Ik ben 19 jaar, 1.78 lang en ongeveer 65 kilo. Wat is mijn ideale boven/onderdruk?
Ik heb zelf volgens mij meestal rond de 130-70...
Heb je altijd een lage bloeddruk 100/50 en wordt deze ineens nog lager, dan is de lage bloeddruk pas gevaarlijk of ongewoon.
Andersom geldt dat ook.
Je kunt prima functioneren met een wat hoger bloeddruk.. wordt deze ineens hoger.. dan wordt het gevaarlijk of ongewoon.
In het ziekenhuis beoordeel ik de bloeddruk als volgt:
Hoog:
Bovendruk ( systolisch)--- tussen de 140/160: iets verhoogd.
--Tussen de 160/200: hoog
-Boven de 200: ernstig verhoogd
Onderdruk: (diastolisch)--- tussen 85/100: iets verhoogd
--Tussen 100/120: hoog
--Boven 120: ernstig verhoogd.
( Het hangt ook helemaal af van de gemoedstoestand en huidige ziektebeeld dat de patient heeft)
Laag:
Bovendruk ( systolisch)--105/100: iets verlaagd
-Tussen 80 en 100: laag ( in de gaten houden)
-Onder de 80: te laag ( extra observatie zeer gewenst)
Onderdruk ( diastolisch)--50/60: laag
--Onder de 50: te laag ( extra observatie gewenst)
Ook voor een lage bloeddruk geldt: wat heeft iemand normaal gesproken voor bloeddruk en hoe is het klinisch beeld ( gezondheidsssituatie) van de patient.
De pols-snelheid en regelmatigheid van de pols (hartslagen) zijn ook van belang.
Een bloeddruk van 120/80 is de perfecte bloeddruk.Iets erboven of onder zitten met de bloeddruk is zowiezo goed.
quote:Dank je
Op donderdag 3 april 2003 11:02 schreef Brennie het volgende:
Het ligt er helemaal wat je altijd voor bloeddruk hebt gehad.Heb je altijd een lage bloeddruk 100/50 en wordt deze ineens nog lager, dan is de lage bloeddruk pas gevaarlijk of ongewoon.
Andersom geldt dat ook.
Je kunt prima functioneren met een wat hoger bloeddruk.. wordt deze ineens hoger.. dan wordt het gevaarlijk of ongewoon.
In het ziekenhuis beoordeel ik de bloeddruk als volgt:
Hoog:Bovendruk ( systolisch)--- tussen de 140/160: iets verhoogd.
--Tussen de 160/200: hoog
-Boven de 200: ernstig verhoogdOnderdruk: (diastolisch)--- tussen 85/100: iets verhoogd
--Tussen 100/120: hoog
--Boven 120: ernstig verhoogd.( Het hangt ook helemaal af van de gemoedstoestand en huidige ziektebeeld dat de patient heeft)
Laag:Bovendruk ( systolisch)--105/100: iets verlaagd
-Tussen 80 en 100: laag ( in de gaten houden)
-Onder de 80: te laag ( extra observatie zeer gewenst)Onderdruk ( diastolisch)--50/60: laag
--Onder de 50: te laag ( extra observatie gewenst)
Ook voor een lage bloeddruk geldt: wat heeft iemand normaal gesproken voor bloeddruk en hoe is het klinisch beeld ( gezondheidsssituatie) van de patient.De pols-snelheid en regelmatigheid van de pols (hartslagen) zijn ook van belang.
Een bloeddruk van 120/80 is de perfecte bloeddruk.Iets erboven of onder zitten met de bloeddruk is zowiezo goed.
quote:Afgerond: 120/100
Op donderdag 3 april 2003 11:11 schreef Athanasia het volgende:
net ff opgemeten --> heb 122, 96
Het kan hoor dat er weinig tussen de bovendruk en onderdruk zit ( 20 verschil).. maar meestal is het verschil wat meer.
120=prima
100= verhoogd
Onderdruk kan ook verhoogd zijn na inspanning of bij stress.
quote:ben net de trap af gelopen
Op donderdag 3 april 2003 11:16 schreef Brennie het volgende:[..]
Afgerond: 120/100
Het kan hoor dat er weinig tussen de bovendruk en onderdruk zit ( 20 verschil).. maar meestal is het verschil wat meer.
120=prima
100=iets verhoogd.Onderdruk kan ook verhoogd zijn na inspanning of bij stress.
Maar 't zit dus verder wel oke? Moet ik eens gaan uitvissen wat dan wel de reden is dat ik me zo flauwtjes voel...
quote:Bij een (te)hoog bloeddruk bemerk je niet zo snel klachten als bij een wat lager bloeddruk.
Op donderdag 3 april 2003 11:18 schreef Athanasia het volgende:[..]
ben net de trap af gelopen
Maar 't zit dus verder wel oke? Moet ik eens gaan uitvissen wat dan wel de reden is dat ik me zo flauwtjes voel...
Bij een wat hogere bloeddruk kun je hoofdpijn hebben, een wat onrustig of gejaagd gevoel.
Je flauwtjes voelen kan tal van redenen hebben. Ook hele simpele.
Voldoende rust nemen, frisse lucht, regelmaat in je leven, voldoende ontspanning, gezond eten.. kan je ook meer fut geven.
Vertrouw je het niet, aarzel niet en vertel gedetaileerd wat je problemen zijn aan een huisarts.
gedetaileerd, want een huisarts stuurt je na jou mededeling "ik voel me flauw" zo naar huis.
Jou onderdruk is wel wat hoog..voor iemand van 19 ( maar je hebt je ingespannen)
Probeer niet teveel zout te eten en ontspan voldoende;)
Meet hem nog een keer na een tijdje rust, en niet na inspanning.
Geen reden tot paniek dus;)
[Dit bericht is gewijzigd door Brennie op 03-04-2003 11:26]
quote:Klopt.
Op donderdag 3 april 2003 11:24 schreef Doctor_Bara het volgende:
onderdruk is belangrijkste.
[Dit bericht is gewijzigd door Brennie op 03-04-2003 11:33]
quote:Mja, ik ga mn best doen. Mn vader heeft last van een erg hoge bloeddruk, dus misschien is het wel erfelijk, hoop het niet!
Op donderdag 3 april 2003 11:23 schreef Brennie het volgende:[..]
Bij een (te)hoog bloeddruk bemerk je niet zo snel klachten als bij een wat lager bloeddruk.
Bij een wat hogere bloeddruk kun je hoofdpijn hebben, een wat onrustig of gejaagd gevoel.
Je flauwtjes voelen kan tal van redenen hebben. Ook hele simpele.
Voldoende rust nemen, frisse lucht, regelmaat in je leven, voldoende ontspanning, gezond eten.. kan je ook meer fut geven.
Vertrouw je het niet, aarzel niet en vertel gedetaileerd wat je problemen zijn aan een huisarts.
gedetaileerd, want een huisarts stuurt je na jou mededeling "ik voel me flauw" zo naar huis.Jou onderdruk is wel wat hoog..voor iemand van 19 ( maar je hebt je ingespannen)
Probeer niet teveel zout te eten en ontspan voldoende;)
Meet hem nog een keer na een tijdje rust, en niet na inspanning.
Geen reden tot paniek dus;)
quote:Het kan erfelijk zijn..
Op donderdag 3 april 2003 11:32 schreef Athanasia het volgende:[..]
Mja, ik ga mn best doen. Mn vader heeft last van een erg hoge bloeddruk, dus misschien is het wel erfelijk, hoop het niet!
quote:Ik rook niet, drink niet (naja af en toe met uitgaan wat, maar niet overmatig ofzo) En verder, tsja af en toe wel vet/zout eten natuurlijk maar ook dat -voor mijn gevoel- wel met mate...
Op donderdag 3 april 2003 11:36 schreef Brennie het volgende:[..]
Het kan erfelijk zijn..
Meet hem gewoon eens in de paar maanden.
Is de bloeddruk te hoog.. ga dan naar de huisarts.
Probeer er niet teveel bij stil te staan ( word je bloeddruk hoog)
Makkelijk gezegd.. maar wel beter.
Je mag best alert zijn, maar je mag ook gewoon genieten en wel eens lekker eten,drinken of roken.Alles met mate
quote:Ok
Op donderdag 3 april 2003 11:48 schreef Athanasia het volgende:[..]
Ik rook niet, drink niet (naja af en toe met uitgaan wat, maar niet overmatig ofzo) En verder, tsja af en toe wel vet/zout eten natuurlijk maar ook dat -voor mijn gevoel- wel met mate...
Ga het zeker in de gaten houden (we hebben die meter toch) dan zie ik later wel verder.
Symptonen:quote:Er zijn geen grenswaarden vastgelegd waaronder je een chronisch lage bloeddruk definieert. Een lage bloeddruk beschermt je bloedvaten en is dus gezond. Bovendien reageert niet iedereen er op dezelfde manier op. Met een waarde van 90 over 60 voelt de een zich nog kiplekker, terwijl de ander zich al draaierig voelt bij 100 over 80.
Van belang voor de gezondheid is de gemiddelde druk. Die wordt als volgt berekend:
onderdruk + ((bovendruk – onderdruk)/3). Dat is de druk waarmee je weefsels doorbloed worden. Kom je onder 60, dan kun je in de problemen raken, maar ook weer niet iedereen.
Een acute lage bloeddruk als gevolg van groot bloedverlies, een algemene infectie of een zware shock is natuurlijk wel levensbedreigend. Dan ben je een kandidaat voor de afdeling intensieve zorgen.
Erg lage bloeddruk kan ook te maken hebben met een onderliggende ziekte, zoals een aandoening van de schildklieren. Dat moet je dus wel laten onderzoeken.
Factoren die het meten kunnen beinvloeden:quote:Hoe voelt het?
Door de lage druk worden je hersenen niet genoeg doorbloed. Dat veroorzaakt allerlei verschijnselen:
· Je bent draaierig
· Je staat onvast op de benen
· Je ziet sterretjes wanneer je plots rechtop komt
· Je hebt het gevoel dat je gaat flauwvallen
· Je valt geregeld flauw
· Je bent moe
· Je bent traag en niet geconcentreerd
· Je voelt je een beetje depressief
quote:Hoe kom je er achter?
Simpelweg: door een bloeddrukmeting. Eén enkele meting bij de dokter is meestal niet genoeg.
De meeste mensen zijn immers zenuwachtig wanneer ze bij de dokter komen. Daardoor is hun bloeddruk ook wat hoger dan normaal. Dat heet het witte kiel-effect.
Je bloeddruk is bovendien niet de hele dag gelijk, maar heeft een piek ’s ochtends heel vroeg, terwijl hij ’s nachts 10 procent lager is dan gemiddeld.
De beste manier om lage bloeddruk zwart op wit vast te stellen is door 24u lang een speciale bloeddrukmeter te dragen. Het ding meet om het half uur je druk; ook ’s nachts. Het houdt de gegevens bij, die de volgende dag door de dokter geïnterpreteerd worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |