abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 9 mei 2003 @ 11:38:42 #76
33189 RM-rf
1/998001
pi_10315579
quote:
Op vrijdag 9 mei 2003 11:12 schreef berkenwoude het volgende:

[..]

Ik weet niet of je ooit in zijn bent geweest, maar ik wel nou daar heeft hij echt vage dingen staan die ik niet mooi vind, zoals een opgezette beer als paraplubak of een opgezette zwaan. maar toch waren er daar ook zeer coole dingen in zijn huis zoals een hele ronde kamer als je daar minden instaat dat het dan je stem vervormd echt cool, maar goed de ene vind dali mooi de andere niet . nu moet ik wel zeggen idd dat hij veel beter is dan die workshop kunstenaar die dit kunst werk heeft gemaakt

definieer eens 'is beter': Waarom is Dali beter dan degene die dat andere kunstwerk maakte?
Is dat enkel omdat jij 'iets mooi' vind?
Is de waarde van een kunstenaar en een kunstwerk te definieren aan de hand van wat _jij_ mooi vind?
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  maandag 12 mei 2003 @ 11:14:17 #77
51712 berkenwoude
ik ben ook maar een mens
pi_10369617
quote:
Op vrijdag 9 mei 2003 11:38 schreef RM-rf het volgende:

[..]

definieer eens 'is beter': Waarom is Dali beter dan degene die dat andere kunstwerk maakte?
Is dat enkel omdat jij 'iets mooi' vind?
Is de waarde van een kunstenaar en een kunstwerk te definieren aan de hand van wat _jij_ mooi vind?

1. Omdat de kunst van dali me meer aanspreekt dan zo'n kunstpishok vind ik dali beter puur omdat het meer aanspreekt, het doet meer met me.

2.nee kunst moet ook wat met je doen, dit kunstwerk doet wel wat met me maar dan negatief, als iets kunst is moet het positieve gevoelens bij me los brengen.

3. nee, ik denk dat je gelijk hebt maar ik denk dat mensen eerder zeggen dat dali beter is, omdat hij bekender is dan het pishok kunstenares.

pi_10370577
quote:
Op maandag 12 mei 2003 11:14 schreef berkenwoude het volgende:
als iets kunst is moet het positieve gevoelens bij me los brengen.
Wat een gelul.

Kunst die onaangenaam oogt, verontrust, je aan het denken zet of je gewoon een nieuwe kijk op iets geeft, kan erg goed zijn. Beelden die alleen esthetisch fraai zijn, zijn vaak veel minder boeiend.

maandag 12 mei 2003 @ 12:12:43 #79
33189 RM-rf
1/998001
pi_10371057
quote:
Op maandag 12 mei 2003 11:54 schreef k_man het volgende:

Kunst die onaangenaam oogt, verontrust, je aan het denken zet of je gewoon een nieuwe kijk op iets geeft, kan erg goed zijn. Beelden die alleen esthetisch fraai zijn, zijn vaak veel minder boeiend.

en een voorbeeld van een zeer boeiend kunstwerk (waaraan ik gedurende deze discussie steeds moet denken)

Fountain door Marcel Duchamp, 1917
(overigens is dit exemplaar uit 1964, en bevind zich in een verzameling in Milaan, het origineel is helaas verloren gegaan)

voor berkenwoude, natuurlijk heb je volledig recht op je mening over een kunstwerk, zoals eenieder recht heeft om iets mooi of niet mooi te vinden, en ook het recht om dat 'mooi vinden' te gebruiken als maatstaf of een kunstwerk je bevalt.

zodra je echter algemene termen als 'is beter' gebruikt, ga je een algemeen waardeoordeel geven, dat niet past, net zomin als het past om een kunstwerk te gaan vernielen, voor enkele duizenden euro's schade eran toe te brengen, enkel omdat iemand het niet mooi vind (misschien vind ik de blauwe hyancinten in de voortuin van mn buurman ook niet mooi, maar mag ik ze dan gaan vertrappen?)

"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  maandag 12 mei 2003 @ 13:39:33 #80
51712 berkenwoude
ik ben ook maar een mens
pi_10373187
Laat ik wel even duidelijk zijn ik heb dat kunstwerk niet onder gespoten!!!, Dat waren andere mensen.

Ik keur het niet goed maar ergens vind ik het wel grappig. en als ik jouw was zou ik die blauwe bloempjes wel laten staan anders krijg je nog burenruzie.

maandag 12 mei 2003 @ 13:43:27 #81
51712 berkenwoude
ik ben ook maar een mens
pi_10373317
quote:
Op maandag 12 mei 2003 11:54 schreef k_man het volgende:

[..]

Wat een gelul.

Dit is geen gelul dit is mijn mening!!!!!

Maar wat ik bedoel is dat ik kunst kijk in mijn vrije tijd, dan ga ik niet naar sombere kunst zitten kijken. maar goed een keertje een nieuwe kijk op iets kan ook wel goed zijn idd

pi_10382565
quote:
Op maandag 12 mei 2003 13:43 schreef berkenwoude het volgende:
Dit is geen gelul dit is mijn mening!!!!!
Het één sluit het ander niet uit.
  dinsdag 13 mei 2003 @ 08:44:22 #83
51712 berkenwoude
ik ben ook maar een mens
pi_10391139
quote:
Op maandag 12 mei 2003 19:43 schreef k_man het volgende:

[..]

Het één sluit het ander niet uit.

en die stomme vlieg van je is zeker ook kunst
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties