quote:Ik vind de andere versie toch mooier:
Op dinsdag 1 april 2003 10:26 schreef ds_polleke het volgende:
Bidden is communiceren met God.
Onze Vader
die in de hemel zijt,
Uw Naam worde geheiligd,
Uw Rijk kome,
Uw wil geschiede op aarde zoals in de hemel,
Geef ons heden ons dagelijks brood,
en vergeef ons onze schuld,
zoals ook wij aan anderen hun schuld vergeven,
en leid ons niet in bekoring,
maar verlos ons van het kwade.
want van U is het koningrijk
en de kracht en de heerlijkheid tot in eeuwigheid
Amen.
Onze Microsoft
Die op onze harde schijf zijdt
Geheiligd zij uw windows
Uw update kome
Uw bugfix geshiede
In windows
Als in office
Geef ons heden onze dagelijkse reboot
En vergeef ons onze illegale copieen
Zoals ook wij vergeven onze hardware verkopers
Leidt ons niet naar IBM
Maar verlos ons van OS/2
Want uw is het DOS
En de windows
En de NT
In de eeuwigheid
Enter
quote:
Op dinsdag 1 april 2003 11:07 schreef Bounce het volgende:
laat ons biddenOnze Microsoft
Die op onze harde schijf zijdt
Geheiligd zij uw windows
Uw update kome
Uw bugfix geshiede
In windows
Als in office
Geef ons heden onze dagelijkse reboot
En vergeef ons onze illegale copieen
Zoals ook wij vergeven onze hardware verkopers
Leidt ons niet naar IBM
Maar verlos ons van OS/2
Want uw is het DOS
En de windows
En de NT
In de eeuwigheid
Enter
Maar om door te gaan on toppic.
Het gaat er in principe niet om dat je het onze vader opleest.. maar dat je op de manier van het Onze Vader bidt
Ja, om hem te danken en loven, maar daar word je toch op een gegeven moment helemaal dol van? Zo'n God heeft toch iets narcistisch? Iedere dag wil hij bedankt worden voor wat jezelf hebt gehaald in de supermarkt en betaald hebt met je eigen zuurverdiende geld. En dan nog loven ook...
Ik weet, niet. Misschien ben ik gewoon te nuchter of zo. Misschien heb ik teveel W.F.Hermans (ghzzv!) gelezen. Maar een ouder die een kind zo opvoed, is niet goed bezig, volgens mij...
je zegt dat je wf hermans hebt gelezen: literatuur op niveau, zou ik zeggen, maar nu schoot me dit te binnen: ayaan hirschi ali (je weet wel wie ik bedoel) zei over balkenende (over het geloof) dat hij beter moest weten omdat hij goed opgeleid was. wilde ze zeggen dat mensen die 'wetenschappelijk' kunnen denken en hoger iq dan gemiddeld hebben kritischer zijn op het geloof, of er helemaal niet in geloven? Misschien zit er wat in... want als je zo over bidden nadenkt, dan is het behoorlijk stupide...
oké ik hou op...
quote:Ach, mijn ouders lazen vroeger uit de bijbel voor, dankten, samen met de kinderen, God voor het eten en namen de kinderen wekeljiks mee naar de kerk.
Op dinsdag 1 april 2003 13:38 schreef Ryan3 het volgende:Maar een ouder die een kind zo opvoed, is niet goed bezig, volgens mij...
Ik kan me ergere dingen voorstellen.
quote:Ik bedoel God, de ouder en de mensen, de kinderen...
Op dinsdag 1 april 2003 14:28 schreef Viola_Holt het volgende:[..]
Ach, mijn ouders lazen vroeger uit de bijbel voor, dankten, samen met de kinderen, God voor het eten en namen de kinderen wekeljiks mee naar de kerk.
quote:daar gaat het niet om, het kan geen kwaad. Maar naar je werk 10 kilometer omfietsen kan ook geen kwaad. Je doet het alleen niet. Het gaat erom, Heeft het nut ? zo niet, waarom leer je het je kinderen dan aan...
Op dinsdag 1 april 2003 14:28 schreef Viola_Holt het volgende:[..]
Ach, mijn ouders lazen vroeger uit de bijbel voor, dankten, samen met de kinderen, God voor het eten en namen de kinderen wekeljiks mee naar de kerk.
Ik moet zeggen dat ik vind dat het pedagogisch wel goed werkt. Kinderen leren normen en waarden aan de hand van verhalen en een grote alwetende god als stok achter de deur... maar net als met sinterklaas, ze komen op een leeftijd dat ze dat los moeten laten.
quote:Er zijn wel meer dingen in het leven die geen nut hebben. Op school heb ik ook tig dingen geleerd waar ik nu geen flikker mee te maken heb.
Op dinsdag 1 april 2003 14:33 schreef Bounce het volgende:daar gaat het niet om, het kan geen kwaad. Maar naar je werk 10 kilometer omfietsen kan ook geen kwaad. Je doet het alleen niet. Het gaat erom, Heeft het nut ? zo niet, waarom leer je het je kinderen dan aan...
quote:Je moet niks loslaten. Je mag het loslaten vind ik. Als men zich ergens goed bij voelt is dat toch prima.
Ik moet zeggen dat ik vind dat het pedagogisch wel goed werkt. Kinderen leren normen en waarden aan de hand van verhalen en een grote alwetende god als stok achter de deur... maar net als met sinterklaas, ze komen op een leeftijd dat ze dat los moeten laten.
quote:Nog steeds kan ik me ergere dingen voorstellen.
Op dinsdag 1 april 2003 14:30 schreef Ryan3 het volgende:[..]
Ik bedoel God, de ouder en de mensen, de kinderen...
quote:of juist niet los laten natuurlijk, met die beredenering ga je er vanuit dat God echt niet bestaat sowieso
Op dinsdag 1 april 2003 14:33 schreef Bounce het volgende:[..]
daar gaat het niet om, het kan geen kwaad. Maar naar je werk 10 kilometer omfietsen kan ook geen kwaad. Je doet het alleen niet. Het gaat erom, Heeft het nut ? zo niet, waarom leer je het je kinderen dan aan...
maar ik heb op een christelijke basisschool gezeten, en daar werden elke dag bijbelsverhalen voorgelezen, ik vond ze altijd geweldig
maar naar de kerk gaan was niks voor mij en hoe ouder ik werd, hoe nuchterder ik ertegen aan ging kijken
ze leren je echt wel nadenken over principiele waarden en normen, dus vind ik dat soort verhalen voorlezen juist goed. het opleggen van een geloof echter niet. de meeste mensen leren namelijk al van jongs af aan en hebben niet hun eigen keuze gemaakt om te geloven, dat hebben de ouders in dat geval gedaan. dit vind ik al een reden om gelovigen vaak minder serieus te nemen
waarom zouden zij gelijk hebben, terwijl ze (vaak) niet eens zelf de keuze hebben genomen om te geloven
maar om een beeeetje meer ontopic te blijven ![]()
bidden kan een soort uitlaatklep zijn volgens mij, maar laat het daar dan ook bij. het dingen vragen aan 'God' vind ik helemaal onzinnig, gezien het feit dat hij ons de keuzes laat maken toch? waarom zou die omdat jij een probleem hebt, je een zetje de goede richting op geven
quote:Ja, maar sommige mensen leven in de veronderstelling mét God te praten, waarbij ze ook daadwerkelijk antwoord/advies terug denken te krijgen. Adviseren heeft niets met dingen opleggen te maken. Dat zetje in de goede richting, daar kies je zelf voor. Als jij ervoor kiest om niet volgens de wil van God te leven, wie houdt je daar dan in tegen?
Op dinsdag 1 april 2003 14:40 schreef WeirdMicky het volgende:bidden kan een soort uitlaatklep zijn volgens mij, maar laat het daar dan ook bij. het dingen vragen aan 'God' vind ik helemaal onzinnig, gezien het feit dat hij ons de keuzes laat maken toch? waarom zou die omdat jij een probleem hebt, je een zetje de goede richting op geven
Of bovengenoemde mensen werkelijk antwoord krijgen van God weet ik niet. Ik weet wat ik denk dat (sommige/veel) christenen bedoelen.. als jij vindt dat ik hierin fout zit, dan is 'God bestaat niet' niet bepaald een goed argument. ![]()
De betekenis van bidden is niet uitlaatklep, dat mag jij er misschien wel van vinden, maar dat is niet de betekenis die degenen die bidden er aan hechten!
quote:Voor veel mensen is bidden toch wel een uitlaatklep? het wordt vergeleken met een dagboek, daarin schrijf je toch dingen van je af? zowel positief als negatief...het is dus echt wel vaak een uitlaatklep
Op dinsdag 1 april 2003 15:01 schreef K-Billy het volgende:[..]
Ja, maar sommige mensen leven in de veronderstelling mét God te praten, waarbij ze ook daadwerkelijk antwoord/advies terug denken te krijgen. Adviseren heeft niets met dingen opleggen te maken. Dat zetje in de goede richting, daar kies je zelf voor. Als jij ervoor kiest om niet volgens de wil van God te leven, wie houdt je daar dan in tegen?
Of bovengenoemde mensen werkelijk antwoord krijgen van God weet ik niet. Ik weet wat ik denk dat (sommige/veel) christenen bedoelen.. als jij vindt dat ik hierin fout zit, dan is 'God bestaat niet' niet bepaald een goed argument.
De betekenis van bidden is niet uitlaatklep, dat mag jij er misschien wel van vinden, maar dat is niet de betekenis die degenen die bidden er aan hechten!
en dat advies terugkrijgen, krijg je dat dan terug in woorden? praat God tegen die mensen, of weet je het antwoord al op de vraag die je gaat stellen, en veronderstel je daarom dat God dat bedoeld?
En wát precies de wil van God is op het gebied van bidden kan jij niet zeggen, er zijn niet voor niets honderden verschillende soorten van het christelijk geloof, je kan daaruit niet de 'goede' pikken, want de bijbel is een boek geschreven door mensen en nog belangrijker is dat het geïnterpreteerd wordt door mensen
verder is bidden echt iets persoonlijks, dus ben benieuwd hoe jij zo goed weet wat bidden daadwerkelijk is, zodat je ook de conclusie kan trekken: het is geen uitlaatklep
dus interpretaties, gevoelens en meningen spelen geen rol hier.. enkel wat de bijbel zegt.
helaas is dat al 2000 jaar aan ons blootgesteld waardoor we de woorden verdraaien en verbuigen om in ons straatje te passen. wanneer we weer onbevangen gaan lezen gaat er een wereld voor ons open.
Maar bekijk het vanuit de andere kant (mijn kant): Ik geloof in God en ik geloof dat de Bijbel waar is. (Geloven betekent dan 'zeker weten'). Ik zie Jezus als mijn Redder en ben daar dankbaar voor. Vandaar uit ben ik ook dankbaar voor wat Hij mij geeft in mijn leven en daar wil hem graag voor bedanken. Net zo als iemand die bijna verdronken is, een brandweerman (zijn redder) zijn hele leven niet zal vergeten en altijd dankbaar zal zijn. Zo wil je ook aan je vriend/vriendin/man/vrouw graag vertellen dat je van hem/haar houdt.
Dat zijn dus al twee functies van bidden: God danken en vertellen dat je van Hem houdt, niet omdat dat moet maar omdat je dat graag wil!
Verder heeft God in de Bijbel ook nog belooft dat we alles mogen vragen en dat hij het ons dan ook zal geven, zoals een vader een kind dat daarom vraagt een brood zal geven (en geen steen).
En ja, God weet van te voren al wat je wil bidden, maar Hij wil mensen die bewust voor Hem kiezen en die dat ook laten blijken. God wil geen mensen die die dingen doen omdat het moet, maar mensen die dingen doen omdat ze dat graag willen.
quote:hier zou ik me idd beter bij kunnen voelen
Op woensdag 2 april 2003 11:09 schreef ds_polleke het volgende:
wanneer het het christelijk geloof betreft dan hebben we een bron waaruit we kunnen putten en dat is de Heilige schrift.dus interpretaties, gevoelens en meningen spelen geen rol hier.. enkel wat de bijbel zegt.
helaas is dat al 2000 jaar aan ons blootgesteld waardoor we de woorden verdraaien en verbuigen om in ons straatje te passen. wanneer we weer onbevangen gaan lezen gaat er een wereld voor ons open.
quote:Niet eerlijk voor God zijn kan niet, hij ziet alles wat je doet.
Op maandag 31 maart 2003 18:56 schreef Ryan3 het volgende:
De vraag die ik hieraan wil koppelen is: in hoeverre zijn mensen die bidden tot God eik. eerlijk? Durf je echt al je zonden en duistere zieleroerselen aan God te bekennen...? Laat je je in je ziel kijken of verberg je dingen voor God, bang voor zijn toorn?
Om in te gaan op je topic titel:
Voor mij is bidden zeker niet te vergelijken met een dagboek. Een dagboek laat nix van zich terug horen. Als je een levende relatie met God hebt, dan krijg je je antwoorden.
quote:* Bounce zucht
Op woensdag 2 april 2003 11:10 schreef highs013 het volgende:
Als je niet gelooft, kun je waarschijnlijk ook het nut van bidden niet begrijpen.
(...)
wat een cliché stelling... ik ben christelijk opgevoed dus slaat al nergens op...
op niveau pls
quote:Dat van jou slaat nergens op. Als je christelijk ogevoed bent, hoef je nog geen oprecht Christen geweest te zijn, en een levende relatie met God te hebben gehad.
Op woensdag 2 april 2003 11:52 schreef Bounce het volgende:[..]
* Bounce zucht
wat een cliché stelling... ik ben christelijk opgevoed dus slaat al nergens op...
op niveau pls
Nu ga je zeggen dat dat allemaal onzin is. Dat wordt er dus ook bedoeld. Als je het zelf niet meegemaakt hebt, moeje er ook niet over oordelen.
quote:kijk, als kind was ik nog onwetend en beinvloedbaar en heb ik wel oprecht geloofd. Toch ben ik tot andere inzichten gekomen. Ik interesseer me nog wel voor gelovigen omdat het mij intrigeert wat mensen nou zo standvastig enzo maakt. Voor mij is het duidelijk dat god niet bestaat, wat is het dan dat andere mensen dat niet inzien. Ik denk aan opvoeding, sociale contacten, opleidingsniveau (iq) (!?) , levensvisie, wereldbeeld e.d. interessante studiestof is het...
Op woensdag 2 april 2003 11:55 schreef RedVisioN het volgende:[..]
Dat van jou slaat nergens op. Als je christelijk ogevoed bent, hoef je nog geen oprecht Christen geweest te zijn, en een levende relatie met God te hebben gehad.
Nu ga je zeggen dat dat allemaal onzin is. Dat wordt er dus ook bedoeld. Als je het zelf niet meegemaakt hebt, moeje er ook niet over oordelen.
quote:Misschien voel je jezelf wel te goed, dan heb je ook idd geen God nodig in je leven. Nu denk je nog wel dat je het allemaal alleen af kan.
Op woensdag 2 april 2003 12:01 schreef Bounce het volgende:[..]
kijk, als kind was ik nog onwetend en beinvloedbaar en heb ik wel oprecht geloofd. Toch ben ik tot andere inzichten gekomen. Ik interesseer me nog wel voor gelovigen omdat het mij intrigeert wat mensen nou zo standvastig enzo maakt. Voor mij is het duidelijk dat god niet bestaat, wat is het dan dat andere mensen dat niet inzien. Ik denk aan opvoeding, sociale contacten, opleidingsniveau (iq) (!?) , levensvisie, wereldbeeld e.d. interessante studiestof is het...
quote:ik vind dat je dat sowieso wel moet, je als een klaar pakketje werpen op een schoot van een almachtige (God dus) is nou ook niet echt mijn manier van leven
Op woensdag 2 april 2003 12:27 schreef RedVisioN het volgende:[..]
Misschien voel je jezelf wel te goed, dan heb je ook idd geen God nodig in je leven. Nu denk je nog wel dat je het allemaal alleen af kan.
quote:Precies, de mensen willen zijn eigen God spelen...
Op woensdag 2 april 2003 12:29 schreef WeirdMicky het volgende:[..]
ik vind dat je dat sowieso wel moet, je als een klaar pakketje werpen op een schoot van een almachtige (God dus) is nou ook niet echt mijn manier van leven
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |