quote:Dat zal een flinke schok in de sportwereld teweeg bregen
'Lewis drie keer betrapt op weg naar Seoul'
NEW YORK - Carl Lewis is op weg naar de Olympische Spelen in Seoul 1988 drie keer betrapt op gebruik van verboden, prestatiebevorderende middelen. De Amerikaanse sprinter won in Seoul olympisch goud op de 100 meter na diskwalificatie van de Canadees Ben Johnson wegens gebruik van anabolica.De positieve controles zijn vermeld in vertrouwelijke documenten die in het bezit zijn van het Amerikaanse sportmagazine Sports Illustrated. SI kreeg het 30.000 pagina's tellende zwartboek van Wade Exum, van 1991 tot 2000 directeur van het antidopingbureau van het Amerikaanse olympisch comité (USOC).
Lewis werd positief bevonden tijdens de Amerikaanse selectiewedstrijden voor de Spelen. Hij werd betrapt op het gebruik van efedrine, pseudo-efedrine en phenylpropanolamine, stimulantia die ook in 1988 op de lijst van verboden middelen stonden. Het USOC diskwalificeerde hem in eerste instantie, maar rehabiliteerde hem kort daarop, omdat er sprake was van 'inadvertent use', onbedoeld gebruik.
Volgens Exum is Lewis niet de enige olympische kampioen die positief werd bevonden. De documenten vermelden tussen 1988 en 2000 meer dan honderd positieve dopingtesten, waarbij in de meeste gevallen een schorsing voor de bewuste dopingzondaar uitbleef. De Amerikaanse arts zegt dat er negentien niet-bestrafte Amerikaanse atleten in die periode olympisch eremetaal hebben gewonnen.
De beschuldigende vinger gaat onder meer naar tennisster Mary-Joe Fernandez (goud en brons in Barcelona 1992), sprinter Joe DeLoach (goud 200 meter Seoul 1988) en hordenloper Andre Phillips (goud 400 meter horden Seoul). Ook de Amerikaanse voetballer Alexi Lalas zou in 1992 zijn betrapt - op het gebruik van testosteron -, maar hij speelde gewoon mee in het Amerikaanse elftal op de Spelen van Barcelona.
Mary Joe Fernandez reageerde boos op de aantijgingen. "Erg jammer dat deze leugens worden verspreid. Ik denk dat dokter Exum verbitterd is omdat hij de rechtszaak heeft verloren waarin hij zijn gedwongen ontslag bij het USOC aanvocht. Ik heb altijd eerlijk mijn sport bedreven."
Voorzitter Dick Pound van WADA, het wereldantidopingbureau, is sterk geneigd Exum te geloven. "De documenten bevestigen wat critici, tot wie ik mijzelf reken, al jaren geloven. Dat is dat het Amerikaans olympisch comité dopingzaken verzwijgt. Ik zou graag alle details lezen."
Het USOC noemde de beschuldigingen van Exum ongegrond. "Ik vind het op zijn minst merkwaardig dat Exum zelf leiding gaf aan een antidopingprogramma dat hij nu de grond in boort", reageerde directeur Frank Marshall gepikeerd. Het USOC deed in 2000 de dopingcontroles over aan een nieuwe organisatie, USADA (Amerikaans antidopingbureau). Marshall: "Toen USADA werd opgericht, was Exum al van het toneel verdwenen. Het Amerikaanse antidopingbeleid wordt nu alom geprezen. Dus waar maken we ons druk om?."
http://www.telegraaf.nl/portal/teksten/portaal.html
quote:dat zal wel meevallen,alleen de naam lewis springt er natuurlijk wel bovenuit
Op donderdag 17 april 2003 16:42 schreef Leatherface het volgende:[..]
Dat zal een flinke schok in de sportwereld teweeg bregen
wie werd er eik derde achter johnson en lewis in seoul
quote:Christie werd derde, maar hier werd al vaker geroepen dat het een corrupt zooitje is en dat er vele Amerikaanse dopingevallen zijn verzwegen. Hebben ze dan toch gelijk?
Op donderdag 17 april 2003 16:48 schreef CAZZO het volgende:[..]
dat zal wel meevallen,alleen de naam lewis springt er natuurlijk wel bovenuit
al staan de amerikanen nu wel mooi voor lul
er gingen ook altijd al geruchten rond dat het amerikaanse olympisch comitee op doping betrapte atleten gewoon door liet sportenwie werd er eik derde achter johnson en lewis in seoul
quote:dus christie wint 2x goud
Op donderdag 17 april 2003 16:50 schreef Leatherface het volgende:[..]
Christie werd derde, maar hier werd al vaker geroepen dat het een corrupt zooitje is en dat er vele Amerikaanse dopingevallen zijn verzwegen. Hebben ze dan toch gelijk?
en blijkbaar is het dus idd een corrupt zooitje
ze lopen daar ook al tijden te kloten met de out of competion tests waar ze niet aanwillen,lijkt me nu dat ze geen poot meer hebben om op te staan en er gewoon aan moeten geloven,anders gewoon geen deelname meer van amerikaanse sporters aan internationale wedstrijden
quote:Tsja, er hing altijd een luchtje rondom de Sovjetunie en de DDR (niet van de kolenmijnen
Op donderdag 17 april 2003 16:56 schreef CAZZO het volgende:[..]
dus christie wint 2x goud
ze lopen daar ook al tijden te kloten met de out of competion tests waar ze niet aanwillen,lijkt me nu dat ze geen poot meer hebben om op te staan en er gewoon aan moeten geloven,anders gewoon geen deelname meer van amerikaanse sporters aan internationale wedstrijden
quote:de USA zal niet de enige zijn die dit gedaan heeft he.
Op donderdag 17 april 2003 16:48 schreef CAZZO het volgende:[..]
dat zal wel meevallen,alleen de naam lewis springt er natuurlijk wel bovenuit
al staan de amerikanen nu wel mooi voor lul
er gingen ook altijd al geruchten rond dat het amerikaanse olympisch comitee op doping betrapte atleten gewoon door liet sportenwie werd er eik derde achter johnson en lewis in seoul
quote:Dat levert straks weer van die prachtige complottheorien op.
Op donderdag 17 april 2003 18:47 schreef mitt het volgende:[..]
de USA zal niet de enige zijn die dit gedaan heeft he.
Maar dat Lewis er als naam bij zit is wel vervelend
Krijg je weer van die verhalen dat het een conspiracy is van de CIA en de multinationals etc.
Maar je hebt gelijk dat de reputaties van een aantal grote sporters naar de kloten zijn.
quote:er was al ergens een complottheorie dat tv-zender abc er voor heeft gezorgd dat alle op doping betrapte amerikanen wel mochten meedoen aan de os ivm met kijkcijfers
Op donderdag 17 april 2003 19:20 schreef Leatherface het volgende:[..]
Dat levert straks weer van die prachtige complottheorien op.
Krijg je weer van die verhalen dat het een conspiracy is van de CIA en de multinationals etc.
Maar je hebt gelijk dat de reputaties van een aantal grote sporters naar de kloten zijn.
quote:Ook dat ja, en NBC en CNN.
Op donderdag 17 april 2003 19:37 schreef CAZZO het volgende:[..]
er was al ergens een complottheorie dat tv-zender abc er voor heeft gezorgd dat alle op doping betrapte amerikanen wel mochten meedoen aan de os ivm met kijkcijfers
Dit zou nog wel eens consequenties kunnen hebben voor de kandidatuur van NY voor de OS van 2012.
quote:Oud nieuws maybe, maar wel nieuws dat een grote rel in de sportwereld kan veroorzaken.
Op donderdag 17 april 2003 19:42 schreef DAMH het volgende:
Gaaap oud nieuws .. wie denkt dat die gasten het op droog brood en water doen moet wakker worden......
Volgens mij is die conclusie van Fernandez meer in de buurt van de waarheid.
quote:dan wordt het tijd voor marie-joe om de amerikaanse gewoonte in dit soort gevallen in stand te houden en meneer exum eens flink te sue-en want zulke beschuldigingen kun je natuurlijk niet over je kant laten gaan
Op donderdag 17 april 2003 19:53 schreef Skull het volgende:Volgens mij is die conclusie van Fernandez meer in de buurt van de waarheid.
quote:christie is ook wel eens betrapt
Op donderdag 17 april 2003 16:56 schreef CAZZO het volgende:[..]
dus christie wint 2x goud
wie is de eerste die niet betrapt is? die wint goud, 15 jaar geleden
quote:christie werd gepakt op nandrolon in zijn nadagen en dat werd niet verzwegen
Op donderdag 17 april 2003 20:25 schreef Mobster273 het volgende:[..]
christie is ook wel eens betrapt
wie is de eerste die niet betrapt is? die wint goud, 15 jaar geleden
Seoul 1988 Men, 100 m
1. Carl Lewis USA 9,92 WR
2. Linford Christie GBR 9,97 ER
3. Calvin Smith USA 9,99
4. Dennis Mitchell USA 10,04
5. Robson da Silva BRA 10,11
6. Desai Williams CAN 10,11
7. Ray Stewart JAM 12,26
Ben Johnson CAN DSQ
quote:calvin smith dus....
