Seborik | zaterdag 19 april 2003 @ 00:16 |
Klassieke meesters - deel 1 - Rachmaninoff. Klassieke meesters - deel 2 - Prokofiev. Klassieke Meesters - deel 3 - Tchaikovsky. Klassieke Meesters - deel 4 - Shostakovitch. Erik Satie (1866 - 1925). Op de een of andere manier is praktisch iedereen wel een keer in aanraking gekomen met de werken van Erik Satie. Meestal onbewust bij een reclame of iets dergelijks of tijdens een of ander televisieprogramma. Het bekendste zijn dan ook zijn ingetogen minimalistische pianowerken, de gymnopédies en de gnossienes. Qua notatie uiterst simpel, maar bij het uitvoeren zeer breekbaar. Satie leefde in Frankrijk aan het einde van de negentiende eeuw, begin twintigste eeuw. Een groot deel van zijn leven was hij woonachtig in Parijs. Onder andere een goede vriend van de eveneens Franse componist Claude Debussy. Het werk van Satie is eigenlijk in te delen in twee periodes, een periode voor zijn uiteindelijke conservatoriumstudie begin 20ste eeuw, daarvoor had hij er ook al gestudeerd, maar werd eraf geschopt en ging in het leger waar hij niet echt z'n draai kon vinden. De tweede periode is de periode na zijn wel afgemaakte studie aan het Parijse conservatorium, waarna zijn werken een serieuzer karakter kregen. Satie is altijd een beetje eigenzinnig geweest, dat komt ook terug in de titels van zijn latere werken en de omschrijvingen daarbij. "Préludes flasques; pour un chien" bijvoorbeel en ook dit stukje is zeer interessant: quote:Zoals al eerder gezegd is hij het bekendst geworden door zijn pianowerken, maar hij heeft ook zeer mooie orkestrale stukken gemaakt en wat koorwerken. Satie is een plezier om te spelen achter de piano en eveneens een genot om te horen. | |
Zander | zaterdag 19 april 2003 @ 01:47 |
Die Gymnopedieen zijn inderdaad erg mooi om op de piano te spelen, al heb ik altijd de neiging om er veel te snel doorheen te razen, terwijl het allemaal vooral erg langzaam gespeeld dient te worden. Verder ben ik eigenlijk niet zo erg bekend met het werk van Satie, maar dat vind ik wel erg mooie stukken. | |
EXX | zaterdag 19 april 2003 @ 10:55 |
Geweldig, deze topics ![]() | |
MadScientist | zaterdag 19 april 2003 @ 12:45 |
erg rustgevende muziek maakt die man, met toch wel emotie erin. je hoort zijn muziek ook wel regelmatig in films terugkomen trouwens | |
LenL | zaterdag 19 april 2003 @ 13:47 |
* LenL zet kazaa aan ![]() is au clair de la luna oid ook van hem?? | |
Seborik | zaterdag 19 april 2003 @ 13:49 |
quote:Nee, dat is van Debussy. | |
LenL | zaterdag 19 april 2003 @ 14:13 |
ik luister nu gloiseiene ofzo, dat is dat nummer van die reclame van zo'n krant, erg mooi nummer! | |
LenL | zaterdag 19 april 2003 @ 14:31 |
ze mogen trouwens die mp3s van satie wel eens flink gaan normalizen/compressen want ik moet mn volume veel te ver opschroeven. | |
klOkproductions | zaterdag 19 april 2003 @ 21:42 |
poh wat en toeval... ik belde net een vriend van me op om te vragen hoe een bepaald stuk van Satie (dat hij vaker speelt) heette: petit ouverture a danser.......ik d8: laat ik ens bij zoeken op FOK proberen.....en kijk! vandaag een topic over Satie geopend...... Overigens hoorde ik de Gnossiennes laatst nog in About Schmidt, met Jack Nicholson. Zo gevoelig dat materiaal van Satie.....(Russische invloeden?) | |
ullie | zaterdag 19 april 2003 @ 21:45 |
Ken alleen een (de?) gymnopedie en die is inderdaad erg mooi. Goed voor een melancholische bui. | |
LenL | donderdag 24 april 2003 @ 14:06 |
quote:toen ik dit poste was het de laatste keer dat ik dat nummer heb gehoord, ik heb er later nog naar ezocht op zowel mn hd als op kazaa, niet weer gevonden ![]() | |
Seborik | donderdag 24 april 2003 @ 15:31 |
Opnieuw downloaden en anders zoeken aar hoe het stuk echt heet, Gnossiene dus. | |
mitt | donderdag 24 april 2003 @ 15:32 |
Hier een liefhebber van Satie... de Gnossiene, Gymnopedie en de Nocturnes heb ik in bezit ![]() Heerlijke pianomuziek. | |
Aapstaartjes | donderdag 24 april 2003 @ 18:12 |
1 van de laatste werken van aphex twin (druqks) is een eerbetoon aan eric satie, wel een beetje met een knipoog natuurlijk. Hij scheen in zijn tijdperk al hele vooruitstrevende ideeen te hebben wat muziek betreft. Zo vond hij dat muziek een soort "meubelstuk" in een ruimte moest zijn; iets dat er altijd is en mede de sfeer bepaalt. Om dat kracht bij te zetten heeft hij bij een concert de muzikanten verspreid door de zaal, om zo het publiek te forceren om de aandacht te verleggen. | |
F-Snake | donderdag 24 april 2003 @ 18:45 |
Ik moet voor pianoles z'n Gnossiennes spelen... Ik heb no. 4 in de vingers, begin nu met no. 5. Je kunt zoveel kanten op met die muziek! Als ik de composities van Satie met één woord zou moeten omschrijven: mysterieus... | |
TheGrandWazoo | zaterdag 20 november 2004 @ 16:13 |
Aangezien deze topics niet storm lopen neem ik even de vrijheid om over een ander klassiek meester te praten. Wellicht kan aan deze man ook eens een heel topic gewijd worden maar daar heb ik nu even geen tijd voor ![]() Ik ben, op deze toch al niet verlichtende, zaterdagmiddag aan het lezen met als achtergrond muziek Igor Stravinsky. Een componist die ik hoog in het vaandel heb vanwege "Le sacre du printemps". Een stuk muziek waar ik al heel wat mooie dingen op beleefd heb maar dit geheel terzijde. Ik besloot vandaag om niet alweer Le sacre te beluisteren daar de magie van dit stuk niet verloren mag gaan. En als je iets veel draait dan heb je de kans dat magie gewenning wordt of zelfs sleur. Nee, vandaag was Pulcinella aan de beurt. Sinofia Ouverture bracht me uit mijn totale concentratie. Ik gooide het boek aan de kant en zette de geluidsboxen wat harder. Een aaneenschakeling van pracht en praal. Een half uur was ik volledig buiten mijn zinnen en ik weet nu dat dit HET muziekstuk is voor de koude winterse dagen! Een aanra(n)der voor iedereen!!! Wie kent het stuk?!!!! | |
Seborik | zaterdag 20 november 2004 @ 16:38 |
Ja, heb het op cd. Waar ik eigenlijk naar op zoek ben is een opname van een stuk voor piano en viool van stravinsky met een titel over het een of andere beest en heel mooi is. Ooit eens op de radio gehoord, maar daarna niet meer kunnen vinden. | |
Foxxy | zaterdag 20 november 2004 @ 17:12 |
Satie ![]() Heerlijk voor op zondag, wanneer ik met een boek in bed lig. | |
klaezman | zondag 15 april 2007 @ 23:39 |
Bij de gymnopedieën-reeks moet je zorgen dat je niet al te depri wordt. Angstaanjagend mooi namelijk, maar wat een mafkees die Erik.. | |
OFfSprngr | maandag 16 april 2007 @ 04:58 |
Wagner en Grieg. ![]() | |
Soul79 | maandag 16 april 2007 @ 09:12 |
Heb zijn muziek altijd een beetje klef gevonden. Maar goed ik heb dan ook niks met Franse componisten, ook met Debussy heb ik weinig. Ben meer van de Duitsers, Russen en Tsjechen ![]() | |
K-mail | dinsdag 17 april 2007 @ 17:48 |
Kan iemand een beetje de "wildere" stukken klassieke muziek, of componisten noemen? Ik vind nu bijv. de 4 jaargetijden, en pachelbel leuk. Overeenkomsten zijn volgens mij dat er veel instrumenten (lees heel orkest) e.d. gebruikt worden. Die zware muziek hoeft van mij niet zo ![]() ![]() ![]() | |
Soul79 | dinsdag 17 april 2007 @ 18:04 |
Misschien is Satie wat voor je ![]() Als je Vivaldi en Pachelbel leuk vindt zul je de Brandenburgse concerten en de orkestsuites van Bach ook wel waarderen (met o.a. het grijsgedraaide 'Air'), of de deuntjes van Handel. En verder de pianoconcerten van Mozart en de symfonieën Haydn. Erg relaxte muziek, met een zonnig en soepel klinkend orkest. Niet 'wild', maar dat zijn ook Vivaldi en Pachelbel in de verste verte niet ![]() | |
K-mail | dinsdag 17 april 2007 @ 22:49 |
DIe term zonnig en soepel bevalt me wel ![]() | |
bastibro | zaterdag 7 november 2009 @ 23:59 |
![]() ![]() Erik Satie/ France CLIDAT [ Bericht 12% gewijzigd door bastibro op 08-11-2009 23:35:40 ] |