abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_9494934
quote:
Op maandag 31 maart 2003 21:41 schreef speknek het volgende:
Maar hij weet toch al hoe goed je hem vindt nog voordat je het officieel tegen hem zegt?
Nou, dan komt het toch weer neer opwat ik al eerder zei; de zaken voor jezelf op een rijtje zetten dus.

Bidden dwingt je namelijk ook om je problemen, via je gedachten duidelijk onder woorden te brengen. Dus... bidden, mediteren, etc. what's the difference? Er zijn trouwens veel hoeren die uitstekend werk verrichten als (amateur)psycholoog, vraag het ze maar.

Maar ik snap wel wat jij bedoeld hoor, want als God werkelijk almachtig is, dan heeft bidden geen enkel nut. Althans, zeker niet voor Hem/Haar. Behalve dan, nogmaals, je gedachten op een rijtje zetten. Voor jezelf dus.

En dan is er i.d.d. nog het bidden om God te loven. Heeft strikt gezien natuurlijk ook geen enkele functie. Behalve dat het -zoals bij moslims bijvoorbeeld- zorgt voor een zekere regelmaat, en het schijnt (bij de islamitische wijze van bidden dan) goed te zijn voor de spijsvertereing. Het is immers afgeleid van een pre-islamitische stam en volgens sommige historici hadden die het weer afgekeken van een bepaalde yoga-assana. Hoewel het dan voor de gezondheid nog beter zou zijn, als ze de beweging ook eens achterover zouden doen. Of op hun hoofd zouden gaan staan, dat kan ook. Maar goed...

maandag 31 maart 2003 @ 22:06:26 #27
14827 Kogando
Modelprutser
pi_9495188
quote:
Op maandag 31 maart 2003 21:56 schreef Ryan3 het volgende:
Ik ben een leek hoor. Maar dat danken en loven heeft dat iets te maken met de vergiffenis die God schenkt? Hoe meer je dankt en looft hoe schappelijker hij zich zal betonen?
Hmm, ik denk niet dat je het op die manier kan zien. Hoe meer bidden, hoe meer loon je krijgt.
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
pi_9495275
quote:
Op maandag 31 maart 2003 21:58 schreef Nuoro het volgende:

[..]

Nou, dan komt het toch weer neer opwat ik al eerder zei; de zaken voor jezelf op een rijtje zetten dus.

Bidden dwingt je namelijk ook om je problemen, via je gedachten duidelijk onder woorden te brengen. Dus... bidden, mediteren, etc. what's the difference? Er zijn trouwens veel hoeren die uitstekend werk verrichten als (amateur)psycholoog, vraag het ze maar.

En volgens W.F. Hermans gaat het hier juist over. Mensen kunnen niet eerlijk zijn over zichzelf... Die psycholoog of priester (tijdens de biecht), een derde dus, hebben ze juist nodig om de waarheid uit hun te trekken. God lijkt mij niet echt een derde. Volgens mij kun je hem makkelijk belazzeren door niet de volledige waarheid onder woorden te brengen in je gebed...
I´m back.
  maandag 31 maart 2003 @ 22:11:48 #29
14827 Kogando
Modelprutser
pi_9495346
quote:
Op maandag 31 maart 2003 22:09 schreef Ryan3 het volgende:
En volgens W.F. Hermans gaat het hier juist over. Mensen kunnen niet eerlijk zijn over zichzelf... Die psycholoog of priester (tijdens de biecht), een derde dus, hebben ze juist nodig om de waarheid uit hun te trekken. God lijkt mij niet echt een derde. Volgens mij kun je hem makkelijk belazzeren door niet de volledige waarheid onder woorden te brengen in je gebed...
Biechten is iets anders dan bidden he... Bidden is tot God, biechten tot een of andere pino in een houten kastje.
pi_9495416
quote:
Op maandag 31 maart 2003 22:11 schreef Kogando het volgende:

[..]

Biechten is iets anders dan bidden he... Bidden is tot God, biechten tot een of andere pino in een houten kastje.

Dat zeg ik. Als je bidt ben je dan eerlijk. Is hetzelfde als schrijven in een dagboek. Ben je dan eerlijk of laat je de vervelende stukjes over jezelf eruit?
I´m back.
  maandag 31 maart 2003 @ 22:15:03 #31
14827 Kogando
Modelprutser
pi_9495471
quote:
Op maandag 31 maart 2003 22:13 schreef Ryan3 het volgende:
Dat zeg ik. Als je bidt ben je dan eerlijk. Is hetzelfde als schrijven in een dagboek. Ben je dan eerlijk of laat je de vervelende stukjes over jezelf eruit?
Bij biechten is de kans groter dat je vervelende stukjes weglaat dan wanneer je bidt. Ik denk dat de meeste mensen die serieus bidden wel echt eerlijk zijn.
pi_9495546
quote:
Op maandag 31 maart 2003 22:15 schreef Kogando het volgende:

[..]

Bij biechten is de kans groter dat je vervelende stukjes weglaat dan wanneer je bidt. Ik denk dat de meeste mensen die serieus bidden wel echt eerlijk zijn.

inderdaad, hij weet het toch al...dus waarom nog liegen. vast een bevrijdend gevoel.
fokschaap
pi_9495636
quote:
Op maandag 31 maart 2003 22:16 schreef Viola_Holt het volgende:

[..]

inderdaad, hij weet het toch al...dus waarom nog liegen. vast een bevrijdend gevoel.

En dan krijg je straf. Wrs. iets meer dan het bidden van 10 "wees gegroetjes"...
I´m back.
  maandag 31 maart 2003 @ 22:21:07 #34
35189 Troel
scherp en bot
pi_9495698
quote:

[..]

Biechten komt ook lang niet in elke kerk voor.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_9495725
quote:
Op maandag 31 maart 2003 22:15 schreef Kogando het volgende:

[..]

Ik denk juist niet. Ik denk dat je makkelijker kan liegen tegen God of jezelf dan tegen een ander... Als je tegen een ander liegt dan word je in de eerste plaats al erg rood of krijg je zenuwtrekjes, waardoor je nog zenuwachtiger wordt...
I´m back.
pi_9496023
quote:

[..]

Dan belazer je dus uiteindelijk alleen jezelf. Maar een priester biedt dan ook geen garantie, tenzij het een priester in een kleine dorpsgemeenschap betreft. Zo'n gehucht waar iedereen toch al alles weet van iedereen. Maar dan is het in principe geen biecht meer, maar een gedwongen schuldbekentenis, als bij een kruisverhoor. Een biecht onder dwang dus. En als ik goed ingelicht ben, is een afgedwongen biecht nutteloos voor God.

Wie zegt trouwens dat W.F. Hermans het bij het rechte eind had? Hoe brilliant (soms) ook, Hermans was natuurlijk ook God zelf niet, dus als hij zegt dat mensen niet eerlijk kunnen zijn over zichzelf, dan heeft dat in principe geen enkele waarde, het zegt misschien alleen iets over de oude W.F. zelf.

Maar goed, laat ik daar niet over speculeren, want hij is immers niet meer in staat om het te weerleggen. Dus laat verder maar zitten, eigenlijk.

Wellicht bedoelde Hermans het trouwens ook wel anders. Dat het niet uit onwil is dat mensen niet eerlijk over zichzelf kunnen zijn, maar omdat het überhaupt vrijwel onmogelijk is om het 'zelf' te kennen. Zou kunnen. Maar men kan het altijd proberen, lijkt me.

pi_9496242
quote:
Op maandag 31 maart 2003 22:29 schreef Nuoro het volgende:

[..]

Dan belazer je dus uiteindelijk alleen jezelf. Maar een priester biedt dan ook geen garantie, tenzij het een priester in een kleine dorpsgemeenschap betreft. Zo'n gehucht waar iedereen toch al alles weet van iedereen. Maar dan is het in principe geen biecht meer, maar een gedwongen schuldbekentenis, als bij een kruisverhoor. Een biecht onder dwang dus. En als ik goed ingelicht ben, is een afgedwongen biecht nutteloos voor God.

Wie zegt trouwens dat W.F. Hermans het bij het rechte eind had? Hoe brilliant (soms) ook, Hermans was natuurlijk ook God zelf niet, dus als hij zegt dat mensen niet eerlijk kunnen zijn over zichzelf, dan heeft dat in principe geen enkele waarde, het zegt misschien alleen iets over de oude W.F. zelf.

Maar goed, laat ik daar niet over speculeren, want hij is immers niet meer in staat om het te weerleggen. Dus laat verder maar zitten, eigenlijk.

Wellicht bedoelde Hermans het trouwens ook wel anders. Dat het niet uit onwil is dat mensen niet eerlijk over zichzelf kunnen zijn, maar omdat het überhaupt vrijwel onmogelijk is om het 'zelf' te kennen. Zou kunnen. Maar men kan het altijd proberen, lijkt me.

Ongetwijfeld heeft het ook te maken met het feit dat je jezelf en je impact op de wereld nooit voor 100% kent of kunt kennen. Maar W.F. Hermans (ghzzv!) bedoelde vooral dat mensen zichzelf altijd mooier voor doen dan dat ze in wezen zijn. We liegen tegen onszelf, omdat eerlijk tegen/over onszelf zijn te verschrikkelijk is. Daarom is een dagboek ook nooit eerlijk, volgens hem...
I´m back.
pi_9496971
quote:
Op maandag 31 maart 2003 22:35 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ongetwijfeld heeft het ook te maken met het feit dat je jezelf en je impact op de wereld nooit voor 100% kent of kunt kennen. Maar W.F. Hermans (ghzzv!) bedoelde vooral dat mensen zichzelf altijd mooier voor doen dan dat ze in wezen zijn. We liegen tegen onszelf, omdat eerlijk tegen/over onszelf zijn te verschrikkelijk is. Daarom is een dagboek ook nooit eerlijk, volgens hem...

Mja, zou kunnen. Ik heb er zelf nooit een dagboek op na gehouden. Dus ik moet het antwoord schuldig blijven, weet eenvoudig niet hoe e.e.a. in z'n werk gaat. Is het trouwens niet meer iets voor meisjes, dagboeken? Ik bedoel, neem Anne Frank. Die zal toch wel eerlijk geweest zijn?

Sowieso lijkt me dat een geschreven biecht behoorlijk afbreuk doen aan de kracht van de biecht. Je hebt immers de tijd om achteraf correcties aan te brengen op je eigen gedachten. Denk dat het met biechten niet zo is dat je tegen God zegt: 'momentje Heer, dan begin ik even opnieuw" of, "eh, Heer, waar ik het net over een blonde vrouw had, bedoelde ik eigenlijk een brunette" e.d....

Maar op zich is het wel een origineel idee van die schrijvers. Zou het misschien kunnen zijn dat de oude W.F. gewoon een tikkeltje jaloers was? Dat 'ie bij zichzelf dacht 'Godverdomme, waarom ben IK daar nou niet opgekomen?", op het einde van z'n leven was ie zelf namelijk niet meer zo origineel, vind ik.

Maar nogmaals, laat ik daar verder niet over speculeren, je weet immers maar nooit, je zult het net zien, straks was/is ie wel God.

maandag 31 maart 2003 @ 23:12:40 #39
51395 K-Billy
Vreemdeling
pi_9497685
God wil al zijn mensen aan zijn kant hebben, in zijn 'strijd' tegen Lucifer. Daarbij wordt iemand in zekere zin beoordeeld, dat betekent niet direct dat je gestrafd wordt (al heeft Hij in de oude tijd wel mensen gestrafd voor hun afkeer tegen God of tegen hun huichelarij). Het betekent dat jij, wanneer de eindtijd aanbreekt, een speciale plaats inneemt voor God. Deze eindtijd staat omschreven in Openbaringen.

Door te bidden, komt men dichter bij God en daarmee zorgt hij dat hij God 'voedt'. Immers met elke zonde doe jij Jezus pijn. Dichter bij God komen kan alleen als jij helemaal eerlijk tegen jezelf bent en daarmee ook tot God. Daarnaast moet je, in je gedachten, helemaal voor God leven. De beloning die je daarvoor krijgt is Gods' liefde: een gelukszalig, optimistisch gevoel. Als je vergevorderd bent in je levensstijl, dan zoekt God contact met je: Hij geeft antwoord op je gebeden.
Bidden doe je niet voor jezelf, maar voor God!

maandag 31 maart 2003 @ 23:22:53 #40
51395 K-Billy
Vreemdeling
pi_9498119
quote:
Op maandag 31 maart 2003 21:09 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Dan heeft ie het onwaarschijnlijk druk...
[..]

Het gaat om de methode. Hoe weet ie alles? Zijn kennis moet ergens vandaan komen. Lijkt mij voor de hand liggend dat ie daartoe onze gedachten aftapt. Onze dromen zijn wrs. voor de duvel.

God heeft het niet 'druk'. Ik denk niet dat wij kunnen snappen, hoe het goddelijke eruit moet zien, maar ik houdt er rekening mee dat goden onsterfelijk zijn en in een onsterfelijke wereld leven, waar waarschijnlijk niet eens tijd bestaat. Welke machten God heeft, wat een God is en waarom God het wereldlijke heeft geschapen... tja ik hoop er ooit nog een keer achter te komen.
pi_9498173
quote:
Op maandag 31 maart 2003 23:12 schreef K-Billy het volgende:
God wil al zijn mensen aan zijn kant hebben, in zijn 'strijd' tegen Lucifer. Daarbij wordt iemand in zekere zin beoordeeld, dat betekent niet direct dat je gestrafd wordt (al heeft Hij in de oude tijd wel mensen gestrafd voor hun afkeer tegen God of tegen hun huichelarij). Het betekent dat jij, wanneer de eindtijd aanbreekt, een speciale plaats inneemt voor God. Deze eindtijd staat omschreven in Openbaringen.

Door te bidden, komt men dichter bij God en daarmee zorgt hij dat hij God 'voedt'. Immers met elke zonde doe jij Jezus pijn. Dichter bij God komen kan alleen als jij helemaal eerlijk tegen jezelf bent en daarmee ook tot God. Daarnaast moet je, in je gedachten, helemaal voor God leven. De beloning die je daarvoor krijgt is Gods' liefde: een gelukszalig, optimistisch gevoel. Als je vergevorderd bent in je levensstijl, dan zoekt God contact met je: Hij geeft antwoord op je gebeden.

Amen
Even a broken clock is right twice a day.
  maandag 31 maart 2003 @ 23:25:08 #42
35189 Troel
scherp en bot
pi_9498223
quote:
Op maandag 31 maart 2003 22:55 schreef Nuoro het volgende:

[..]

Mja, zou kunnen. Ik heb er zelf nooit een dagboek op na gehouden. Dus ik moet het antwoord schuldig blijven, weet eenvoudig niet hoe e.e.a. in z'n werk gaat. Is het trouwens niet meer iets voor meisjes, dagboeken? Ik bedoel, neem Anne Frank. Die zal toch wel eerlijk geweest zijn?

Sowieso lijkt me dat een geschreven biecht behoorlijk afbreuk doen aan de kracht van de biecht. Je hebt immers de tijd om achteraf correcties aan te brengen op je eigen gedachten. Denk dat het met biechten niet zo is dat je tegen God zegt: 'momentje Heer, dan begin ik even opnieuw" of, "eh, Heer, waar ik het net over een blonde vrouw had, bedoelde ik eigenlijk een brunette" e.d....

Maar op zich is het wel een origineel idee van die schrijvers. Zou het misschien kunnen zijn dat de oude W.F. gewoon een tikkeltje jaloers was? Dat 'ie bij zichzelf dacht 'Godverdomme, waarom ben IK daar nou niet opgekomen?", op het einde van z'n leven was ie zelf namelijk niet meer zo origineel, vind ik.

Maar nogmaals, laat ik daar verder niet over speculeren, je weet immers maar nooit, je zult het net zien, straks was/is ie wel God.

Anne Frank had ook nooit de bedoeling haar dagboek uit te laten brengen. Dat is denk ik een wezenlijk verschil.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_9498317
quote:
Op maandag 31 maart 2003 23:12 schreef K-Billy het volgende:

Uit je laatste zin begrijp ik dat god de mensen net zo hard nodig heeft (misschien wel harder) als zij hem? Waaruit volgt, dat zo er ooit een tijd komt dat niemand meer in God geloofd, Hij dan eenvoudig op zal houden te bestaan!

Tevens zeg je eigenlijk dat lucifer (de duivel, neem ik aan) machtiger is dan god. Immers, wie richt z'n gebeden nou tot de duivel? En als de duivel dan i.d.d. machtiger is, wie zegt mij dan dat hij het niet was die het heelal geschapen heeft en daarmee dus ook god?

[Dit bericht is gewijzigd door Nuoro op 31-03-2003 23:30]

pi_9498349
quote:
Op maandag 31 maart 2003 21:46 schreef Troel het volgende:
God ziet alles... Laat ik dat even voorop stellen (tenminste, dit is mijn belevenis, het kan best zijn dat iemand wat anders denkt).

Maar dat God alles ziet wil nog niet zeggen dat hij alles vergeeft. Met danken en bidden vraag je onder andere om vergeving voor je zonden. Bovendien werkt het voor mij heel opluchtend om te bidden.

dinsdag 1 april 2003 @ 02:02:19 #45
51395 K-Billy
Vreemdeling
pi_9502198
quote:
Op maandag 31 maart 2003 23:27 schreef Nuoro het volgende:

[..]

Uit je laatste zin begrijp ik dat god de mensen net zo hard nodig heeft (misschien wel harder) als zij hem? Waaruit volgt, dat zo er ooit een tijd komt dat niemand meer in God geloofd, Hij dan eenvoudig op zal houden te bestaan!

Tevens zeg je eigenlijk dat lucifer (de duivel, neem ik aan) machtiger is dan god. Immers, wie richt z'n gebeden nou tot de duivel? En als de duivel dan i.d.d. machtiger is, wie zegt mij dan dat hij het niet was die het heelal geschapen heeft en daarmee dus ook god?

Ik weet niet of de duivel machtiger is dan God, waar het in het Christendom om gaat is dat God jou een eigen mening wil geven. Dit wil God, omdat hij ons niets wil opdwingen, want dat is fout: hij wil geen onderdanen van ons maken, maar oprechte 'vrienden'. Het gaat hier dus wel om het Christendom, andere godsdiensten hebben andere opvattingen hierover.

De duivel wil ons verleiden of verstrooien. Mede hierom wordt de duivel vaak afgebeeld als de duivelse twee-eenheid (als tegenstander van de heilige drie-eenheid). De ene tak is Lucifer (Diablo), de verleider, die ons aan zijn kant wil krijgen, doordat wij worden overgehaald om te zondigen. De andere tak is Ahriman (Satan) die ons wil verwarren met leugens en op onze rationele kant aast. In sommige theoriën wordt er gesproken van twee heersers van het kwaad.

In Matteüs 4 valt te lezen hoe Jezus, wanneer God in hem huisvest, op de proef wordt gesteld door het kwaad, omdat God dan menselijk is geworden. Hij ondergaat drie beproevingen, één door Lucifer, één door Satan en één gezamenlijke aanval. Dat de duivel meer en meer de aarde in haar macht krijgt, lijkt zich te voltrekken. Ik weet echt niet hoe de verhouding, qua macht, tussen God en de duivel ligt.

pi_9503408
GODVERDOMME wat een gelul allemaal .

[Dit bericht is gewijzigd door danos op 01-04-2003 15:43]

Even a broken clock is right twice a day.
pi_9503432
quote:
Op dinsdag 1 april 2003 02:02 schreef K-Billy het volgende:

[..]

Ik weet niet of de duivel machtiger is dan God, waar het in het Christendom om gaat is dat God jou een eigen mening wil geven. Dit wil God, omdat hij ons niets wil opdwingen, want dat is fout: hij wil geen onderdanen van ons maken, maar oprechte 'vrienden'. Het gaat hier dus wel om het Christendom, andere godsdiensten hebben andere opvattingen hierover.

De duivel wil ons verleiden of verstrooien. Mede hierom wordt de duivel vaak afgebeeld als de duivelse twee-eenheid (als tegenstander van de heilige drie-eenheid). De ene tak is Lucifer (Diablo), de verleider, die ons aan zijn kant wil krijgen, doordat wij worden overgehaald om te zondigen. De andere tak is Ahriman (Satan) die ons wil verwarren met leugens en op onze rationele kant aast. In sommige theoriën wordt er gesproken van twee heersers van het kwaad.

In Matteüs 4 valt te lezen hoe Jezus, wanneer God in hem huisvest, op de proef wordt gesteld door het kwaad, omdat God dan menselijk is geworden. Hij ondergaat drie beproevingen, één door Lucifer, één door Satan en één gezamenlijke aanval. Dat de duivel meer en meer de aarde in haar macht krijgt, lijkt zich te voltrekken. Ik weet echt niet hoe de verhouding, qua macht, tussen God en de duivel ligt.

god bestaat niet, srry

Een wijs man doorziet de valsheid van wat de algemene domheid bewondert.
pi_9503543
quote:
Op dinsdag 1 april 2003 09:21 schreef WeirdMicky het volgende:
1 april!!!

Als je niks bij te dragen hebt, rot dan op

pi_9503593
btw...god wil je wel wat opleggen, want dat is toch in het verhaal van Jonas ook zo? Jonas verkondigt dan aan de mensen daar dat degene die niet in God geloven, worden gekilled?
quote:
Op dinsdag 1 april 2003 09:27 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

1 april!!!

Als je niks bij te dragen hebt, rot dan op

insgelijks
Een wijs man doorziet de valsheid van wat de algemene domheid bewondert.
  dinsdag 1 april 2003 @ 10:26:44 #50
49296 ds_polleke
Apostel Paulus de boskabouter
pi_9504683
Bidden is communiceren met God.
Net zoals je tijd opzij zet voor je vriendin of vrouw om haar te verellen hoe het met je gaat. Mijn vrouw weet altijd direct of het wel of niet goed met me gaat.. maar ik vertel het haar ook.

Tijdens het bidden belijd je God je zonden. Hierdoor geef je blijk van een zondebesef. En je vraagt om vergeving.

Je dankt God voor wat hij je geeft. (tel je zegeningen tel ze een voor een) Je looft en je prijstGod voor wie hij i en wat hij voor je doet.
Je geeft God hiermee de Eer die Hem toekomt

Je verteld God wat je bezighoudt.. als een soort betrekken van God in je leven.

Je vraagt God om Hulp en Steun voor wat er komen gaat.

--
Veel mensen beginnen hun dag met het Bidden tot God. je kunt het dan zien als het stemmen van het orkest voor een concert.

veel mensen sluiten de dag af met Gebed als een evaluatie van de afgelopen dag.

Verder wordt voor het eten gebeden (en gedankt) en sommige mensen hebben constant een lijntje lopen naar God.
Niet omdat God dat nodig heeft of om aandacht verlegen zit maar om je betrokkenheid met God te tonen.

een mooi voorbeeld van een gebed is het (eocemenisch) Onze vader.

Onze Vader,
die in de hemel zijt,
Uw Naam worde geheiligd,
Uw Rijk kome,
Uw wil geschiede op aarde zoals in de hemel,
Geef ons heden ons dagelijks brood,
en vergeef ons onze schuld,
zoals ook wij aan anderen hun schuld vergeven,
en leid ons niet in bekoring,
maar verlos ons van het kwade.
want van U is het koningrijk
en de kracht en de heerlijkheid tot in eeuwigheid

Amen.

gedeelte in italics is later toegevoegd

If my answers scare you.. stop asking scary questions.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')