abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_9552853
Ik weet het, er zijn meerdere topics hierover, maar ik kan nergens vinden bij WELKE onder/bovendruk je nou een te hoge/lage bloeddruk hebt.

Ik ben 19 jaar, 1.78 lang en ongeveer 65 kilo. Wat is mijn ideale boven/onderdruk?

pi_9552905
Ik weet nl. dat er zo'n tabel voor is, iemand die die toevallig heeft?
  donderdag 3 april 2003 @ 10:42:28 #3
19529 Fendy
True Spirit
pi_9553060
Gemiddeld genomen voor mannen is het ideale toch wel 120-80 zo'n beetje...
kan altijd wat afwijken...70 onder is niet erg 110 boven ook niet.

Ik heb zelf volgens mij meestal rond de 130-70...

Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
pi_9553450
Het ligt er helemaal wat je altijd voor bloeddruk hebt gehad.

Heb je altijd een lage bloeddruk 100/50 en wordt deze ineens nog lager, dan is de lage bloeddruk pas gevaarlijk of ongewoon.

Andersom geldt dat ook.

Je kunt prima functioneren met een wat hoger bloeddruk.. wordt deze ineens hoger.. dan wordt het gevaarlijk of ongewoon.

In het ziekenhuis beoordeel ik de bloeddruk als volgt:

Hoog:

Bovendruk ( systolisch)--- tussen de 140/160: iets verhoogd.
--Tussen de 160/200: hoog
-Boven de 200: ernstig verhoogd

Onderdruk: (diastolisch)--- tussen 85/100: iets verhoogd
--Tussen 100/120: hoog
--Boven 120: ernstig verhoogd.

( Het hangt ook helemaal af van de gemoedstoestand en huidige ziektebeeld dat de patient heeft)

Laag:

Bovendruk ( systolisch)--105/100: iets verlaagd
-Tussen 80 en 100: laag ( in de gaten houden)
-Onder de 80: te laag ( extra observatie zeer gewenst)

Onderdruk ( diastolisch)--50/60: laag
--Onder de 50: te laag ( extra observatie gewenst)

Ook voor een lage bloeddruk geldt: wat heeft iemand normaal gesproken voor bloeddruk en hoe is het klinisch beeld ( gezondheidsssituatie) van de patient.

De pols-snelheid en regelmatigheid van de pols (hartslagen) zijn ook van belang.

Een bloeddruk van 120/80 is de perfecte bloeddruk.Iets erboven of onder zitten met de bloeddruk is zowiezo goed.

“A good life is when you assume nothing, do more, need less, smile often, dream big, laugh a lot and realize how blessed you are for what you have”
pi_9553494
quote:
Op donderdag 3 april 2003 11:02 schreef Brennie het volgende:
Het ligt er helemaal wat je altijd voor bloeddruk hebt gehad.

Heb je altijd een lage bloeddruk 100/50 en wordt deze ineens nog lager, dan is de lage bloeddruk pas gevaarlijk of ongewoon.

Andersom geldt dat ook.

Je kunt prima functioneren met een wat hoger bloeddruk.. wordt deze ineens hoger.. dan wordt het gevaarlijk of ongewoon.

In het ziekenhuis beoordeel ik de bloeddruk als volgt:

Hoog:

Bovendruk ( systolisch)--- tussen de 140/160: iets verhoogd.
--Tussen de 160/200: hoog
-Boven de 200: ernstig verhoogd

Onderdruk: (diastolisch)--- tussen 85/100: iets verhoogd
--Tussen 100/120: hoog
--Boven 120: ernstig verhoogd.

( Het hangt ook helemaal af van de gemoedstoestand en huidige ziektebeeld dat de patient heeft)

Laag:

Bovendruk ( systolisch)--105/100: iets verlaagd
-Tussen 80 en 100: laag ( in de gaten houden)
-Onder de 80: te laag ( extra observatie zeer gewenst)

Onderdruk ( diastolisch)--50/60: laag
--Onder de 50: te laag ( extra observatie gewenst)

Ook voor een lage bloeddruk geldt: wat heeft iemand normaal gesproken voor bloeddruk en hoe is het klinisch beeld ( gezondheidsssituatie) van de patient.

De pols-snelheid en regelmatigheid van de pols (hartslagen) zijn ook van belang.

Een bloeddruk van 120/80 is de perfecte bloeddruk.Iets erboven of onder zitten met de bloeddruk is zowiezo goed.

Dank je
pi_9553657
net ff opgemeten --> heb 122, 96
pi_9553773
quote:
Op donderdag 3 april 2003 11:11 schreef Athanasia het volgende:
net ff opgemeten --> heb 122, 96
Afgerond: 120/100

Het kan hoor dat er weinig tussen de bovendruk en onderdruk zit ( 20 verschil).. maar meestal is het verschil wat meer.

120=prima
100= verhoogd

Onderdruk kan ook verhoogd zijn na inspanning of bij stress.

“A good life is when you assume nothing, do more, need less, smile often, dream big, laugh a lot and realize how blessed you are for what you have”
pi_9553826
quote:
Op donderdag 3 april 2003 11:16 schreef Brennie het volgende:

[..]

Afgerond: 120/100

Het kan hoor dat er weinig tussen de bovendruk en onderdruk zit ( 20 verschil).. maar meestal is het verschil wat meer.

120=prima
100=iets verhoogd.

Onderdruk kan ook verhoogd zijn na inspanning of bij stress.

ben net de trap af gelopen

Maar 't zit dus verder wel oke? Moet ik eens gaan uitvissen wat dan wel de reden is dat ik me zo flauwtjes voel...

pi_9553919
quote:
Op donderdag 3 april 2003 11:18 schreef Athanasia het volgende:

[..]

ben net de trap af gelopen

Maar 't zit dus verder wel oke? Moet ik eens gaan uitvissen wat dan wel de reden is dat ik me zo flauwtjes voel...

Bij een (te)hoog bloeddruk bemerk je niet zo snel klachten als bij een wat lager bloeddruk.

Bij een wat hogere bloeddruk kun je hoofdpijn hebben, een wat onrustig of gejaagd gevoel.

Je flauwtjes voelen kan tal van redenen hebben. Ook hele simpele.

Voldoende rust nemen, frisse lucht, regelmaat in je leven, voldoende ontspanning, gezond eten.. kan je ook meer fut geven.

Vertrouw je het niet, aarzel niet en vertel gedetaileerd wat je problemen zijn aan een huisarts.
gedetaileerd, want een huisarts stuurt je na jou mededeling "ik voel me flauw" zo naar huis.

Jou onderdruk is wel wat hoog..voor iemand van 19 ( maar je hebt je ingespannen)
Probeer niet teveel zout te eten en ontspan voldoende;)
Meet hem nog een keer na een tijdje rust, en niet na inspanning.
Geen reden tot paniek dus;)

[Dit bericht is gewijzigd door Brennie op 03-04-2003 11:26]

donderdag 3 april 2003 @ 11:24:05 #10
29453 Doctor_Bara
pirate of the seven seas
pi_9553935
onderdruk is belangrijkste.
aka Man-Mountain
pi_9554039
quote:
Op donderdag 3 april 2003 11:24 schreef Doctor_Bara het volgende:
onderdruk is belangrijkste.
Klopt.
Maar toch kijken naar de complete bloeddruk.
Een onderdruk kan stabiel laag blijven terwijl de bovendruk steeds zakt.
Met het gevaar dat daarna de onderdruk ineens gevaarlijk kan kelderen.

[Dit bericht is gewijzigd door Brennie op 03-04-2003 11:33]

pi_9554117
quote:
Op donderdag 3 april 2003 11:23 schreef Brennie het volgende:

[..]

Bij een (te)hoog bloeddruk bemerk je niet zo snel klachten als bij een wat lager bloeddruk.

Bij een wat hogere bloeddruk kun je hoofdpijn hebben, een wat onrustig of gejaagd gevoel.

Je flauwtjes voelen kan tal van redenen hebben. Ook hele simpele.

Voldoende rust nemen, frisse lucht, regelmaat in je leven, voldoende ontspanning, gezond eten.. kan je ook meer fut geven.

Vertrouw je het niet, aarzel niet en vertel gedetaileerd wat je problemen zijn aan een huisarts.
gedetaileerd, want een huisarts stuurt je na jou mededeling "ik voel me flauw" zo naar huis.

Jou onderdruk is wel wat hoog..voor iemand van 19 ( maar je hebt je ingespannen)
Probeer niet teveel zout te eten en ontspan voldoende;)
Meet hem nog een keer na een tijdje rust, en niet na inspanning.
Geen reden tot paniek dus;)

Mja, ik ga mn best doen. Mn vader heeft last van een erg hoge bloeddruk, dus misschien is het wel erfelijk, hoop het niet!
pi_9554189
quote:
Op donderdag 3 april 2003 11:32 schreef Athanasia het volgende:

[..]

Mja, ik ga mn best doen. Mn vader heeft last van een erg hoge bloeddruk, dus misschien is het wel erfelijk, hoop het niet!

Het kan erfelijk zijn..
Meet hem gewoon eens in de paar maanden.
Is de bloeddruk te hoog.. ga dan naar de huisarts.
Probeer er niet teveel bij stil te staan ( word je bloeddruk hoog )
Makkelijk gezegd.. maar wel beter.
Je mag best alert zijn, maar je mag ook gewoon genieten en wel eens lekker eten,drinken of roken.Alles met mate
pi_9554432
quote:
Op donderdag 3 april 2003 11:36 schreef Brennie het volgende:

[..]

Het kan erfelijk zijn..
Meet hem gewoon eens in de paar maanden.
Is de bloeddruk te hoog.. ga dan naar de huisarts.
Probeer er niet teveel bij stil te staan ( word je bloeddruk hoog )
Makkelijk gezegd.. maar wel beter.
Je mag best alert zijn, maar je mag ook gewoon genieten en wel eens lekker eten,drinken of roken.Alles met mate

Ik rook niet, drink niet (naja af en toe met uitgaan wat, maar niet overmatig ofzo) En verder, tsja af en toe wel vet/zout eten natuurlijk maar ook dat -voor mijn gevoel- wel met mate...
Ga het zeker in de gaten houden (we hebben die meter toch ) dan zie ik later wel verder.
pi_9554532
quote:
Op donderdag 3 april 2003 11:48 schreef Athanasia het volgende:

[..]

Ik rook niet, drink niet (naja af en toe met uitgaan wat, maar niet overmatig ofzo) En verder, tsja af en toe wel vet/zout eten natuurlijk maar ook dat -voor mijn gevoel- wel met mate...
Ga het zeker in de gaten houden (we hebben die meter toch ) dan zie ik later wel verder.

Ok
  woensdag 21 juli 2004 @ 18:51:18 #16
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_20771473
ik heb het net opgemeten en ik heb
112/50
????
te laag?

(flinke topickick, maar topic openen mag niet)
pi_20771545
50 onderdruk is erg laag ja. 112 bovendruk daarentegen is goed.
  woensdag 21 juli 2004 @ 18:57:52 #18
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_20771606
wat kan er tegen/aan doen
ik ben ook veel moe
pi_20771680
Naar de dokter gaan natuurlijk!
pi_20771720
volgens de JNC 7 report gepubliceerd in de JAMA 2003; 289:2560-72 is je bloeddruk normaal systolisch (bovendruk) onder de 120 mmHg en diastolisch (onderdruk) onder de 80 mmHg
pi_20772580
50 is laag, maar dat kan ook gewoon bij je 'horen'
Heb je klachten ( vermoeidheid bv), dan even naar de dokter.
Ehm heb je bovenstaande berichten wel gelezen btw?
pi_20773161
Houdt er rekening mee dat het volgende grote invloed kan hebben op het meten van je bloeddruk:
-Tijdstip van de dag. S'ochtends is meestal lager.
-Omgeving. Bij de dokter zal je bloeddruk en/of hartslag meestal hoger zijn.
-Lichaamshouding. Staand of zittend meten kan verschillen. Ook de tijd dat je al in deze houding zit. Verder de hoogte van het meetaparaat t.o.v. van de hoogte van je hart. Deze moet bij mijn polsmeter op dezelfde hoogte zijn. Verder of lichaamsdelen bekneld zijn of niet, zoals bij strakke kleding.

Ik heb bij de Makro een hartslag/bloeddruk polsmeter gekocht voor maar 17 euro
Merk: AFK
Model: BDM-1
Of het een nauwkeurige is weet ik niet. Heb namelijk geen vergelijkingsmateriaal. Geheugen-grote is vrij goed voor zijn prijs.

Een merk als Omron is bekender.
pi_20773250
Hier nog wat info over lage bloeddruk:
http://jbas1166.kpn.be/gvo/gezondmail/ezine16/thema/bloeddruk.htm

Lage bloeddruk:
quote:
Er zijn geen grenswaarden vastgelegd waaronder je een chronisch lage bloeddruk definieert. Een lage bloeddruk beschermt je bloedvaten en is dus gezond. Bovendien reageert niet iedereen er op dezelfde manier op. Met een waarde van 90 over 60 voelt de een zich nog kiplekker, terwijl de ander zich al draaierig voelt bij 100 over 80.
Van belang voor de gezondheid is de gemiddelde druk. Die wordt als volgt berekend:
onderdruk + ((bovendruk – onderdruk)/3). Dat is de druk waarmee je weefsels doorbloed worden. Kom je onder 60, dan kun je in de problemen raken, maar ook weer niet iedereen.
Een acute lage bloeddruk als gevolg van groot bloedverlies, een algemene infectie of een zware shock is natuurlijk wel levensbedreigend. Dan ben je een kandidaat voor de afdeling intensieve zorgen.
Erg lage bloeddruk kan ook te maken hebben met een onderliggende ziekte, zoals een aandoening van de schildklieren. Dat moet je dus wel laten onderzoeken.
Symptonen:
quote:
Hoe voelt het?
Door de lage druk worden je hersenen niet genoeg doorbloed. Dat veroorzaakt allerlei verschijnselen:
· Je bent draaierig
· Je staat onvast op de benen
· Je ziet sterretjes wanneer je plots rechtop komt
· Je hebt het gevoel dat je gaat flauwvallen
· Je valt geregeld flauw
· Je bent moe
· Je bent traag en niet geconcentreerd
· Je voelt je een beetje depressief
Factoren die het meten kunnen beinvloeden:
quote:
Hoe kom je er achter?
Simpelweg: door een bloeddrukmeting. Eén enkele meting bij de dokter is meestal niet genoeg.
De meeste mensen zijn immers zenuwachtig wanneer ze bij de dokter komen. Daardoor is hun bloeddruk ook wat hoger dan normaal. Dat heet het witte kiel-effect.
Je bloeddruk is bovendien niet de hele dag gelijk, maar heeft een piek ’s ochtends heel vroeg, terwijl hij ’s nachts 10 procent lager is dan gemiddeld.
De beste manier om lage bloeddruk zwart op wit vast te stellen is door 24u lang een speciale bloeddrukmeter te dragen. Het ding meet om het half uur je druk; ook ’s nachts. Het houdt de gegevens bij, die de volgende dag door de dokter geïnterpreteerd worden.
pi_20773285
Is de bloeddruk eigenlijk hetzelfde als je hartslag? Of ben ik nu heel dom
pi_20773354
ik heb een te lage bloeddruk,... wat is daar mis mee dan? en kan je daar wat van krijgen? weet iemand dat
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')