Tjabbo | maandag 7 april 2003 @ 12:50 |
quote: Toyota komt al in mei met een snelle turboversie van de Yaris T-Sport. Het kleine kanon heeft 150 pk aan boord en speert in 7,9 s van 0-100 km/h. Toyota heeft op basis van de Yaris T Sport een Turboversie ontwikkeld. Deze snelle versie heeft onder de kap dezelfde 1,5-liter VVT-i-motor als de T Sport. Daarop hebben de Toyota-technici een watergekoelde lichtgewicht lagedrukturbo gemonteerd. Het vermogen is door toepassing van die turbo gestegen van 106 tot 150 pk bij 6000 tpm. Ook het maximum koppel is gestegen: van 145 Nm bij 4200 tpm tot 200 Nm bij 4200 tpm.

Het vermogen wordt via een close ratio vijfversnellingsbak aan de weg gebracht. Al zijn de overbrengingsverhoudingen hetzelfde als in de T Sport, bij de Turbo is een andere eindoverbrenging toegepast voor een hogere topsnelheid (4.058:1 in de T Sport 4,312:1). De Yaris Turbo is verder voorzien van een versterkt koppelingshuis. De Yaris Turbo accelereert in 7,9 seconden van 0-100 km/h en heeft een topsnelheid van 205 km/h. Toyota geeft een gemiddeld benzineverbruik op van 7,0 l/100 km, hetzelfde dus als van de T Sport. De Turbo-versie is ten opzichte van de T Sport 15 mm verlaagd en heeft andere schokdempers en veren en een aluminium stabilisatorstang vóór. Pirelli P-Zero Nero 195/45 R16-banden moeten voor grip zorgen. Het rubber is gemonteerd om speciale lichtgewicht aluminium wielen. ABS, EBD, tractie controle en Toyota´s stabiliteitsprogramma zijn standaard op de Yaris Turbo. De carrosserie van de Turbo is herkenbaar aan de diepdoorlopende voorbumper, zijskirts en een flinke dakspoiler. http://www.autoweek.nl/images/Articles/1499/yaristurbo2.jpg
Bron: http://www.autoweek.nl/newsdisp.php?cache=no&ID=1499 Stoere bak, eindelijk een opvolger van de Starlet Glanza.
[Dit bericht is gewijzigd door Tjabbo op 07-04-2003 12:53] |
Solid_Snake | maandag 7 april 2003 @ 12:52 |
Ik vind dit dus echt een mooie auto. Alleen een beetje te klein misschien? Alhoewel...als ie qua grootte vergelijkbaar is met de 206, dan voorspel ik deze uitvoering een mooie toekomst. |
sqlsmurft | maandag 7 april 2003 @ 12:58 |
gave bak!  Zou alleen een andere kleur kiezen denk ik. Erg benieuwd wat de concurrentie gaat doen. |
Mijnheer_Willem | maandag 7 april 2003 @ 13:02 |
Alleen die dakspoiler, die ziet er echt heel sneu uit. 
|
erikh | maandag 7 april 2003 @ 13:04 |
quote: Op maandag 7 april 2003 13:02 schreef Mijnheer_Willem het volgende: Alleen die dakspoiler, die ziet er echt heel sneu uit.[afbeelding]
Nee, die vind ik juist stoer  deze yaris ziet er goed uit |
DiRadical | maandag 7 april 2003 @ 13:07 |
Nu nog wachten op de Yaris Verso Turbo  |
BladE-l----- | maandag 7 april 2003 @ 13:08 |
Wat moet dat gaan kosten?  |
Greyfox | maandag 7 april 2003 @ 13:08 |
Een Yaris sport? Dat is voor mij net zoiets als een Lada cabrio.  |
Jordy-B | maandag 7 april 2003 @ 13:10 |
Oeh... wat 'n schatje  't is net 'n echte Smart!  |
JT_RSD | maandag 7 april 2003 @ 13:13 |
Ziet er goed uit  Weer een klein, pittig wagentje erbij op de markt |
Tjabbo | maandag 7 april 2003 @ 13:32 |
quote: Op maandag 7 april 2003 13:08 schreef Greyfox het volgende: Een Yaris sport?Dat is voor mij net zoiets als een Lada cabrio. 
De Yaris (T)sport was al vanaf de introductie van de yaris leverbaar hoor.  |
Tjabbo | maandag 7 april 2003 @ 13:35 |
quote: Op maandag 7 april 2003 13:02 schreef Mijnheer_Willem het volgende: Alleen die dakspoiler, die ziet er echt heel sneu uit.[afbeelding]
En als mijnheer willem wil, kan hij bij www.boostertuning.com een leuke set anders spoilers bestellen.zoiets misschien: 
|
slashme | maandag 7 april 2003 @ 14:20 |
Alleen jammer dat het een 5 deurs is. Ik heb liever een 3 deurs. |
Ultimora | maandag 7 april 2003 @ 14:24 |
quote: Op maandag 7 april 2003 13:32 schreef Tjabbo het volgende:[..] De Yaris (T)sport was al vanaf de introductie van de yaris leverbaar hoor. 
nee hoor, de t sport kwam veel later pas... maarjahmaar wat moet dit gaan kosten, want een normale T sport kost al 16600 euro...... das niet echt een goedkoop karretje dus.. [Dit bericht is gewijzigd door Ultimora op 07-04-2003 14:25] |
Ultimora | maandag 7 april 2003 @ 14:25 |
-dubbel- |
Draz | maandag 7 april 2003 @ 14:29 |
Kijk daar 's, een Yaris |
Metalfreak | maandag 7 april 2003 @ 14:53 |
 Best leuk autootje... Er worden tegenwoordig veel te weinig van die kleine racemonstertjes gemaakt... Vooral door Japanse merken! |
StefanP | maandag 7 april 2003 @ 15:11 |
Wat een afschuwelijk lelijke bak zeg. Veel te hoog en smal. Hoe wil dat in godsnaam concurreren met een verlaagde GTI? Als je een bocht omgaat dan valt deze al omver vermoed ik, rofl. Da's een beetje hetzelfde alsof de Hyundai Atoz ineens een 'sportmodel' zou krijgen... of de Daewoo Matiz... of een willekeurig ander dun, hoog koekblik. Hahaha zo'n auto neem je toch niet serieus zeg, 150pk of niet, wat een grap. |
Tjabbo | maandag 7 april 2003 @ 15:15 |
quote: Op maandag 7 april 2003 15:11 schreef StefanP het volgende:... Hahaha zo'n auto neem je toch niet serieus zeg, 150pk of niet, wat een grap.
Grap of niet, zeg maar dag tegen je GTI'tje.... |
Tjabbo | maandag 7 april 2003 @ 15:22 |
quote: Op maandag 7 april 2003 14:24 schreef Ultimora het volgende:[..] nee hoor, de t sport kwam veel later pas... maarjah maar wat moet dit gaan kosten, want een normale T sport kost al 16600 euro...... das niet echt een goedkoop karretje dus..
Niet een goedkoop karretje inderdaad, want Toyota heeft de tijd van koekblik auto's toch wel zo'n beetje gehad...Volgens onderstaand artikel van AutoExpress, moet hij rond de 15.000 engelse ponden gaan kosten. quote: Toyota Unleashes Red Hot Yaris Turbo he image of the Toyota Yaris as a second family car used mainly to carry the weekly shopping home has been blown out of the water - as a piping hot turbocharged version is on the way. Rumours about the existence of the MINI Cooper S rival have been circulating for some time, but now Auto Express has learned the car is only weeks from launch. And here are the first official pictures of the pocket rocket due to be unveiled in Japan in mid-January, hitting showrooms there soon afterwards. The hot Yaris should debut in the UK before the end of 2003. Tweaked by TRD, Toyota's tuning and motorsport arm, the newcomer will sport a blown 1.5-litre engine pumping out nearly 160bhp - that's 51bhp more than the Yaris T Sport launched in 2000. The turbo is also said to have had a marked effect on the unit's torque output, which will rise to 196Nm, up from 145Nm. A reworked five-speed manual gearbox channels the power to the front wheels, while a limited-slip differential will help alleviate the torque steer commonly associated with high-powered front-wheel-drive cars. Performance should be phenomenal - a 0-60mph time of seven seconds is expected, with a top speed of 130mph putting the Yaris firmly in MINI Cooper S territory. To cope with the extra power, the firm's engineers have been working on the already-agile chassis. A firmer suspension set-up will sharpen the handling, and the car will also get wider tyres and lightweight alloy wheels. Styling alterations will include fatter wheelarches and a small roof spoiler. Our sources tell us the hot Toyota will be badged RS Turbo when it goes on sale in Japan. But because of potential copyright problems with Ford over the RS tag, the newcomer is likely to be called the T Sport T when it arrives in British showrooms. Prices are expected to start at £15,000
|
stefimke | maandag 7 april 2003 @ 15:29 |
quote: Op maandag 7 april 2003 15:11 schreef StefanP het volgende: Wat een afschuwelijk lelijke bak zeg. Veel te hoog en smal. Hoe wil dat in godsnaam concurreren met een verlaagde GTI? Als je een bocht omgaat dan valt deze al omver vermoed ik, rofl.Da's een beetje hetzelfde alsof de Hyundai Atoz ineens een 'sportmodel' zou krijgen... of de Daewoo Matiz... of een willekeurig ander dun, hoog koekblik. Hahaha zo'n auto neem je toch niet serieus zeg, 150pk of niet, wat een grap.
Pffffff of een "verlaagde GTI" bijzonder is... daar wil niet in gezien worden. Een kut-Golf met een sportpook.. cool man!  Een Golf (IV) 1.8 5V Turbo GTI 180pk is net zo snel (0-100 7.9sec) als deze Yaris (0-100 7.4sec)... alleen hij kost het dubbele... nou dan heb je wat (een schroef los heb je als je meer dan 20k voor een Golf gaat uitgeven). En ga je met een Golf scheuren dan kun je de olie met vaten tegelijk bestellen, want daar kunnen ze niet tegen. Nee doe mij dan maar any-time deze Yaris ipv wat voor Golf dan ook. Heb afgelopen weekend nog in een Celica 1.8VVT-i T-Sport (1.8 zonder turbo -> 192pk!!!, dat is pas techniek) gereden... Doe mij maar lekker Japans. |
Tjabbo | maandag 7 april 2003 @ 15:31 |
quote: Op maandag 7 april 2003 15:29 schreef stefimke het volgende:[..] Pffffff of een "verlaagde GTI" bijzonder is... daar wil niet in gezien worden. Een kut-Golf met een sportpook.. cool man!  Een Golf (IV) 1.8 5V Turbo GTI 180pk is net zo snel (0-100 7.9sec) als deze Yaris (0-100 7.4sec)... alleen hij kost het dubbele... nou dan heb je wat (een schroef los heb je als je meer dan 20k voor een Golf gaat uitgeven). En ga je met een Golf scheuren dan kun je de olie met vaten tegelijk bestellen, want daar kunnen ze niet tegen. Nee doe mij dan maar any-time deze Yaris ipv wat voor Golf dan ook. Heb afgelopen weekend nog in een Celica 1.8VVT-i T-Sport (1.8 zonder turbo -> 192pk!!!, dat is pas techniek) gereden... Doe mij maar lekker Japans.
*Woorden schieten tekort *
|
FunnyMuffin | maandag 7 april 2003 @ 15:36 |
quote: Op maandag 7 april 2003 15:29 schreef stefimke het volgende:Pffffff of een "verlaagde GTI" bijzonder is... daar wil niet in gezien worden. Een kut-Golf met een sportpook.. cool man!  Een Golf (IV) 1.8 5V Turbo GTI 180pk is net zo snel (0-100 7.9sec) als deze Yaris (0-100 7.4sec)... alleen hij kost het dubbele... nou dan heb je wat (een schroef los heb je als je meer dan 20k voor een Golf gaat uitgeven). En ga je met een Golf scheuren dan kun je de olie met vaten tegelijk bestellen, want daar kunnen ze niet tegen. Nee doe mij dan maar any-time deze Yaris ipv wat voor Golf dan ook.
Hij laat het hele woord 'Golf' niet eens vallen!!! En een Golf en een Yaris zijn sowieso niet met elkaar te vergelijken.Iig, die Yaris is een lekker sportief bakkie! Helaas dat het een 5-deurs is, en de velgen vind ik er niet bij passen. Voor mij hadden ze ook de achterkant wel wat spannender mogen maken, die steekt niet echt mooi af vind ik. |
StefanP | maandag 7 april 2003 @ 15:37 |
quote: Op maandag 7 april 2003 15:15 schreef Tjabbo het volgende:[..] Grap of niet, zeg maar dag tegen je GTI'tje....
Ik dacht het niet... 7.9 sec is echt niks 'hot' hoor. En zoals ik al zei, dit ding valt bij de eerste bocht al om, als ie al niet wegwaait door de zijwind. No way dat dit koekblik zich met een echte GTI kan meten. |
StrayDog | maandag 7 april 2003 @ 15:39 |
Pff, hebben ze daar een turbo voor nodig. Prestaties vallen me behoorlijk tegen.Edit: en die prijs is ook veel te hoog voor zo'n kutwagentje. |
stefimke | maandag 7 april 2003 @ 15:41 |
quote: Op maandag 7 april 2003 15:36 schreef FunnyMuffin het volgende:[..] Hij laat het hele woord 'Golf' niet eens vallen!!! En een Golf en een Yaris zijn sowieso niet met elkaar te vergelijken.
Zoveel andere merken maken tegenwoordig nog auto's met "GTI" in de type-aanduiding.. maar inderdaad.. sorry voor de aanname. |
Tjabbo | maandag 7 april 2003 @ 15:42 |
quote: Op maandag 7 april 2003 15:37 schreef StefanP het volgende:[..] Ik dacht het niet... 7.9 sec is echt niks 'hot' hoor. En zoals ik al zei, dit ding valt bij de eerste bocht al om, als ie al niet wegwaait door de zijwind. No way dat dit koekblik zich met een echte GTI kan meten.
haha. maar deze is zeg maar "af fabriek" zo. Nix omvallen. en wat is een echte gti? Als je dan een originele gti wilt, neem dan inderdaad de golf gti als voorbeeld. die blaast met zijn 2.0 liter in 10 secs. naar de 100. Neem de suzuki Swift GTI, die doet de 100km/u in 9 secs.de yaris doet dit in 7! Kom niet aan met hij zich niet kan meten. ieder zijn meug, is altijd mijn motto, maar kom niet aan met dit is een koekblik, en dat is slecht en dit waait weg, en dat soort dingen. tuurlijk waait hij niet weg, dat doen de "gewone" yarissen toch ook niet? Waar ben je bang voor, dat je met je "echte gti" wordt bijgehouden door een "koekblik", welke jij toevallig niet zo mooi vind?  Edit: Suzuki voorbeeld toegevoegd. [Dit bericht is gewijzigd door Tjabbo op 07-04-2003 15:44] |
ThaFreak | maandag 7 april 2003 @ 15:42 |
quote: Op maandag 7 april 2003 15:37 schreef StefanP het volgende:[..] En zoals ik al zei, dit ding valt bij de eerste bocht al om, als ie al niet wegwaait door de zijwind. No way dat dit koekblik zich met een echte GTI kan meten.
Ooit al eens in een gewone Yaris t-sport gereden??? Kom maar op met die bochten.....was eerst een beetje bang om er hard mee door de bochten te gaan maar ik kan je verzekeren dat het perfect gaat. Nog een beetje extra verlagen en dan gaat die als op rails..! |
stefimke | maandag 7 april 2003 @ 15:44 |
quote: Op maandag 7 april 2003 15:37 schreef StefanP het volgende:[..] Ik dacht het niet... 7.9 sec is echt niks 'hot' hoor. En zoals ik al zei, dit ding valt bij de eerste bocht al om, als ie al niet wegwaait door de zijwind. No way dat dit koekblik zich met een echte GTI kan meten.
Wat vind jij dan "hot" ???? Wat vind jij een echte GTI??? Je bent echt erg duidelijk. |
Tjabbo | maandag 7 april 2003 @ 15:45 |
quote: Op maandag 7 april 2003 15:42 schreef ThaFreak het volgende:[..] Ooit al eens in een gewone Yaris t-sport gereden??? Kom maar op met die bochten.....was eerst een beetje bang om er hard mee door de bochten te gaan maar ik kan je verzekeren dat het perfect gaat. Nog een beetje extra verlagen en dan gaat die als op rails..!
Inderdaad. en verlaagd is de Turbo versie standaard! |
stefimke | maandag 7 april 2003 @ 15:47 |
quote: Op maandag 7 april 2003 15:39 schreef StrayDog het volgende: Pff, hebben ze daar een turbo voor nodig. Prestaties vallen me behoorlijk tegen.Edit: en die prijs is ook veel te hoog voor zo'n kutwagentje.
Proest... noem eens wat andere merken behalve Honda en Toyota die met auto's onder de 40k euro (dus geen M3) een beetje behoorlijk vermogen per liter cylinderinhoud uit een asmotferische motor weten te persen.Die prijs verdient zichzelf wel terug.. een Toyota vertoeft niet zoveel tijd in de garage als een Europese auto. |
StefanP | maandag 7 april 2003 @ 15:48 |
Ok voor de duidelijkheid, ik rijd momenteel in een peugeot 205gti. Ik heb niks tegen Japanners, vind de meeste modellen mooi en weet dat ze erg goed gemaakt zijn en weinig onderhoud nodig hebben. MAAR de looks van deze Yaris zijn toch echt triest... 't is echt een sprekend een Atoz of Matiz. Veel te smal en hoog. Al reed dit ding de 0-100 in 4 seconden, dan nam ik hem nog niet serieus... bovendien herken je een echte GTI aan het bochtenwerk, en niet aan de 0-100 tijd, elke fabrikant kan een auto maken die hard van 0 tot 100 gaat ook al rijdt ie voor geen meter. |
Solid_Snake | maandag 7 april 2003 @ 15:50 |
Ach, er zijn genoeg andere gti's dan een golf. bv. een 206 gti. Deze is iets lager: 1.43m en de yaris is 1.50m hoog. De toyota is iets breder, 1.66m tegen 165m voor de peus. Dus ik denk dat de 206 toch een voordeel heeft. Alhoewel de yaris dan weer niet iets sneller is. En waarschijnlijk is de 206 RC die eraan komt weer een heeeel stuk duurder. |
Tjabbo | maandag 7 april 2003 @ 15:53 |
quote: Op maandag 7 april 2003 15:48 schreef StefanP het volgende: Ok voor de duidelijkheid, ik rijd momenteel in een peugeot 205gti. Ik heb niks tegen Japanners, vind de meeste modellen mooi en weet dat ze erg goed gemaakt zijn en weinig onderhoud nodig hebben.MAAR de looks van deze Yaris zijn toch echt triest... 't is echt een sprekend een Atoz of Matiz. Veel te smal en hoog. Al reed dit ding de 0-100 in 4 seconden, dan nam ik hem nog niet serieus... bovendien herken je een echte GTI aan het bochtenwerk, en niet aan de 0-100 tijd, elke fabrikant kan een auto maken die hard van 0 tot 100 gaat ook al rijdt ie voor geen meter.
Ok voor de duidelijkheid. 1) Jij rijdt zelf ook in een koekblik  2) Je 'looks' argumenten zijn, zoals voor iedereen, puur persoonlijk 3) Bochtenwerk? man. je hebt er vast nog niet in gereden. en alsof een peugeot standaard zo'n enorme feeling met de weg heeft. Iemand postte hierboven al zijn ervaring met de yaris en bochten. Als wij moeten aannemen van jou dat je 205 enorm geweldig ligt in de bocht, waarom kun jij dan niet aannemen dat een andere auto dat misschien ook kan?...Edit: en snellere gti's halen het waarschijnlijk niet qua prijs. Oh, en looks, ja ik kan me ook wel een mooiere auto indenken, maar ik vond dit toch lang niet onaardig. [Dit bericht is gewijzigd door Tjabbo op 07-04-2003 15:58] |
StrayDog | maandag 7 april 2003 @ 15:54 |
quote: Op maandag 7 april 2003 15:47 schreef stefimke het volgende:[..] asmotferische motor
atmosferisch |
stefimke | maandag 7 april 2003 @ 15:56 |
quote: Op maandag 7 april 2003 15:48 schreef StefanP het volgende: Ok voor de duidelijkheid, ik rijd momenteel in een peugeot 205gti. Ik heb niks tegen Japanners, vind de meeste modellen mooi en weet dat ze erg goed gemaakt zijn en weinig onderhoud nodig hebben.MAAR de looks van deze Yaris zijn toch echt triest... 't is echt een sprekend een Atoz of Matiz. Veel te smal en hoog. Al reed dit ding de 0-100 in 4 seconden, dan nam ik hem nog niet serieus... bovendien herken je een echte GTI aan het bochtenwerk, en niet aan de 0-100 tijd, elke fabrikant kan een auto maken die hard van 0 tot 100 gaat ook al rijdt ie voor geen meter.
Oke.. het wordt een beetje sensible  Kijk ik wordt ook niet echt warm van binnen van een Yaris "sport". Het zal best als de brandweer gaan van 0-100, maar het heeft niet echt uitstraling. (tenminste niet zoals die Celica T-Sport van afgelopen weekend ) Naja dat bochtenwerk ben ik het niet helemaal mee eens. Je kunt een auto natuurlijk gaan afveren als een kart (niet verend dus), dan zal je een puik bochtengedrag hebben... wil je zo'n auto echter hebben? In de 1 stapvoets en dwars over elke drempel.. no thanks (been there, done that) is dat dan "Grand Touring" I ? Voor mij niet... maar dat is persoonlijk. |
stefimke | maandag 7 april 2003 @ 15:57 |
quote: Op maandag 7 april 2003 15:54 schreef StrayDog het volgende:[..] atmosferisch
Dank je voor het corrigeren van m'n typefout. Ook nog inhoudelijke tips? |
Steve-O | maandag 7 april 2003 @ 16:32 |
quote: Op maandag 7 april 2003 15:29 schreef stefimke het volgende:[..] Pffffff of een "verlaagde GTI" bijzonder is... daar wil niet in gezien worden. Een kut-Golf met een sportpook.. cool man!  Een Golf (IV) 1.8 5V Turbo GTI 180pk is net zo snel (0-100 7.9sec) als deze Yaris (0-100 7.4sec)... alleen hij kost het dubbele... nou dan heb je wat (een schroef los heb je als je meer dan 20k voor een Golf gaat uitgeven). En ga je met een Golf scheuren dan kun je de olie met vaten tegelijk bestellen, want daar kunnen ze niet tegen. Nee doe mij dan maar any-time deze Yaris ipv wat voor Golf dan ook. Heb afgelopen weekend nog in een Celica 1.8VVT-i T-Sport (1.8 zonder turbo -> 192pk!!!, dat is pas techniek) gereden... Doe mij maar lekker Japans.
 |
Dropslurf | maandag 7 april 2003 @ 16:45 |
Leuk wagentje met erg leuke prestaties. Ik keur 'em goed! |
Threepio | maandag 7 april 2003 @ 17:06 |
btw beetje dom commentaar van sommigen dat het een 5-deurs is hij is echt wel met 3 deuren te krijgen hoor  |
sop | dinsdag 8 april 2003 @ 11:57 |
ik denk dat de prijs/kwaliteit/prestatie verhoudingen op zich best goed liggen, kijk bijvoorbeeld eens naar de Lupo GTI. |