Eigenlijk ben ik niet de goede man om dit topique te openen. Ben geen groot kenner van het gehele oeuvre van deze Zwitserse band. Ik heb ze helaas ook op Metalfest2003 moeten missen. Maar toch vind ik de laatste twee platen van Samael te gek. Minder blackmetal, meer electronica en meer sfeer. Als blackmetal band waren ze een van de buitenbeentjes geloof ik. Geen corpsepaint en dat soort flauwekul en de teksten waren geloof ik ook wat beter dan gemiddeld maar daar kan Summoner me misschien iets over vertellen.
Samael speelt dus een soort van dark abient blackmetal met zowaar wat gothic/elektro invloeden. Samael past qua sfeer mooi in het rijtje Century Media -bands als Moonspell, Sentenced, Tiamat en Alastis. Maar de stijl verschilt per cd.
Discografie (volgens allmusic)
Blood Ritual - 1991
Worship Him - 1992
Ceremony of Opposites - 1994
Rebellion - 1995 (ep)
Passage - 1996
Exodus - 1998 (ep)
Eternal - 1999
De goede oude medieval prophecy is goed eigenlijk alles tot aan ceremony of opposites.
Samael... tsja, dat is een triest geval van onderschatting. Deze band maakte met bijvoorbeeld "Worship Him" en "Blood Ritual" schitterende Black Metal platen, en vond met "Ceremony of Opposites" eigenhandig het Dark Metal genre uit. De laatste platen zijn met hun electronische klanken natuurlijk erg verfrissend en origineel, maar desondanks is het Samael nooit gelukt om een echt groot publiek te kunnen verkrijgen.
Een buitenbeentje is Samael altijd al geweest, de band toonde geen enkele interesse in scenes en de regels die daarbij hoorden. Weinig bands noemen Samael dan ook als invloed, en ik ontdekte de band door de schaarse publiciteit dan ook vrij laat.
Sinds een maand of 3 ben ik me weer volop aan het verdiepen in de 5 jaar metal die ik heb gemist en ik moet zeggen: dat nieuwe werk van Samael spreekt me toch OOK wel heel erg aan...
Jaren geleden live gezien op Dynamo en damn... wat een optreden was dat. Zelfs mijn broer die niks van het extreme spul moet hebben vond het geweldig. Iemand die de laatste 2 albums heeft, welke nummers zijn daarvan het meest de moeite waard?
quote:Van Passage: Angel's Decay (zo heet het nummergeloof ik)
Op donderdag 17 april 2003 13:41 schreef Kamphuys het volgende:
Ik had al een vermoeden dat Toffe hier een topicje over had geopend. Was vroeger groot fan van het werk tot aan Ceremony of Opposites. Dat is echt 1 van de mooiste metalplaten ooit, die is nog regelmatig in mijn discman terug te vinden. (Niet als plaat nee, stel bijdehande figuren)
Sinds een maand of 3 ben ik me weer volop aan het verdiepen in de 5 jaar metal die ik heb gemist en ik moet zeggen: dat nieuwe werk van Samael spreekt me toch OOK wel heel erg aan...
Jaren geleden live gezien op Dynamo en damn... wat een optreden was dat. Zelfs mijn broer die niks van het extreme spul moet hebben vond het geweldig. Iemand die de laatste 2 albums heeft, welke nummers zijn daarvan het meest de moeite waard?
Van Eternal:
The Cross
Together
I
quote:moet je anders ff de EP Exodus kopen (of downloaden) daar staan ouwe nummers op opnieuw ingespeeld.
Op donderdag 17 april 2003 13:41 schreef Kamphuys het volgende:
Ik had al een vermoeden dat Toffe hier een topicje over had geopend. Was vroeger groot fan van het werk tot aan Ceremony of Opposites. Dat is echt 1 van de mooiste metalplaten ooit, die is nog regelmatig in mijn discman terug te vinden. (Niet als plaat nee, stel bijdehande figuren)
Samael zelf vind ik echt een van de beste metal bands die er rondlopen. De shows zijn super vet qua geluid, vooral als daarna zo'n band als Opeth komt
Mis alleen de aller eerste cd, de band staat me ook zo aan omdat de spirituele groei van de band en van mijzelf redelijk gelijk loopt. Toen ik me verdiepte in het satanisme zongen hun erover, nu ik meer op de normale occult richt hebben hun het er ook over
quote:hehheh, eindelijk iemand die het met me eens is!
Op zondag 6 april 2003 23:21 schreef bas-beest het volgende:
ik heb ze gezien op het Metalfest 2003 in 013![]()
![]()
![]()
![]()
Eén v/d beste bands van de acht in totaal, samen met Madder Mortem
quote:
Op vrijdag 18 april 2003 17:07 schreef VikingVempire het volgende:
samael heerscht! oud en nieuw!!!
quote:'tis alleen zo jammer dat er niet wat meer materiaal is... het wordt weer eens tijd voor een nieuw album.
Op vrijdag 18 april 2003 17:07 schreef VikingVempire het volgende:
samael heerscht! oud en nieuw!!!
quote:Ik was afgelopen jaar op het summerbreeze festival in duitsland. Paradise Lost was de hoofdact van de laatste avond
Op zondag 6 april 2003 23:56 schreef Jay_Leno het volgende:
Metalfest 2003 in Hardenberg was echt een drama, de enige leuke band was Samael. Ze speelde jammer genoeg geen oude klassiekers meer.![]()
Paradise Lost was echt een aanfluiting, wat moeten die gasten op Metalfest te spelen met die softrock nummers van hun. het enige pluspuntje was "As I Die"
En tja, Paradise Lost die As I Die speeld en dan nog met een 'cleane' stem gezongen en dat was dan nog het hoogtepunt van hun optreden. Heel erg jammer, ze kunnen beter gewoon stoppen....
quote:was in 013 zo'n beetje hetzelfde, alleen vond ik dat van Samael niet zo erg, ik wist wel zo'n beetje wat ik kon verwachten. Maar PL was echt zwaar slecht! Mooiste was nog na hun zgn. laatste nummer, dat ze weggingen... vrij weinig mensen die klapten en gingen van 'we want more' etc., komen die gasten terug het podium op en begint Nick met 'Thank you for the applause, it's much obliged!' Alleen al de te ver gaande arrogantie die daar van uitging! Er klapte ook zowat niemand toen dat nummer afgelopen was
Op zondag 4 mei 2003 23:49 schreef DeadLock het volgende:[..]
Ik was afgelopen jaar op het summerbreeze festival in duitsland. Paradise Lost was de hoofdact van de laatste avond
en en Samael speelde daarvoor. En inderdaad, niets van het oudere werk (vooral Ceremony of Opposites) en heel veel electronica. Dat was een aardige domper.
En tja, Paradise Lost die As I Die speeld en dan nog met een 'cleane' stem gezongen en dat was dan nog het hoogtepunt van hun optreden. Heel erg jammer, ze kunnen beter gewoon stoppen....
Maar Samael was helemaal
voor het eerst toen (In nighttown) gezien en ik vond het erg kewl, hoewel ik zelf een beetje gaar was...
quote:Paradise Lost kan hun status van legendarische metalband alleen bevestigen als Nick Holmes zich ophangt.
Op maandag 5 mei 2003 00:04 schreef bas-beest het volgende:[..]
was in 013 zo'n beetje hetzelfde, alleen vond ik dat van Samael niet zo erg, ik wist wel zo'n beetje wat ik kon verwachten. Maar PL was echt zwaar slecht! Mooiste was nog na hun zgn. laatste nummer, dat ze weggingen... vrij weinig mensen die klapten en gingen van 'we want more' etc., komen die gasten terug het podium op en begint Nick met 'Thank you for the applause, it's much obliged!' Alleen al de te ver gaande arrogantie die daar van uitging! Er klapte ook zowat niemand toen dat nummer afgelopen was
quote:Kan hier alleen maar mee eens zijn.. ben na 4 nummers van paradise lost maar terug naar Zwolle vertrokken..
Op zondag 6 april 2003 23:56 schreef Jay_Leno het volgende:
Metalfest 2003 in Hardenberg was echt een drama, de enige leuke band was Samael. Ze speelde jammer genoeg geen oude klassiekers meer.![]()
Paradise Lost was echt een aanfluiting, wat moeten die gasten op Metalfest te spelen met die softrock nummers van hun.
quote:komen ze al een keer met nieuw werk?
Op vrijdag 3 oktober 2003 02:35 schreef surrealm het volgende:
ben net terug gekomen van samael's usa tour.. man, it was awesome!...
jammergenoeg konden we de lichtshow niet evewnaren, ivm transportkosten, maar het geluid en de animatie waren er wel.
ze speelden op deze tour ook een paar nummers die niet op de europese tour zijn gespeeld; chosen race, son of earth en being (maar deze laatste alleen de eerste paar shows). ik zal snel foto's proberen te plaatsen hier en daar
quote:damm... en wij maar wachten daarop...
Op dinsdag 7 oktober 2003 04:05 schreef surrealm het volgende:
je moest eens weten hoeveel nieuw werk er al op de plank ligt, daar ga je je als platenmaatschappij spontaan te pletter van schamen... era one hebben ze vorig jaar rond summerbreeze ingeleverd, en net voor hun us tour hebben ze een tweede plaat ingeleverd. en op het ogenblik hebben ze nog 1,5 plaat thuis liggen.
ok, ik bevind me in een erg bevoorrechte situatie, omdat ik de muziek rechtstreeks van de band krijg; zo heb ik dus al wel "era one" (als je samael tijdens de metalfests hebt gezien.. dit was de muziek die je tijdens de ombouw tussen cathedral's en samael's show hebt kunnen horen) en een soort 'vervolg' daarop "lesson in maginc #1"
en ik heb een stukje gehoord van een van de nog nieuwere werken; terwijl xy dat aan devin townsend liet horen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |