:
Op zaterdag 19 april 2003 10:30 schreef werkeend het volgende:

[..]

daar heb je gelijk in, maar je moet toegeven dat het vechten tegen de bierkaai is... je bestrijd het symptoom niet de oorzaak...

Tuurlijk is het vechten tegen de bierkaai, maar het is dan wel heel kort door de bocht om te zeggen ... ok we kunnen de stroom bolletjesslikkers niet aan, dan legaliseren we het maar.
  zaterdag 19 april 2003 @ 10:37:47 #13
10616 werkeend
is een lief konijntje
pi_9876238
quote:
Op zaterdag 19 april 2003 10:32 schreef amnesiac het volgende:

[..]

Tuurlijk is het vechten tegen de bierkaai, maar het is dan wel heel kort door de bocht om te zeggen ... ok we kunnen de stroom bolletjesslikkers niet aan, dan legaliseren we het maar.

true true, maar hij is niet de eerste die voor legalisering is, en ik kan me er eigenlijk wel in vinden... als iemand dan zonodig zichzelf dood wil spuiten, doe het dan met drugs die van goede kwaliteit is, en niet van dat waspoeder. hij/zij zorgt er dan ook gelijk voor wat xtra belastingsinkomen
pi_9876272
quote:
Op zaterdag 19 april 2003 10:29 schreef amnesiac het volgende:

[..]

Coke legaliseren

Inderdaad ook coke legaliseren. Je haalt het uit de misdaad, waardoor een hoop overlast verdwijnt. Zodra de groenteboer op de hoek je wiet mag verbouwen en het tuinbedrijf de coca-plantjes heeft groeien, mis je een hoop criminaliteit. Te denken aan: afrekeningen, financiering door diefstal van bijv auto's, prostitutie waar veel geld aan verdiend wordt.

Daarnaast wordt er daarna belasting over geheven, wat mooi voor de staatskas is. Het heeft zoveel voordelen. Het argument dat veel meer mensen verslaafd zullen raken blijkt in de praktijk niet op te gaan. Juist omdat het legaal is, is het niet meer stoer/spannend. Mensen kunnen goede voorlichting krijgen en er bewust mee bezig zijn, ipv stoer met de vriendjes meedoen.

zaterdag 19 april 2003 @ 10:55:13 #15
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_9876398
quote:
Op zaterdag 19 april 2003 10:40 schreef SlaadjeBla het volgende:

[..]

Inderdaad ook coke legaliseren. Je haalt het uit de misdaad, waardoor een hoop overlast verdwijnt. Zodra de groenteboer op de hoek je wiet mag verbouwen en het tuinbedrijf de coca-plantjes heeft groeien, mis je een hoop criminaliteit. Te denken aan: afrekeningen, financiering door diefstal van bijv auto's, prostitutie waar veel geld aan verdiend wordt.

Daarnaast wordt er daarna belasting over geheven, wat mooi voor de staatskas is. Het heeft zoveel voordelen. Het argument dat veel meer mensen verslaafd zullen raken blijkt in de praktijk niet op te gaan. Juist omdat het legaal is, is het niet meer stoer/spannend. Mensen kunnen goede voorlichting krijgen en er bewust mee bezig zijn, ipv stoer met de vriendjes meedoen.

Niet mee eens, wat denk je dat die criminelen (en dan bedoel ik dus niet de bolletjesslikkers, maar de echte grote bazen daarachter) dan gaan doen; zich netjes aan de wet houden??? en belasting betalen?? Lijkt mij niet. Zo vinden wel weer iets anders dat niet mag en dan gaan wij dat zeker ook weer legaliseren; dat is nogal een makkelijke weg ja.

Ik vind wel dat er nu eens wat moet worden besloten, want dat gedogen vind ik zo'n slappe regeling. Persoonlijk ben ik niet voor legaliseren van drugs, zeker niet de harddrugs. Omdat als je zegt, "okee jij wilt van drugs leven, hier spuit jezelf maar lekker vol", dan geef je eigenlijk die persoon op, vind ik niet terecht. Wat softdrugs betreft; tja weet ik niet zo helemaal, maar Nederland moet in ieder geval IETS keizen en niet meer gedogen....

klerkje
  zaterdag 19 april 2003 @ 11:39:36 #16
262 Re
Kiss & Swallow
pi_9877017
quote:
Op zaterdag 19 april 2003 10:14 schreef yavanna het volgende:

[..]

Wat de soft drugs betreft kan ik mij er wel in vinden, net zo goed als dat de grote koppen aangepakt moeten worden, maar als je bolletjes slikkers geen straf meer geeft, krijg je daar helemaal een stortvloed van, denk ik.

met het legaliseren van harddrugs is er natuurlijk geen behoefte meer aan bolletjes slikkers
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  zaterdag 19 april 2003 @ 12:25:13 #17
11252 Ultrawuft
Projectfuhrer
pi_9877704
Harddrugs legaliseren komt er nooit door, Nederland is gebonden aan internationale verdragen.

Tevens, in wat voor wereld leef je dan als drugs gelegaliseerd worden. Dat geeft een ontzettend slecht signaal af, zovan we kunnen het niet beheersen, dan staan we het maar toe.

Soft- en harddrugs dienen gewoon verboden te zijn, ik erger me dood aan de stank van al die pauper joints die mensen op het station lopen te roken, geeft alleen maar overlast.

De straffen op het bezitten van drugs moeten gewoon 20x zo hoog worden, dat geeft wel een goed signaal af.

Als jij voor het roken van een joint 2 jaar de bak in moet ga je het echt wel laten.

Bij drugssmokkel kan heel goed de marine of de luchtmacht ingezet worden, wedden dat een verdacht schip wel stopt als er een apache achter vliegt.

zaterdag 19 april 2003 @ 12:29:34 #18
262 Re
Kiss & Swallow
pi_9877771
quote:
Op zaterdag 19 april 2003 12:25 schreef Ultrawuft het volgende:
De straffen op het bezitten van drugs moeten gewoon 20x zo hoog worden, dat geeft wel een goed signaal af.

Als jij voor het roken van een joint 2 jaar de bak in moet ga je het echt wel laten.

idd, kijk naar Amerika, daar wordt ook geen drugs meer gebruikt
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_9877804
Ik ben helemaal voor legalisering van soft- en harddrugs. Als je wil gebruiken dan moet je vooral dat recht hebben. Politie en Justitie kan beter haar tijd besteden aan het oppakken en berechten van moordenaars, verkrachters en dieven.
  zaterdag 19 april 2003 @ 12:33:43 #20
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_9877844
Dat soft-drugs gelegaliseerd zou moeten worden, daar zijn veel mensen het mee eens. Hard-drugs is voor velen een ander verhaal. Maar waarom is hard-drugs illegaal? De enige reden is, volgens mij, dat het de samenleving ernstig zou kunnen ontwrichten, maar dat gaat niet op. Ik, en eigenlijk iedereen, kan aan hard-drugs komen als ik het zou willen, maar ik doe het niet, omdat ik de slechte effecten weet. Dit verandert niet als het gelegaliseerd is, en de politie kan weer eens wat nuttige dingen doen.
kern·ge·leer·de (de ~ (m.))
1 kernfysicus
  zaterdag 19 april 2003 @ 14:41:32 #21
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_9879841
Zeldzaam, zo'n onafhankelijke geest die, ondanks zijn hoge (en dus kwetsbare) positie toch zijn mond durft te openen om een controversieel standpunt te verdedigen. Mooi.

Softdrugs dienen natuurlijk meteen gelegaliseerd te worden. Het verbod op de cannabisplant is een van de grootste fouten uit de menselijke historie. De mens die de natuur verbiedt; in sommige culturen stoppen ze je er levend voor onder de grond.

Wat hard drugs aan gaat, daar ben ik iets voorzichtiger mee. Veel van die troep (cocaïne, speed, heroïne) is chemisch geconstrueerd gif, doelbewust gemaakt om te vernietigen. Je komt niet zo gemakkelijk weg met een legalisering van die rotzooi.

He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  zaterdag 19 april 2003 @ 14:42:40 #22
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_9879863
quote:
Op zaterdag 19 april 2003 10:25 schreef Pushit het volgende:

[..]

Tja onafhankelijke en onbevooroordeelde uitspraken zijn natuurlijk niet geoorloofd in de politieke jungle, ff wennen dus .

Nee je moet het iets anders zien.
trias politica enzo, toch?
of zit ik weer fout...
pi_9879881
quote:
Op zaterdag 19 april 2003 14:41 schreef Ringo het volgende:
Wat hard drugs aan gaat, daar ben ik iets voorzichtiger mee. Veel van die troep (cocaïne, speed, heroïne) is chemisch geconstrueerd gif, doelbewust gemaakt om te vernietigen. Je komt niet zo gemakkelijk weg met een legalisering van die rotzooi.
maar is het gif omdat de verkopers er maar zooi bij gooien om er meer aan te verdienen? Zo ja, dan zou de overheid dit kunnen controleren en reguleren. Tevens krijg je er dan belasting voor terug, en wordt het geld niet meer (of minder) gebruikt voor criminele activiteiten.
Als de natuur perfect was...
... zouden alle anorexialijders automatisch in vluchtelingenkampen worden geboren
  zaterdag 19 april 2003 @ 14:45:41 #24
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_9879899
quote:
Op zaterdag 19 april 2003 14:42 schreef Fliepke het volgende:
Nee je moet het iets anders zien.
trias politica enzo, toch?
of zit ik weer fout...
In het kader van de Grote Loslippigheid vinden veel mensen deze trias politica niet meer zo waardevol. De verering van het Sprekende Individu dat zijn gedachten de vrije loop laat, neemt groteske vormen aan.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  zaterdag 19 april 2003 @ 14:47:43 #25
24099 Tia_Tijger
Demonisator :)
pi_9879934
quote:

Duh, als het legaal is dan zijn er helemaal geen bolletjesslikkers meer.
Wat inhoudt dat de politie, marechaussee en douane zich kan bezig houden met andere zaken en we ineens een cellenoverschot hebben.

In zoverre zijn die mensen zielig dat zij slechts kleine radertjes zijn, bolletjesslikkers oppakken raakt degenen die de handel leiden en organiseren (en het grote geld verdienen) niet.

You have the right to remain silent. Anything you say will be misquoted, then used against you.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')