Op donderdag 17 april 2003 20:31 schreef CAZZO het volgende:[..]
christie werd gepakt op nandrolon in zijn nadagen en dat werd niet verzwegen
Seoul 1988 Men, 100 m
1. Carl Lewis USA 9,92 WR
2. Linford Christie GBR 9,97 ER
3. Calvin Smith USA 9,99
4. Dennis Mitchell USA 10,04
5. Robson da Silva BRA 10,11
6. Desai Williams CAN 10,11
7. Ray Stewart JAM 12,26
Ben Johnson CAN DSQ
Sommige mensen doen het hier af als wat bullshit, maar ik neem het toch wel serieus. Het zijn toch niet de minste namen die in opspraak zijn geraakt. Je hebt het over oa de atleet van de eeuw
Ik heb niet zo'n kennis van al die verboden stoffen en de effecten ervan, maar als het in hoge IOC - kringen (Richard Pound) hoog wordt opgevat, zegt dat toch wel iets.
Regel 1. Amerikaanse en Engelse sporters gebruiken geen doping. Regel 2. mocht een sporter uit Amerika of Engeland betrapt worden op doping dan treedt regel 1. inwerking
Toch een fikse kras op de loopbaan van King Carl die imo de beste sprinter allertijden was en de enige die het clean deed
quote:ook iemand uit de VS
Op donderdag 17 april 2003 20:35 schreef Mobster273 het volgende:
calvin smith dus....
quote:Tsja,
Carl Lewis heeft toegegeven dat hij in de voorbereiding op de Olympische Spelen van 1988 drie keer is betrapt op het gebruik van verboden middelen."Honderden anderen waren ook positief", aldus Lewis. "Maar het AOC (Amerikaans Olympisch Comité) liet iedereen vrijuit gaan. Ik was geen uitzondering."
quote:En de toevoeging die hij maakte was nog lachwekkender, dat die middelen geen positieve invloed hebben gehad op zijn prestaties.
Op donderdag 24 april 2003 13:31 schreef Leatherface het volgende:[..]
Tsja,
respect voor Lewis.
quote:En het was natuurlijk helemaal erg dat hij altijd andere atleten via de media de grond in stampte.
Op donderdag 24 april 2003 13:33 schreef zjroentje het volgende:[..]
En de toevoeging die hij maakte was nog lachwekkender, dat die middelen geen positieve invloed hebben gehad op zijn prestaties.
respect voor Lewis.
Al die naieve mensen die al die tijd hebben geloofd dat alleen die duivelse Oostblokkers en een enkele verdwaalde Canadees aan de dope waren, komen nu flink bedrogen uit
quote:Wat een volk he, die Amerikanen.
Op donderdag 24 april 2003 13:38 schreef Leatherface het volgende:[..]
En het was natuurlijk helemaal erg dat hij altijd andere atleten via de media de grond in stampte.
Al die naieve mensen die al die tijd hebben geloofd dat alleen die duivelse Oostblokkers en een enkele verdwaalde Canadees aan de dope waren, komen nu flink bedrogen uit
quote:Sinds wanneer hebben alle Amerikanen hier dan iets mee te maken
Op donderdag 24 april 2003 13:39 schreef zjroentje het volgende:[..]
Wat een volk he, die Amerikanen.
Ik vind niet dat je hier elke Amerikaan op moet afrekenen. Dat enkele Nederlandse sporters gedrogeerd waren wil toch ook niet direct zeggen dat alle Nederlandse sporters aan de doping waren?
quote:Je hebt gelijk....iets te impulsieve opmerking.
Op donderdag 24 april 2003 13:42 schreef Leatherface het volgende:[..]
Sinds wanneer hebben alle Amerikanen hier dan iets mee te maken
Ik vind niet dat je hier elke Amerikaan op moet afrekenen. Dat enkele Nederlandse sporters gedrogeerd waren wil toch ook niet direct zeggen dat alle Nederlandse sporters aan de doping waren?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |