Stonehead | zaterdag 5 april 2003 @ 23:45 |
Iets wat me al heel lang intrigeert, maar waar ik nooit het antwoord op gevonden heb, zijn de vier hoge tonen die je hoort als je in zo'n NS dubbeldekkertrein rijdt. Als de trein optrekt, lijkt het of ze omhoog gaan, tijdens het reizen lijkt het alsof je zomaar willekeurig er een hoort en als de trein remt gaan de tonen juist omlaag. En naarmate je vaker treint, valt het je niet meer op. Weet iemand waar dat geluid voor dient? Is het iets voor blinden? Waarom precies die vier (valse) tonen? | |
_BR_ | zaterdag 5 april 2003 @ 23:49 |
Dat merk ik ook vaak ja ![]() ![]() Volgens mij heeft het iets te maken met de stroomtoevoer van iets naar iets ![]() | |
K3 | zaterdag 5 april 2003 @ 23:50 |
Ik dacht dat het de airco was die af en toe meer of minder stroom kreeg. Maar ik reis al drie jaar niet meer met de trein dus ik dacht dat dat probleem intussen wel was opgelost ![]() niet dus | |
Cheiron | zaterdag 5 april 2003 @ 23:50 |
Is een tijd geleden een topic over geweest waar het antwoord in stond.. zal ff zoeken -edit- | |
generalist | zaterdag 5 april 2003 @ 23:51 |
Ik gok op een dynamo Anders is het zo een UFO die ook boven Bagdad vloog | |
goflow | zaterdag 5 april 2003 @ 23:55 |
ik geloof dat het versnellingen/schakelen is van de electrische motor ![]() | |
K3 | zaterdag 5 april 2003 @ 23:57 |
quote:In dat topic staat een link naar een technische discussie waarin dieze post nog wel de meeste informatie biedt: Hier dus (lange URL) | |
Wile_E_Coyote | zaterdag 5 april 2003 @ 23:58 |
Even brutaal en verplaatst naar PTA... | |
Steijn | zondag 6 april 2003 @ 00:18 |
quote:Het is denk ik de versnellingsbak. Omhoog bij optrekken en omlaag bij remmen is dus het schakelen van de versnellingsbak. Verder hoor je het alleen in het deel van de trein waar de motor zit. Dus ik gok op de versnellingsbak. | |
Skinkie | zondag 6 april 2003 @ 00:23 |
quote:lees de link hier boven, gaat om de afvoer van lekstroom. zodat deze niet intefereert (in deze context exteem gepast) met de seinen en wissels. | |
contra | zondag 6 april 2003 @ 00:55 |
Heeft niets met versnellingen te maken, maar met een systeem dat zegmaar tussen de bovenleiding en de moter zit. Dit zorgt ervoor deze treinen op 1,5 (of wat het maar is) kV en op 24 (meende ik) kV kunnen rijden. Het zit ook in de nieuwere electrische locs, iig de serie 1800, maar daar heb je er als passagier geen last van. Ze hebben al op een heleboel verschillende manieren geprobeerd het eruit te krijgen maar dat is nog niet gelukt. Mocht je je eraan ergeren dan is de enige oplossing is een wagon uitzoeken waar geen moter in zit (dus zo ver mogelijk bij een stroomafnemer vandaan). | |
K3 | zondag 6 april 2003 @ 00:58 |
Heel veel mensen denken dat het gaat om het geluid wat je juist op het perron zo goed hoort (en ook binnen wel, maar minder); nl dat 'optrekkende' geluid. Daar gaat het dus niet om. Overigens hoort niet iedereen die piepjes was ik achter gekomen, dus dan krijg je helemaal spraakverwarring. Overigens snap ik nu nog steeds niet dat die 'chopper' geluid moet maken (en waarom condensatoren in het algemeen geluid maken: mijn stereo-apparatuur zit er ook vol mee). | |
contra | zondag 6 april 2003 @ 01:02 |
quote:Even niet heel duidelijk zo.... even meer uitleg? misschien oudere mensen die het niet horen, of als je in een wagon zit waarin geen moter zit? | |
SEMTEX | zondag 6 april 2003 @ 01:04 |
Schijnt een constructiefout te zijn. De airco loopt langs de omroepspeakers oid. Ze hebben iig iets verkeerd aangelegd. Zeer dom. | |
devv05 | zondag 6 april 2003 @ 01:07 |
Inderdaad super irritant die piepjes | |
K3 | zondag 6 april 2003 @ 01:08 |
quote:Ga jij even alle links lezen die in dit topic genoemd zijn. Foei! vrouwen en techniek... Ik dacht in eerste instantie ook dat er een fout in de airco was. Maar ik weet nu nog steeds niet waarom een 'chopper' geluid maakt. | |
ToXiCitY | zondag 6 april 2003 @ 01:12 |
ik vind het maar een vaag geluid zeg, dat verwacht je toch niet van een bak met zo`n lengte en gewicht ![]() nee dan het geluid van de 1600/1700/1800 serie | |
K3 | zondag 6 april 2003 @ 01:14 |
quote:Die maken op het station aardig wat herrie ja, maar volgens mij is dat vooral ventilatie wat je hoort. | |
contra | zondag 6 april 2003 @ 01:15 |
quote:Ik ook niet, maar als je het zo bekijkt snap ik niet dat iedere electrische trein geluid maakt (een klein electromotertje is ook practisch stil). Mocht je bij de motoren zitten: koplopers zoemen vrij hard, standaard stoptrein materieel heeft een oplopend geluid, ook vrij hard (valt minder op door veel geschud, gekraak en gepiep), en bij nieuwe dubbeldekkers hoor je die chopper (in verhouding extreem stil). Misschien hadden ze beter de moteren wat lawaai kunnen laten maken; hoorde de chopper niet meer) | |
K3 | zondag 6 april 2003 @ 01:23 |
quote:Die chopper hoor je ook niet in de koplopers (als die erinzit). In de koplopers hoor je weer dat gekke geluid (vooral buiten) dat-ie zoemt wanner hij wegrijdt. Overigens vind ik dat de chopper in de dubbeldekkers best veel geluid maakt, en dat dat dus niet met extreem stil te combineren valt... | |
UrbanMike | zondag 6 april 2003 @ 19:47 |
quote:volgens mij hebben ze geen airco in de NS treinen hoor ![]() | |
calvobbes | zondag 6 april 2003 @ 19:49 |
quote:Jawel hoor. In die dubbeldekker kan het soms behoorlijk koud zijn in de zomer ![]() | |
UrbanMike | zondag 6 april 2003 @ 19:54 |
quote:dan stap ik ALTIJD in de verkeerde trein, want ik vind t er altijd snikheet... en als ze airco hebben, dan zouden die ventilatieluikjes en raampjes die open kunnen toch ook overbodig zijn? ![]() | |
Sphere | zondag 6 april 2003 @ 20:04 |
Ik zal het even kort uitleggen. ![]() Die spoelen zijn onderdeel van de "chopper"-installatie (eerder genoemd Simpel gezien is een trein (in Nederland) een elektromotortje dat Overigens zou dit hele probleem zich niet voordoen als we wisselstroom Ik hoop dat dit verhaal een beetje technisch coherent is en dat ik geen | |
calvobbes | zondag 6 april 2003 @ 20:11 |
quote:Ho!!! Wij hebben het over verschillende types treinen! In de meeste treinen zit idd geen airco. Maar in de nieuwe type dubbeldekkers zit wel airco! Daar zitten ook geen raampjes in die reiziger open kan maken. Hooguit 1 keer | |
UrbanMike | zondag 6 april 2003 @ 21:39 |
quote:owwww ok, die nieuwe... zijn dat die met die luxe stoelen? ![]() | |
ACT-F | maandag 7 april 2003 @ 04:10 |
quote:Tsja, daar zitten we nog steeds op te wachten. Zolang de NS nog oud materieel heeft wat niet overweg kan met de nieuwe 25KV systeem wat ze in NL willen invoeren dan moeten we genoegen nemen met doedelzak treinen en net niet/wel doorslaande stoppen op Utrecht centraal, omdat er teveel treinen tegelijk optrekken. Waarom heeft de TGV deze geluiden niet? Het heeft nl. ook een 25KV wisselstroommotor. | |
sweek | maandag 7 april 2003 @ 10:59 |
quote: ![]() Redelijk luxe... Ik zat laatst ook in een muis- en muisstille regiorunner... in sommige treinen is het allemaal wel heel goed weggewerkt dus.... Maar zo irritant vind ik het piepje helemaal niet... het heeft ook wel wat. | |
contra | maandag 7 april 2003 @ 18:42 |
quote:De dubbeldekkers hebben deze systemen omdat 25 kV zeer waarschijnlijk (practisch zeker) wordt ingevoerd op nieuwe lijnen zoals de hanzelijn. De nieuwe dubbeldekkers zijn dan daar ook in staat om snelheden tot 200 km/h te halen. | |
Ballebek | dinsdag 8 april 2003 @ 00:00 |
Volgens mij heb ik dit soort topics de laatste 2 jaar al minstens 10x langs zien komen ![]() | |
ThE_ED | dinsdag 8 april 2003 @ 00:01 |
dat zit er al in toen ze de treinen op ons traject gingen testen.. echt al 10 jaar geleden ofzo... toen reden ze nog alleen tussen dordt en roosendaal ofzo. | |
sweek | zondag 11 mei 2003 @ 17:08 |
Ik heb er de laatste tijd nooit meer last van trouwens, ze lijken het, vooral in de V-IRM's, heel goed weggewerkt te hebben... de treinen zijn echt muisstil vind ik. | |
DerHanzl | zondag 11 mei 2003 @ 17:32 |
Owkeej, er zijn verschillende dingen die je hoort. Ben student electrotechniek en heb afgelopen semester een project met wisselstroommotoren achter de rug. Denk wel dat ik het nodige kan verklaren. Dat gepiep wat je hoort kan met twee dingen te maken hebben; de verschuiving van de frequentie en iets wat jullie noemen met de lekstroom. Die lekstroom waar over gesproken wordt is een heel ingewikkeld praatje waar je zonder electechnische kennis weinig van snapt (en ik trouwens ook niet Ik ga mijn eigen verhaal niet doorlezen, hoop dat jullie 't interessant vonden, ik iig wel... zit ook altijd in de trein te luisteren naar alle elektrische geluiden |