FOK!forum / Televisie / [voor de freaks] Films over relatie Mexico - USA?
Kwarkmaandag 14 april 2003 @ 13:06
Voor het vak America through Film moet ik een research paper schrijven over een film/USA-gerelateerd onderwerp.
In lijn met mijn geplande afstudeeronderwerp wil ik graag een stuk schrijven over de relatie tussen Mexico en de Verenigde Staten in de film, o.i.d.
Hoe ik het precies ga formuleren weet ik nog niet, dat hangt natuurlijk ook af van de film(s) die ik zal behandelen. Wie weet rek ik het onderwerp uiteindelijk wel op van Mexico naar heel Latijns-Amerika. ook de keuze of het gaat over culturele, economische, politieke of andere relaties heb ik nog niet gemaakt.

Ik ben dus op zoek naar

  • Mexicaanse films met (al dan niet thematische) verwijzingen naar de V.S.
  • Amerikaanse films met idem verwijzingen naar Mexico
  • Amerikaans-Mexicaanse coprodukties
  • Andere Latijns-Amerikaanse films met verwijzingen naar de V.S.
  • Alle andere films waarvan jij om de een of andere reden denkt dat ze relevant zouden kunnen zijn.
  • Tevens zou ik erg geholpen zijn met alle literatuurverwijzingen, artikelen, websites, feiten etc. etc. die met dit onderwerp te maken hebben.

    Alles is welkom, hoe vergezocht ook. De schifting maak ik zelf wel.

    Alvast enorm bedankt

    Frenkyboymaandag 14 april 2003 @ 13:12
    Het eerste wat in me opkomt is Traffic. Over drugsproblematiek tussen USA en Mexico...Misschien heb je d'r wat aan...
    victorinoxmaandag 14 april 2003 @ 13:12
    Traffic
    victorinoxmaandag 14 april 2003 @ 13:13
    El Mariachi
    Desperado
    From Dusk Till Dawn
    K-oticmaandag 14 april 2003 @ 13:13
    The Mexican met Julia Roberts en Brad Pitt
    Witchfyndermaandag 14 april 2003 @ 13:16
    Je zou ook tussen de westerns kunnen kijken. Ik meen ooit een goede film gezien te hebben over Pancho Villa en de hele Revolutie. Bij deze Revolutie (rond 1911 ofzo) speelt de VS ook een rol. Ik weet helaas niet meer hoe hij heet.
    SunChasermaandag 14 april 2003 @ 13:18
    El Norte is echt een goede film: gaat over 2 Mexicanen, broer en zus, die vluchten naar Amerika om werk te zoeken.

    [Dit bericht is gewijzigd door SunChaser op 14-04-2003 13:28]

    Kwarkmaandag 14 april 2003 @ 13:26
    quote:
    Op maandag 14 april 2003 13:18 schreef SunChaser het volgende:
    El Norte is echt een goede film: gaat over 2 Mexicanen, broer en zus, die vluchten naar Amerika om werk te zoeken.
    Deze heb ik dit weekend toevallig gehuurd, maar de band was zodanig slecht dat ik maar een paar minuten heb gekeken
    Ik zal eens kijken of ik niet bij een andere videoboer een wčl werkende versie kan vinden.

    Overigens komen de personages uit Guatemala, niet Mexico.

    [Dit bericht is gewijzigd door Kwark op 14-04-2003 13:29]

    Kwarkmaandag 14 april 2003 @ 13:28
    Trouwens onwijs bedankt voor de tips alvast! Hier kan ik echt wat mee...keep 'em coming!
    Kwarkmaandag 14 april 2003 @ 13:54
    quote:
    Op maandag 14 april 2003 13:28 schreef Kwark het volgende:
    keep 'em coming!
    Gorromaandag 14 april 2003 @ 13:54
    Ik weet wel het een en het ander van Latijn-Amerikaanse films ja

    Maar kan er niet egt bedenken (behalve die genoemd zijn) die daar raakvlakken mee hebben, helaas

    victorinoxmaandag 14 april 2003 @ 13:57
    The Good, The Bad And The Ugly
    The Three Amigo's
    Kwarkmaandag 14 april 2003 @ 14:53
    quote:
    Op maandag 14 april 2003 13:18 schreef SunChaser het volgende:
    El Norte is echt een goede film: gaat over 2 Mexicanen, broer en zus, die vluchten naar Amerika om werk te zoeken.
    How interesting...
    quote:
    David R. Maciel is a professor of history at the University of New Mexico whose books include Aztlán: Historia del pueblo chicano and El Norte: The U.S.-Mexican Border in Contemporary Cinema.
    Kwarkmaandag 14 april 2003 @ 14:54
    En nog zo eentje...
    quote:
    Transcultured Anticommunism. Cold War Hollywood in Postwar Mexico.
    This essay analyzes two examples of cinematic transculturation between Mexico and the United States in the Cold War: The Fugitive (1947) and Dicen que soy comunista (1951). Although scholarship in Mexico, the United States, and elsewhere acknowledges the importance of international interactions in the development of each natio's cinema, little work has moved beyond the screen to investigate that relationship. More generally within the field of "film studies" attempts to "historicize" cinema have generally produced compelling criticism but inadequate historical contextualization and little original research about the connections of film to state and society, economy and ideology. This article unites the intertwined histories of production and representation within a methodological framework that bridges the artificial divide often separating political economy and cultural studies. Empirically, this essay draws upon a wide range of Mexican and U.S. sources, including government and film-industry archives, read against critical analysis of the ideological operations of the films themselves.

    Seth Fein. Profesor de Historia en la Universidad del Estado de Georgia en Atlanta y, a partir de enero de 2002, profesor de Historia de las Relaciones Internacionales de Estados Unidos en la Universidad de Yale. Es doctor por la Universidad de Texas en Austin. Sus ensayos más recientes han sido publicados en Mexico's Cinema (1999) y Close Encounters of Empire (1998). Actualmente trabaja en un libro sobre Estados Unidos y la Época de Oro del cine mexicano.


    Kwarkmaandag 14 april 2003 @ 14:57
    Geheugensteuntjes voor mijzelf en those interested (if any )
    quote:
    Seth Fein has taught history at Georgia State University and the Instituto Mora in Mexico City and will be joining the faculty at Yale University beginning this Spring. He has published numerous articles and book chapters on U.S.-Mexico relations and the relation between film and history and is currently completing a book entitled Transnational Projections: The United States in the Golden Age of Mexican Cinema.
    Oscar.maandag 14 april 2003 @ 15:12
    quote:
    Op maandag 14 april 2003 14:57 schreef Kwark het volgende:
    Geheugensteuntjes voor mijzelf en those interested (if any )
    [..]
    beetje topickicken?
    Kwarkmaandag 14 april 2003 @ 15:14
    quote:
    Op maandag 14 april 2003 15:12 schreef donald_dick het volgende:

    [..]

    beetje topickicken?


    ik heb ze allemaal binnen een paar minuten gepost...dus

    kick!

    Kwarkmaandag 14 april 2003 @ 15:37
    Lone Star is part murder mystery, but mainly about dealing with the past in families and cultures near the Texas border with Mexico. When two off duty soldiers find the bones of a man buried in an old rifle range, the young sheriff immediately assumes that he both knows who it is and that his Father, a legendary former sheriff, was responsible for the man's death. John Sayles weaves an intricate tale of lies, misrepresentations, and misperceptions conflicting with abiding love, loyalty, and pride about children and ancestors. Scenes from the present blend into scenes from the past as the sheriff finds much more and less than he bargained for. I love the way John Sayles used the music and a sweet love affair to knit all the stories together. In the end, it is not about the past at all, but a wise story about listening to your heart and letting the past take care of itself.

    Bread and Roses was a one-sided portrayal of a small group of recent immigrants involved in a Los Angeles janitor strike. The main story follows Maya, a young woman whose older sister helped to enter the U.S. as an illegal immigrant. She is adventurous, impulsive, and pugnacious in ways that get her both in and out of trouble repeatedly during the course of the film. The language and situations she, her friends, and family encounter are realistic even if the picture we see of their lives is limited to their heroism and kindness. Although the images we see of their opposition in the strike are uniformly negative and limited, if you watch it purely for the insights into the lives of the workers, it is well worth the effort.

    Salt of the Earth is an honest story about a real strike by miners at a southwestern zinc mine. The company tried to break the strike by obtaining a court order requiring that miners stop picketing, but the wives of miners were not specified and they continued picketing in defiance. The story is as much about equality and respect for Hispanics and women as it is about the labor conflict. The film was made in 1954, the screenwriter and director among others were blacklisted for many years, and the film itself was blacklisted. The Library of Congress has preserved it as a landmark film. Most of those appearing in the film were non-actors. When the dialogue veers into propaganda, it shows in the sometimes-wooden delivery of lines. The bulk of the screenplay is well written, however, and since it directly related to the real lives of some appearing in the movie, much of the action and acting seemed very real and fresh. Few movies show the hard lives of real people chopping wood, heating water for domestic use in ramshackle houses without plumbing, arguing with spouses for basic respect, and hanging out laundry. If it were not for occasional preaching and propaganda, this could have been a great film in all respects.

    Met dank aan DFC-2 van het IMDB Forum

    IntelliEyemaandag 14 april 2003 @ 19:20
    quote:
    Op maandag 14 april 2003 13:57 schreef victorinox het volgende:
    The Good, The Bad And The Ugly
    Dit is een Spaanse film die echt helemaal niets met Mexico of de VS te maken heeft.
    victorinoxdinsdag 15 april 2003 @ 01:11
    quote:
    Op maandag 14 april 2003 19:20 schreef IntelliEye het volgende:

    [..]

    Dit is een Spaanse film die echt helemaal niets met Mexico of de VS te maken heeft.


    Het is dan wel een "spaghetti western" die in Spanje opgenomen is.
    Maar het speelt zich wel af in het "wilde" westen van Noord-Amerika tijdens de burgeroorlog tussen Noord en Zuid.
    En de "schat" waar de hoofdpersonen naar op zoek zijn, ligt voor zover ik me kan herinneren net over de grens in Mexico.
    Kwarkdinsdag 15 april 2003 @ 18:19
    Patvswoensdag 16 april 2003 @ 00:50
    quote:
    Op maandag 14 april 2003 13:06 schreef Kwark het volgende:
    Voor het vak America through Film moet ik een research paper schrijven over een film/USA-gerelateerd onderwerp.
    Er zitten genoeg mensen in je werkgroep die Filmwetenschappen studeren hoor, die je vast hiermee kunnen helpen. Het lijkt mij een bijzonder saai onderwerp, maar wie ben ik?

    Je zou Frida en Three Amigos (1986) kunnen gebruiken. Vooral Frida is interessant omdat de Mexicanen er in eerste instantie niet erg blij mee waren, waar ook veel over is gepubliceerd.

    pazuzudonderdag 17 april 2003 @ 00:56
    Absoluut Lone Star. Prachtige film, ook.
    Phoenixz_In_Mexicowoensdag 19 november 2003 @ 19:51
    schopje: Once upon a time in Mexico..
    gefilmt in Guanajuato (naast de deur voor mij, zwaar mooie plaats om eens te zien, een van de mooiste steden in mexico) queretaro (kut, hoe schrijf je dat ook al weer?) San Felipe en San Miguel Allende..

    grappige film, en veel cultuur historische beelden eigenlijk wel..