Erik Satie (1866 - 1925).
Op de een of andere manier is praktisch iedereen wel een keer in aanraking gekomen met de werken van Erik Satie. Meestal onbewust bij een reclame of iets dergelijks of tijdens een of ander televisieprogramma. Het bekendste zijn dan ook zijn ingetogen minimalistische pianowerken, de gymnopédies en de gnossienes. Qua notatie uiterst simpel, maar bij het uitvoeren zeer breekbaar.
Satie leefde in Frankrijk aan het einde van de negentiende eeuw, begin twintigste eeuw. Een groot deel van zijn leven was hij woonachtig in Parijs. Onder andere een goede vriend van de eveneens Franse componist Claude Debussy.
Het werk van Satie is eigenlijk in te delen in twee periodes, een periode voor zijn uiteindelijke conservatoriumstudie begin 20ste eeuw, daarvoor had hij er ook al gestudeerd, maar werd eraf geschopt en ging in het leger waar hij niet echt z'n draai kon vinden. De tweede periode is de periode na zijn wel afgemaakte studie aan het Parijse conservatorium, waarna zijn werken een serieuzer karakter kregen.
Satie is altijd een beetje eigenzinnig geweest, dat komt ook terug in de titels van zijn latere werken en de omschrijvingen daarbij. "Préludes flasques; pour un chien" bijvoorbeel en ook dit stukje is zeer interessant:
quote:Zoals al eerder gezegd is hij het bekendst geworden door zijn pianowerken, maar hij heeft ook zeer mooie orkestrale stukken gemaakt en wat koorwerken.
Some of his works also featured odd instructions for the performer, not intended to be taken seriously, as in his 1893 piano work, Vexations, which carries the admonition in the score, "To play this motif 840 times in succession, it would be advisable to prepare oneself beforehand, in the deepest silence, by serious immobilities."
Satie is een plezier om te spelen achter de piano en eveneens een genot om te horen.
quote:Nee, dat is van Debussy.
Op zaterdag 19 april 2003 13:47 schreef LenL het volgende:
* LenL zet kazaa aanis au clair de la luna oid ook van hem??
Overigens hoorde ik de Gnossiennes laatst nog in About Schmidt, met Jack Nicholson.
Zo gevoelig dat materiaal van Satie.....(Russische invloeden?)
quote:toen ik dit poste was het de laatste keer dat ik dat nummer heb gehoord, ik heb er later nog naar ezocht op zowel mn hd als op kazaa, niet weer gevonden
Op zaterdag 19 april 2003 14:13 schreef LenL het volgende:
ik luister nu gloiseiene ofzo, dat is dat nummer van die reclame van zo'n krant, erg mooi nummer!
Heerlijke pianomuziek.
Als ik de composities van Satie met één woord zou moeten omschrijven: mysterieus...
Ik kom echt helemaal tot rust als ik naar die muziek luister...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |