Destijds bestond er een controverse tussen Willem Frederik Hermans (ghzz) en de professionele dagboekenschrijvers. In de jaren 70 was het persoonlijke politiek geworden dus talloze hele en halve beroemdheden (& garen) hielden een dagboek bij om dit vervolgens tot in den treure te laten uitgeven. Hermans (ghzzv!) verzette zich tegen al deze modieuze prietpraat. Zijn argument was dat men nooit eerlijk is in een dagboek, omdat mensen dat eenvoudigweg niet kunnen. Laat staan als ze het plan opgevat hebben om het dagboek uit te geven. Zijn argumentatie was nog wat uitgebreider, maar het voert te ver om hierover uit te wijden.
De vraag die ik hieraan wil koppelen is: in hoeverre zijn mensen die bidden tot God eik. eerlijk? Durf je echt al je zonden en duistere zieleroerselen aan God te bekennen...? Laat je je in je ziel kijken of verberg je dingen voor God, bang voor zijn toorn?
[Dit bericht is gewijzigd door Ryan3 op 31-03-2003 19:01]
quote:Da's het probleem. Je bent prive bezig, maar het is mogelijk dat anderen de boel kunnen lezen...
Op maandag 31 maart 2003 18:56 schreef Ryan3 het volgende:
Zijn argument was dat men nooit eerlijk is in een dagboek, omdat mensen dat eenvoudigweg niet kunnen. Laat staan als ze het plan opgevat hebben om het dagboek uit te geven.
quote:Je kunt dingen niet voor God verbergen. Hij kan alles zien... *zucht*
De vraag die ik hieraan wil koppelen is: in hoeverre zijn mensen die bidden tot God eik. eerlijk? Durf je echt al je zonden en duistere zieleroerselen aan God te bekennen...? Laat je je in je ziel kijken of verberg je dingen voor God, bang voor zijn toorn?
quote:O, en waarom moet je dan nog bidden...?
Op maandag 31 maart 2003 19:05 schreef ChrisJX het volgende:[..]
Da's het probleem. Je bent prive bezig, maar het is mogelijk dat anderen de boel kunnen lezen...
[..]Je kunt dingen niet voor God verbergen. Hij kan alles zien... *zucht*
quote:Vraag er dan niet om
Op maandag 31 maart 2003 19:08 schreef Ryan3 het volgende:[..]
O, en waarom moet je dan nog bidden...?
quote:Om je eigen gedachten op een rijtje te zetten. Misschien?
Op maandag 31 maart 2003 19:08 schreef Ryan3 het volgende:[..]
O, en waarom moet je dan nog bidden...?
Bidden, mediteren, naar de psychiater gaan, hardlopen, met je moeder telefoneren, of naar de hoeren gaan, what's the difference anyway?
quote:Als God toch al alles ziet dan ziet hij ook wat jij zou willen bidden voordat je gaat bidden en dus hoef je niet meer te bidden. Hij ziet ook wat je wil verzwijgen. Dus het heeft geen nut om iets te willen verzwijgen.
Op maandag 31 maart 2003 19:39 schreef ds_polleke het volgende:[..]
Vraag er dan niet om
quote:Mediteren is niet met woorden, bidden wel. Bij bidden moet je ook echt de dingen die je wilt overbrengen omzetten in woorden. Lijkt mij een verschilletje.
Op maandag 31 maart 2003 19:40 schreef Nuoro het volgende:[..]
Om je eigen gedachten op een rijtje te zetten. Misschien?
Bidden, mediteren, naar de psychiater gaan, hardlopen, met je moeder telefoneren, of naar de hoeren gaan, what's the difference anyway?
quote:Naar de hoeren doe je voor je plezier.
Op maandag 31 maart 2003 19:40 schreef Nuoro het volgende:
Om je eigen gedachten op een rijtje te zetten. Misschien?Bidden, mediteren, naar de psychiater gaan, hardlopen, met je moeder telefoneren, of naar de hoeren gaan, what's the difference anyway?
quote:Bovendien wordt het verstand op nul gezet. kan God er ook niet aankomen, want, me dunkt, dat als hij al alles weet dat ie dan alleen woorden kan aftappen bij mensen... Wat doet ie trouwens met al die kennis?
Op maandag 31 maart 2003 21:00 schreef speknek het volgende:[..]
Naar de hoeren doe je voor je plezier.
quote:Je beoordelen? Ik zou mezelf best een zenuwinzinking in kunnen denken als god mijn totaal onbedoelde wat perversere gedachtes zou lezen.
Op maandag 31 maart 2003 21:02 schreef Ryan3 het volgende:
Wat doet ie trouwens met al die kennis?
quote:Als hij alles al weet hoeft hij geen woorden af te tappen.
dat als hij al alles weet dat ie dan alleen woorden kan aftappen bij mensen...
quote:Dan heeft ie het onwaarschijnlijk druk...
Op maandag 31 maart 2003 21:06 schreef speknek het volgende:[..]
Je beoordelen? Ik zou mezelf best een zenuwinzinking in kunnen denken als god mijn totaal onbedoelde wat perversere gedachtes zou lezen.
quote:Het gaat om de methode. Hoe weet ie alles? Zijn kennis moet ergens vandaan komen. Lijkt mij voor de hand liggend dat ie daartoe onze gedachten aftapt. Onze dromen zijn wrs. voor de duvel.
Als hij alles al weet hoeft hij geen woorden af te tappen.
Dingen op een rijtje zetten doe ik ook voortdurend, daar hoef je niet voor met je handen gevouwen te zitten of je te wenden tot god. Dat is nogal omslachtig en persoonlijk zou ik dan al gauw mijn eventuele problemen verbloemen in iets moois.
quote:Precies wat W.F. Hermans zei (ghzzv!). Mensen zijn niet in staat eerlijk te zijn tegen zichzelf, laat staan tegen een ander of tegen God (die ook een ander is uiteraard tenzij je God zelf bent)...
Op maandag 31 maart 2003 21:13 schreef speknek het volgende:
Maar ik vind de vraag wel een legitieme, welk nut dient bidden? Wie kan daar antwoord op geven?Dingen op een rijtje zetten doe ik ook voortdurend, daar hoef je niet voor met je handen gevouwen te zitten of je te wenden tot god. Dat is nogal omslachtig en persoonlijk zou ik dan al gauw mijn eventuele problemen verbloemen in iets moois.
quote:Misschien heeft het voor God geen nut omdat die toch alles al weet, maar heeft het meer een troostende werking op mensen. Ze kunnen met hun problemen bij iemand terecht die goed luistert.
Maar ik vind de vraag wel een legitieme, welk nut dient bidden? Wie kan daar antwoord op geven?Dingen op een rijtje zetten doe ik ook voortdurend, daar hoef je niet voor met je handen gevouwen te zitten of je te wenden tot god. Dat is nogal omslachtig en persoonlijk zou ik dan al gauw mijn eventuele problemen verbloemen in iets moois.
quote:Dat zou een functie kunnen hebben als het bidden idd steeds draait om zelfmedelijden. Is dat zo...?
Op maandag 31 maart 2003 21:16 schreef Viola_Holt het volgende:[..]
Misschien heeft het voor God geen nut omdat die toch alles al weet, maar heeft het meer een troostende werking op mensen. Ze kunnen met hun problemen bij iemand terecht die goed luistert.
quote:Misschien luistert deze God naar meer dan zelfmedelijden. Dankwoorden voor het eten enzo.
Op maandag 31 maart 2003 21:18 schreef Ryan3 het volgende:[..]
Dat zou een functie kunnen hebben als het bidden idd steeds draait om zelfmedelijden. Is dat zo...?
Misschien is het ook wel ontstaan als een vorm van biechten. Direkt naar God zonder tussenkomst van pastoor.
En misschien staat er in de bijbel dat men verplicht is te bidden.
Veel mischien !
[Dit bericht is gewijzigd door Viola_Holt op 31-03-2003 21:21]
quote:Hmm niet als je het doet voor het eten lijkt het.
Op maandag 31 maart 2003 21:18 schreef Ryan3 het volgende:
Dat zou een functie kunnen hebben als het bidden idd steeds draait om zelfmedelijden. Is dat zo...?
quote:Had ik al gegeven.
Maar ik vind de vraag wel een legitieme, welk nut dient bidden? Wie kan daar antwoord op geven?
Je gedachten op een rijtje zetten dus (o.a.).
Kijk, voor een gelovige zijn volgens mij veel meer dingen 'zondig' dan ze voor een niet gelovige zijn. Waar jij en ik dus geen seconde wakker van liggen, of ermee naar een 'gelijke' gaan, legt een gelovige z'n 'probleem' voor aan God.
Bidden heeft ook nog een andere functie, denk ik. Het kan ook vragen om steun/kracht zijn voor iets wat diegene moet ondernemen. Ook hier geldt dat de niet gelovige deze kracht ergens anders vandaan haalt. Maar uiteindelijk geldt voor iedereen dat 'ie het zelf op moet lossen.
Maar goed, daarom zei ik ook, what's the difference?
quote:Ik heb eens over een onderzoek gelezen waaruit bleek dat 90% van de amerikanen in een opperwezen geloofd, en dat 95% wel eens bid. Wat betekent dat er mensen zijn die wel bidden maar niet in een opperwezen geloven
Maar ik vind de vraag wel een legitieme, welk nut dient bidden? Wie kan daar antwoord op geven?
quote:Ja maar dat is het nou juist, om vergiffenis vragen of een verzoek voor kracht hoeven niet woordelijk en met veel poespas gedaan te worden. Immers weet god toch al dat je het nodig hebt.
Op maandag 31 maart 2003 21:30 schreef Nuoro het volgende:
Kijk, voor een gelovige zijn volgens mij veel meer dingen 'zondig' dan ze voor een niet gelovige zijn. Waar jij en ik dus geen seconde wakker van liggen, of ermee naar een 'gelijke' gaan, legt een gelovige z'n 'probleem' voor aan God.Bidden heeft ook nog een andere functie, denk ik. Het kan ook vragen om steun/kracht zijn voor iets wat diegene moet ondernemen.
Maar dat God alles ziet wil nog niet zeggen dat hij alles vergeeft. Met danken en bidden vraag je onder andere om vergeving voor je zonden. Bovendien werkt het voor mij heel opluchtend om te bidden. Sommige mensen vertellen aan bomen of dieren waar ze mee zitten, ik vouw mijn handen en sluit mijn ogen en vertel God waar ik mee zit. Soms neem ik niet eens de moeite om mijn ogen te sluiten en mijn handen te vouwen, en sla ik dat over.
Ik vertel Hem alles, echt alles. Zelfs als Hij alleen af zou moeten gaan op wat ik zou vertellen, zou Hij meer weten dan welke vriendin van mij ook. Maar ik denk dat het per mens verschillend is of ze echt eerlijk zijn.
quote:Dan moet je daar wel eerst aan denken... en dat doe je met bidden dus ook. Maargoed, even wat concreter:
Op maandag 31 maart 2003 21:41 schreef speknek het volgende:
Maar hij weet toch al hoe goed je hem vindt nog voordat je het officieel tegen hem zegt?
12 Toen Hij een dorp binnenging, liepen tien melaatse mannen Hem tegemoet.
13 Ze bleven op een afstand staan en riepen: "Meester! Jezus! Heb medelijden met ons!"
14 Hij keek hen aan en zei: "Ga naar de priester om te laten zien dat u genezen bent." Terwijl ze gingen, verdween hun melaatsheid.
15 Een van hen kwam bij Jezus terug en juichte: "Wat is God goed! Ik ben genezen!"
16 Hij viel uit eerbied languit voor Jezus neer, met zijn gezicht in het stof. En hij dankte Hem voor wat Hij had gedaan. Deze man was een Samaritaan.
17 Jezus vroeg: "Zijn niet al die tien mannen genezen? Waar zijn de negen anderen?
18 Is alleen deze man teruggekomen om God te prijzen en te danken? En hij is niet eens een Jood!"
19 Jezus zei tegen de man: "Sta op. U kunt gaan. U bent gered door uw geloof."
Echt daadwerkelijk naar God komen is gewoon belangrijk. God had ook in de harten van die 9 anderen melaatsen kunnen kijken, maar zo werkt het dus blijkbaar niet.
En als je me vraagt waarom het niet zo werkt, dat staat gelijk aan vragen waarom God de bomen niet blauw heeft gemaakt..
quote:Ik ben een leek hoor. Maar dat danken en loven heeft dat iets te maken met de vergiffenis die God schenkt? Hoe meer je dankt en looft hoe schappelijker hij zich zal betonen?
Op maandag 31 maart 2003 21:40 schreef Kogando het volgende:
Bidden doe je niet alleen om vergeving te vragen, maar ook om God te danken en te loven. Dus zeggen hoe goed God is... Uiteindelijk doe je het omdat God het van je vraagt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |