abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 9 april 2003 @ 14:15:31 #1
37252 Miwe
Wat mot je?
pi_9677026
Hallo

Ik zit hier op me werk met een raar netwerkprobleem. Kortgeleden hebben we hier een router met ADSL-aansluiting in het netwerk gehangen en nieuwe pc's aangeschaft. Het netwerk was 10mbit en met die router (met switch) en nieuwe netwerkkaarten is alles 100mbit geworden. Tot zover alles

Alles....nou niet alles dus. 2 pc's weigeren op 100mbit te werken. Als we een directe kant-en-klare netwerkkabel van die pc's naar de switch leggen, werkt het wel zoals het moet, maar als we de wandcontactdoosjes gebruiken die hier al geinstalleerd waren, werkt het alleen op 10mbit en dan ook alleen op de oude hub, die nu op een van de poorten van de switch hangt.

We hebben de kastjes en kabels al doorgemeten met een multi-meter, alles klopt. We hebben de stekkertjes al vervangen: geen resultaat. Alles is CAT5, dus daar kan het ook niet aan liggen.

Ik weet nu dus echt niet meer wat ik hieraan kan doen. Helluupp!!!

woensdag 9 april 2003 @ 14:18:12 #2
31362 CreativeMind
Wanneer wordt het zomer?
pi_9677100
Hebben ze niet stiekem ergens in de kabelgoot nog ergens ooit een 10Mbit hubje o.i.d. tussen gedouwd?
  woensdag 9 april 2003 @ 14:20:47 #3
37252 Miwe
Wat mot je?
pi_9677163
quote:
Op woensdag 9 april 2003 14:18 schreef CreativeMind het volgende:
Hebben ze niet stiekem ergens in de kabelgoot nog ergens ooit een 10Mbit hubje o.i.d. tussen gedouwd?
Die kabels gaan allemaal rechtstreeks van de wandcontactdoosjes naar de switch, geen hidden hardware dus
  woensdag 9 april 2003 @ 14:22:29 #4
44882 niksweerd
Des te hoger, des te BimBam
pi_9677204
Staan de netwerkkaarten wel op full duplex!!!!!
Als er itje niet op full duplex maar op half staat is je hele netwerk 10Mbit
Ik probeerde Coke te snuiven, maar de fles paste niet in mijn neus.
pi_9677205
quote:
Op woensdag 9 april 2003 14:18 schreef CreativeMind het volgende:
Ja idd, zo'n poortje kan toch niet een beperkende factor zijn? Sleur 1 van de probleem pc's ff mee en sluit 'm direct aan op een andere poort op die switch, kijk of 't dan mischien wel goed gaat. Zo niet dan ligt het toch duidelijk aan je machine.
quote:
om dit uit te sluiten kan je de probleem machines zelf uiteraard nakijken maar mischien ook na kantoortijd ff kijken of het probleem dan nog voorkomt (dan staat de niet full-duplex machine hopelijk uit)
Zelfs met de guldenmiddenweg kan je nog twee kanten uit.
  woensdag 9 april 2003 @ 14:26:13 #6
44882 niksweerd
Des te hoger, des te BimBam
pi_9677290
Als de hub en andere dingen allemaal 10/100 zijn dan kan het alleen aan je nic liggen. Dus ik zou je daar op richten
Ik probeerde Coke te snuiven, maar de fles paste niet in mijn neus.
  woensdag 9 april 2003 @ 14:32:40 #7
37252 Miwe
Wat mot je?
pi_9677447
quote:
Op woensdag 9 april 2003 14:26 schreef niksweerd het volgende:
Als de hub en andere dingen allemaal 10/100 zijn dan kan het alleen aan je nic liggen. Dus ik zou je daar op richten
Wie is NIC?

Ik heb het trouwens al getest met een kant-en-klare kabel direct naar de switch en dat werkt dus wel. Het ligt dus niet aan de PC of de switch of wat dan ook, maar aan de kabels of die wantcontactdoosjes. Maar ik snap niet wat het probleem met die dingen dan is, want ze zijn dus CAT5 en helemaal volgens het aansluitschema aangesloten, dus het zou moeten werken.

woensdag 9 april 2003 @ 14:33:50 #8
37252 Miwe
Wat mot je?
pi_9677470
quote:
Op woensdag 9 april 2003 14:22 schreef niksweerd het volgende:
Als we hier een hub hadden, zou dat idd zo zijn. Maar we hebben hier te maken met een switch, waarop je rustig een 10mbit en 100mbit machine naast elkaar kan aansluiten.
  woensdag 9 april 2003 @ 14:54:48 #9
37252 Miwe
Wat mot je?
pi_9677914
Weet iemand misschien iets van aansluitschema's van UTP-stekkertjes enzo? We houden ons hier aan de EIA-T568B standaard en de grap is dat een van de kabels niet aangesloten is volgens die standaard, maar gewoon alle kabeltjes naast elkaar aan beide kanten in dezelfde volgorde en die kabel werkt dus wel, maar half. Alleen via de HUB en dus niet op 100mbit
pi_9728442
Wat voor netwerkkaarten (NIC's) zijn het wat voor switch hebt je ervoor hangen ????

cat5 kabel UTP zijn gewoon ok. half of full duplex zou niets moeten uitmaken eigenlijk.

Lijkt mij op verkeerd geknipte kabels. Zoek via google hoe je een utp straight kabel moet aanknijpen.

suc6

Dare to slack
pi_9730624
Is het kabeltje wat van de betreffende contactdozen loopt naar de router mischien beschadigd, niet netjes aangesloten, of zitten er scherpe hoeken in... Ik zou dat ook ff controleren. Bitjes vinden scherpe bochten en een slechte weg ook niet leuk....
pi_9730719
Ik maak heel regelmatig UTP kabeltjes. Op 10 Megabit werken die altijd meteen. Op 100 Megabit doen ze het soms niet. Dan maken de stekkertjes niet goed kontakt.

Ik heb zelfs hier thuis een kabel, waar ik al meer dan 5x nieuwe stekkertjes aan heb gezet, en hij doet het nog steeds niet! Als ik hem doormeet is hij ok. Frustrerend, binnenkort probeer ik een ander merk stekkertjes en een andere tang. Misschien dat het dan eindelijk lukt.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')