quote:Dat komt gedeeltelijk doordat er meer feiten tenlastegelegd waren dan moord...
Op dinsdag 15 april 2003 11:11 schreef Dr.Daggla het volgende:[..]
In welk opzicht?
Het enige falen in dit geval is dat hij een te zware straf heeft gekregen.. In vergelijking met andere moordzaken bedoel ik..
quote:Als dat zo was waarom staat er dan dat "de rechter neemt mee dat ....." dat wordt dus aangevoerd als verzachtende omstandigheden terwijl het gewoon de normaalste zaak van de wereld zou zijn dat iemand geen strafblad zou hebben.
Op dinsdag 15 april 2003 11:07 schreef the_bbk het volgende:[..]
Het is zo dat je als je een strafblad hebt, dat je dan een zwaardere straf krijgt. Als je geen strafblad hebt, krijg je de "standaard"-straf...
quote:Ja, mij ook...
Op dinsdag 15 april 2003 11:09 schreef Loedertje het volgende:[..]
Da lijkt mij ook vrij eerlijk t.o.v. andere daders van misdrijven...
Mensen laten zich nu gewoon weer veel te veel meeslepen, zoals je ook ziet in dit topic...
.
Ik denk dat ze wel in beroep gaan gaan nu... maar zullen ze er dan meer uit halen denk je?
Ik zie ze hoogstens naar 20 jaar gaan, maar niet naar levenslang....
Het leven van jan-met-de-pet is in deze samenleving gelukkig nog steeds niet minder waard dan van iemand met veel geld en bekendheid.
Ik vrees echter wel voor Volkert v/d G z'n leven als deze onverhoopt over 12 jaar uit de gevangenis ontslagen wordt..
Wellicht dat de mensen die nu om zijn bloed schreeuwen dan al enigszins zijn afgekoeld.
De politiek mag dan op z'n gat liggen, de rechtsstaat werkt uitstekend!
quote:Persoonlijk vind ik het vreemd dat je indien je iemand in koele bloede vermoord over 12 jaar gewoon weer op straat staat. En of diegene nu Pim Fortuyn is of Jan Lul, dat maakt mij niet uit. De (standaard) strafmaat vind ik gewoon te laag, net als het feit dat je standaard slechte 2/3 van je straf hoeft uit te zitten en de rest voorwaardelijk krijgt.
Op dinsdag 15 april 2003 11:09 schreef TheMarco het volgende:
18 jaar is een heel normale en terechte straf. Zo'n soort straf krijgt iedereen die iemand vermoordt en verder geen criminal record heeft. Als ie nu levenslang zou krijgen alleen maar omdat de vermoorde persoon toevallig Pim Fortuyn heet dan zou dit net zo hard "klassejustitie" zijn als het geven van juist minder hoge straffen aan mensen omdat ze bekend zijn oid. Een prima uitspraak wat mij betreft.Voor degenen die het te weinig vinden: Kun je me uitleggen waarom je als je Pim Fortuyn vermoord levenslang zou moeten krijgen en als je een willekeurige Jan Lul op straat neerschiet 12-18 jaar?
Dus rond 2015 is de kans groot dat er een kale vent wordt gesignaleerd die het standbeeld van Pim Fortuyn heeft besmeurd. Je zal 'm als nabestaande (geldt ook voor de families van de vermoorde Jan Lul) maar tegenkomen in het winkelcentrum nadat ie z'n straf heeft uitgezeten
quote:Volgens de rechter. Althans, de rechtbank achtte zich niet in staat te bepalen of en zo ja, in hoeverre de moord van invloed was geweest.
Op dinsdag 15 april 2003 11:12 schreef Kaalhei het volgende:[..]
jij bent al vroeg aan de neut vandaag zie ik
quote:Vind ik ook, maar dat heeft misschien met mijn leeftijd te maken dat 12 jaar een lange tijd is. (meer dan de helft)
Op dinsdag 15 april 2003 11:12 schreef Jarno het volgende:[..]
Idd. Al had -ie 5.000 jaar gehad.
Ik vind het een redelijke straf, gezien zijn verleden en vergelijkbare zaken. 18 Jaar is een hele tijd, er wordt nu over geluld alsof het een weekje Center Parcs is.
quote:Dan moet je daar dus niet nu mee komen...
Op dinsdag 15 april 2003 11:12 schreef kwib het volgende:[..]
Persoonlijk vind ik het vreemd dat je indien je iemand in koele bloede vermoord over 12 jaar gewoon weer op straat staat. En of diegene nu Pim Fortuyn is of Jan Lul, dat maakt mij niet uit. De (standaard) strafmaat vind ik gewoon te laag, net als het feit dat je standaard slechte 2/3 van je straf hoeft uit te zitten en de rest voorwaardelijk krijgt.
quote:Volgens de wet en volgens de hoogleraar in de studio is het een zeer redelijke straf.
Op dinsdag 15 april 2003 11:14 schreef Jarno het volgende:
Het gaat er hier niet of om 10, 12 of 18 jaar uberhaupt voldoende is voor een moord. Maar of het, gezien het huidige strafmaatsysteem en omstandigheden, een redelijke straf is.
quote:
Op dinsdag 15 april 2003 11:12 schreef sweek het volgende:[..]
Ja, mij ook...
Mensen laten zich nu gewoon weer veel te veel meeslepen, zoals je ook ziet in dit topic...
.
Ik denk dat ze wel in beroep gaan gaan nu... maar zullen ze er dan meer uit halen denk je?
Ik zie ze hoogstens naar 20 jaar gaan, maar niet naar levenslang....
quote:Feiten waar je in iedere andere moordzaak ook voor veroordeeld zou worden..
Op dinsdag 15 april 2003 11:12 schreef the_bbk het volgende:[..]
Dat komt gedeeltelijk doordat er meer feiten tenlastegelegd waren dan moord...
quote:Volgens mij ook. Een dag voordat Fortuyn werd afgeschoten stond de LPF op 17 zetels.
Op dinsdag 15 april 2003 11:12 schreef Kaalhei het volgende:[..]
jij bent al vroeg aan de neut vandaag zie ik
Dankzij Volkert v/d Graaf (Hij is geen verdachte meer, dus achternaam mag genoemd worden.) kregen ze d'r toch maar mooi wat zeteltjes bij.
Overigens had ik liever levenslang gezien. Nou ja, kijken of het OM hoger beroep aandurft.
quote:Als er morgen iemand op de Binnenweg wordt neergeknald, heeft dat bijna geen invloed op de samenleving. Die meneer dan maar met 2 weken naar huis sturen? Kom op, daar kun je toch geen rechtstaat op baseren??
Op dinsdag 15 april 2003 11:14 schreef err het volgende:
het rechtssysteem is toch een soort gefatsoeneerde vorm van vergelding die anders door het volk zelf zou worden opgelegd? Waarom is de eis dan niet gewoon in overeenstemming met de roep van het volk, namelijk levenslang? Lijkt me meer dan terecht gezien de impact van zijn daad.
quote:Ja ligt eraan wat je voor regels aan zo`n systeem hangt. Als voor moord 1 jaar hangt en dat wordt dan ook gegeven dan werkt dat systeem prima. Alleen of dat Moreel en Ethisch verantwoord is, dat is de vraag.
Op dinsdag 15 april 2003 11:12 schreef TheMarco het volgende:
Om kort te gaan: het Nederlands rechtssysteem werkt prima. Tenminste wel in deze zaak.
quote:Ben je de kop van de volkskrant van die ochtend vergeten? LPF grrotste in peiling..
Op dinsdag 15 april 2003 11:15 schreef Ulx het volgende:[..]
Volgens mij ook. Een dag voordat Fortuyn werd afgeschoten stond de LPF op 17 zetels.
AMSTERDAM De rechtbank in Amsterdam
heeft Volkert van der G. veroordeeld
tot een gevangenisstraf van achttien
jaar.Het OM had levenslang geëist.
De rechter acht de kans op herhaling
gering.Daarbij speelt mee dat Van der
G. geen strafblad had.De rechter
benadrukte dat de straf geen wraak is.
De rechter acht bewezen dat Van der G.
Fortuyn weloverwogen heeft vermoord en
meent dat zijn psychische stoornis niet
van invloed is geweest op zijn daad.De
moord heeft de rechtsorde buitengewoon
ernstig geschokt.Mar de rechter neemt
niet het begrip politieke moord over,
waarmee het OM levenslang motiveerde.
volgende nieuws financieel sport
quote:als je goed opgelet had dan had je gehoord dat gevangenis straffen geen vergelding zijn...
Op dinsdag 15 april 2003 11:14 schreef err het volgende:
het rechtssysteem is toch een soort gefatsoeneerde vorm van vergelding die anders door het volk zelf zou worden opgelegd? Waarom is de eis dan niet gewoon in overeenstemming met de roep van het volk, namelijk levenslang? Lijkt me meer dan terecht gezien de impact van zijn daad.
quote:Het rechtssysteem is er juist om die vergelding onnodig te maken en te voorkomen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |